چرخ بلبرینگ چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرخ بلبرینگ چیست؟

چرخ بلبرینگ یا wheel bearing، مجموعه ای از توپ ها، ساچمه­ها یا گوی­های فولادی است که توسط یک حلقه فلزی به نام کیج  Cage نگهداری می شوند. آنها همزمان با بالا بردن سرعت چرخش چرخ، اصطکاک کمتری را نیز ایجاد میکنند. در یک خودرو، این قطعات بر یک محور فلزی سوار شده و محکم در داخل محفظه توخالی استوانه ای که در مرکز چرخ است قرار می گیرد. به این قطعات، یاتاقان توپی هم گفته می­شود که نوعی از چرخهای گروه یاتاقان‌ها هستند و در ابزارهای مختلف، کاربرد وسیعی دارند. بلبرینگ ها در انواع  چرخهای مورد استفاده در صنعت، از چرخش سی دی های رایانه تا اسکیت‌ها، موتورها، خودروها، صنایع کشاورزی و صنایع سنگین وجود دارند. هر چیزی که می‌چرخد به این گروه از فلزهای کوچک کره ای شکل ساچمه­ای یا استوانه ای شکل که در اطراف یک حلقه دایره ای شکل قرار میگیرند، نیاز دارند. نوعی از چرخ بلبرینگ، رولبرینگ است. البته رولبرینگ  حالت غلتکی دارد و می تواند فشار بیشتری را تحمل نماید.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت قطعات و لوازم جانبی کشاورزی

چرخ بلبرینگ یا wheel bearing، مجموعه ای از توپ ها، ساچمه­ها یا گوی­های فولادی است که توسط یک حلقه فلزی به نام کیج  Cage نگهداری می شوند.

نحوه کارکرد چرخ بلبرینگ

طرز کار چرخ بلبرینگ به اینصورت است که، فشار از لایه بیرونی به یاتاقانها یا گوی­های فلزی منتقل می‌گردد و از طریق این گوی‌های فلزی، فشار به لایه داخلی هم منتقل می‌­شود. چون این گوی‌ها به شکل کروی‌ هستند، نقطه تماس آنها با لایه‌های داخلی و خارجی بسیار کوچک است و در نتیجه قادر خواهند بود که بسیار نرم حرکت کنند. با توجه به اینکه محل تماس آنها کوچک است، اگر فشار بیش از اندازه­ای به این گوی­ها یا ساچمه‌ها وارد شود، باعث می­شود که آنها  تغییرشکل داده یا خرد گردند.

مزایای استفاده از چرخ بلبرینگ

کار اصلی بلبرینگ آسان سازی چرخش یا چرخیدن روان هر نوع چرخ است. علاوه بر آن اصطکاک بین دو سطح لغزنده را هم کاهش می­دهد. این کار باعث می شود که صدای چرخش و غلتیدن چرخها نیز کمترشود. می توان گفت که استفاده از چرخ بلبرینگ باعث نرم شدن چرخش میشود. نتیجه مهم دیگری که حاصل می­شود، بالا رفتن سرعت چرخش چرخ است.

کار اصلی بلبرینگ آسان سازی چرخش یا چرخیدن روان هر نوع چرخ است.

علائم خرابی چرخ بلبرینگ

ایجاد شدن لرزش در چرخ و تولید سر و صدا از علائم اصلی خرابی در چرخ است. زنگ زدگی، ساییده شدن، روان کاری نادرست و آب بندی ناقص از دیگر مشکلاتی است که چرخ بلبرینگ با آن مواجه می­شود. مکانیک متخصص قادر است، مشکلات و خرابی در آنها را تشخیص دهد. در برخی موارد نیز، فشار بیش از حد باعث خرد شدن آنها میگردد.
جهت حفظ و نگهداری بهتر چرخ بلبرینگ بایستی آنها را در فواصل منظم روغنکاری کرد و از روغن معدنی و یا گریس برای روانکاری آن استفاده کرد. گریس ماده­ی ژلاتینی است که در انواع جامد و یا نیمه جامد وجود دارد و در جاهایی که نتوان روغنکاری کرد، از آن استفاده می­شود. به طور معمول برای چرخ دنده های صنعتی، یاتاقانهای بزرگ و فلکه ها در صنایع از گریس استفاده می­شود.

کاربرد چرخ بلبرینگ

بلبرینگ ها نقش مهمی در صنایعی که با چرخ سر و کار دارند، ایفا می­کنند. در تمامی صنایع هر جا که به اصطلاح چرخی بچرخد نیاز به آنها وجود دارد. چرخهای مورد استفاده در صنایع مختلف از صنعت دیجیتال مثل دستگاه چرخاننده سی دی های رایانه­ای، تا در  صنایع کشاورزی و صنایع سنگین مثل انواع موتورها، خودروها، و ماشین آلات کشاورزی  کاربرد دارند. کاربرد  چرخ بلبرینگ در خودروها بسیار زیاد است، آنها در داخل چرخ های وسیله نقلیه، در یک شکاف ویژه که کیج cage نامیده می شود، به کار می­روند. در حالیکه وسیله نقلیه در حال کار است، یاتاقانها در اطراف این کیج ها حرکت می کنند و بار یا فشار را در طول عملیات به طور مساوی در خودرو  توزیع می نمایند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *