درباره برداشت چغندر و پنبه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ماشین برداشت چغندرقند

ماشین های برداشت چغندرقند اکثرا از محور توان دهی تراکتور نیرو می گیرند. نوع دیگری از ماشین های کشاورزی هستند که از نوع خودگردان می باشند.

ساختمان کمباین چغندر سه واحد اصلی دارد:

1. سرزن یا چاپر

2.چغندرکن

3.چغندرتمیز کن

واحد سرزن

این واحد شامل سه قسمت است:

  • چاقوی دوار که تا حدودی شبیه دروگر عمودی است و شاخ و برگ ها را از روی تاج چغندرقند قطع می کند. فاصله چاقوی دوار باید آن قدر تنظیم باشد که فقط شاخ و برگ باغ را بزند.
  • فلکه انگشتی به دنبال چاقوی دوار قرار گرفته است و شاخ و برگ بریده شده را از روی ردیف محصول کنار می زند. فلکه انگشتی ها باید به حدی پایین باشد که نوک انگشتی تقریبا با چغندر تماس داشته باشد.
  • چغندریاب عمل سرزن تاج چغندر را انجام می دهد و دارای یک چرخ کنگره دار و در پشت آن چاقوی افقی دارد.

واحد چغندرکن

این واحد عمل درآوردن چغندر را به عهده دارد. این واحد از دو تیغه مایل به هم به صورت مخروط ناقص تشکیل شده است که در بعضی ماشین ها به جای 2 تیغه ، 2 چرخ مورب در کنار هم قرار دارند.

واحد تمیزکن

این واحد که غده ها توسط نقاله روی این قسمت می روند. با لرزش آن خاک های اضافی گرفته شده و غده ها روی زمین می افتند و یا به داخل انباره منتقل می شوند.

بعضی از ماشین ها، عمل شستشو را قبل از انتقال به کارخانه انجام می دهند تا هم خاک چسبیده به غده ها جدا شده و هم خاک زراعی به مزرعه بازگردد.

ماشین برداشت پنبه

گیاه پنبه به شکل غوزه است که داخلش الیاف می باشد و پس از رسیدن کامل، غوزه چهار شکاف یا بیشتر بر می دارد. چون تمام بوته های پنبه اغلب هم زمان نمی رسند، لذا اگر بخواهیم  الیاف را از غوزه بچنیم، مجبوریم چند بار در مزرعه رفت و آمد داشته باشیم و هر بار غوزه هایی که باز است را برداشت نماییم. اگر بخواهیم تمام محصول را یک دفعه بچینیم، 95 درصد غوزه ها باز شده اند. اگر پنبه از نوع مقاوم به باد نباشد، باید از ماشین غوزه چین برای چیدن آن ها استفاده کرد.

ماشین های برداشت پنبه از دو نوع تشکیل شده اند:

1.پنبه چین

2.غوزه چین

ماشین های پنبه چین فقط الیاف را از غوزه جدا میکنند. این ماشین ها از نوع سوار بوده که دارای یک بند یا استوانه ی عمودی دوار هستند که روی آن چندین سوزن انگشتی به صورت زیگزاک تعبیه شده است. انگشتی های روی استوانه، در حین چرخش، در غوزه ها فرو رفته و پنبه را از داخل آن بیرون می آورند.

سپس انگشتی ها از میان صفحات استوانه ای عمودی شکل به نام پنبه گیر عبور کرده و پنبه ها گرفته می شود. سپس پنبه ها به طرف سبد یا ظرف پنبه هدایت میشود. در ادامه چرخش، انگشتی ها از استوانه ی دیگری به نام تمیزکن که صفحاتش همیشه مرطوب است گذشته تا بقایای پنبه چسبیده نیز پاک گردد. عیب استفاده از این ماشین ها این است که چون ماشین وارد مزرعه میشود، خاک مزرعه کوبیده می شود.

ماشین های غوزه چین، غوزه را به همراه پنبه های داخل آن از بوته ها جدا میکنند. عیب این روش این است که به خاطر این که پنبه در داخل غوزه است، جداسازی وش و پنبه آن زمان طولانی نیاز دارد. ولی حسن این کار عدم ورود چند باره ماشین به مزرعه می باشد.

(پنبه وش یکی از انواع پنبه های تولید شده به طور مستقیم از گیاه پنبه می باشد که با نام پنبه دست نخورده و طبیعی نیز شهرت داشته است.)

  • اگر منطقه بادخیز باشد از ماشین غوزه چین استفاده می گردد و اگر باد نباشد از پنبه چین استفاده می گردد.

روش ها و ماشین های برداشت نیشکر

روش های برداشت نیشکر

1.چند مرحله ای

2.یک مرحله ای

در روش برداشت چند مرحله ای ابتدا زمین به وسیله آتش یا شعله افکن سوزانده می شود و  بدین ترتیب برگ ها می سوزند، اما چون ساقه ها قطورند و مرطوب، به همین دلیل نمی سوزند وبه صورت کامل بر روی زمین باقی می مانند. سپس نی ها توسط ماشین نی ریز و یا کارگرهای مجهز به ساطور، از سطح زمین برش داده شده و ساقه ها بر روی زمین ریخته می شوند.

 پس از آن، بارکن نیشکر ساقه های ردیف شده را از روی زمین به کمک چنگک های خود بلند کرده و به تریلر یا کامیون منتقل می کند تا به کارخانه حمل شود.در مناطقی که امکان استفاده از ماشین های برداشت به صورت یک مرحله ای وجود ندارد، از این روش بهره گرفته می شود.

 در روش برداشت یک مرحله ای تمامی مراحل برداشت به کمک ماشین برداشت نیشکر صورت می پذیرد و انسان به صورت مستقیم با نی ها در تماس نمی باشد. ماشین برداشت نیشکر به دلایل سلایق متنوع شرکت های سازنده، دارای تنوع بسیار زیادی است. در برخی، تنها از نقاله  جهت انتقال نی های بریده شده بهره شده بهره می گیرند و در برخی دیگر، این کار به وسیله غلطک صورت می پذیرد. در برخی از این دستگاه ها نی ها به صورت تکه تکه تولید می شوند و در برخی دیگر به صورت یکپارچه، اما ماهیت کاری تمامی این دستگاه ها شبیه به یکدیگر است.

 به طور کلی یک ماشین برداشت نیشکر از سیستم تغذیه، سیستم تمیز کننده و سیستم بالابرنده یا آسانسور تشکیل شده است.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *