مهندسی نساجی و وظایف و بازار کار نساجی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بدون شک نساجی یکی از مهم ترین صنایع  کشور است که از نظر اهمیت در رتبه دوم صنایع کشور قرار دارد. از

مهمترین دلایل اهمیت صنعت نساجی و به تبع آن مهندسی صنایع وجود پتانسیل های خاص در این زمینه می باشد. در شرایطی که اقتصاد کشور قصد دارد تا از اتکا به درآمدهای نفتی رها شده و به نوعی  مستقل باشد به نظر می رسد یکی از بهترین گزینه های موجود در این زمینه  صنعت نساجی و توجه به سرمایه گذاری و رشد این صنعت درآمدزا و استراتژیک است.

صنعت نساجی نه تنها در زمینه تولید منسوجات متعارف از قبیل انواع پارچه یا پوشاک بلکه در تولید منسوجات فنی از قبیل انواع تایر یا حتی عرصه پزشکی و سلامت در تولید قلب مصنوعی کاربرد فراوانی دارد. منسوجات خانگی از قبیل انواع زیرانداز و موکت یا فرش ماشینی کاربرد دارد بهره گیری از توان متخصصین ایرانی که در رشته مهندسی نساجی و مقاطع مختلف آن فارغ التحصیل شده و توانایی انکارناپذیری در تولید منسوجات مختلف دارند نیز یکی دیگر از کلیدهای راهگشای این صنعت بزرگ می باشد. از شما می خواهیم که در ادامه این مطلب با ما باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شویم.

صنعت نساجی نه تنها در زمینه تولید منسوجات متعارف از قبیل انواع پارچه یا پوشاک بلکه در تولید منسوجات فنی از قبیل انواع تایر یا حتی عرصه پزشکی و سلامت در تولید قلب مصنوعی کاربرد فراوانی دارد

 

مهندسی نساجی و گرایش های آن

مهندسی نساجی یکی از رشته های پرطرفدار دانشگاهی محسوب می شود که در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش مهندسی شیمی نساجی و مهندسی علوم الیاف و پوشاک می باشد.

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های تکنولوژی نساجی و علوم الیاف، مدیریت صنایع نساجی و مهندسی ساختارهای نانو لیفی و تکنولوژی نساجی و در مقطع دکتری نیز دانشجویان در رشته مهندسی شیمی نساجی پذیرفته می شوند. این رشته  از جمله رشته هایی می باشد که هم در دانشگاه های دولتی و هم دانشگاه های آزاد  تدریس می شود.

 

مشاغل مرتبط با مهندسی نساجی

فارغ التحصیلان رشته مهندسی نساجی می توانند با توجه به نیاز اغلب تولیدکنندگان این صنعت و بازار کار نساجی در این کارخانه ها یا صنایع مرتبط استخدام شوند. بخشی از سمت ها و پست هایی که این افراد می توانند در آنها مشغول به کار شوند عبارتند از: مدیرعامل، مدیریت عمومی تولید، مدیر بازرگانی کارخانه ها، مدیریت مهندسی صنعتی، مشاوره خرید و تولید کارخانه، واحدهای تحت نظارت وزارت صنایع و معادن، موسسه استاندارد و همچنین می توانند در دادگستری به عنوان کارشناس تعیین قیمت کالاهای نساجی مختلف استخدام شوند. هر چند کارفرمایان و صاحبان کارخانه ها اغلب ترجیح می دهند تا افرادی را در اولویت استخدام قرار دهند که از دانشگاه های معتبر فارغ التحصیل شده باشند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی نساجی می توانند با توجه به نیاز اغلب تولیدکنندگان این صنعت و بازار کار نساجی در این کارخانه ها یا صنایع مرتبط استخدام شوند

 

 

وظایف تخصصی مهندسی نساجی

وظایف این رشته از صنعت نساجی که  از اعتبار ویژه ای برخوردار است و البته در بازار کار نساجی هم پررونق بوده و هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طور کلی عبارتند از:

  1. انجام طرح های نظارتی و تحقیقاتی در حوزه مهندسی شیمی نساجی.
  2. سرپرستی آزمایشگاههای تعیین و کنترل کیفیت مختلف.
  3. مدیریت واحدهای مختلف تولیدی در زمینه بافندگی، تریکو بافی و ریسندگی.
  4. نظارت بر خطوط تولید کارخانه های نساجی و نظارت بر کیفیت محصولات
  5. بهینه سازی خطوط تولید و تجهیزات مورد استفاده در تولید منسوجات مختلف
  6. طراحی ماشین آلات مرتبط با همکاری مهندسین مکانیک.

بازار کار نساجی

مهندسی نساجی با توجه به اهمیت آن و نیز نقش موثری که در تولید انواع منسوجات مختلف در صنعت نساجی ایفا می کند دارای بازار کار پر رونقی می باشد و در بسیاری از موارد می تواند در کارخانه های نساجی مربوطه جذب و استخدام شود. به نظر می رسد با توجه به پیشینه این صنعت در کشور ما که رتبه دوم را بعد از صنعت نفت و پتروشیمی به خود اختصاص داده است یکی از رشته های دارای آینده روشن و درآمدزا محسوب می شود.

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *