دیگ بخار صنعتی نساجی چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اساس کار دیگ بخار صنعتی نساجی و دیگ بخار صنعتی برقی بر ویژگی مخزن های تحت فشار مبتنی است. بخش داخلی دیگ های بخار دو قسمت دارد که طرف آتش و طرف آب هستند. به تمام سطوحی که در طرف آتش قرار گرفته باشد سطوح گرمایی گفته می شود. جنس بدنه ی دیگ های بخار نساجی معمولاً از چدن و یا فولاد است.
از بخار ایجاد شده توسط دیگ های بخار صنعتی در صنایع مختلفی استفاده می شود که صنعت نساجی یکی از آن هاست. تولید و طراحی دیگ بخار صنعتی نساجی و دیگ بخار صنعتی برقی نقش زیاد و تعیین کننده ای در پیشرفت صنایع مربوط به نساجی داشته است.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت دستگاه ها و ماشین آلات صنایع نساجی-دیگ بخار صنعتی نساجی

اساس کار دیگ بخار صنعتی نساجی و دیگ بخار صنعتی برقی بر ویژگی مخزن های تحت فشار مبتنی است.

دیگ بخار صنعتی نساجی و دیگ بخار صنعتی برقی چه کاربردی دارد؟

در صنعت نساجی نیز مانند صنایع دیگر، برای انجام شدن برخی از مراحل تولید و طراحی، مانند پخت مواد اولیه، رنگ کردن الیاف، ذوب کردن و به حرکت درآوردن اجزا و … به گرما و حرارت نیاز است. این کار ها به کمک دیگ بخار صنعتی نساجی و همچنین دیگ بخار صنعتی برقی انجام می شود.
به طور کلی در دو حوزه از صنعت نساجی از دیگ بخار استفاده می شود:

  1. خشک کن ها 2. صنعت رنگرزی

ویژگی ها :

  1. عملیات انجام شده در این دیگ ها خاصیت استریلازیسون و ضد عفونی کنندگی دارد.
  2. در دیگ بخار صنعتی نساجی امکان ایجاد حرارت بالا نیز وجود دارد.
  3. دیگ بخار صنعتی برقی غیر سمی است و هیچ خطری برای کاربران و محیط زیست ندارد.
  4. هزینه ی تولید انرژی حاصل از دیگ بخار نسبت به هزینه ی تولید سایر انرژی ها بسیار کمتر است.
  5. در این دیگ های بخار امکان اندازه گیری و مدیریت گرما و بخار وجود دارد.
  6. در دیگ بخار صنعتی نساجی دما یکنواخت توزیع می شود.

دیگ بخار صنعتی رنگرزی

یکی از مراحل اولیه در صنایع نساجی، رنگ کردن الیافی است که از آن ها برای تولید انواع پارچه استفاده می شود. رنگرزی فرایندی است که در آن کالاهای نساجی مثل نخ، پارچه و پوشاک را در محلولی که مواد رنگ زای مخصوص رنگ آمیزی در آن وجود دارد رنگ می کنند. در این فرایند ماده ی رنگ زا در دما و زمان مشخصی پارچه ها و الیاف را رنگ آمیزی می کند. پیش از استفاده از دیگ بخار صنعتی نساجی، عملیات نساجی به صورت دستی انجام می شد، ولی با ظهور دیگ های بخار صنعتی برقی و حرارتی این کارها دیگر دستی انجام نمی شود.

نحوه ی کارکرد دیگ بخار رنگرزی

رنگرزی به روش سنتی بسیار سخت و زمان بر است و به همین دلیل امروزه در مراکز صنعتی از دیگ بخار صنعتی نساجی به جای آن استفاده می شود. در رنگرزی صنعتی که با کمک دیگ های بخار صنعتی نساجی و دیگ های بخار صنعتی برقی انجام می شود، تمام مراحل رنگرزی از جمله تنظیم دمای آب و بخار، جوشاندن کلاف ها و الیاف، هم زدن آن ها، خارج کردنشان از دیگ و شستن نهایی آن ها با آب سرد، به کمک ماشین آلات بخار صنعتی مکانیزه انجام می شود. در این روش البسه داخل دیگ بخار صنعتی نساجی قرار می گیرند و مشخصات آنها از طریق مانیتور لمسی دیگ بخار نساجی به دستگاه داده می شود. البته امکان تعیین همه ی مراحل به صورت دستی هم وجود دارد.

دیگ بخار صنعتی برقی

دیگ بخار صنعتی برقی یکی دیگر از انواع دیگ های بخار (بویلر) است که در آن ها به جای استفاده از شعله و آتش برای تولید بخار، از انرژی الکتریسیته و برق استفاده می شود. از دیگ های بخار صنعتی برقی نیز، علاوه بر صنایع رنگرزی، در صنعت خشک کنی پارچه های تولید شده و آهار دادن به پارچه ها نیز استفاده می شود.

دیگ بخار صنعتی برقی یکی دیگر از انواع دیگ های بخار (بویلر) است که در آن ها به جای استفاده از شعله و آتش برای تولید بخار، از انرژی الکتریسیته و برق استفاده می شود.

انواع دیگ بخار صنعتی

دیگ های بخار صنعتی در دو نوع کلی تهیه می شود و کارکرد های متفاوتی دارد:

  1. بویلر آبگرم  برقی Electric water boiler
  2. بویلر بخار برقی electric steam boiler

دیگ های بخار صنعتی برقی با استفاده از جریان برق و با کمک  المنت هایی که در آن ها تعبیه شده است، آب را گرم می کنند و آن را به شکل آب گرم و یا بخار در دسترس کاربر قرار می دهند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *