انواع پمپ آب خانگی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

با درگیر شدن کشور عزیزمان با بحران خشکسالی، خیلی از استان های کشور دچار کمبود آب هستند. کمبود آب مشکلاتی مثل افت فشار آب را نیز با خود به همراه خواهد داشت. در این شرایط، استفاده از پمپ آب خانگی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند و جای خالی آن در منازل حس می شود. البته این امر در مناطق شهری بیشتر ملموس است. در مناطق بیرون شهری و روستایی، شاید کماکان افراد احتیاج به استفاده از منابع آب زیر زمینی (از طریق چاه ها) داشته باشند. در این شرایط نیز پمپ آب خانگی به عنوان یک راه حل مطرح می شود.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی چیست؟

پمپ آب به صورت کلی دستگاهی است که آب را دریافت کرده و با استفاده از نیروی الکتریسیته با اعمال نیرو به آن، آب را با فشار بیشتری وارد لوله می کند. آب ورودی ممکن است از یک لوله و یا حتی منبع آب تامین شود. پمپ آب خانگی همانطور که از نام آن پیداست، برای مصارف خانگی کاربرد دارد و طبعاً قدرت و گنجایش کمتری از نمونه های صنعتی دارد. در ادامه این متن به معرفی انواع پمپ آب خانگی خواهیم پرداخت.

پمپ آب به صورت کلی دستگاهی است که آب را دریافت کرده و با استفاده از نیروی الکتریسیته با اعمال نیرو به آن، آب را با فشار بیشتری وارد لوله می کند.

حتما ببینید: انواع پمپ آب صنعتی

انواع پمپ آب خانگی

 پمپ سانتریفیوژ: این مدل از پمپ آب خانگی از نیروی گریز از مرکز برای پمپ کردن آب استفاده می کند. پمپ های سانتریفیوژ را می توان به دو دسته ساده و جت تقسیم کرد، ولی کارکرد اصلی آن ها تقریباً یکسان است. تنها تفاوت آن است که پمپ آب خانگی سانتریفیوژ جت این امکان را دارد که آب مکش شده را دریافت کند.
در نظر داشته باشید که پمپ های سانتریفیوژ قادر هستند آب پاکیزه که عاری از هرگونه جامدات باشد را مکش کنند. پمپ سانتریفیوژ به عنوان یکی از محبوب ترین پمپ ها شناخته می شود و از مدل های مختلف آن هم به عنوان پمپ آب خانگی و هم به عنوان پمپ آب کشاورزی و صنعتی مورد استفاده می شود.

پمپ افزایش فشار: پمپ های افزایش دهنده فشار جزو آن دسته از پمپ های آب خانگی هستند که تقریباً در تمام آپارتمان ها دیده می شود. فشار آب شهری به قدری زیاد نیست که طبقات بالایی آپارتمان های چند طبقه نیز بتوانند دسترسی راحتی به آب داشته باشند. از سوی دیگر، در بسیاری از مناطق مسکونی فشار آب شهری بسیار ضعیف است و حتی ساختمان های کوتاه‌تر نیز به پمپ افزایش فشاراحتیاج دارند. در بسیاری از مواقع از این پمپ بعد از یک منبع آب استفاده می شود تا آب شهری در منبع جمع شود و سپس پمپ افزایش فشار آن را با قدرت وارد لوله های ساختمان کند.

پمپ شناور: پمپ شناور دیگر مدل محبوب در میان انواع پمپ آب خانگی است. این پمپ به شکل چند طبقه است و همانند مدل سانتریفیوژ با استفاده از نیروی گریز از مرکز کار می کند. از پمپ شناور عموماً در چاه های آب استفاده می شود. چراکه این قابلیت را دارند که در داخل آب نصب شده و ضد آب هستند. انواع پمپ شناور را می توان به دسته های پمپ شناور غلافی، پمپ پوربینی، پمپ جریان محوری و الکتروپمپ شناور تقسیم بندی کرد.

پمپ کمپرسور مخصوص چاه: این نوع از پمپ آب خانگی استفاده تخصصی تری داشته و برای چاه هایی با عمق نزدیک به ۲۰۰ متر استفاده می شود. با استفاده از این پمپ ، آب با فشار از انتهای چاه خارج می شود و عموماً در چاه هایی که آب کمتری دارند مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه این پمپ در دسته بندی انواع پمپ آب خانگی جای می گیرد. ولی استفاده خانگی از آن چندان متداول نیست.

پمپ چاه های کم عمق: از این پمپ در بسیاری از ساختمان های روستایی استفاده می شود. از نظر قدرت کارکرد می توان بیان داشت که این نوع پمپ آب خانگی قادر است از چاه هایی تا ارتفاع ۸ متر آب را با قدرت و فشار خارج کند.

پمپ آب خانگی همانطور که از نام آن پیداست، برای مصارف خانگی کاربرد دارد و طبعاً قدرت و گنجایش کمتری از نمونه های صنعتی دارد. در ادامه این متن به معرفی انواع پمپ آب خانگی خواهیم پرداخت.

پمپ کولری چیست؟

از پمپ کولری عموماً در صنایع سرمایشی و یا گرمایشی استفاده می شود. پمپ کولری به عنوان یکی از انواع پمپ های سانتریفیوژ شناخته می شود، چرا که سازوکار اصلی آن ها بر اساس نیروی گریز از مرکز است.

کاربردهای مختلف پمپ کولری

در سیستم های کندانسور آب: در یک کندانسور، آب داغ باید با استفاده از فشار پمپ کولری به بخش برج خنک کننده فرستاده شود، چراکه فاصله میان این دو بخش عموماً زیاد است. آب داغ سپس خنک می شود و مجدداً به داخل کندانسور باز می گردد و این روند به صورت مداوم ادامه پیدا می کند.

سیستم های خنک کننده چیلر: در این سیستم ها نیز از پمپ کولری استفاده می شود. در سیستم های چیلر، آب خنک باید به بخش های مختلفی پمپ شده و در آن ها گردش پیدا کند و سپس دوباره برای خنک شدن مجدد بازگردد. آب برای گردش در داخل سیستم به فشار کافی احتیاج دارد و پمپ کولری مسئول این‌ کار است.

سیستم های آب داغ: کارکرد این سیستم ها کاملاً شبیه به مورد قبلی است. با این تفاوت که در مدل قبل پمپ کولری آب سرد را به گردش در می آورد تا محیط خنک شود،‌ ولی در این سیستم ها پمپ کولری آب داغ را به گردش در می آورد تا هوا گرم شود.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *