بررسی دستگاهای مکانیزه برداشت (کمباین)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بسته بند ها  (بیلر ها )

علوفه را پس از برداشت ، باید دسته بندی کنید.این کار به صورت مکعبی یا استوانه ای صورت میگیرد. به ماشین های کشاورزی که این کار را انجام می دهند بیلرها یا بسته بندها می گویند.

این ماشین ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند  که نام میبریم :

1.بردارنده علوفه

2.خورنده یا خوراک ده

3.چنگال ها

4.پیستون

5.فضای بسته بندی

6.چرخ ستاره ای(برای تنظیم طول بسته)

7.دستگاه گره زن

8.ناودانی جهت تنظیم فشردگی بسته علوفه

9.چرخ طیار

وقتی میخواهیم علوفه را از روی زمین بلند کنیم ارتفاعی مشخص را باید در نظر داشته باشیم. اگر ارتفاع زیاد باشد علوفه روی زمین می ماند، اگر این ارتفاع کم باشد خاک و شن وارد دستگاه میشود و همچنین موجب صدمه خوردن انگشتی های دستگاه و همچنین باعث ورود خاک و شن به داخل دستگاه وارد میشود.در بیشتر مواقع مناسب ترین  فاصله در حدود یک سانتی متر مشخص میشود. این تکنیک به دو صورت روی دستگاه ها قابل اجراست: به طور خودکار در بعضی ماشین آلات کشاورزی ،بردارنده را با سیم بالا و پایین میکنند و در بعضی دیگر توسط پیچی که روی دستگاه قرار دارد بالا و پایین و می برند.

مقایسه بسته بندی استوانه ای با مکعبی

هنگامی که باران میبارد را در نظر بگیرید در بسته بندی های مکعبی نفوذ آب بسیار پایین تر از استوانه ای است. بسته استوانه ای در مدت زمانی مشخص میتواند داخل فضای باز باشد و اگر مدت طولانی بخواهیم که آنها دست نخورده باشند باید در انبار نگه داری کنیم. حجم بسته بندی استوانه ای بسیار بالاتر از بسته بندی مکعبی است. تقریبا هر یک بسته بندی استوانه ای برابر با 30 عدد بسته علوفه مکعبی است. خب از نظر حمل و نقل که نگاه کنیم جابه جا کردن بسته های مکعبی و بالا و پایین کردن آنها با لیفتراک موجب صرفه جویی در هزینه ها میشود. وقتی شما علوفه ها را به صورت استوانه ای به عبارتی،با حجم بالا خرید و فروش میکنید به نفع شماست. زیرا برای مزرعه دار بهتر است که زودتر بسته ها از انبار خارج شود.

چاپر ها یا قرمه کن ها

کلیه علوفه قابل مصرف برای دام را محصولات علوفه ای میگوییم. عمل تبخیر اتفاقی است که باید در سیلو بیافتد، پس رطوبت در هنگام سیلو کردن 50تا 60 درصد باید باشد،امکان خروج هوا آسان تر است وتخمیر هوازی بهتر صورت میگیرد، اگر طول قطعات کوچکتر باشد سرعت دوران استوانه های برش بیشتر میشود. هر چه قدر تعداد تیغه های روی برش بیشتر باشدقطعات ریز تر میگردند.

دستگاهی داریم با نام چاپر بیشتر برای خردکردن ساقه و برگ ذرت علوفه ای کاربرد دارد. در این دستگاه ارتفاع برش، طول قطعات درو، شدت برش قابل تنظیم است. ارتفاع برش با بالا و پایین بردن تایر ها و دماغه ها انجام میشود. طول قطعات محصول درو شده، با تنظیم حرکت استوانه های برش و هادی و تعداد تیغه های روی استوانه انجام میشود. فاصله ی بین چاقوی ثابت و استوانه ی برش دارد. سرعت حرکت دستگاه، متناسب با کم پشتی و پرپشتی محصول و نیز پستی و بلندی زمین انجام می شود.

کمباین

غلات یکی از قدیمی ترین محصولات کشاورزی است که تقریبا در تمام وعده های ایرانی ها یافت میشود و همواره با برنج در رقابت است. در برداشت غلات نسبت به علوفه مشکلات بیشتری وجود دارد، علوفه را بعد از برداشت میتوان از روی زمین جمع کرد ولی غلات را نه!

غلات را نه تنها نمی شود بلکه در درو با داس باید بسیار آهسته روی زمین گذاشت تا دانه های غلات ریزش نکنند.

زمان برداشت غلات بسیار مهم است، اگر زود برداشت شود سبز و نارس است و اگر دیر این اتفاق بیافتد دانه ها ریخته و یا آفت و به آن حمله میکند.

عملیات از برداشت تا تهیه ی نان شامل مراحل :

  1. درو
  2. کوبیدن
  3. جدا کردن کاه از دانه
  4. دادن دانه به آسیاب
  5. آرد
  6. نان

 امروزه این عملیات طی4  عمل تواما انجام میشود. به وسیله ای که کارهای برش دادن، کوبیدن ، جداسازی و تمیز کردن را به صورت موازی انجام میدهد ، کمباین می گویند.

کمباین ها از نظر تامین توان به دو گروه تقسیم میشوند:

  1. دنباله بند
  2. خودگردان
  • کمباین های دنباله بند توسط مالبند به دنبال تراکتور کشیده می شود و دارای دو نوع است . یکی از انواع کمباین ها دارای موتور بوده و به نام کمباین دنباله بند موتوری و نوع دیگر که برای به کار انداختن و کشیدن آن از تراکتور استفاده می شود.
  • کمباین های خودگردان بر حسب نوع انباشته کردن گندم، شامل دو نوع کیسه ای انباره ای است.کمباین کیسه ای مخزنی برای انباشتن بذر نداشته و از مجرایی به گونی متصل میشود. کمباین انباره ای مخزنی با ظرفیت 1.7 تا 4 تن داشته که پس از پر شدن، مخزن را در تریلی تخلیه می کند.

کمباین کیسه ای و یا انباره ای میتواندبرحسب موقعیت مکان کار،تپه ای و یا دشتی باشد. نوع تپه ای در نواحی دیم و شیب دار استفاده میشود. اتاق کمباین افقی بوده و فقط دروگر موازی یا متمایل سطح زمین می شود. از نوع دشتی برای زمین های صاف یا مزارع آبی استفاده می شود.

امروزه کمباین ها تا24 نوع محصول برداشت می کنند. ولی در ایران بیشتر برای برداشت ذرت شیرین ، سورگوم باقالی، بذر یونجه ، برنج و.. از کمباین استفاده می کنند که برای هر مورد نیاز به تعویض قطعات در دستگاه کمباین می باشد.

سرعت پیشروی کمباین بستگی به شرایط محصول داشته، یعنی اگر محصول پر پشت باشد، سرعت زیاد میشود و همین طور برعکس. ضمنا برای اراضی مسطح ، سرعت بالا و در اراضی شیب دار سرعت پایین است. سرعت کمباین  به طور متداول 3.5 تا 4 کیلومتر در ساعت است. سرعت دورانی چرخ و فلک 25 درصد بیشتر از سرعت پیشروی کمباین می باشد.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

1 دیدگاه برای “بررسی دستگاهای مکانیزه برداشت (کمباین)

  1. سیدمحمد گفته:

    سلام برشیرمردان جهاد کشاورزی شهرستان ازنا من۴هکتارزمین دارم یک دستگاه کمباین می خوام برای کشاورزان عزیز روستامون کارکنم به قیمت دولتی لطفا مواقت کنید به صورت اقساط ممنون ازطرف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *