نحوه کارکرد آب سردکن و یخساز چگونه است و چه کاربرد هایی دارند؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

حتما تاکنون نام آب سرد کن و یخساز را بار ها شنیده اید، این دو محصول سرمایشی در فصل گرما از کاربرد بسیار حیاتی برخوردار هستند و برای نجات انسان از گرمای طاقت فرسای تابستان ساخته شده اند. در این نوشته می خواهیم شما را با اهمیت یخساز و آب سرد کن و نحوه کارکرد آنها و کاربرد های آنها آشنا سازیم، لطفا با ادامه مطلب همراه باشید.

یخساز چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

یخساز به دستگاهی گفته می شود که یخ مورد نیاز خانه، محل کار، اداره، رستوران، کافی شاپ، ماهی فروشی ها، سردخانه ها و … را تامین میکند و براساس نوع کاربرد خود انواع مختلفی دارد، به عنوان مثال یخساز هایی که به منظور تولید یخ در خانه و یا رستوران و کافی شاپ تولید می شوند به نام یخ ساز حبه ای شناخته می شوند و یخ ساز هایی که برای خنک نگه داشتن ماهی ها و جلوگیری از فاسد شدن آنها کاربرد دارد، یخساز پولکی نام دارد که نسبت به یخ ساز حبه ای قیمت کمتری دارد. 

بیشتر بخوانید: لیست قیمت یخ ساز

حتما با خود فکر می کنید که با وجود فریزر یخچال چه نیازی به یخساز است؟ لطفا توجه فرمایید که یخساز ها بسیار هوشمند و دقیق ساخته می شوند، چرا که مدام در حال تولید یخ بوده و به محض خالی شدن مخزن شروع به تولید یخ می کنند. یخساز ها دارای ظرفیت های مختلفی هستند و بر اساس ظرفیت خود توانایی تولید همان میزان یخ را در طول 24 ساعت دارند. به عنوان مثال یخسازی که ظرفیتش 200 کیلو یخ باشد، در یک شبانه روز 200 کیلو یخ تولید می کند اما در هر لحظه که تمایل داشته باشید می توانید یخ تازه را از دستگاه بردارید.
کارکرد یخساز ها با استفاده از کمپرسور های سرما ساز و لوله های خنک کننده انجام می گیرد، به دلیل قدرتمند بودن موتور که بسیار قوی تر از موتور یخچال های خانگی است، در عرض چند دقیقه آب درون محفظه را منجمد نموده و تبدیل به یخ حبه ای می کند.

یخساز به دستگاهی گفته می شود که یخ مورد نیاز خانه، محل کار، اداره، رستوران، کافی شاپ، ماهی فروشی ها، سردخانه ها و … را تامین میکند و براساس نوع کاربرد خود انواع مختلفی دارد، به عنوان مثال یخساز هایی که به منظور تولید یخ در خانه و یا رستوران و کافی شاپ تولید می شوند به نام یخ ساز حبه ای شناخته می شوند و یخ ساز هایی که برای خنک نگه داشتن ماهی ها و جلوگیری از فاسد شدن آنها کاربرد دارد، یخساز پولکی نام دارد که نسبت به یخ ساز حبه ای قیمت کمتری دارد.

آب سردکن چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

نام این دستگاه ها را بارها شنیده اید و حتی نمونه ای از آنها را نیز شاید در خیابان ها، مساجد، ادارات و …دیده باشید ، آبسردکن ها نیز وظیفه تولید آب خنک رابرعهده دارند و دارای انواع مختلفی هستند که به آب سرد کن های خانگی، شرکتی، تک شیر، دو شیر، سه شیر، چهار شیر و عمومی تقسیم بندی می شوند که نمونه هایی از آنها را در ادامه معرفی خواهیم نمود.

آب سردکن هایی مانند آزتک، هیوندا، ایستکول و …که برای استفاده در خانه و محیط های کوچک مناسب هستند، می توانند به طور همزمان آب خنک و آب داغ را تولید کنند و به صورت چهار فصل می توان از آن استفاده نمود و از این لحاظ می توان گفت که نسبت به سایر آب سردکن ها از فروش و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. اما در مقابل آب سردکن های تک کاره استیل که به صورت تک شیر، دو شیر، سه شیر، چهار شیر و بعضا بسیار بزرگ در سالن ها و خیابان ها نصب شده اند، فقط در فصل تابستان روشن هستند و در مابقی اوقات خاموش می مانند.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت تجهیزات تصفیه آب و آبسرد کن

در ساخت آبسردکن ها نیز از موتور های پر قدرت سرماساز و لوله های خنک کننده کندانسور و اوپراتور استفاده شده که گرمای موجود در آب را گرفته و آن را خنک میکند، هم چنین می توان دمای دلخواه خود را تنظیم نمود. تمامی آب سردکن ها دارای کارکردی اتوماتیک هستند و به محض رسیدن دما به مقدار تعیین شده توسط شما به عنوان مثال 5 درجه سانتی گراد، به صورت خودکار کمپرسور سرما ساز خاموش شده واز مصرف بی رویه برق شهری جلوگیری می کند. نمونه بارز آن یخچال های داخل خانه هستند که هر از گاهی روشن شده و سپس خاموش می شود. 

 آبسردکن ها نیز وظیفه تولید آب خنک رابرعهده دارند و دارای انواع مختلفی هستند که به آب سرد کن های خانگی، شرکتی، تک شیر، دو شیر، سه شیر، چهار شیر و عمومی تقسیم بندی می شوند که نمونه هایی از آنها را در ادامه معرفی خواهیم نمود.

بهترین یخساز ها و آب سردکن ها چه ویژگی هایی دارند؟

تا اینجای کار شما را با نحوه کارکرد آبسردکن و یخساز آشنا نمودیم، اما با توجه به اینکه در بازار جنس خوب و بد زیاد است، بنابراین قصد داریم ویژگی های بهترین یخساز ها و آبسردکن ها را معرفی کنیم تا در صورتی که قصد خرید آنها را داشته باشید، به صورت آگاهانه عمل کنید. 
هنگام خرید اولین نکته ای باید به آن توجه کنید نوع بدنه آنهاست. با توجه به اینکه بدنه بیرونی و داخلی این دو دستگاه مستقیما با آب سروکار دارند، بنابراین امکان زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه بسیار بالاست، اما فلزاتی مانند استیل هرگز پوسیده نمی شوند و یا اینکه پلاستیک های بهداشتی مانند ABS نیز از این قضیه مستثنی هستند، اما استفاده از فلزاتی مانند مس، آهن، ورق های گالوانیزه و …درساخت بدنه اصلا مناسب نبوده و به مرور زمان دچار فرسودگی خواهند شد.
دومین نکته مهم توجه به نوع موتور و میزان مصرف آن است، موتور ها یا همان کمپرسور های قابل تأیید ، دانفوس آلمان، تکامسه فرانسه و کالترون تایلند هستند که از بهترین راندمان و کمترین مصرف برق برخوردار هستند.
نکته سوم توجه به کیفیت گارانتی و خدمات پس از فروش سازنده و یا وارد کننده دستگاه ها می باشد، به عنوان مثال گروه صنعتی اسکندری تمامی آب سرد کن ها و یخساز های خود را با 1 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش عرضه می کند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *