هنر تولید محتوا در بازاریابی صنعتی (B2B)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

هنر تولید محتوا در بازاریابی صنعتی (B2B)

 B2Bها چه می کنند؟
اگر در بازار حضور داشته باشید، به خوبی به این امر صحه می گذارید که درخواست برای تصدی مشاغلی همچون content-marketing و B2B content marketing – به طور کلی عناوینی از این دست –  روز به روز ارتقا می یابد. به بیان دیگر، شرکت های بزرگ در جست و جوی افرادی هستند که قدرت قلم داشته باشند و بتوانند داده تحلیل کنند. این مساله یک اتفاق ساده نیست، بلکه بررسی ها نشان می دهد مسیر اقتصادی دنیا به سمت و سویی است که رقم خوردن چنین اتفاقی را اجتناب ناپذیر می کند. در این مقاله به همین امر پرداخته ایم و نشان خواهیم داد چگونه می توان برای یک B2B استراتژی صحیح تولید محتوا برگزید. با ما همراه باشید.

بازاریابی صنعتی, بازاریابی B2B, ویترین نت

مقدمه؛ منظور از تولید محتوای صنعتی چیست، مزیت هایش کدام اند؟
پایگاه اینترنت madigitaldoughnut.co می نویسد:      B2B Content marketing in an art
  

نمی دانیم تا چه اندازه با این گزاره موافق باشید که بازاریابی و تولید محتوای B2B یک هنر است یا نه، اما واقعیت این است که به همین وسیله می توان مخاطب کسب کرد، خرید و فروش را در مسیر رونق قرار داد و چرخ صنعت را با سرعت بیشتری چرخاند. اگر نیک بنگرید، در تولید محتوای B2B مساله تعمیق شناخت برند نیست (زیرا این کار خود به خود انجام می شود) بلکه کارکرد اصلی ایجاد این ذهنیت در مخاطب است که فلان کمپانی همواره در آستین چیزی جدید برای ارائه دارد. در ورای این پوسته، استراتژی های مدون و نظام مند تولید محتوای صنعتی، در نهایت نقش افزایش آگاهی مخاطب را هم بازی می کنند. در نتیجه، اگر برند، شرکت یا سازمانی به هر شکل و نحو، نسبت به رقبای خود برتری نسبی دارد، بهترین جای نمایش این قدرت، یک پلتفرم B2B است. زیرا مخاطب در این ساختارها اصطلاحات جنس شناس است و خوب و بد را از هم تمیز می دهد.

محتوا در لباس های مختلف انجام وظیفه می کند
ابزار بازاریابی صنعتی یا B2B چیست؟
تولید محتوا در زمینه ی صنعت و B2B از تمامی ابزارهای آنلاین، دیجیتال و فناوری های نوین بهره می جوید. از این طریق، علاوه بر اتصال کسب و کاری به کسب و کار دیگر که مقصود اصلی است، اهداف خرده فروشی و افزایش رونق کسب و کار هم بروز و ظهور می یابند. حتی مطالعات نشان داده اند که محتوای صنعتی و B2B این ظرفیت را دارد که رفتار مخاطب را تغییر دهد و به مرور او را تبدیل به یک خریدار یا فروشنده ی بالفعل سازد. (مقاله ای در مورد بازار هدف B2B و مخاطبین)

ابزارهای قدرتمند این کارزار، مقاله، اخبار، رپورتاژ، پست های وبلاگی، کمپین، ویدئوکلیپ، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافی، عکس و بسیاری دیگر هستند. اما مساله اینجاست که باید بهره گیری از این ابزارها را به دستان هنرمند، بادانش، متخصص و توانمند تیمی کارآزموده سپرد تا درلحظه، تیر برندی خاص را به قلب هدف گیراندازد.

صنایع چگونه می توانند تولید محتوای B2B داشته باشند؟
بررسی تئوری های بیان شده تا اینجا، در قالب یک مثال
تا به اینجا چکیده ی مطلب ما این بوده که تولید محتوای B2B یک هنر است و اگر صحیح به کار گرفته شود با اتکا به ابزارهای مدرن امروزی، می تواند نرخ خرید و فروش را ارتقا دهد و صنعت را فارغ از جزئیات و فرعیات، در جایگاه والاتری قرار دهد. حال بیایید از کانال یک مصداق، امر فوق را بررسی کنیم.

فرض کنید ما یک فعال صنعتی در حوزه ی بسته بندی هستیم که محصولی مشخص را تولید می کنیم. کار ما با چندین چالش بزرگ دست به گریبان است. اول این که همواره نیاز داریم شرکای تجاری منصف، کاربلد و قدرتمند را شناسایی کنیم تا لحظه به لحظه تکنولوژی، ماده خام و خدمات بهینه تری دریافت کنیم. در وهله ی دوم محصول ما نیاز به ارتباط گیری با بدنه ی صنعت و البته خیل عظیم مشتریان خرد دارد. این شرایط برای هر صنعتی از ابتدای پاگیری تمدن بشری به همین شکل وجود داشته است، اما مساله اینجاست که در قرن حاضر، تکنیک و ابزارهای موجود سازوکاری متناسب با روز را پیشنهاد می دهند.

بسیار خب، با سبک و سنگین کردن شرایط، متوجه می شویم که حتی اگر روی ریل موفقیت پیش می رانیم، نیاز داریم با توجه به شرایط داخلی، منطقه ای و جهانی، تا حد ممکن روند رو به رشد خود را تسریع کنیم. حالا جمع بندی ها ما را به اینجا رسانده که برای محقق ساختن تمامی این امور، با یک پلتفرم B2B همکاری کنیم تا ظرفیت تولید محتوا و بازاریابی او را به خدمت منافع خود درآوریم.

کاری که آن B2B انجام خواهد داد به این شرح است. آن ها ابتدا شرایط تولیدی ما را بررسی می کنند. نواقص احتمالی گزارش می شود و روی نقاط قوت تشدید قرار می گیرد. پس از این، نوبت به شناسایی افراد یا سازمان هایی می رسد که می توانند به صورت بالقوه مشتری و یا همکار تلقی شوند. پیشنهاداتی رد نشدنی برایشان ارسال می شود. در این قسمت یک نکته ی ریز وجود دارد و آن تولید محتوای هدفمند نه در مفهوم، بلکه در شکل و ظاهر است. این مطلب از کسب و کاری به دیگری متغیر است. در یک جا ویدئو بیشتر کار کند و حوزه ای مخصوص مقاله های متقن و علمی را می پسندد.

به هر رو، در نهایت، اتفاقی که رخ می دهد ساده است، یک شرکت صنعتی (در اینجا مثال ما تولیدی بسته بندی بود) این امکان را خواهد داشت که با طیف وسیعی مشارکت کند، خرید و فروش داشته باشد و از همه مهم تر این که، برند خود را به عنوان تشکیلاتی پیشرو در حوزه ی کاری خود، در جان و جهان مخاطب، ثبت و ضبط سازد.

بازاریابی صنعتی, بازاریابی B2B, ویترین نت

بازاریابی صنعتی بوسیله ی تولید محتوای B2B از کجا پیدا شد؟
بررسی نیاز زمان، ضرورت یا میل و علاقه؟ 
شاید هنوز بتوان با یک تبلیغ تلویزیونی یا بنری بزرگ در یک میدان پر رفت و آمد، فروش پفک نمکی و چیپس را در وضعیت بهتری قرار داد، اما اگر بخواهیم قطعه ی یک موتور صنعتی که در تولید همان پفک نمکی به کار گرفته می شود را بازاریابی کنیم، به ابزارهای فوق العاده قدرتمند تری نیاز داریم.

این مساله اقتضای زمان است. زیرا مشاغل تخصصی شده اند و شعار به دست آوردن حداکثر سود از سطح کلام بالاتر آمده. در نتیجه، اگر می خواهید با کسی شریک شوید باید نشان دهید که متخصص هستید و اگر قرار است چیزی بفروشید، کار سخت تر است، باید بهترین باشید. البته، همان طور که در ضرب المثل ها گفته می شود، با گفتن حلوا دهان کسی شیرین نمی شود. در نتیجه، محتوای تولیدی شما باید دقیق، واضح، ریزبینانه و در بستری با آرایش ملایم، ویژگی های محصول را به مخاطب ارائه دهد.

این یک بخش ماجرا است و طرف دیگر، شناسایی جامعه ی هدف و شناخت ذائقه ی او است. به این امر در بازاریابی مدرن تغییر استراتژی one-size-fits-all به personalized and customized information گفته می شود. یعنی دیگر نمی توان برای همه یک نسخه پیچید، یک مشتری شما محتوایی بصری می خواهد و دیگری متن و شاید آن یکی صوت لازم داشته باشد.
مخلص کلام اینکه، امروزه دیگر زمانه ای نیست که مشتری و مخاطب نداند چه می خواهد و سرگردان به دام یک بازاری بیوفتد. کاملا بر عکس، او دقیقا می داند به دنبال چیست و از این رو، سراغ برندی خواهد رفت که صد در صد خواسته هایش را برآورده سازد. شناسایی آن برند، از طریق بازاریابی صنعتی محقق می شود و ابزار این مهم، تولید محتوای B2B است.

اگر بخواهیم آخرین بحث این بخش را ارائه دهیم باید بگوییم که محتوای B2B روانشناسی دارد و بر اساس پیشبینی رفتار جامعه تنظیم می شود. اگر در این حوزه ها کار کرده باشید به خوبی می دانید که یک نقشه ی استراتژیک تهیه می شود و از مبدا تا مقصد مسیر مشخص خواهد شد. سپس نوبت به تلاش برای حرکت گام به گام از منزلی به منزل دیگر خواهد بود. این منازل، فتح قله های فروش و بازار هستند.

منهم می خواهم بخشی از B2B content marketing باشم
جمع بندی، سه گام تولید محتوای B2B

  • اول از همه؛ یادگیری از طریق سکوت؛ نویسنده های محتوای B2B قبل از اینکه دست به قلم باشند، نیاز دارند که در سکوت گوش دهند. مکالمات صنعت گران، آن چه مشتریان می خواهند، دغدغه های فلان تولید کننده و اموری از این دست از هر کتاب و علمی در این حوزه کارکرد بیشتری دارند.
  • فراگیری الگوها، حدس رفتارها؛ حالا نوبت به شناسایی رفتار مشتریان و مخاطبان در فضای آنلاین می رسد. باید بررسی کرد که آن ها کدام محتوا را بیشتر دوست دارند و به کدام یک روی خوش نشان نمی دهند. اینکار در مقیاسی جهانی صورت می گیرد.
  • نگارش متنی تاثیرگذار برای مخاطب؛ شاید یک متن بالاترین کیفیت ممکن را از نظر ادبی و تمامی اصول داشته باشد، اما با سلیقه ی جامعه ی هدف همخوانی نداشته باشد. یک محتوا با کیفیت و تاثیرگذار است اگر بتواند در لحظه لحظه زندگی مشتریان بالقوه جاری و ساری شود و در زندگی آن ها تغییری محسوس ایجاد کند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *