نحوه کارکرد هد علوفه

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کاربرد هد علوفه

هد علوفه یا  forage head harvester از ابزار و ادوات مورد استفاده در کشاورزی مکانیزه است. این دستگاه با توان بالا، جهت برداشت بقایای گیاهان و یا علوفه­های خشک و تر کاربرد دارد که در مزارع و علفزارها استفاده می­شود. هد برداشت علوفه، همچنین به عنوان یک دستگاه جهت برداشت علوفه تازه و دستگاه خرد کن علوفه شناخته شده است. برداشت گیاهان علوفه­ای برای ساخت سیلاژ Silage و یا  تخمیر علوفه برای تهیه خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرند. هایلاژ Haylage نیز فرآیند مشابهی مثل سیلاژ است که از چمن خشک شده استفاده می­شود.
بقایای گیاه ذرت و بقایای دیگر گیاهان پس از برداشت محصول، چمن و یا علوفه های دیگر با هد علوفه برداشت شده، به قطعات کوچک تقسیم گردیده، سپس فشرده شده و بسته بندی می­شوند و در یک مخزن ذخیره سازی یا انباری غیر قابل نفوذ برای ورود هوا، ذخیره می­گردند. این بسته­های علوفه خشک شده، به عنوان خوراک دام و حیوانات در زمستان استفاده می شود. علوفه تر دارای پروتئین زیادتری نسبت به علوفه خشک است. البته علوفه ذخیره شده در همه فصول برای دام، قابل استفاده است .

بیشتر بخوانید: لیست قیمت علوفه خرد کن

هد علوفه یا forage head harvester از ابزار و ادوات مورد استفاده در کشاورزی مکانیزه است.

نحوه کار هد برداشت علوفه

هد علوفه به تراکتور، چاپر دو ردیفه، چاپر خودرو و یا کاه کوب­ها متصل می­شود. عرض این دستگاه در اندازه 180 سانتی متر تا 3 متر است و قطعاتی که در ساخت دستگاه استفاده شده از جنس آلیاژهای با کیفیت است و در صورتیکه ساییده شوند، امکان تعویض آنها به راحتی صورت می­گیرد. در هر یک از انواع هد علوفه، یک استوانه قیچی دار و یا یک چرخ طیار با تعدادی از چاقوها وجود دارد که به یکی از ماشین آلات کشاورزی متصل می­شود و در حین حرکت علوفه ها را از روی زمین برداشت می کنند. بیشتر ماشین های بزرگتر دارای شتاب دهنده های پدالی هستند که سرعت تخلیه محصولات را افزایش می­دهد. از آنجا که بقایای ذرت و یا چمن و علوفه نیاز به انواع مختلفی از تجهیزات برش دارند، سرهای مختلفی برای هر نوع هد علوفه وجود دارد و این سرها می توانند به خرمن کوب متصل و یا از آن جدا شوند.

هد علوفه به تراکتور، چاپر دو ردیفه، چاپر خودرو و یا کاه کوب­ها متصل می­شود.

مزایای استفاده از هد علوفه

دروکن­های دستی یا  towed harvester که با کمک انسان روی زمین کشیده­ می­شوند، در مزارع کوچک خانوادگی کاربرد دارد. با این دستگاه علوفه های دو ردیف از اطراف مزرعه با نیروی انسانی برداشت می­گردد و با دست به داخل دستگاه می­برند که این امر موجب سرعت کم و بالا بودن هزینه های نیروی انسانی می­شود. مزارع کوچک خانوادگی همچنان از دروکن­های دستی استفاده می کنند، دستگاه های قدیمی تر که توسط کابل ها کشیده می­شوند، با سیستم هیدرولیکی عمل می کنند و انواع جدیدتر توسط سیستم الکترونیک اداره می­گردند. برای مزارع بزرگ از دستگاه­هایی که  به ماشین آلات کشاورزی مثل تراکتور یا چاپر متصل می­شوند، استفاده می­گردد. انواع بزرگتر آن، دارای هدرهایی هستند که مکانیزم بسیار خوبی دارند. در این نوع هد علوفه، برای هر ردیف کشت گیاه، یک چرخ طیار خورشیدی که تیغه هایی به آن متصل است، در نظر گرفته شده است که بتوان عملیات برداشت را با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر انجام داد.  انواع هد علوفه در چند مدل وجود دارد. دو مدل جدید A/600 و A/800 می­توانند علوفه ها را به صورت فله ای یا دسته ای برداشت کنند. گذشته از آن در کشت دو ردیفه نیز توسط این دو مدل، امکان برداشت علوفه وجود دارد. بقایای ذرت و علوفه ها به طور مستقیم توسط هدر، و با استفاده از چاقوهای متصل به دیسک و یا تیغه های بزرگ اره مانند بریده می­شوند.از مشخصات فنی این دستگاه­ها می توان به ابعاد، با طول195 سانتی متر و عرض150سانتی متر و ارتفاع100 سانتی مترو عرض پیکاپ180 سانتی متر اشاره کرد. ظرفیت دستگاه برابر با برداشت4 تن علوفه خشک در ساعت و برداشت 10 تن علوفه تر در ساعت است.

گروه ویترین نت همواره آماده پذیرش نظرات شما درباره مطالب آکادمی است.اگر تجربه استفاده از انواع دستگاه هد برداشت علوفه را دارید ، می توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *