انواع الکتروموتور

زمان مطالعه: 4 دقیقه

انواع الکتروموتور های مختلف با کارایی ها متفاوت در بازار موجود هستند. شما باید بر اساس نیاز خود از میان مدل های مختلف الکتروموتور، مدل مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه این متن ما به معرفی انواع الکتروموتور خواهیم پرداخت و سپس در خصوص سیم پیچ الکتروموتور که یکی از بخش های مهم و حیاتی تمامی موتور های الکتریکی است توضیح داده و انواع مختلف آن را برای شما برخواهیم شمرد.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت دینام و الکتروموتور

سیم پیچ الکتروموتور به عنوان بخش اصلی موتور الکتریکی وظیفه القا میدان الکترومغناطیس را بر عهده دارد و به همین دلیل یکی از بخش های اصلی موتور به شمار می رود.

الکتروموتور چیست و چگونه کار می کند؟

الکتروموتور و یا همان موتور الکتریکی یکی از بزرگ ترین دست آورد های بشر است که می تواند انرژی الکتریکی را به حرکت تبدیل کند. پایه و اساس کار این موتور ها بر این اصل استوار است که وقتی یک هادی حامل جریان الکتریسیته در یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد نیرویی از طرف میدان مغناطیسی به آن هادی وارد می شود.

انواع الکتروموتور از دو بخش متحرک و محرک تشکیل می شوند. بخش متحرک روتور نام داشته و بخش ثابت داخل موتور که قسمت محرک آن است نیز استاتور یا ایستانه نامیده می شود. در انواع الکتروموتور بخش روتور از طریق گشتاور نیروی الکترومغناطیس ایجاد شده توسط استاتور به دور محور خود به گردش در می آید. سیم پیچ الکتروموتور وظیفه ایجاد این میدان الکترومغناطیسی را بر عهده دارد.هر الکتروموتور بر اساس ساختار خود  توسط برق جریان مستقیمDC  و یا جریان متناوب AC  تغذیه میشود.

حتما ببینید: موتور برق

انواع الکتروموتور

الکتروموتور ها از نظر دسته بندی به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

  • الکتروموتورهای جریان مستقیمیاDC : این الکتروموتور ها از جریان مستقیم مانند باتری استفاده می کنند و معمولا توان تولیدی کمتری دارند.
  • الکتروموتور های جریان متناوب یا AC : این الکتروموتور ها از جریان متناوب و یا برق و الکتریسیته به صورت مستقیم استفاده می کنند و به طور کلی توان تولیدی بالاتری نسبت به مدل های جریان مستقیم دارند.

الکتروموتور و یا همان موتور الکتریکی یکی از بزرگ ترین دست آورد های بشر است که می تواند انرژی الکتریکی را به حرکت تبدیل کند.

انواع الکتروموتور از نظر توان مصرفی

الکتروموتور ها از منظرهای دیگر نیز می توانند دسته بندی شوند. برای مثال برای بیان انواع الکتروموتور باید به کاربرد و توان تولیدی آن ها نیز توجه کرد. از نظر توان تولیدی و همچنین انرژی مصرفی الکتروموتور های جریان متناوب و یا AC به دو دسته تقسیم می شوند.

  • الکتروموتور تک فاز : این الکتروموتور ها اغلب مصارف خانگی دارند و توان تولیدی آن ها کمتر از یک اسب بخار است. این الکتروموتور ها از برق عادی خانگی که تک فاز است استفاده کرده و توان تولیدی پایین آن ها باعث می شود برای کار های صنعتی مناسب نباشند.
  • الکتروموتور سه فاز : این مدل الکتروموتور ها مخصوص استفاده های صنعتی هستند و توان تولیدی آن ها می تواند از یک تا چند اسب بخار باشد. الکتروموتور سه فاز به علت مصرف بالای خود از برق قوی تر سه فاز استفاده کرده و برای مصارف صنعتی مناسب است.

انواع الکتروموتور از نظر کاربرد

الکتروموتور ها به طور کلی کاربرد های بسیار زیادی در صنایع و مصارف خانگی دارند. هر وسیله ای که در کنار خود می بینید یا از الکتروموتور استفاده می کند یا در ساخت آن از الکتروموتور استفاده شده است. در ادامه به انواع الکتروموتور از نظر کاربرد آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • الکتروموتور ضد انفجار
  • الکتروموتور کولری
  • الکتروموتور ترمز دار
  • الکتروموتور کامپکت
  • انواع الکتروموتور های خاص دیگر که کاربری های انحصاری دارند.

الکتروموتور ها به طور کلی کاربرد های بسیار زیادی در صنایع و مصارف خانگی دارند.

سیم پیچ الکتروموتور

سیم پیچ الکتروموتور به عنوان بخش اصلی موتور الکتریکی وظیفه القا میدان الکترومغناطیس را بر عهده دارد و به همین دلیل یکی از بخش های اصلی موتور به شمار می رود. انواع الکتروموتور عادی از سیم پیچ به عنوان هسته اصلی موتور خود استفاده می کنند و همین سیم پیچ ها نیز بسته به نوع موتور و توان آن ها متفاوت هستند. در ادامه به معرفی انواع سیم پیچ الکرتوموتور خواهیم پرداخت.

انواع سیم پیچ الکتروموتور

سیم پیچ الکتروموتور در چند مورد می تواند متفاوت باشد.

  • نوع سیم پیچ الکتروموتور: سیم پیچ الکتروموتور می تواند به دو شکل نواری و طبقه طبقه (دیسکی) باشد. هر دو مدل سیم پیچ الکتروموتور قابلیت تعمیر را دارند و می توان در صورت خراب شدن آن ها با تعمیر، موتور را دوباره احیا کرد.
  • جنس سیم پیچ الکتروموتور : جنس سیم پیچ می تواند بسته به توان مصرفی و تولیدی الکتروموتور متغیر باشد. از سیم هایی از جنس آلومینیوم تا جنس مس برای سیم پیچ الکتروموتور استفاده می شود. هر چقدر به فلزاتی نظیر مس نزدیک شویم کیفیت سیم پیچ موتور بالاتر می رود.
  • جنس سطح مقطع سیم پیچ الکتروموتور : سطح مقطع سیم پیچ الکتروموتور نسبت به توان موتور و نوع کاربرد آن متفاوت بوده و بر این اساس مشخص می شود. الکتروموتور و سیم پیچ های کوچک با قدرت های پایین تا متوسط از سیم های گرد و کوچک تر به عناون سطح مقطع استفاده می کنند. الکتروموتور و سیم پیچ ها با توان بالاتر و قدرت مند تر از شمشهای مس با سطح مقطع مربعی و یا نواریدر قسمت سیم پیچ الکتروموتور خود بهره می گیرند.
این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *