بررسی انواع دستگاه چاپ روی پارچه و منسوجات

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید در گذشته یکی از دشوارترین مراحل  تولید در صنعت نساجی استفاده از طرح ها و رنگ های مختلف بود که این مشکل  در اواخر دهه 1980 متحول گردید. در واقع  در این دوره چاپ روی پارچه و یا بهتر است بگوییم انواع دستگاه چاپ روی پارچه دچار تحول گردیده و از حالت آنالوگ به صورت دیجیتالی تغییر پیدا کرد.

چاپ روی پارچه تا پیش از این به شکل مستقیم بود و رنگ بر روی کاغذی که کاغذ انتقال دهنده قرار می گرفت و پس از بهره گیری از پرس گرم مراحل چاپ عکس روی پارچه تکمیل می شد. ولی با ورود انواع چاپگرهای دیجیتالی یا دستگاه چاپ پارچه دیجیتال صنعتی به صنایع نساجی و قرار گیری هدهای پیشرفته تر از قبیل هد چاپگر g5 این صنعت نیز متحول گردید.

چاپ پارچه با نقوش و تصاویر یا طرح های مختلف  توسط انواع دستگاه چاپ روی پارچه به روش های مختلفی صورت می گیرد از قبیل چاپ مستقیم ،چاپ مقاوم، چاپ رنگدانه ای، چاپ اسیدی، چاپ پراکنده و چاپ تبلیغاتی. دستگاه چاپ پارچه دیجیتال صنعتی همچنین توانایی چاپ انواع نقوش و رنگ یا چاپ عکس روی پارچه را بر پارچه های پلی استری از قبیل پرچم یا لباس های ورزشی را نیز دارد.

انواع دستگاه چاپ روی پارچه و منسوجات

اغلب دستگاه های موجود یا دستگاه چاپ پارچه دیجیتال صنعتی در نساجی پیشرفته دارای ویژگیهای مشترکی از قبیل تنظیم دیجیتالی، علائم هشدار دهنده صوتی اتوماتیک، باز شدن پرس به صورت خودکار و یا میز کشویی هستند. به طور کلی انواع دستگاه طراحی و چاپ روی پارچه و همچنین چاپ عکس روی پارچه در 3 دسته تقسیم بندی می شوند.

  1. دستگاه چاپ روی پارچه یا پرینترهای سابلیمیشن و ظرفیت کم
  2. دستگاه چاپ روی پارچه یا پرینترهایی دارای ظرفیت متوسط و سایز و فونت بزرگتر
  3. -دستگاه چاپ پارچه دیجیتال صنعتی  یا پرینترهای رنگی صنعتی  دارای ظرفیت حداکثر

امروزه لزوم تبلیغات تجاری راه را برای جایگزینی این صنعت و دستگاه چاپ روی پارچه در صنایع نساجی باز کرده است. امید می رود همزمان با روزآمد کردن انواع دستگاه چاپ پارچه دیجیتال صنعتی پیشرفته هر روز شاهد تحولات چشمگیری در زمینه نساجی و چاپ عکس روی پارچه با سبک ها و متدهای مختلفی باشیم.  

اغلب دستگاه های موجود یا دستگاه چاپ پارچه دیجیتال صنعتی در نساجی پیشرفته دارای ویژگیهای مشترکی از قبیل تنظیم دیجیتالی، علائم هشدار دهنده صوتی اتوماتیک، باز شدن پرس به صورت خودکار و یا میز کشویی هستند

 

آشنایی با رشته تحصیلی طراحی پارچه

رشته تحصیلی طراحی پارچه یکی از رشته های جدید در بین رشته های دانشگاهی ایران محسوب می شود.

این رشته در واقع با سه گرایش طراحی لباس، طراحی چاپ پارچه و طراحی بافت پارچه تدریس می شود. از معروفترین دانشگاه هایی که این رشته در آنها تدریس می شود غیر از دانشگاه آزاد می توان به دانشگاه الزهرا، دانشگاه سمنان اشاره کرد.

در این رشته به خصوص دروس تخصصی طراحی پارچه تخصصی و یا کارگاه های بافت تاروپود نیز  تدریس می شود. این رشته همچنین از دروس کلی و عمومی طراحی و مبانی هنرهای تجسمی نیز برخوردار بوده و دانشجویان در پایان موفق به اخذ مدرک کارشناسی طراحی پارچه خواهند شد. همچنین در آینده نیز می توانند به عنوان سرپرست کارگاه های طراحی پارچه و مزون ها مشغول به کار شده یا در این زمینه به فعالیت بپردازند.

رشته طراحی لباس با سه گرایش طراحی لباس، طراحی چاپ پارچه و طراحی بافت پارچه تدریس می شود

 

نرم افزارهای طراحی پارچه

در زمینه طراحی پارچه و لباس یا چاپ عکس روی پارچه نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که مهم ترین نرم افزارهای مربوطه عبارتند از:

نرم افزار کورل و نرم افزار فری هند. نرم افزار کورل تا حدودی حرفه ای تر و پیچیده تر بوده ولی نرم افزار فری هند برای افراد مبتدی گزینه بهتری است.

پیش بینی می شود روند تغییر و تحولات در عرصه نساجی و ارتقا انواع دستگاه چاپ پارچه دیجیتال صنعتی شاهد پیشرفت های چشمگیری در سال های پیش رو باشیم.  

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *