دستگاه بسته بندی ادویه جات، یک دستگاه پرکن پودری

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دستگاه پرکن پودری که بیشتر به عنوان دستگاه بسته بندی ادویه جات شناخته می‌شود برای پر کردن و بسته بندی انواع محصولات پودری در کیسه یا قوطی کاربرد دارد.
مصرف کنندگان محصولات پودری از مکمل‌های پروتئین و شیر خشک گرفته تا پودر قهوه، آرد ذرت و ادویه ترجیح می‌دهند که محصولات خود را در بسته‌بندی‌های شکیل خریداری کنند. همه صنایع به ویژه کارخانه‌های خطوط تولید صنایع غذایی به این نیاز مصرف‌کنندگان احترام گذاشته‌اند و این ماشین آلات پرکن را برای بسته بندی محصولات خود انتخاب کرده اند.
امروز نگاه دقیق‌تری به نحوه کار و انواع دستگاه پرکن پودری خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت دستگاه پرکن پودری

یکی از مهم ترین ماشین آلات صنایع غذایی دستگاه پرکن پودری است که برای بسته بندی ادویه، نمک، پودرهای قهوه، شکر، کربنات، آرد، شیر خشک و غیره کاربرد دارد.

معرفی دستگاه پرکن پودری

دستگاه پرکن پودری یا دستگاه بسته بندی پودری دو وظیفه عمده دارد : محصول پودری مورد نظر را در کیسه‌های از پیش تولید شده توزیع کرده و آن را مهر و موم می‌کند. همچنین این دستگاه های بسته بندی بر اساس شکل کلی چینش دستگاه در دو قالب اصلی طراحی می‌شوند : روتاری و خطی. دستگاه پرکن پودری خطی عملیات پر کردن و بسته‌بندی را در راستای یک خط انجام می‌دهد و از یک سو کار را شروع و در سوی دیگر تمام می‌کند. از این رو این دستگاه‌ها به فضای بیشتری نیاز دارند در حالی که دستگاه پرکن پودری روتاری عملیات فوق را در یک سیکل گردشی انجام می‌دهد و از این رو محل شروع و پایان عملیات کنار هم قرار دارد. لذا به فضای کمتری برای انجام عملیات بسته‌بندی نیاز خواهد بود. با توجه به محبوبیت دستگاه‌های پرکن پودری روتاری نسبت به دستگاه خطی در این نوشتار نحوه کار دستگاه‌های بسته بندی پودری روتاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

یکی از مهم ترین ماشین آلات صنایع غذایی دستگاه پرکن پودری است که برای بسته بندی ادویه، نمک، پودرهای قهوه، شکر، کربنات، آرد، شیر خشک و غیره کاربرد دارد.

کاربرد دستگاه پرکن پودری

  • صنایع غذایی : یکی از مهم ترین ماشین آلات صنایع غذایی دستگاه پرکن پودری است که بیشتر به عنوان دستگاه بسته بندی ادویه جات شناخته می شود، برای بسته بندی ادویه، نمک، پودرهای قهوه، شکر، کربنات، آرد، شیر خشک و غیره کاربرد دارد.
  • صنعت داروسازی : برای بسته‌بندی داروهای پودری شکل در بطری‌ها و شیشه‌ها
  • صنایع شیمیایی : انواع مواد شیمیایی واکنش‌پذیر و یا غیر آن، پودر لباسشویی
  • صنایع آرایشی و بهداشتی : عرضه محصولات پودری نظیر پودر بچه و یا مواد شوینده
  • کشاورزی :‌ پر کردن و بسته بندی انواع کود، سموم ارگانیک و غیر ارگانیک

دستگاه بسته بندی پودر لباسشویی

مراحل پر کردن و بسته بندی دستگاه پرکن پودری

با توجه به محبوبیت دستگاه‌های پرکن پودری روتاری نسبت به دستگاه خطی در این نوشتار نحوه کار دستگاه‌های بسته بندی پودری روتاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم. لازم به ذکر است که در صنایع بسته بندی بر اساس انواع مختلف دستگاه‌ پرکن پودری و نوع نازل و سایر تجهیزات قابل نصب بر روی آن‌ها، برخی از این مراحل ممکن است در انواع دیگر متفاوت بوده و یا وجود نداشته باشد.
دستگاه پرکن پودری روتاری از چندین ایستگاه بر روی یک مدار دایره‌ای تشکیل شده است که هر کدام از این ایستگاه‌ها وظیفه خاصی را انجام می‌دهند. مهم‌ترین مراحل کار یک دستگاه پرکن پودری در ادامه آمده است :

1. قرار دادن کیسه

ابتدا یک کارگر کیسه‌های از قبل تولید شده را در فواصل منظم روی دستگاه قرار می‌دهد. این عملیات برای پرکردن مناسب باید با دقت انجام گیرد. سپس غلتک به جلو حرکت می کند و کیسه‌ها را به بخش بعدی منتقل می‌کند.

2. گرفتن کیسه

در هر سمت کیسه ها یک گیره قرار داده شده که در مرحله قبل کیسه ها را در طول مدت عملیات محکم نگه می‌دارند.

3. چاپ اختیاری

دستگاه پرکن پودری این قابلیت را دارد که در صورت نیاز به چاپ کد یا تاریخ بر روی بسته بندی محصول یک جت پرینتر یا تاریخ زن به آن اضافه گردد. بر اساس نوع کیسه و درخواست مشتری می‌توان از شیوه ها‌ی چاپ مختلف بهره گرفت.

4. بازکن کیسه

معمولا کیسه‌های از قبل آماده شده بسته هستند. این کیسه‌ها برای پر شدن توسط دستگاه پرکن پودری باید کاملا باز شوند. در این مرحله لنت‌های مکش قسمت پایینی کیسه را می‌گیرند و بازوهایی قسمت بالایی کیسه را باز می‌کنند. همزمان یک دمنده از بالا هوای تمیز به داخل کیسه می‌دمد تا از باز بودن کامل کیسه اطمینان حاصل شود.

5. پر کردن محصول پودری

بیشترین ابزار پرکن که امروزه در این مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرکن مته‌ای است. این ابزار از یک مکانیسم پیچی بلند برای پخش کردن مقدار مشخصی از محصول در کیسه استفاده می‌کند. بدیهی است که بر اساس نوع محصول ابزار پرکن نیز طراحی متفاوتی خواهد داشت. وجود گرد و خاک مشکلی اجتناب ناپذیر در خلال کار دستگاه پرکن پودری است، برای کاهش این گرد و خاک معمولا در این مرحله از یک هود مکنده در بالای دستگاه پرکن پودری استفاده می‌شود.

6. گزینه‌های دیگر  

در دستگاه پرکن پودری برخی از موارد را در این مرحله می‌توان اضافه کرد. بطور مثال برای جلوگیری از پراکندگی گرد و غبار و نیز تمیز نمودن کیسه بسته‌بندی از دستگاه مکش گرد و غبار در این مرحله می‌توان بهره برد. همچنین در برخی موارد محصولات پودری با یک اسکوپ یا پیمانه اندازه گیری عرضه می‌شوند. یک ابزار اضافی در این مرحله می‌تواند یک اسکوپ در هر بسته بندی باشد.

7. خارج کردن هوا و بستن کیسه

برای این‌که از خارج شدن هوای اضافی از کیسه اطمینان حاصل شود، دو صفحه به آرامی کیسه را فشار می‌دهند. برای بسته بندی محصول دو میله گرم به بالای کیسه نزدیک می‌شوند. گرمای حاصل از این میله‌ها باعث بسته شدن کیسه و درزگیری آن می‌شود.

8. سردکردن بسته‌بندی و خارج کردن محصول

سپس یک میله خنک کننده قسمتی از کیسه را که در مرحله قبل به وسیله گرما درزبندی شده بود را خنک می‌کند. در این مرحله فرآیند پر کردن و بسته بندی به اتمام می‌رسد و محصول از دستگاه پرکن پودری خارج می‌شود.

قیمت دستگاه پرکن پودری

برای اطلاع از قیمت، ویژگی ها و مشخصات فنی دستگاه های پرکن پودری و دریافت راهنمایی برای خرید به ویترین نت مراجعه کنید.پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید دستگاه، راهنمای خرید و نحوه نگهداری دستگاه پرکن پودری را به طور کامل مطالعه کنید و با دانش کافی برای خرید اقدام کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *