دستگاه نشاکار و پر کاربردترین انواع آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دستگاه نشاکار از ادوات و تجهیزات مورد نیاز کشاورزی مکانیزه است که در کاشت نشاء گیاهان مختلف مورد استفاده قرار می­‌گیرد. در پروسه نشاکاری، ابتدا گیاهان را در نواحی ویژه­ای از مزرعه و یا در ظروف کشت خاص پرورش می­‌دهند و هنگامی که جوانه ها به گیاهان کوچک یا نشا تبدیل شدند، به مکان کاشت اصلی منتقل می شوند. پروسه نشاکاری اگر با دست انجام شود بسیار زمانگیر و پر زحمت است و به همین دلیل بسیاری از کشاورزانی که زمین‌های وسیعی دارند ترجیح می‌دهند با خرید دستگاه نشاکار، راندمان و سرعت کار خود را افزایش دهند. نشاکار دستی و نشاکار ماشینی دو نوع پرکاربرد این وسیله هستند. به طور کلی مزایای تولید نشا عبارتند از: 

  • کاهش چشمگیر مصرف آب کشاورزی
  • مصون ماندن جوانه­ ها از آفات و امراض
  • کاهش زمان تولید
  • امکان تولید دو یا چند بار محصول در بازه یک فصل رشد

حتما ببینید: لیست قیمت دستگاه نشاکار

دستگاه نشاکار از ادوات و تجهیزات مورد نیاز کشاورزی مکانیزه است که در کاشت نشای گیاهان مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد.

انواع دستگاه نشاکار

انواع نشا کارهای زیر، قیمت‌ و ویژگی‌های متفاوتی دارند که کشاورزان یا مزرعه داران بر اساس هزینه های پیش بینی شده خود، می­‌توانند آنها را خریداری ­کنند.

نشاکار دستی

نشاکار دستی یکی از محبوب‌ترین ادوات کشاورزی باغداران است، به دلیل قیمت پایین، کاربرد راحت و جابجایی آسان. به نشاکار دستی، نشاکار راه­رونده نیز می­‌گویند. در این نوع نشاکار که به شکل یک لوله بلند است، کشاورز همانطور که راه می‌رود در یک ردیف نشاها را به صورت دستی از درون لوله نشاکار به مکان کاشت هدایت می­‌نماید و دستگاه نشاکار آن را در عمق مورد نظر قرار داده و تثبیت می‌کند و در نهایت کاشت نشا را به پایان می­‌رساند. نشاکار دستی کوچک و سبک بوده و امکان جابجایی راحت تری دارد. دستگاه نشاکار دستی گوجه فرنگی از پرکاربردترین نوع این وسیله است.

 انواع نشاکار دستی

  • نشاکار دستی چهار ردیفه (یا دستگاه نشا چهار ردیفه)
  • نشاکار دستی شش ردیفه (یا دستگاه نشا شش ردیفه)
     

نشاکار ماشینی

به نشاکار ماشینی، نشاکار موتوری یا نشاکار سوار شونده هم می­‌گویند. در نشاکار موتوری، کارگر سوار دستگاه شده و آن را روشن می نماید و با حرکت دستگاه عمل کاشت نشا انجام می­ شود. 
 

نشاکار دو ردیفه آترانس:

از نشاکار دو ردیفه آترانس در کاشت های متراکم (که در آن عملیات نشاکاری با دستگاه های معمولی سخت است) استفاده می­ شود. در کاشت متراکم فاصله­ بین پشته ها کمتر از پنجاه سانتی متر است؛ مانند کاشت نشای گوجه فرنگی و فلفل.

 

دستگاه نشاکار عمیق کار:

به نشاکار عمیق کار، نشاکار ردیف کار هم می ­گویند، نشاکار عمیق کار امکان اتصال به تراکتور را دارد. از ویژگی­ های آن امکان کاشت نشاها به صورت یکنواخت در ردیف­ ها است و برای کاشت نشاهای حبوبات مثل نخود و لوبیا استفاده می­ شود.

 

دستگاه انتقال نشا:

به دستگاه انتقال نشا  ربات انتقال نشا نیز می­ گویند. دستگاه انتقال نشا  بیشتر جهت کاشت گیاهانی با رشد دو مرحله­ ای به کار می ­رود.

 

 استفاده از نشاکار در کاشت نشا سرعت بیشتری بخشیده و در نتیجه مقدار بازدهی محصول بیشتر می­شود.

مزایای استفاده از دستگاه نشاکار

در صنعت کشاورزی و باغبانی مزایای استفاده از دستگاه نشاکار بسیار زیاد است، از جمله می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

 – نشاکاری از جمله کارهای کشاورزی است که بسیار خسته کننده است، استفاده از این دستگاه در کاهش فشار کاری کارگران بسیار موثر است.
– استفاده از نشا کار به کاشت نشا سرعت بیشتری بخشیده و در نتیجه بازدهی محصول بیشتر می‌­شود.
– دقت انجام کار با دستگاه مکانیزه بسیار بیشتر از دقت کار انسانی است.

– در صورت استفاده از دستگاه نشا کار، نیاز به تعداد کارگر کمتری در کاشت نشا وجود دارد به همین دلیل هزینه­ های منابع انسانی کاهش می‌­یابد.
– عمق کاشت نشا بسیار مهم است و کاشت نشا توسط نیروی انسانی باعث خطا در عمق کاشت می‌­شود، در صورت استفاده از این دستگاه، عمق کاشت به اندازه استاندارد از پیش تعریف شده و برای همه نشاها کاملا یکنواخت خواهد بود.

 

 نشاکار دوردیفه آترانس، از این دستگاه در کاشت های متراکم که عملیات نشاکاری با دستگاه های معمولی سخت است استفاده می­شود.

در کاشت چه محصولاتی می‌توان از دستگاه نشاکار استفاده کرد؟

طرز کار دستگاه نشاکار بسیار راحت است. جهت کاشت انواع مختلف قلمه ها و نشاها می ­توان از دستگاه نشا کار استفاده کرد. یکی از مهمترین محصولات برنج است. کاشت نشای برنج در شالیزارها از کاشت دیگر نشاها سخت تر است و هم چنین نشاها باید در ردیف­ های کاملا منظم کاشته شود و سرعت کاشت هم بسیار مهم است. بنابراین دستگاه نشاکار شالی و برنج بسیار پرکاربرد است.

مکانیزه کردن کاشت نشاها باعث سود دهی بیشتر و بالا رفتن کیفیت این محصول می ­شود. دستگاه نشاکار، در کاشت انواع صیفی­ جات و سبزیجات از جمله فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان و هم چنین کاشت نشاهای حبوبات از جمله نخود ولوبیا هم کاربرد دارد که به آن دستگاه نشاکار صیفی می گویند.

 

قیمت دستگاه نشاکار

ویترن نت با فروش انواع دستگاه نشاکار دستی و اتوماتیک سعی می‌کند فروش آنلاین  تجهیزات و ادوات کشاورزی را رونق ببخشد. در لیست محصولات خریدارن می‌توانند انواع دستگاه نشاکار را با هم مقایسه کنند، چرا که همه دستگاه‌ها علاوه بر قیمت دارای مشخصات فنی هم هستند. قیمت دستگاه نشاکار دستی برنج  و قیمت دستگاه نشا شش ردیفه و قیمت هر نوع دیگر را می‌توانید در ویترین نت ببینید و خرید خود را چه به صورت “آنلاین” و چه به صورت “ثبت سفارش تلفنی” انجام دهید.

علاوه بر این‌ها، اگر به اطلاعات دیگر نیاز داشتید کارشناسان ویترین نت شما را راهنمایی می‌کنند، فقط کافی‌ست با ما تماس بگیرید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *