نیازهای چرخه صنعت نساجی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بدون شک صنعت نساجی یکی از مهمترین صنایع جهان محسوب می شود که نقش موثری در توسعه کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه ایفا می کند. همواره در طول تاریخ دستیابی به منابع و مواد اولیه نساجی و یا تحولات صنعت نساجی غنی توانسته است برخی از کشورها را نسبت به برخی دیگر برتری و تفوق ببخشد.

بقایای بر جا مانده از برخی کشورها مانند سوئیس نشان از پیشینه صنعت نساجی در جهان داشته است. این بقایای الیاف و پارچه های کشف شده متعلق به دوران نوسنگی و پارینه سنگی بوده است. یعنی همان دورانی که بشر به لزوم پوشش و نیز استفاده از مواد اولیه نساجی از قبیل پشم و موی حیوانی برای پوشاک یا به عنوان زیرانداز پی می برد. اوج تحولات صنعت نساجی که نقطه عطفی در تاریخچه نساجی اروپا  محسوب می شود به دوران معروف به انقلاب صنعتی بر می گردد که کارخانجات و کارگاه های ریسندگی در این دوره از هر نظر متحول شدند.

تاریخچه نساجی ایران نیز به عنوان یکی از کهن ترین تمدنهای روی زمین به نوعی خاستگاه صنعت نساجی به شمار می رود. آثار بر جا مانده از فلات ایران از وجود نشانه هایی از صنعت نساجی در بیش از 4200 سال قبل از میلاد حکایت دارد. در دوره های تاریخی متعدد از قبیل دوره زندیه اهمیت تولید منسوجات محلی و داخلی افزایش یافته و با هجوم مغول پارچه های چینی نیز به ایران راه پیدا می کند.

میرزا تقی خان امیر کبیر نیز از جمله افراد مشهوری بوده است  اقدامات متعددی در خصوص رونق بخشیدن صنعت نساجی انجام داده است. نخستین کارخانه نساجی در سال 1304 تاسیس شده است. شهرهای کرمان، خراسان، یزد و کاشان از مهمترین شهرهای نساجی ایران به شمار می روند.

ایران نیز از تحولات صنعت نساجی بی بهره نبوده و در دوران انقلاب این صنعت ضمن شکوفایی به عنوان دومین صنعت استراتژیک پس از صنعت پتروشیمی از گسترش و رونق زیادی برخوردار شده است.

همواره در طول تاریخ دستیابی به منابع و مواد اولیه نساجی و یا تحولات صنعت نساجی غنی توانسته است برخی از کشورها را نسبت به برخی دیگر برتری و تفوق ببخشد.

 

جهت آشنایی بیشتر با پیشرفت ها و شرکت ها و تولید کنندگان فعال در صنعت نساجی میتوانید به بخش نساجی در سایت B2B ویترین نت ، مراجعه نمایید. 

در این بخش میتوانید حوزه هایی از قبیل ماشین آلات دوخت و برش پوشاک و ماشین آلات صنایع نساجی و … را همراه با قیمت و مشخصات کامل ببینید.

نیازهای چرخه صنعت نساجی

همانطور که در تاریخچه نساجی اشاره شد این صنعت مانند اغلب صنایع موجود در کشور از صنایع نوپا و نیز دارای قدمت بیشتری برخوردار است. صنایع نوپا ضمن برخورداری از سرمایه گذاری و نیز رونق بخشیدن به بازار در گام نخست باید از حمایت های دولتی یا بخش خصوص بهره مند شوند.

این صنایع همچنین در تامین بخشی از مواد اولیه نساجی از قبیل پنبه به شدت متاثر از واردات این محصول هستند. در سالیان اخیر ورود پارچه های خارجی به کشور این صنعت را در بخش پوشاک در معرض تهدید قرار داده است. هرچند سایر منسوجات از قبیل منسوجات فنی و یا صنعت فرش و موکت سازی که از صنایع مرتبط می باشند روزگار بهتری را در این زمینه سپری می کنند.

هنوز هم برای دستیابی به مواد اولیه نساجی باید به واردات بخشی از آنها تکیه کرد که این قضیه روند تحولات صنعت نساجی و پوسته انداختن این صنعت را با موانعی روبرو کرده است. هرچند برپایی نمایشگاه های صنعت نساجی در داخل و خارج از کشور می تواند بخشی از این مشکلات را جبران کند. ولی به نظر می رسد به منظور کسب بهره وری بیشتر و روزآمد کردن صنعت نساجی با توجه به پتانسیل های موجود در داخل کشور شرکت در نمایشگاه های صنعت نساجی بین المللی ضرورتا باید افزایش پیدا کند.

برپایی نمایشگاه های صنعت نساجی در داخل و خارج از کشور می تواند بخشی از این مشکلات را جبران کند، نمایشگاه فرانکفورت برای صنعت نساجی یکبار در سال برگزار میشود

معرفی نمایشگاه های مهم صنعت نساجی در جهان

معروفترین نمایشگاه های صنعت نساجی در جهان عبارتند از:

  1. نمایشگاه بین المللی فرانکفورت(هر سال یکبار)
  2. نمایشگاه بین المللی الیاف و نخ چین، شانگهای( دوبار در سال)
  3. نمایشگاه بین المللی دوسالانه انواع منسوجات صنعتی و بافته نشده هند، بمبئی.
  4. نمایشگاه بین المللی پارچه و نخ ترکیه(دو بار در سال).

 

لازم به ذکر است که تولیدکنندگان ایرانی غالبا در این نمایشگاه های صنعت نساجی حضور موفقی دارند.

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *