خشک کن و گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

خشک کن و یا گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک وظیفه خارج کردن رطوبت از مواد اولیه را دارد. وجود رطوبت در مواد اولیه پیش از شروع تولید پلاستیک می تواند موجب افت کیفیت محصول نهایی شود. با استفاده از خشک کن و یا گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک می توانید با هزینه ای کم رطوبت را از مواد اولیه خارج کرده و به راحتی فرآیند تولید خود را با مواد با کیفیت آغاز کنید. در ادامه به توضیح نحوه کار این دستگاه و همچنین معرفی انواع مختلف و مزایای آن ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک و پلیمر

خشک کن و یا گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک وظیفه خارج کردن رطوبت از مواد اولیه را دارد.

خشک کن و یا گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک چگونه کار می کند؟

خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک که گازگیرمواد دستگاه تزریق پلاستیک نیز نامیده می شود، دارای شکلی شبیه به قیف بوده و بر روی دستگاه تزریق پلاستیک ویا پایه های مخصوص خشک کن نصب می شود. بعضی مواد همانند پلی آمید ها، ای بی اس ها و همچنین پلی کربنات ها که باید به عنوان مواد اولیه وارد دستگاه تزریق پلاستیک شوند، رطوبت و آب نسبتا زیادی به خود جذب می کنند و باید قبل از ورود به دستگاه تزریق پلاستیک خشک شده و رطوبت خود را از دست بدهند. این وظیفه بر عهده خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک و یا گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک است و به این عمل در اصطلاح گازگیری و یاخشک کردن گفته می شود. اگر این مواد خشک نشوند، کیفیت محصول نهایی تولید شده با آن ها بسیار پایین خواهد بود و همچنین مواد تولید شده ظاهر زیبا و مطلوبی نخواهند داشت.

خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک که گازگیرمواد دستگاه تزریق پلاستیک نیز نامیده می شود، دارای شکلی شبیه به قیف بوده و بر روی دستگاه تزریق پلاستیک ویا پایه های مخصوص خشک کن نصب می شود.

بعد از ریخته شدن مواد اولیه به درون قیف های گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک، فن های هوای داغ که از میان المنت های الکتریکی مخصوص دستگاه رد شده اند با فشار به درون قیف دمیده شده و در عین این که با فشار در حال عبور هستند، دانه ها و ذره های مرطوب مواد را بخار می کنند و این رطوبت را به خارج از دستگاه می ریزند. فشار و حرارت در خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک کاملاً یکسان توزیع می شود و همین امر موجب صرفه جویی در مصرف برق و زمان شده و همچنین کیفیت و کارایی محصول نهایی را افزایش خواهد داد.

در گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک، حرارت مورد نیاز برای خشک کردن بر اساس نوع ماده و میزان حرارتی که احتیاج دارد تعیین شده و پردازش گرهای دستگاه با پیشگرم کردن مواد، زمان ذوب آن ها را کاهش داده و فرایند سریع تر کامل شده و به سر انجام می رسد.

خشک کن و یا گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک از چه اجزایی ساخته شده اند؟

خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک دارای ساختار بسیار ساده ای است. این دستگاه ها بسیار سبک و ساده بوده و دارای قابلیت کنترل بالایی هستند. در ادامه به معرفی اجزای تشکیل دهنده آن ها خواهیم پرداخت.

  • دمنده مخصوص هوا : این قسمت به شکل توری های مشبک بوده و فن ها در پشت آن قرار گرفته و هوای گرم ایجاد شده توسط المنت ها را به صورت یکسان به سطح مواد می رسانند.
  • قیف : قسمت ورودی خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک هستند و مواد اولیه به داخل آن ریخته می شوند.
  • تابلوی فرمان : مغز متفکر گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک است و از طریق آن می توان ورود و خروج مواد و همچنین دمای المنت ها و شدت وزش دمنده ها را کنترل کرد.
  • المنت های مخصوص حرارت دهی : این المنت ها با استفاده از انرژی برق گرم شده و موجب ایجاد حرارت در مقابل دمنده ها می شوند.
  • ترموستات : برای کنترل میزان درجه حرارت خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک کاربرد دارد و از گرمای بیش از حد دستگاه جلوگیری کرده و دما را در حد تنظیم شده نگه می دارد.

انواع خشک کن و یا گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک

این دستگاه ها به دلیل شکل کاربری خود دارای تنوع بسیار زیادی در مدل های مختلف نیستند و به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

  • گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک ساده : این نوع دستگاه مدل پایه خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک است و دقیقا شبیه تعریف های بالا می باشد. این مدل پر کاربرد ترین مدل نیز بوده است.
  • گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک میکسر دار : این مدل در خود دستگاه یک میکسر اضافه دارد که موجب هم زدن مواد اولیه پیش از ورود به دستگاه تزریق پلاستیک می شود. با استفاده از این مدل هم مواد اولیه بهتر خشک می شوند و هم دیگر نیاز به تهیه دستگاه میکسر جداگانه نخواهید داشت.

مزایای استفاده از خشک کن و یا گازگیر مواد دستگاه تزریق پلاستیک

این دستگاه ها دارای مزایای زیادی هستند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

  • خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک قابلیت تنظیم دقیق و کاربری بسیار آسانی دارد.
  • خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک دارای مصرف انرژی پایین است.
  • حرارت را یکسان به تمامی سطوح مواد رسانده و آن ها را کامل خشک می کند.
  • خشک کن دستگاه تزریق پلاستیک هزینه تامین و نگهداری پایین دارد.
این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *