دستگاه شاتکریت چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دستگاه شاتکریت چیست؟

دستگاه شاتکریت ، ملات شاتکریت ( که در ادامه به توضیح آن میپردازیم ) را در میکسر دستگاه مخلوط کرده و سپس آن را به مخزن دستگاه منتقل میکند. پس از آن توسط پمپ یا ( رتور استاتور ) پمپ پیستونی به شیلنگ پمپاژ میکند. توسط کمپرسور هوایی که روی دستگاه قرار دارد، تا سر نازل مواد را هدایت میکند و توسط همان باد کمپرسور مواد شاتکریت  را بر روی سطح مورد نظر میپاشد.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت تزریق سیمان

دو نکته بسیار مهم که در دستگاه های شاتکریت باید در نظر گرفته شود :

تمامی تجهیزاتی که در مخلوط کردن ملات و اجرای شاتکریت  توسط پیمانکار مورد استفاده قرار میگیرد باید قابل حمل با دست را دارا باشد و شاتکریت سنگدانه های درشت با حداکثر اندازه مشخص شده را به خوبی بتواند انجام دهد.

میکسر، لوله های خرطومی، نازل ها، فشار سنج های هوا و آب و واشر ها ، به طور کلی تمامی تجهیزات به کار گرفته شده ، باید بسیار تمیز نگه داشته شوند و مورد تایید ناظر پیمانکار قرار بگیرند.

 

شاتکریت یا Shotcrete ، چیست ؟

شاتکریت نوعی ملات یا بتن است که از ماسه، شن، سیمان تشکیل شده است. این مواد به همراه هوای فشرده شده ی داخل دستگاه بر روی سطح مورد نظر پاشیده میشود. به دلیل بالابودن فشار و سرعت، این ملات به صورت دینامیکی فشرده میشود و لایه ای بالابر ، خودنگهدار و متراکم بر روی سطح ایجاد میشود.

در مفهوم کلی شاتکریت به معنای اجرای پاششی مشتقیم ملات و یا بتن بر روی سطوح است.

 

کاربرد دستگاه شاتکریت چیست؟

از دستگاه شاتکریت در ایستگاه های حمل و نقل ، معادن و دیواره های تونل ها استفاده میشود.

مزایای دستگاه شاتکریت:

شاتکریت سطوح ناهموار را به سادگی صیقلی و صاف میکند و همه ی حفره ها را میپوشاند.

معایب دستگاه شاتکریت:

از طرفی به دلیل پاشش ذارت ، گرد و غبار بسیاری تولید میکند و به دلیل نچسبیدن ملات و هیدراته نشدن آن، مقدار زیادی ار آن هدر میرود.

 

انواع دستگاه های شاتکریت:

  1. دستگاه شاتکریت خشک پاش
  2. دستگاه شاتکریت تر پاش

 

  1. دستگاه شاتکریت خشک پاش:

در دستگاه شاتکریت خشک پاش، مصالح خشک (سیمان، ماسه) را بطور کاملا خشک، از قیف ورودی وارد دستگاه میشوند و با هوای فشرده شده به سمت شلنگ خروجی منتقل میگردند. در طی مسیر در قسمت نازل، آب به نیز به مواد اضافه شده و با کمک نازل به روی سطح مورد نظر پاشیده میشود.

دستگاه های خشک پاش خود نیز، مدل های متعددی را شامل میشود. اما نحوه کارکرد همه ی آنها به صورت فوق میباشد.  و تنها در دانه بندی مصالح مصرفی و حجم خروجی با هم تفاوت دارند.

دستگاه های خشک پاش خود نیز، مدل های متعددی را شامل میشود. اما نحوه کارکرد همه ی آنها به صورت فوق میباشد.  و تنها در دانه بندی مصالح مصرفی و حجم خروجی با هم تفاوت دارند.

 

  1. دستگاه شاتکریت تر پاش:

دستگاه های شاتکریت تر پاش ، مواد مصرفی (سیمان، ماسه) را در قسمتی از دستگاه به نام میکسر با هم کاملا مخلوط میکند و سپس آنها را به مخزن انتقال میدهد. بعد از آن دستگاه توسط سیستم (ماردونی – پیستونی) مواد را به داخل شیلنگ خروجی پمپاژ مینماید. بعد از آن در هنگامی که ملات به سر نازل رسید، با فشار هوا، به سطح مورد نظر توسط نازل کار پاشیده میشود.

دقت کنید که دستگاه های شاتکریت تر ، دارای ظرفیت های متعددی است.

و به دو نوع اصلی دستگاه ترپاش پیستونی ، دستگاه ترپاش ماردونی تقسیم میشود.

دستگاه شاتکریت تر پاش به دو نوع اصلی دستگاه ترپاش پیستونی ، دستگاه ترپاش ماردونی تقسیم میشود.

نکته مهم :

در دستگاه شاتکریت خشک، سیستم انتقال مصالح با هوای فشرده است. ولی در دستگاه شاتکریت تر یا تر پاش ، انتقال مصالح بواسطه ی پمپ (ماردونی – پیستونی) انجام میشود.  در این دستگاه باد صرفا برای اسپری کردن ، مورد استفاده قرار میگیرد و در عملیات پمپاژ دخالتی ندارد.

 

قطعات اصلی شاتکریت

واحد قطعه سازی تیران تونل بیستون (TTB) در راستای تامین قطعات اصلی و اساسی دستگاه شاتکریت (تر پاش  و خشک پاش) با بهره گیری از دانش فنی و مهندسی معکوس، آماده ارائه خدمات و ارسال محصولات به همه استان هابا تضمین بالاترین استانداردهای کیفی می باشد.

فروش؛ خرید و اجاره دستگاه شاتکریت (بتن پاشی ) توسط شرکت تیران تیران تونل بیستون (TTB)

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *