دستگاه چوب خرد کن و نقش آن در کشاورزی مدرن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مزایای استفاده از چوب خرد کن و نحوه عملکرد دستگاه خرد کن چوب

امروزه ساخت فرآورده های چوبی و مصرف چوب در دنیا فراگیر شده است و کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت، روند رشد قابل ملاحظه ای در این مورد دارند. تهیه و تامين مواد اوليه چوب مورد نياز در صنایع چوب و كاغـذ در كشورهايی كه منابع محدود و کم جنگلـی دارند، در اغلب مـوارد از دغدغـه‌هـای جدی صـاحبان صـنايع مربوطه و وابسته بوده و هست. بنابراین استفاده بهینه از چوب درختان بسیار مهم است. با بلاگ ویترین نت همراه باشید تا در مورد انواع دستگاه چوب خردکن و سرشاخه خردکن، نحوه ی عملکرد و مزایای استفاده از آن ها، بیشتر بدانید.

کشور عزیزمان، ایران، با توجه به وسعت 7 % پوشش جنگلی موجود در آن، در دسته بندی کشورهای با پوشش جنگلی کم جای میگیرد و برای وارد کردن هر متر مکعب MDF از چین از 825 تا 950 دلار هزینه برآورد شده است و ما در ایران سالانه وارداتی حدود 800 هزار متر مکعب  MDFداریم.

مطالعات فراوانی که روی خرده چوب ها مختلف و فرآورده های آنها صورت گرفته، نشان می‌دهد که نوع چوب بکار رفته تاثیر مستقیمی روی محصول نهایی دارد. در ادامه به برخی از آنها میپردازیم :
چوب خرد کن ها وسایل مفیدی برای خلاصی از چوب های اضافی در فصل هرس کردن درختان هستند.

ویژگی های دستگاه چوب خرد کن

حال که با پتانسیل های موجود در خرده چوب ها و ضایعات باغات آشنا شدیم. میخواهیم درباره انواع دستگاه و تجهیزات چوب خردکن، نحوه ی عملکرد و مزایای استفاده از آن ها، نیز اطلاعاتی کسب کنیم.
چوب خردکن(Wood chippers) ؛ از جمله ادوات و لوازم باغبانی است که جهت خرد کردن شاخه‌های درختان و چوب تنه و تبدیل آن به ذرات کوچکتر، مانند ورقه‌های چوب و خاک اره مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه‌ها در صنایع کشاورزی معمولا قابل حمل هستند و آن‌ها را به پشت تراکتور یا وانت میتوان بست.
انرژی دستگاه معمولا از طریق یک موتور با قدرتی از 3 اسب بخار (۲.۲ کیلو وات) تا ۱۰۰۰ اسب بخار (۷۵۰ کیلووات) تامین میشود. برخی از انواع چوب خرد کن ها که بسیار قوی تر هستند، بر روی کامیون سوار میشوند، برای جا به جایی و منبع انرژی آنها یک موتور جداگانه است. این نوع از چوب خرد کن ها دارای چرثقیل هیدرولیکی هم هستند.

پتانسیل های موجود در خرده چوب ها و ضایعات باغات:

خرده چوب های درختان خرما (پسماند نخل) :

با استفاده از خرده چوب های درختان خرما (پسماند نخل) میتوان تخته چوب هایی تهیه کرد که از نظر مکانیکی و فیزیکی کاملا استاندارد هستند.

این موضوع زمانی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که بدانیم حدود 185 تا 220 هزار هکتار وسعت نخلستان های ایران تخمین زده شده است و این عدد حدود 20 درصد از وسعت نخلستان های دنیاست. علاوه بر این نکته ی مهم تر اینکه برای داشتن خرمای سالم باید هر سال نخل ها هرس شوند و با این عمل از هر درخت نخل 34 کیلوگرم ضایعات تولید میشود. با توجه به اعداد بالا هرساله، تنها از ضایعات نخلستان ها حدود 200 هزار تن ماده لیگنوسلولزی در ایران داریم.

در گذشته به دلیل قابلیت های بادشکن، تنه درختان مسن نخل به عنوان سقف خانه های خرماخیز و خانه ای موقت چرا و صحرا استفاده میشد که با ظهور مصالح ساختمانی جدید، کاربرد سنتی خود را از دست داده است. در حال حاضر به عنوان هیزم برای پخت غذا نیز استفاده می‌شود.

خرده چوب های درخت بادام و صنوبر :

آیا میدانستید محصولات تخته چوب های ساخته شده از سرشاخه های درخت صنوبر و بادام، با افزایش مقدار سرشاخه ی درخت بادام ، میزان مقاوت خمشی آنها کاهش می‌یابد ؟!

درخت بادام درجهٔ پراکندگی بالایی در ایران دارد. سازمان كشاورزی در آماری که ســال ۱۳۷۷ منتشر کرد، مجموع سطح زير كشــت باغات بادام كل كشور را در حدود ۸۰۰۰۰ هكتــار بیان کرد. همچنین افزود که ميزان قابل توجهــی از باغات بادام در اســتان اصفهان قرار دارد و حدود وزنی سرشاخه‌های به دست آمده از هرس درختان بادام در این استان ۳۰۰۰۰ تن سالانه میباشد.

درخت صنوبر و تاغ :

نکته بسیار جالبی که در مورد گونه های صنوبر و تاغ این است که اگر میزان 25 درصد خرده چوب درخت تاغ و میزان 75 درصد خرده چوب درخت صنوبر را با هم ترکیب کنیم، تخته چوب به دست آمده میتواند قابلیت مقاومت خمشی را در حد مطلوبی حفظ کند.

سرشاخه ها و خرده چوب های درختان میوه :

استفاده از خرده چوب‌های درخت زردآلو  : کمک به افزایش مقاومت مكانيكی تخته‌های تولیدی

استفاده از سرشاخه‌های کیوی و هلو : این نوع سرشاخه ها با درصدهای مختلف همراه ضایعات کشاورزی مورد اســتفاده قرار گرفته اند و مقاومت مکانیکی آن بیش از حداقل اســتانداردهای اروپایی بالا برده اند.

سرشاخه های درختان سیب

در ایران حدودا ۱۵۰۰۰۰ هكتــار باغ ســيب داریم. هرس سالانه اين باغ ها، به طور متوســط بالغ بر  ۱۰۰۰۰۰ تن ضايعات ليگنوســلولزی ایجاد میکند. این زمینه سازی در بخش های از ایران مانند آذربايجان شرقی، تهران و آذربايجان غربی، از توجيه اقتصادی مناسبی بهره مند است.
از طرف ديگر در مناطقی که ذکر شد، بخش وسيعی از زمين‌های كشاورزی زيركشت گونه‌های سريع ‌الرشد (به ويژه انواع مختلف از صنوبر) هستند كه می‌توان به عنوان یک مکمل عالی با سرشاخه های درخت سیب از آنها استفاده کرد و تخته چوب هایی مرغوب ساخت.

ضایعات کشاورزی مانند کاه گندم

در تحقیقاتی که از ســاخت تخته خرده چوب‌های سه لایه با اســتفاده از ضایعات کشاورزی مانند کاه گندم و چوب ســوزنی برگان انجام شده است، به این نتیجه رسیدند که ویژگی‌های تخته‌های ســاخته شــده از کاه گندم در حد تخته‌های ساخته شــده از چوب نیست. اما نزدیک به اســتاندارد اروپایی بوده است.
MDF يكي از انواع رایج تخته‌های چند لايه است که از ذرات يا فيبر و يا از لايه‌های چوب  تشکیل است. در صورتی كه ماده خام اوليه از چوب به ورنی‌ها، ذرات يا فيبرها تغيير كند، محصولات متفاوتی به دست خواهد آمد؛ نظير MDF و Letronكه هر كدام قابلیت ها، خواص و ويژگی‌های خاص خود را خواهند داشت.

برای توليد MDF نياز به الياف خشك چوب داریم. اين الياف با استفاده از دستگاه‌های ريفانير معمولی تحت فشار اتمسفريك و ريفانيرهای تحت فشار بخـار آب توليـد میشود.

برخی از انواع چوب خرد کن ها که بسیار قوی تر هستند، بر روی کامیون سوار میشوند، برای جا به جایی و منبع انرژی آنها یک موتور جداگانه است. این نوع از چوب خرد کن ها دارای چرثقیل هیدرولیکی هم هستند.

3 بخش اصلی دستگاه چوب خردکن: 

1. ورودی قیفی شکل  Hopper with a Collar
2.  واحد خرد کننده   The Chipper Mechanism
3. مخزن ذخیره خرده چوب  Optional Collection Bin

خروجی این دستگاه ها، یعنی خرده چوب‌های ایجاد شده، معمولا دارای سایز دو و نیم در پنج و یک دهم سانتی متر هستند.
چوب خردکن ‌های سایز بزرگ در بخش ورودی قیفی شکل خود، چندین غلتک شیاردار دارند تا شاخه‌ها را گرفته و با سرعتی ثابت به سمت بخش خرد کننده هدایت کنند. آن ها عموما سیستم معکوس کننده‌ای دارند که در صورت گیر کردن شاخه‌ها بتوانند آنها را از میان غلتک‌ها خارج کنند.

پیشینه دستگاه چوب خرد کن:

چوب خردکن توسط پیتر جنسن Peter Jensen در Maasbüll  آلمان در سال ۱۸۸۴ اختراع شد و در سطح تجاری و صنعتی مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفت.

طبقه بندی انواع دستگاه خردکن چوب از لحاظ نحوه ی عملکرد :

از جهت نحوه کارکرد میتوان طبقه بندی زیر را برای انواع چوب خردکن‌ها داشت:

1. چوب خردکن غلتکی

High-Torque Roller: در این نوع از چوب خرد کن غلتک‌هایی با گشتاور بالا و سرعت چرخش پایین ، وظیفه خرد کردن چوب را دارند و معمولا از یک موتور الکتریکی تغذیه می‌شوند و برخی از این دستگاه‌ها به مکانیزم ضد گیر کردن شاخه‌ها یا معکوس کننده نیز مجهز هستند.
این مدل کم صداتر است و مصرف انرژی بهینه‌ای را دارد و فرسایش قطعات کمتری دارند اما از طرفی  شکل خرده چوب‌ها منظم نیستند.

2.چوب خردکن بشقابی یا صفحه‌ای

Disc: متـداول‌ترين نـوع دسـتگاه چوب خردكن، خردكن نوع ديسكی یا بشقابی است كه مجهز به تيغه‌های خرد كن در سطح عمودی در حـال چـرخش با دور بسیار بالا می‌باشد. این دستگاه پر مصرف است ولی شکل خرده چوب‌ها منظم‌تر خواهد بود. خردکن‌های صنعتی بشقابی دارای صفحه‌ای به قطر ۴ متر هستند که به موتوری با قدرت ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ اسب بخار یعنی از ۳۰۰۰ تا ۳۷۰۰ کیلووات نیاز دارند.
چوب خردکن‌های دیسکی با دور بسیار بالایی کار می‌کنند که در نتیجه مصرف انرژی را بالایی دارند و نیاز به فولاد بسیار مقاوم گران قیمت دارند و همچنان به علت فشار کار بالا؛ فرسایش تیغه‌ها به سرعت رخ می‌دهد.
دستگاه‌های چوب خردکن موجود در بازار کشور بسیار سنگین و بزرگ هستند که برای حمل و نقل آن‌ها نیاز به تراکتور یا ماشین‌های سنگین میباشد و در معابر روستایی و شهری به راحتی جابه جا نمی‌شوند و لرزش و صدا زیاد دارند و به همین دلیل در مناطق مسکونی و شهری قابل استفاده نیستند. در ضمن کامیون‌های لازم برای حمل و نقل این دستگاه‌ها با محدودیت‌های زمانی، مکانی و اقتصادی از نظر تهیه، نگهداری، تعمیرات، عبور و مرور ترافیک شهری و جاده‌ای مواجه هستند.

انواع چوب خردکن بر اساس نیروی محرکه:

دستگاه و تجهیزات چوب خردکن، که از پرکاربردترین دستگاه ها و ماشین آلات صنعت کشاورزی و باغبانی و دامداری هستند، با یکدیگر تفاوت داشته و بر حسب نیروی محرکه خود، توان کاری متفاوتی دارند. از جمله مزیت های استفاده از چوب خرد کن ها آن است، که می توان شاخه ها را، به خرده چوب هایی با سایز های مختلف تبدیل کرد و به غیر از مصارف کشاورزی، در صنعت نیز بکار برد.

سرشاخه خرد کن

سرشاخه خردکن ها دارای انواع مختلفی بوده، که بر حسب توان و قدرتی که دارند، دسته بندی می شوند. همچنین برخی از آن ها دارای قابلیت های ویژه ای مانند داشتن نیروی مکنده هستند، که باعث راحتی کار می شود. از جمله مواردی که در خرید این سرشاخه خردکن ها باید رعایت شود، تعداد تیغه ها، چکش و از همه مهمتر، توان و کیفیت موتور است.

سرشاخه خرد کن ها نیز مانند چوب خرد کن ها دارای انواع مختلفی بوده، که بر حسب توان مصرفیشان معرفی می گردند، مانند:

  • سرشاخه خردکن های موتوری (که با سوخت بنزین و گازوئیل کار می کنند.)
  • سرشاخه خردکن های برقی

سرشاخه خرد کن ها نیز مانند چوب خرد کن ها دارای انواع مختلفی بوده، که بر حسب توان مصرفیشان معرفی می گردند.

چوب خرد کن برقی

این نوع از تجهیزات چوب خردکن دارای ظرفیت و سرعت بالایی هستند و طرفداران بسیاری دارند. برخوردای از سایزهای مختلف و تنوع در ظاهر محصول، این چوب خردکن برقی را به یکی از پرکاربرد ترین وسایل در این زمینه تبدیل کرده است. این نوع از چوب خردکن ها به صورت اتصال به تراکتور و تکی عرضه می شوند. همچنین این مدل نیز مانند سایر مدل های با ظرفیت بالا، دو کاناپه بوده و هم برای چوب هایی با قطر 3 سانتی متر به کار می رود و هم قابل استفاده برای چوب های با قطر 7 سانتی متر است.

چوب خرد کن موتوری

چوب خردکن های موتوری دارای پیچیدگی های بیشتری نسبت به سایر چوب خردکن ها هستند و معمولا از سوخت های بنزین و گازوئیل به عنوان منبع انرژی برای کار کردن استفاده می شود. این دستگاه ها بسیار پرقدرت بوده، اما در کنار آن، صدای زیادی نیز تولید می کنند. ظرفیت بالا و قابلیت استفاده به طور طولانی مدت، از مزایای چوب خرد کن موتوری است.

همچنین چوب خرد کن های گازوئیلی دارای ظرفیت بیشتری نسبت به چوب خردکن های بنزینی دارند.

چوب خردکن های موتوری دارای پیچیدگی های بیشتری نسبت به سایر چوب خردکن ها هستند و معمولا از سوخت های بنزین و گازوئیل به عنوان منبع انرژی برای کار کردن استفاده می شود.

چوب خرد کن پشت تراکتوری

چوب خرد کن های پشت تراکتوری یکی از معمول ترین و پر استفاده ترین نوع چوب خردکن هستند که دارای اندازه ها و مدل های مختلفی هستند. در واقع بیشترین تنوع در طرح را، در چوب خرد کن های پشت تراکتوری مشاهده می کنیم. داشتن ظرفیت بالا، حمل آسان و به کارگیری در مقیاس های بزرگ، از جمله مزایای استفاده از این نوع چوب خرد کن ها است.
علاوه بر آن، دیگر نیازی نیست که بعد از خرد کردن چوب ها، آن ها را به محل مورد نظر حمل کنید. زیرا که حرکت با تراکتور این کار را برای شما آسان می کند. همچنین قابل ذکر است که، چوب خردکن های پشت تراکتوری، به دلیل ظرفیت بالایی که دارند، دارای پرقدرت ترین موتورها در بین همتایان خود هستند.

اهداف کاربردی و مزایای استفاده از چوب خردکن ها:

1. تولید دستگاهی کوچک: چوب خرد کن ها ، به دلیل راحتی حمل و کم صدا بودن و امکان تنظیم اندازه خرده چوب خروجی در شهر کارایی بالایی دارند.

2. ایجاد امکان حمل و نگهداری: همانطور که اشاره شد ضایعات هرس درختان و تبدیل آنها به خرده چوب کاربردهای متعدد در صنایع مختلف دارد.
3. استفاده از خرده چوب حاصل از ضایعات هرس در صنایع تبدیلی کاغذسازی و تولید تخته فیبر و ساخت کود و خاک گیاهی و استفاده از آن برای تولید الکتریسیته

4. جلوگیری از آلودگی محیط زیست کمک به حفظ محیط زیست
5. ایجاد منبعی اقتصادی برای باغداران  و روستاییان از طریق فروش و تبدیل ضایعات هرس

همان طور که اشاره شد، چوب خردکن ها از پرکاربردترین دستگاه ها و ماشیت آلات صنعت کشاورزی و باغبانی هستند که از لحاظ نیروی محرکه و نحوه ی عملکرد انواع مختلفی دارند؛ اما به طور کلی دارای سه بخش اصلی هستند.

اکنون که با انواع دستگاه و تجهیزات چوب خردکن، نحوه ی عملکرد و مزایای استفاده از آن ها، بیشتر آشنا شدید، می توانید خرید دقیقتر و مقرون به صرفه‌تری داشته باشید. کارشناسان ویترین نت انواع دستگاه چوب خرد کن را به شما معرفی می‌کنند تا شما بهترین و مناسب ترین دستگاه را انتخاب کنید، برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *