معرفی و بررسی انواع دستگاه عرق گیری و تقطیر

دستگاه عرق گیری و تقطیر
زمان مطالعه: 4 دقیقه

دستگاه عرق گیری یا دستگاه تقطیر برای عرق گیری و عصاره گیری انواع گیاهان و گل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماشین آلات صنایع غذایی دارای مدل‌های مختلفی هستند و برای استفاده صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی متعدد و کمبود شغل، ایجاد کسب و کارهای خانگی و کوچک در صنایع غذایی رواج یافته است که یکی از کسب و کارهای پردرآمد و مناسب تولید و فروش عرقیات گیاهی با دستگاه تقطیر خانگی است. دستگاه عرق گیری و تقطیر با مدل‌ها و توان تولیدی مختلف در این کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان با استفاده از آن‌ها انواع عرقیات گیاهی مانند عرق نعنا، آویشن، عرق کاسنی، کشمش و … و گلاب را تولید کرد. در ادامه در خصوص انواع دستگاه عرق گیری و همچنین نحوه کار دستگاه تقطیر صنعتی بیشتر آشنا خواهید شد.

نوع دیگر دستگاه عرق گیری و تقطیر دو جداره است كه لوله بلندی دارد و به دستگاه عرق گیری سرد کن دار معروف است.

انواع دستگاه عرق گیری

دستگاه عرق گیری تک جداره

مدل ساده و پایه دستگاه عرق گیری و تقطیر تک جداره دارای یک جداره است و لوله کوتاهی دارد، بدین ترتیب عرق گرفته شده به شکل جدا و خارج از دستگاه سرد می‌شود. این نوع دستگاه عرق گیری معمولا از انرژی گاز شهری برای ایجاد گرما استفاده می‌کنند و با توجه به اندازه دیگ می‌توانند توان و ظرفیت تولیدی متفاوتی داشته باشند. حتی در برخی مدل‌ها می توان از این دستگاه یا دیگ عرق گیری بر روی اجاق گازهای خانگی نیز استفاده نمود.

همین حالا برای مشاوره تخصصی رایگان درباره دستگاه‌ عرق گیری و خرید آن، با کارشناسان ویترین نت تماس بگیرید :  02191001170

دستگاه عرق‌گیری سرد کن دار یا دوجداره

نوع دیگر دستگاه عرق گیری و تقطیر دوجداره است كه لوله بلندی دارد و به دستگاه عرق گیری سرد کن دار معروف است. تفاوت دستگاه عرق گیری تک جداره و دو جداره در همین لوله بلند است. بلند بودن لوله دستگاه عرق گیری دو جداره باعث می‌شود که یک کندانسور داخل آن جا بگیرد. این کندانسور در حین عملیات عرق گیری و تقطیر می‌چرخد و باعث سرد و خنک شدن عرق و عصاره تولیدی می‌شود.

دستگاه تقطیر برقی

دستگاه های عرق گیری برقی نیز به بازار وارد شده‌اند که دیگر نیازی به گاز شهری ندارند و با استفاده از برق گرمای مورد نیاز را تولید می‌کنند. البته در حال حاضر بیشتر مدل‌های برقی دارای اندازه‌های کوچکی هستند و برای استفاده‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وارد کردن گرما به گیاه و آب موجود در محفظه بالایی دستگاه عرق گیری موجب می شود عصاره موجود به سمت بالا حرکت کند و با استفاده از لوله خروجی از دستگاه بیرون بریزد.

مراحل کاری دستگاه عرق‌گیری

  • در اولین مرحله باید گیاهان و گل‌هایی که میخواهیم از آن ها عرق گیری کنیم را در داخل مخزن پایینی دستگاه عرق گیری و تقطیر بریزیم. معمولا عرقیات فقط برای یک گیاه خاص گرفته می شوند بنابراین نباید گیاهان مختلف را با هم مخلوط کنیم زیرا این کار می‌تواند کیفیت محصول نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد به تولید عرق دو آتشه نیاز داریم که برای این کار به جای ریختن آب معمولی در داخل دستگاه از عرق گرفته شده قبلی همان گیاه استفاده خواهد شد.
  • همانطور که در بالا اشاره شد، دو مدل متفاوت از دستگاه عرق گیری و گلاب گیری در بازار موجود است. دستگاه پرکاربردتر از گاز شهری و شعله برای ایجاد گرما استفاده می‌کند اما در حال حاضر برخی مدل‌های برقی نیز در بازار موجود هستند که از برق و المنت برای ایجاد گرما بهره می‌برند.
  • وارد کردن گرما به گیاه و آب موجود در محفظه بالایی دستگاه عرق گیری موجب می‌شود عصاره موجود به سمت بالا حرکت کند و با استفاده از لوله خروجی از دستگاه بیرون بریزد.
  • آخرین مرحله برای دریافت عرق تولید شده صبر برای خنک شدن آن است؛ که این مرحله برای دستگاه عرق گیری تک جداره است زیرا عرق تولیدی آن گرم است. هنگامی که عرق خنک شد و تمام بخش‌های لوله مسی خشک شد، می‌توانید محصول تولیدی و پایانی خود را دریافت نمایید.

مزایای استفاده از دستگاه عرق گیری

  • در سال‌های اخیر ایجاد کسب و کارهای خانگی و کوچک پیشرفت زیادی داشته‌اند و به همین دلیل افراد زیادی به دنبال ایجاد کسب و کارهای نو هستند. یکی از راحت‌ترین و پربازده ترین کسب و کارهای حال حاضر تولید انواع عرقیات گیاهی است. همانطور که در بالا اشاره شد، مراحل استفاده از دستگاه عرق گیری پیچیده و سخت نیست و هر فردی با استفاده از یک دستگاه تقطیر مناسب می تواند مقدار زیادی عرق گیاهی و گلاب تولید کند و حتی به راه اندازی خط تولید عرقیات گیاهی نیز بپردازد.
  • دستگاه عرق گیری معمولا پیچیده نیست و به همین دلیل مبلغ زیادی را نیز برای تهیه آن ها نباید پرداخت کنید. بنابراین برای شروع کسب و کار خود نیاز زیادی به مبالغ بالا ندارید. از طرف دیگر مواد اولیه که شامل آب، انواع گیاهان و گل ها می شود نیز گران نیستند.
  • دستگاه عرق گیری و تقطیر معمولا دارای مدل‌های مختلف با توان و ظرفیت تولید متفاوت است که شما بر اساس نیاز خود می توانید آن ها را انتخاب کنید. از طرف دیگر با هر دستگاه می توانید انواع مختلف عرق گیاهی و گلاب را تهیه نمایید و بدین ترتیب محصولات تولیدی خود را متنوع کنید.

ثبت نظر: سوالات و نظرات شما در بخش ثبت نظر؛ پس از بررسی پاسخ داده می‌شوند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *