مرزکش و ریک خورشیدی چه کاربردی دارند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معرفی مرزکش و ریک خورشیدی

از جمله تجهیزات و ادوات کشاورزی پرکاربرد در صنعت کشاورزی و باغبانی می توان به دستگاه مرزکش و ریک خورشیدی اشاره کرد که در مکانیزه کردن کشاورزی نقش موثری دارند.

جهت جلوگیری از شسته شدن خاک و کود، لازم است که سطح کشت، کرت بندی شود. در کاشت انواع صیفی­ جات و سبزیجات در زمین­‌های کشاورزی و یا کاشت برنج در شالیزارها یکی از کارهایی که باید انجام شود، آماده کردن سطح کاشت توسط کرت بندی و قطعه بندي است. وسایل و امکانات مورد نیاز جهت كرت بندي مكانيزه تراكتور و مرزکش هستند. پس از اتصال مرزکش به تراکتور، می‌­تواند در هنگام حرکت، روی سطح زمین­ها و مزارع کشاورزی، کرت بندی ­کند. استفاده از مرزکش نه تنها سرعت کار را بالا می­برد، بلکه باعث ایجاد نظم در کاشت می‌‍­شود.

پس از کاشت بذر، همزمان با رشد محصول، علف­های هرز نیز در بین محصولات رشد می­‌کند، که لازم است جمع آوری شوند. ریک خورشیدی ابزاری است که برای جمع آوری علوفه و علف های هرز مورد استفاده قرار می گیرد. ریک­ها علاوه بر ردیف کردن علوفه، کار جمع­ آوری آن را هم انجام می ی­دهند. علت نامگذاری این ابزار به این دلیل است که دایره­ای شکل و شبیه به خورشید بوده و با حرکت در بخش های مختلف زمین مزرعه، همزمان با درآوردن علف های هرز از ریشه، آنها را جمع آوری می کند.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت مرزکش و ریک خورشیدی

مرزکش و ریک خورشیدی از وسایل و تجهیزاتی هستند که در صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می­گیرند. این ادوات قابل نصب بر روی تیلر و تراکتور هستند.

ابعاد مختلف مرزکش و ریک کشاورزی

این ادوات قابل نصب بر روی تیلر و تراکتور هستند. به همین دلیل عده ای آنها را به نام‌های مرزکش تراکتور و مرزکش تیلر و … نیز می شناسند. استفاده از مرزکش و ریک خورشیدی در صنعت کشاورزی و باغبانی و تولید محصولات علوفه ای از ضروریات است. این ابزارها با متصل شدن به تراکتور و تیلر کارآیی خود را نشان می‌­دهند. پس از انجام کار می­‌توان آنها را از ماشین­‌ها جدا کرد و ابزارهای دیگر را به آنها متصل ساخت.

ابعاد و اندازه های مختلفی از مرزکش کشاورزی و ریک کشاورزی در بازار وجود دارد. بستگی به وسعت سطح زیرین بستر کشت، از اندازه ­های مختلف این ابزار استفاده می­‌شود. از مرزکش و ریک خورشیدی با ابعاد کوچک تر برای کاربری های محدود و از انواع بزرگتر برای وسعت بیشتر استفاده می­گردد.

انواع مرزکش

دستگاه مرزکش ابزاری است که جهت کرت بندی به کار می­‌رود. مرزکش ها به شکل مرزکش​ ماله ­ای یا مرزکش​ دیسکی وجود دارند. پره ­های آنها به شکل بشقاب هایی است که مقابل هم واقع شده­ اند و ضمن حرکت تراکتور به سمت جلو، از یک سمت خاک به داخل بشقاب ها وارد می‌­شود و از سمت دیگر در وسط ریخته می­‌شود که در نتیجه به صورت مرزی روی هم جمع می­‌شود.

فاصله دو بشقاب را می توان تغییر داد که باعث می­‌شود که پهنای مرزها به هم دور یا نزدیک گردند. قطر بشقاب ها در چند اندازه مختلف است که بسته به وسعت زمین از اندازه های گوناگون استفاده می­‌شود.

به طور کلی انواع مرزکش­‌ها عبارتند از:

  • مرزکش با پره 26 اینچ با گل تراش
  • مرزکش بشقابی با پره 26-26-28 اینچ  و با عرض کار175 سانتی متر
  • مرزکش هندی با پره 26 اینچ و با عرض کار 120 سانتی متر

انواع ریک خورشیدی

ریک‌­های خورشیدی از تعدادی چرخ اسپک دار مانند چرخ دوچرخه تشکیل شده ­اند. اسپک ها به شکل میله های فنری سر کجی هستند که نوک آن ها در تماس با زمین قرار می­‌گیرد. با حرکت ماشین به سمت جلو، چرخ ها می گردند و علوفه­ را وارد ردیف می نمایند . این ریک‌ها روی زمین های ناصاف خیلی خوب کار می کنند. چون گردش هر چرخ مستقل از دیگری است، بنابراین هر چرخ متناسب با شکل زمین می‌­تواند بچرخد.
به طور کلی انواع ریک‌­های خورشیدی عبارتند از:

  • ریک 4 پره خورشیدی تک فنر
  • ریک 4 پره خورشیدی جفت فنر
  • ریک های کوپتری 330 سانتیمتر
  • ریک های کوپتری 700 سانتیمتر

“در نظر داشته باشید که اعداد 330 و 700 سانتیمتر نشان دهنده عرض سطح کاری است که پوشش می دهند.”

ریک­های خورشیدی از تعدادی چرخ اسپک دار مانند چرخ دوچرخه تشکیل شده­اند. اسپک ها به شکل میله های فنری سر کجی هستند که نوک آن ها در تماس با زمین قرار می­گیرد.

قیمت مرزکش و ریک خورشیدی

ویترن نت، تامین کنندگان و تولید کنندگان مختلف در صنایع کشاورزی و باغبانی را گرداوری می کند تا بستری را فراهم می کند که بتوانید در آن به مقایسه قیمت وسایل کشاورزی از جمله قیمت دستگاه مرزکش و قیمت ریک خورشیدی بپردازید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *