دستگاه سیل وکیوم چه تفاوتی با دستگاه سیل دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مهمترین دلایل برای انتخاب و خرید محصولات، نوع بسته‌بندی آن‌هاست. با افزایش مصرف ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف، نیاز به بسته‌بندی بهداشتی آن‌ها احساس می‌شود. امروزه بسیاری از رستوران‌ها و کترینگ‌ها، بستنی‌فروشی‌ها و… مواد خوراکی خود را با “دستگاه سیل” در بسته‌بندی‌های وکیوم شده و پرس شده به مشتری تحویل می‌دهند. همچنین در فروشگاه‌ها نیز بسیاری از مواد خوراکی در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به صورت پرس شده به خریداران عرضه می‌گردد. علاوه بر صنایع غذایی بسیاری از صنایع دیگر مانند داروسازی، آرایشی و بهداشتی و… نیز از دستگاه سیل برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند. پیش از این دستگاه سیل القایی را معرفی کرده‌ایم، در اینجا انواع دستگاه سیل وکیوم و دستگاه سیل حرارتی را به شما معرفی خواهیم کرد.
پیش از انتخاب، سوالات مهم خریداران درباره دستگاه سیل را بدانید.
قالب دستگاه سیل حرارتی با توجه به ابعاد ظرف مورد نظر تهیه می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم نوعی از انواع دستگاه‌ بسته بندی سیل است که در اصناف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی‌ها و عملکرد دستگاه سیل وکیوم با دستگاه سیل حرارتی متفاوت بوده و همان طور که از نام آن پیداست به صورت وکیوم عمل می‌کند. نحوه‌ی عملکرد دستگاه سیل وکیوم به این صورت است که با تزریق گاز نگهدارنده و تخلیه‌ی هوای داخل بسته‌بندی، کیفیت مواد داخل بسته‌بندی و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کیفیت اصلی آن از جمله رنگ، طعم و شکل آن تازه بماند. در دستگاه سیل وکیوم سیستم تزریق گاز یا پمپ وکیوم نصب می‌شود تا هوای داخل بسته را خارج کند و گازهای نگهدارنده مانند CO2  و N2 را برای تازه نگه داشتن مواد داخل آن به داخل بسته وارد کند. این دستگاه بیشتر برای مواد فاسد شدنی مانند مرغ، گوشت، ماهی، سبزیجات و… مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کیفیت اصلی و تازگی آن‌ها را حفظ کند.

در واقع می‌توان گفت تنها تفاوت دستگاه سیل وکیوم با دستگاه سیل در تخلیه هوای داخل ظرف است.

در واقع می‌توان گفت تنها تفاوت دستگاه سیل وکیوم با دستگاه سیل در تخلیه هوای داخل ظرف است.

ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه سیل وکیوم باعث شده که از آن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله مهمترین آن استفاده از دستگاه سیل وکیوم در صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، ماهی و میگو، شیردوشی، رب سازی و… است که با افزایش ماندگاری این محصولات، از خراب شدن آن جلوگیری می‌کند و باعث ماندگاری بیشتر این محصولات می‌گردد. با افزایش ماندگاری، اکسیده شدن مواد داخل بسته کاهش یافته و از کپک زدن و بو گرفتن آن جلوگیری می‌شود.

با توجه به ویژگی‌های دستگاه سیل وکیوم می‌توان از فواید بی‌شمار آن نام برد؛ از جمله: پانچ و پرس اتوماتیک، قابلیت باز و بسته شدن رول به صورت اتوماتیک، مجهز بودن به سیستم کنترل میزان کشش رول و سیستم مانیتورینگ برای کنترل عملیات دستگاه، امکان نصب تاریخ زن به دستگاه و بدنه‌ی استنلس استیل و تیغه برش استیل ضد زنگ

همین حالا برای مشاوره تخصصی رایگان درباره دستگاه‌ سیل و خرید آن، با کارشناسان ویترین نت تماس بگیرید :  02191001170

استفاده از دستگاه سیل وکیوم نیز آسان است؛ ظرف مورد نظر را داخل قاب دستگاه قرار می‌دهند، با فشار کشو به داخل و زدن دکمه‌ی آن، صفحه‌ی بالای دستگاه در اثر تماس با دهانه‌ی ظرف، روکش (از جنس فوم آلومینیوم و…) را روی ظرف پرس می‌کند. علاوه بر این پمپ وکیوم این دستگاه هوای داخل آن را کشیده و گازهای نگهدارنده را وارد می‌کند.
نحوه‌ی عملکرد دستگاه سیل وکیوم به این صورت است که با تزریق گاز نگهدارنده و تخلیه‌ی هوای داخل بسته‌بندی، کیفیت مواد داخل بسته‌بندی و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد

انواع دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم رومیزی

دستگاه سیل وکیوم اتوماتیک یا ریلی

دستگاه سیل یا سیل حرارتی

انواع دستگاه سیل حرارتی برای ظروف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. قالب دستگاه سیل حرارتی با توجه به ابعاد ظرف مورد نظر تهیه می‌شود. نحوه‌ی عملکرد این دستگاه به این صورت است که رول را با روش حرارتی روی ظرف مورد نظر پرس می‌کند، بدین ترتیب از ورود هر نوع آلودگی به داخل ظرف جلوگیری می‌شود و مواد داخل آن سالم و بهداشتی می‌ماند و از ریختن آن جلوگیری می‌شود. دستگاه‌ سیل حرارتی مجهز به کنترل دمای دوخت توسط ترموستات بوده و می‌تواند زمان دوخت را نیز توسط تایمر کنترل کرد. جنس بدنه‌ی دستگاه سیل حرارتی نیز استیل است و با سرعت ۱۰-۱۵ بسته در دقیقه عمل پرس را انجام می‌دهند.

“دستگاه سیل رومیزی” در ابعاد کوچک‌تر از نوع صنعتی آن، این امکان را به افراد می‌دهد که بتوانند در محیط‌های کوچک و کسب و کارهای خانگی نیز از آن استفاده کنند و آن را به مکان مورد نظر خود حمل کنند.

نحوه عملکرد دستگاه سیل حرارتی به این صورت است که بر اساس دهانه‌ی ظرف، قالب دستگاه ساخته می‌شود. این قالب دارای دو بخش زیر و رو است. کافی است ظرف را داخل دستگاه قرار دهید تا قالب بالایی با حرارت و کمی فشار، لایه سلفون یا آلومینیوم را به لبه‌ی ظرف بچسباند، باقی سلفون نیز از اطراف ظرف جدا می‌شود. قالب دستگاه سیل حرارتی بسته به ظرف مورد نظر در انواع گوناگون ساخته می‌شود: چهارگوش و یا گرد؛ به دستگاه سیل حرارتی که قالب آن برای بسته بندی ظروف با دهانه گرد ساخته می‌شود “دستگاه سیل لیوان” گفته می‌شود.

دستگاه سیل رومیزی اتوماتیک

قدرت و دقت دستگاه سیل رومیزی اتوماتیک نسبت به سایر مدل‌ها بسیار بالاتر است و همه‌ی عملیات پرس و سیل کردن را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. نحوه‌ی عملکرد دستگاه سیل رومیزی اتوماتیک بدین شکل است که قالب کشویی آن بیرون می‌آید، ظرف مورد نظر (با ابعاد مشخص) داخل آن قرار می‌گیرد و قالب کشویی آن را به داخل دستگاه سیل منتقل می‌کند. سپس فویل یا سلفون روی لبه‌ی ظرف کشیده می‌شود، پرس دیگری روی آن قرار می‌گیرد و آن را با حرارت و فشار روی ظرف می‌چسباند.

نحوه عملکرد دستگاه سیل حرارتی به این صورت است که بر اساس دهانه‌ی ظرف، قالب دستگاه ساخته می‌شود.

دستگاه سیل دستی یا دستگاه سیل رومیزی نیمه اتوماتیک 

این دستگاه سیل حرارتی نسبت به دستگاه سیل اتوماتیک ارزان‌تر بوده و استفاده از آن آسان‌تر است. معمولا کترینگ‌ها و فروشگاه‌ها از دستگاه سیل دستی برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند. نحوه ی عملکرد این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه‌های سیل حرارتی است و تنها جمع کردن رول و سیل کردن آن از طریق اهرم و پدال دستگاه و با استفاده از اپراتور صورت می‌گیرد. در نهایت لایه‌ای از سلفون یا فویل روی ظرف قرار گرفته و پرس می‌شود. دستگاه سیل دستس برای بسته‌بندی در حجم کم مناسب است و سرعت کار را بالا می‌برد.

این دستگاه سیل حرارتی نسبت به دستگاه سیل اتوماتیک ارزان‌تر بوده و استفاده از آن آسان‌تر است.

دستگاه سیل لیوان

دستگاه سیل لیوان تنها برای ظروف گرد و بیضی، لیوانی با ابعاد و قطر استاندارد و یا ظروف کاسه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به ویژگی‌ها و عملکرد دستگاه سیل لیوان، از آن برای پرس و بسته‌بندی انواع ظروف دوغ، ماست، ترشی، سوپ و موارد مشابه آن استفاده می‌شود. نوع سیستم عملکرد دستگاه سیل لیوان مکانیکی است و می‌تواند حدود ۳۰۰ بسته در ساعت را بسته‌بندی کند.

دستگاه سیل ریلی

دستگاه سیل ریلی نسبت به دیگر دستگاه‌های سیل صنعتی تر و تخصصی تر است و برای کارخانه‌ها و خطوط تولید بزرگ کاربرد دارد. دستگاه سیل ریلی با توجه به کاربرد و ظرفیت تولید در انواع سیل ریلی تک لاین و سیل ریلی دو لاین به فروش می‌رسد.

استفاده از انواع دستگا‌ه‌ سیل علاوه بر زیبایی ظاهری بسته‌بندی باعث حمل و نقل آسان آن و افزایش ماندگاری مواد داخل آن می‌گردد.

با توجه به ویژگی‌های هر یک از انواع دستگاه‌های سیل حرارتی و وکیوم، می‌توانید با مراجعه به وب سایت ویترین نت، نمونه‌ی مورد نظر خود را بسته به نیازتان به صورت آنلاین سفارش دهید یا برای راهنمای بیشتر با کارشناسان ویترین نت تماس بگیرید : 02191001170

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *