کاربرد الکتروموتور خانگی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

الکتروموتور خانگی یکی از موتور هایی است که تقریبا در تمامی لوازم برقی استفاده می شود. این موتور های الکتریکی وظیفه تبدیل نیروی الکتریسیته به نیروی حرکتی را بر عهده دارند و بدین ترتیب در تمامی وسایلی که با برق کار میکنند می توانید رد پای آن ها را مشاهده کنید. الکتروموتور خانگی در لوازم خانگی برقی به کار می رود و به نوعی قلب محصول به شمار می رود. این الکتروموتور ها در لوازم بسیاری استفاده شده اند و انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت و سپس در خصوص کاربرد های الکتروموتور خانگی توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت الکتروموتور خانگی

الکتروموتور خانگی یکی از موتور هایی است که تقریبا در تمامی لوازم برقی استفاده می شود. این موتور های الکتریکی وظیفه تبدیل نیروی الکتریسیته به نیروی حرکتی را بر عهده دارند و بدین ترتیب در تمامی وسایلی که با برق کار میکنند می توانید رد پای آن ها را مشاهده کنید.

انواع الکتروموتور خانگی

الکتروموتور خانگی مدل های مختلفی دارد . الکتروموتور ها به طور کلی به دو دسته الکتروموتور جریان متناوب (اصطلاحا DC و یا باتری) و جریان مستقیم (اصطلاحا AC و یا برق شهری) تقسیم می شوند. لوازم خانگی به دلیل استفاده از جریان متناوب برق همگی در این دسته قرار می گیرند. از طرف دیگر نیز الکتروموتور ها بر اساس توان مصرفی به دو دسته الکتروموتور تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند. در این دسته بندی نیز الکتروموتور خانگی به دلیل مصرف پایین تر خود در دسته تک فاز قرار می گیرد. بنابراین تمامی الکتروموتور های خانگی موتور های جریان متناوب تک فاز هستند.

از منظر دیگر نیز می توان الکتروموتور خانگی را دسته بندی کرد. الکتروموتور خانگی در کنار لوازم خانگی کوچک که مصارف کمتری دارند در دو وظیفه سرمایش و گرمایش نقش بسیار پر رنگی ایفا می کنند و به همین دلیل به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

  • الکتروموتور کولری
  • الکتروموتور مشعلی

الکتروموتور کولری

الکتروموتور کولری همانطور که از نامش مشخص است برای استفاده در سیستم های سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. این الکتروموتور ها وظیفه به جریان انداختن سیستم سرمایشی کولر ها و همچنین یخچال ها را بر عهده دارند. الکتروموتور کولری با به جریان انداختن گاز داخل کمپرسور موجب شروع سیستم سرمایشی می شود. این الکتروموتور ها خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

  • الکتروموتور کولری معمولی : این مدل الکتروموتور در کولر های پنجره ای معمولی و یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرد و دارای استاندارد های ضد آب نمی باشد. از این مدل الکتروموتور کولری برای استفاده های داخل ساختمانی بهره گرفته می شود.
  • الکتروموتور کولری ضد آب : از این نوع الکتروموتور ها برای فضا های بیرون ساختمان که معمولا سر پناه مناسبی برای الکتروموتور وجود ندارد استفاده می شود. معمولا از الکتروموتور کولری ضد آب برای کولر های اسپلیت که در بیرون ساختمان نصب می شوند و ممکن است در معرض باران و گرد و غبار قرار بگیرند استفاده می شود. این الکتروموتور ها بسته به نوع خود از استاندارد های مختلف IP که مخصوص مقاومت در مقابل گرد و غبار است، بهره می گیرند.

الکتروموتور کولری همانطور که از نامش مشخص است برای استفاده در سیستم های سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. این الکتروموتور ها وظیفه به جریان انداختن سیستم سرمایشی کولر ها و همچنین یخچال ها را بر عهده دارند. الکتروموتور کولری با به جریان انداختن گاز داخل کمپرسور موجب شروع سیستم سرمایشی می شود.

حتما ببینید: موتور برق

الکتروموتور مشعلی

این نوع الکتروموتور ها برای وسایل گرما ساز مورد استفاده قرار می گیرند. از الکتروموتور برای به وجود آورن استارت اولیه مشعل و نگه داشتن شعله آن استفاده می شود. الکتروموتور مشعلی خود بر اساس نوع سوخت مصرفی به دسته های مختلفی تقسیم می شود.

  • الکتروموتور مشعلی گازوئیلی : این نوع الکتروموتور ها قدیمی بوده و برای مشعل هایی که از سوخت گازوئیل استفاده می کنند کاربرد دارند. با توجه به کم شدن استفاده از این مشعل ها استفاده از این مدل الکتروموتور نیز کاهش یافته است.
  • الکتروموتور مشعلی گازی : این مدل الکتروموتور مشعلی یکی از پر مصرف ترین مدل ها است و برای مشعل های گازی کاربردی هستند.
  • الکتروموتور مشعلی برقی : با زیاد شدن مشعل ها و پکیج های برقی استفاده از این نوع الکتروموتور مشعلی نیز روز به روز در حال افزایش است.

کاربرد الکتروموتورهای خانگی

الکتروموتور خانگی با توجه به مدل های مختلفی که دارد تقریبا در تمامی قسمت های خانه مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور های الکتریکی به نوعی قلب خانه هستند و در صورت قطع برق و یا خرابی خود، قطعا موجب اخلال در کار های روزمره ما می شوند. در ادامه به معرفی برخی مدل های الکتروموتور خانگی خواهیم پرداخت.

  • الکتروموتور هایی که در آشپزخانه استفاده می شوند و شامل دستگاه ظرفشویی، آسیاب، غذا ساز و وسایل برقی دیگر می شوند.
  • الکتروموتور های موجود در حمام و سرویس بهداشتی که شامل تمامی هواکش های موجود و همچنین سشوآر می شوند.
  • الکتروموتور هایی که در دیگر وسایل منزل همانند لباسشویی و یا جاروبرقی به کار رفته اند و از مدل های قدرتمند الکتروموتور های خانگی نیز می باشند.
  • الکتروموتور های به کار رفته در سیستم های سرمایشی و گرمایشی منزل که شامل مدل هایی از الکتروموتور کولری و الکتروموتور مشعلی می شوند.
  • الکتروموتور های موجود در وسایل کوچک برقی و همچنین اسباب بازی ها که ممکن است از برق و یا باتری استفاده کنند.
  • بعضی دیگر از الکتروموتور ها نیز وجود دارند که به طور مستقیم از وجود آن آگاه نیستیم برای مثال در کامپیوتر ها نیز از الکتروموتور برای فن های خنک کننده و یا هارد دستگاه استفاده شده است.
این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *