کاربرد نوار نقاله در صنایع مختلف

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انواع نوار نقاله در صنایع مختلف

نوار نقاله یا تسمه نقاله یک وسیله و سیستم حمل و نقل مواد است که در صنایع مختلفی به کار می‌رود. به ویژه در صنایع بسته‌بندی یا هر صنعتی که به جابه‌جایی مواد در مسیرهای طولانی نیاز داشته باشد.

نگهداری و تعمیر نوار نقاله دارای اهمیت زیادی است. کاربرد انواع نوار نقاله در صنایع مختلف عبارتند از:

  • در بسیاری از خطوط تولید و مونتاژ، نوار نقاله برای جابه‌جایی مواد و قطعات به کار می‌رود.
  • در باربری اتوماتیک، از کانوایر برای حمل وسایل استفاده می‌شود.
  • وقتی کامیون‌ها پایین‌تر از محل بارگیری باشند، می‌توان وسایل را به نوار نقاله به درون کامیون فرستاد.
  • در پیشخوان فروشگاه‌ها، از نوار نقاله برای جابه‌جایی اجناس استفاده می‌شود.
  • در پله‌برقی یا پیاده‌روهای متحرک نیز از نوار نقاله استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت نوار نقاله بارگیری، تسمه نقاله صنعتی، کانوایر

نحوه کارکرد نوار نقاله

تسمه نقاله با چند قرقره که به آن‌ها طبلک یک درامز هم گفته می‌شود، کار می‌کند. این قرقره‌ها دائما روی یک حلقه بسته دور می‌زنند. تعداد زیادی قلاب، چرخ‌دنده و یک کمربند لاستیکی پهن نیز در این دستگاه وجود دارد. کمربند لاستیکی توسط غلتک‌ها در مسیر هدایت می‌شود و حرکت می‌کند.

این نوع از ملزومات و تجهیزات بسته بندی با توجه به نوع نیاز و کارکردی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، در ابعاد و اندازه‌های گوناگون و با جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند.

نحوه کارکرد نوار نقاله

نوار نقاله مناسب برای صنایع مختلف

کانوایرها انواع مختلفی دارند که هر یک برای صنعت خاصی مناسب هستند. برای اینکه بهترین خرید نوار نقاله را داشته باشید، بهتر است که با انواع نوار نقاله ها در صنایع مختلف آشنا شوید.

 تسمه نقاله لاستیکی:

تسمه نقاله لاستیکی دو قسمت دارد: لاستیک و تار و پود. در لایه بالایی و پایینی از پلاستیک و میانه آن‌ها از تار و پود استفاده شده است. تار و پود را برای افزایش قدرت نوار نقاله به کار می‌برند. این نوع کانوایر بیشتر در صنایع معدنی، سیمان، فلزات و … کاربرد دارد و معمولا در صنایع غذایی به کار نمی‌رود.

تسمه‌های لاستیکی دو مدل ساده و آجدار دارند. مدل ساده برای انتقال مواد یک دست و یکسان استفاده می‌شود و مدل آجدار بیشتر در معادن و برای انتقال مواد معدنی به کار می‌رود.

نوار نقاله‌ pvc 

تسمه نقاله یا نوار نقاله‌ pvc در صنایع خوراکی و بهداشتی استفاده می‌شود. تسـمــه‌های پی وی سی با صنایع خوراکی و بهداشتی سازگار هستند و در انواع و سایزهای مختلف تولید می‌شوند. این تسمه‌ها به صورت مداربسته یا کلوز لوپ تنظیم می‌شوند و مواد خوراکی و بهداشتی را به قسمت‌های مختلف کارخانه انتقال می‌دهند. نخی که در تســمـه‌ نقاله pvc به کار رفته ستون‌های محکم و مستحکمی را در طول و عرض نوار ایجاد می‌کند.

تسمه نقاله  pvcهم مانند کانوایر پلاستیکی، در دو نوع صاف و آجدار تولید می‌شود. نوع آجدار برای جلوگیری از لغزش مواد و قطعات در خطوط تولید به کار می‌رود.

تسمه نقاله پارچه یا نمدی

تسمه نقاله پارچه یا نمدی نیز مانند pvc برای صنایع غذایی و دارویی بسیار مناسب است. در این نوع کانوایر، لایه بالایی تسمه نقاله از نمد، پارچه یا الیاف کتان یا پلی استر ساخته می‌شود. این تسمه نقاله‌ها در خط تولید بیسکویت، شیرینی، نان فانتزی و امثال این‌ها کاربرد فروانی دارد.

تسمه نقاله مدولار

تسمه نقاله مدولار یا زنجیر نقاله مدولار کاملا از پلاستیک ساخته می‌شود. قطعات پلاستیکی کوچک و با سایز استاندارد مونتاژ می‌شوند و در کنار هم قرار می‌گیرند. این قطعات یک تسمه نقاله مدولار با طول و عرض مشخص و مقاوم در برابر ضربه و وزن بالا را شکل می‌دهند. از این مدل کانوایر بیشتر در خطوط شست‌وشوی مواد بهداشتی و غذایی استفاده می‌شود. قطعات کوچک تسمه نقاله مدولار توسط پین یا قفل ضد آب به هم وصل می‌شوند.

نوار نقاله مناسب برای صنایع مختلف

تسمه‌های نقاله برزنتی یا الواتوری

تسمه‌های نقاله برزنتی یا تســمـه الواتوری ساختاری شبیه به تســمـه نقاله پلاستیکی دارد، اما لایه بالایی و زیرین آن از جنس برزنت است. همچنین لایه تار و پود آن نیروی کشش و تحمل بیشتری دارد. این مدل در مواردی که نیاز به جابه‌جایی وسایل سنگین‌تر وجود داشته باشد، به کار می‌رود.

کانوایر زنجیری

مدل دیگری هم وجود دارد که به آن کانوایر زنجیری گفته می‌شود. سطح جابه‌جا کننده این دستگاه از زنجیرهای فلزی تشکیل شده است. این نوع نوار نقاله برای حمل بسته‌های مختلف طراحی شده است. در صنایع غذایی، مثلا در خط تولید و بسته بندی قند و شکر برای حمل و نقل بسته‌های قند و شکر یا در خط بسته بندی حبوبات استفاده از این مدل بسیار رایج است.

نوار نقاله دست‌چین

نوار نقاله دست‌چین یک مخزن ویبره دارد که مواد از داخل آن روی کمربند می‌ریزند. در این حالت معمولا یک اپراتور وجود دارد که مواد را کنترل می‌کند. مثلا حبوبات از داخل مخزن روی نوار نقاله می‌ریزند و نیروی انسانی شن و سنگ‌ها را از میان آن‌ها جدا می‌کند تا به بخش بسته‌بندی برسند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *