راهنمای راه اندازی کسب و کار با دستگاه فانتاکروم یا مخمل پاش

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اصولا به منظور آبکاری پاششی از دستگاه های پاششی که دستگاه مخمل پاش نامیده می شود استفاده می کنند. فانتاکروم یک نوع پوششی و روش آبکاری جدیدی محسوب می شود که نخستین بار در حدود 25 سال قبل توسط یک مخترع ایتالیایی به نام پیک کارلو وارد دنیای صنعت شده است. این محصول را می توان به نوعی استاندارد مواد پاششی تعبیر کرد که توانسته است به عنوان بدیل و جانشین مناسبی برای انواع کروم های قدیمی باشد.

این محصول شگفت انگیز در حدود 60 کشور جهان عرضه شده و به دلیل قیمت مناسب، سازگاری با محیط زیست و روند پیچیده استفاده از سایر دستگاهها مورد توجه قرار گرفته و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کرده است. همچنین امکان ایجاد و راه اندازی کسب و کار با فانتاکروم به خصوص در زمینه استارتاپ های گوناگون مهیا شده است. قیمت دستگاه مخمل پاش خانگی  نیز بسیار مناسب بوده و کسانی که به دنبال اشتغال مناسب هستند می توانند با قیمت بسیار پایین و بدون تحمیل هزینه های اضافی این دستگاه را خریداری نموده و انواع اشیاء و حتی ماشین آلات قدیم را آبکاری نمایند.

شما می توانید دستگاه مخمل پاش بر روی انواع سطوح کاشی، چوبی، پلاستیکی، موزاییکی، شیشه و بسیاری از سطوح دیگر مورد استفاده قرار دهید. حتی فانتاکروم را می توان در آبکاری قطعات خودرو یا قطعات داخلی هواپیما نیز مورد استفاده قرار داد.

 فانتاکروم از جمله موادی محسوب می شود که روی سطوح آینه کاری شده و صیقلی یافته نیز کاربرد دارد

 

فانتاکروم اصلی یا تقلبی؟

فانتاکروم اصل بر خلاف نیترات از مواد با کیفیت تولید شده که در تولید آنها از فناوری نانو نقره بهره گرفته شده است. این مواد دوام مناسبی داشته و برای سلامتی فرد یا کاربر مضر نبوده ولی فانتاکروم تولید شده بر پایه نیترات در مدت بسیار کوتاهی حدود یک هفته کیفیت خود را از دست داده و از بین می رود. توصیه می کنیم این مواد با کیفیت را از تولیدکنندگان معتبر در زمینه انواع مواد آبکاری خریداری نموده که دارای سوابق و تجارب موفقی در این زمینه هستند. فانتاکروم از جمله موادی محسوب می شود که روی سطوح آینه کاری شده و صیقلی یافته نیز کاربرد دارد. طیف های رنگی فانتاکروم در آبکاری طلا و انواع جواهرات به صورت رویه ها و پوشش های مختلفی از قبیل رنگهای آبی، قرمز، بنفش، طلایی و سایر رنگ ها ترکیب شده و خودنمایی می کند. فانتاکروم پوششی بر پایه آب می باشد.

دستگاه مخمل پاش طی سه مرحله پرایمر، کروم و کوتینگ مورد استفاده قرار می گیرد. در مرحله پرایمر سطح مورد نظر با پرایمر مربوطه پوشانده می شود. به طور خلاصه پرایمر با توجه به جنس سطوح متفاوت بوده و هر پرایمر با توجه به جنس سطح مربوطه انتخاب شده و روی سطح پاشیده می شود. مواد تشکیل دهنده فانتاکروم از یون های مثبت و منفی یا انواع کاتد و اتد پس از واکنش لازم بر روی سطوح مورد نظر قرار می گیرند.

 

هرچند از نظر ظاهری نوع آبکاری فانتاکروم از هر نظر شباهت زیادی با آبکاری کرومی دارد ولی دستگاه های فانتاکروم دارای مزایای بسیاری در مقایسه یا دستگاه های پوششی کروم سنتی می باشند

مزیت های استفاده از فانتاکروم

هرچند از نظر ظاهری نوع آبکاری فانتاکروم از هر نظر شباهت زیادی با آبکاری کرومی دارد ولی دستگاه های فانتاکروم دارای مزایای بسیاری در مقایسه یا دستگاه های پوششی کروم سنتی می باشند. اصولا نحوه کار کردن با این دستگاه ها از سه جهت قابل اهمیت بوده که در سایر پوشش ها چنین مزایایی مشاهده نمی شود.

نخست دستگاه مخمل پاش  دارای هزینه بسیار اندکی در مقایسه با کروم می باشد. به طوری که این هزینه ها به دلیل مقرون به صرفه بودن و کارایی مناسب این دستگاه از هر نظر توجیه پذیر می باشد.

دوم انجام عملیات آبکاری توسط دستگاه مخمل پاش در حداقل زمان ممکن فقط ظرف چند دقیقه انجام می گیرد ولی در آبکاری با کروم این مدت زمان بسیار طولانی تر می باشد. سرعت این کار در راه اندازی کسب و کارهای خانگی نیز کمک شایانی به درآمد زایی می کند.

سوم انواع دستگاه مخمل پاش قادر است تا کمترین فضای ممکن را در زمان کار کردن اشغال نماید. همین مزیت جاگیر نبودن این دستگاه و نیز وزن بسیار مناسبی که دارد این دستگاه را نسبت به دستگاه های دیگر برتری ویژه ای بخشیده است. یکی از محبوبترین دستگاه های موجود در بین دستگاه های پاششی دستگاه مخمل پاش می باشد که غیر از کاربردهای مختلف آبکاری می تواند بنیه ی بنگاه های کوچک اقتصادی را نیز تقویت نموده و در راه اندازی کسب و کارهای خانگی نیز بسیار موثر باشد.

 

قطعات دستگاه مخمل پاش

اصولا دستگاه مخمل پاش دارای قطعات چندان پیچیده ای نیست. روش کار با این دستگاه نیز آسان بوده به همین دلیل راه اندازی کسب و کار با فانتاکروم نیز به سادگی امکان پذیر می باشد. سهولت آموزش این کار که حداکثر ظرف مدت زمان بسیار کمی در حدود 2 تا سه ساعت  اصول استفاده از آن قابل فراگیری می باشد دستگاه مخمل پاش را به یک دستگاه منحصر به فرد و استثنایی از هر نظر تبدیل کرده است. دقت و تنظیمات ساده این دستگاه آن را به یک دستگاه قابل انتقال با کارایی بالا تبدیل کرده است. این دستگاه معمولا از 5 مخزن 20 لیتری ا پیستوله و دو جزئی یا 3 پیستوله تک جزئی پیوسته به هم تشکیل شده است که قادر است همزمان دو نوع ماده کرومی را به خصوص در نوع دو جزئی آن بر روی سطح بپاشد. لازم به ذکر است در پاشش مواد فانتاکروم به ازای هر متر مکعب حدود یک لیتر از این مواد استفاده می شود. البته لازم است این مواد به روی سطوحی که قبل از آن به خوبی صیقل یافته و تمیز کاری شده باشند یا به اصطلاح پرایمر شده باشند پاشیده شوند. این مورد به خصوص برای رنگ اتومبیل بسیار حائز اهمیت می باشد. اصولا رنگ کروماتیک یا فانتاکروم بر اساس یک برنامه سه مرحله ای شکل می گیرد که عبارتند از :

1-مرحله پوشش لایه  پایه ای

2-مرحله پوشش  لایه فلزی نیترات نقره

3-مرحله پوشش دهی لایه کریستالیزه

اصولا در تولید انواع فانتاکروم محدودیت های اتاق خلاء اعمال نمی شود. مواد به آسانی قابل دسترسی بوده و می توانند توسط دستگاه مخمل پاش مورد استفاده قرار گیرند. لازم به ذکر است که در راه اندازی کسب و کار با فانتاکروم نیز چنین مزایایی می تواند ضمن ظرافت بخشیدن به این کار بر تداوم اشتغالزایی یاری برساند.

نکاتی را که باید در خصوص راه اندازی کسب و کار با فانتاکروم رعایت کنید

  1. همواره در انتخاب فانتاکروم مطمئن شوید که فقط یک رنگ کرومی مانند نبوده بلکه از هر نظر دارای شاخصه های یک فلز واقعی می باشد.
  2. توجه داشته باشید  که فرایند کرومینگ در واقع به صورت پاشش لایه ای از فلز مایع روی سطوح مورد نظر و پوشش پایه ای از طریق دستگاه مخمل پاش انجام می گیرد. این فرایند را مرحله  کاتالیتیک پلتینگ Catalytic Plating  نیز می نامند.
  3. بهتر است خودتان را به چالش بکشید و از خودتان سوال کنید که آیا می توانید از طریق فراگیری روش کار با دستگاه مخمل پاش به راه اندازی کسب و کار با فانتاکروم نیز بپردازید؟.
  4. راه اندازی کسب و کار با فانتاکروم می تواند نوعی تعادل و فرصت های مناسب و پرکاربردی را برای شما مهیا سازد.
  5. توصیه می کنیم از دستگاه مخمل پاش تولید داخلی و نیز فانتاکروم تولید داخلی در صورت نیاز بهره بگیرید. در کنار نمونه های خارجی که موجب رونق بخشیدن به راه اندازی کسب و کار با این ماده شده اند شرکت های تولید کننده داخلی نیز در زمینه تولید این محصولات اقدامات مفیدی انجام داده اند.
  6. از آنجا که در تولید فانتاکروم از نیترات نقره بهره گرفته شده است بهتر است از این ماده در صورت امکان فقط در آبکاری مواد و اشیایی مورد استفاده قرار گیرد که  در داخل ساختمان قرار گرفته و اغلب جزو اشیای تزیینی محسوب می شوند. در واقع نیترات نقره به مرور زمان نسبت به نور خورشید از خود واکنش نشان داده و امکان تغییر رنگ یا تیرگی و حتی تجزیه آن نیز وجود دارد. در صورتی که قصد دارید در بیرون نیز  از موادی برای آبکاری استفاده نمایید  به شما توصیه می کنیم که بهتر است سوپرکروم را که یک لایه بر پایه کروم(رنگ کروم) است جایگزین آن نمایید. سوپر کروم به هنگام پاشش بر روی سطوح اشیاء بیرونی تحت تاثیر نور خورشید قرار نگرفته و مقاوم می باشد.
  7. شاید برایتان عجیب باشد ولی زمانی که نسبت به راه اندازی کسب و کار با فانتاکروم اقدام کردید باید به این سوال نیز جواب دهید که آیا می توانید از رنگ های پوششی دیگر نیز در کنار فانتاکروم بر روی سطوح مختلف استفاده کنید؟
  8. این قسمت به نوعی جواب سوال قبلی شما می تواند باشد. در واقع شما می توانید از طیف رنگ های متنوعی از قبیل زرد، آبی، سبز، قرمز، ارغوانی، برنزی و سایر رنگ ها نیز پس از پاشش رنگ فانتاکروم توسط دستگاه مخمل پاش بر روی لایه پوششی استفاده کنید.
  9. شرکت های مختلفی در خصوص راه اندازی کسب و کار با فانتاکروم یا استفاده از ابزارآلات پاششی دوره هایی را برگزار می نمایند. پیشنهاد می کنیم در این دوره ها شرکت کنید و با تجارب دیگران و نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد و آموزشهای نوین در خصوص انواع دستگاههای فانتاکروم نیز آشنا شوید.

 

معرفی شرکت تولید کننده : گروه صنعتی آرین کروم تولید کننده دستگاه های صنعتی و خانگی آبکاری فانتاکروم

 

بحث در خصوص سوپرکروم و نیز روش های استفاده از آن و شناسایی دستگاه مخمل پاش و طرز کار با آن و در نهایت راه اندازی کسب و کار با فانتاکروم از جمله مسائلی است که نیاز به فراگیری کوتاه مدت داشته و لازم است تا در خصوص فناوریهای به کار رفته در این مورد نیز اطلاعات مناسبی کسب کنید.

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *