انواع سمپاش دستی برای ضد عفونی و مبارزه با آفات

زمان مطالعه: 5 دقیقه

از آن جا که عمل سمپاشی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اقدامات کشاورزان و باغداران برای بالا بردن کیفیت محصول و افزایش طول عمر گیاهان است، برای سهولت این عمل، امروزه انواع سمپاش، با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف در صنایع کشاورزی و باغبانی ساخته شده‌اند. این دستگا‌ها علاوه بر آسان کردن سمپاشی، سرعت این کار را افزایش داده و بدون هدر دادن سم، با بهترین کیفیت تمامی آفات و حشرات موذی را از گیاه دور می‌کند. یکی از انواع سمپاش‌ها، سمپاش دستی است که در ادامه، ویژگی‌ها، انواع مختلف و نحوه عملکرد آن را معرفی خواهیم کرد تا با شناخت بیشتر این محصول به راحتی از آن جهت سمپاشی استفاده نمایید. در پست‌های بعدی به بررسی سمپاش فرغونی و سمپاش موتوری می‌پردازیم.
 این دستگا‌ها علاوه بر آسان کردن سمپاشی، سرعت این کار را افزایش داده و بدون هدر دادن سم، با بهترین کیفیت تمامی آفات و حشرات موذی را از گیاه دور می‌کند.

سمپاش دستی چیست؟

سمپاش دستی که به نام سمپاش گلخانه‌ای نیز شناخته می‌شود، از ادوات و لوازم باغبانی است که با عملکرد ساده برای سمپاشی فضاها و مقیاس‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. سمپاش‌های دستی معمولا در مقیاس‌های ۲ تا ۲۵‌ لیتر در بازار موجود هستند. غالبا استفاده از این دستگاه برای سمپاشی سطوح کوچک، پاسخگوی چند درخت و درختچه و باغچه‌های خانگی است. علاوه بر این، سمپاش دستی برای مبارزه با حشرات خانگی نیز بسیار مناسب است. این مدل‌ها را می‌توان به عنوان سمپاش پشتی نیز استفاده کرد.

انواع سم پاش دستی

انواع سمپاش‌‌ دستی را می‌توان از نظر جنس و نحوه عملکرد آن به مدل‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد؛ از نظر جنس این دستگاه‌ها را می‌توان به انواع سمپاش پلاستیکی (پلی اتیلن سنگین)، سمپاش دستی استیل و سمپاش دستی فلزی دسته‌بندی نمود. از نظر نحوه عملکرد نیز این سمپاش دستی به دو نوع تلمبه‌ای و شارژی طبقه‌بندی می‌شوند؛

سمپاش دستی تلمبه ای

این نوع سمپاش دارای یک مخزن و یک پمپ است. پیستون پمپ با استفاده از دست در داخل سیلندر به حرکت در می‌آید. در سمپاش‌ تلمبه ای سم داخل مخزن از طریق تلمبه به لوله و افشانک منتقل شده و عمل سمپاشی را انجام می‌دهد.

در سمپاش‌ تلمبه ای سم داخل مخزن از طریق تلمبه به لوله و افشانک منتقل شده و عمل سمپاشی را انجام می‌دهد.

سمپاش شارژی

سمپاش‌ شارژی یکی دیگر از انواع سمپاش‌ دستی است که از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند تا بدون نیاز به فشار ساختمان از طریق پمپ، سم را از داخل محزن بیرون بکشد. از آن جا که سمپاش شارژی سبک به سادگی قابل حمل است، در دسته‌ی سمپاش‌های دستی قرار می‌گیرند. انواع سمپاش شارژی نیز با ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شود و معمولا محدوده ظرفیت آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ لیتر است. با تهیه این دستگاه می‌توانید به راحتی آن را هم مانند کوله پشتی روی دوش خود قرار دهید و هم آن را از طریق دسته‌ی بالای سمپاش در دست بگیرید و حمل کنید.

سمپاش‌های شارژی یکی دیگر از انواع سمپاش‌ دستی است که از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند

سمپاش دستی دو کاره

برخی انواع سمپاش‌ دستی به صورت دو کاره، هم با باطری شارژی و هم با تلمبه دستی، در بازار وجود دارند که در صورت تمام شدن شارژی باتری، می‌توان از حالت تلمبه‌ای آن استفاده کرد. این دستگاه‌ها با لانس استیل، فشار قوی خروجی سم و با کیفیت بسیار بالا عمل سمپاشی را انجام می‌دهند و غالبا نوع پلاستیکی آن‌ها، از پلاستیک نو و درجه یک، در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

سمپاش دستی چطور کار می‌کند؟

نحوه عملکرد سمپاش‌های دستی نسبت به دستگاه‌های سمپاش برقی و بنزینی بسیار آسان‌تر است و نیاز به مهارت ندارد. سمپاش تلمبه‌‌ای که از یک مخزن و پمپ دستی تشکیل شده است، پیستون آن از طریق دست در داخل سیلندر حرکت می‌کند، هوا را به سمت جلو هل می‌دهد و به دو قسمت نا مساوی تقسیم می‌کند؛ قسمتی از هوا توسط پیستون وارد مخزن شده و قسمت دیگر از روزنه‌ی کوچک سمپاش خارج می‌شود. سم مایع از طریق فشاری که از هوای بالا در اثر حرکت پیستون به وجود می‌آید، وارد لوله باریک داخل مخزن می‌شود و در انتهای آن در اثر برخورد با قسمت دوم هوا به شکل ذرات بسیار زیر پخش می‌کند. در واقع هوای درون مخزن، سم را به ذرات درشت و هوای قسمت دوم آن را به صورت ذرات ریز تبدیل می‌کند. از جمله مهمترین ویژگی‌ عملکردی سمپاش‌های دستی نسبت به سایر دستگاه‌های سمپاش، می‌توان به ثابت بودن طول فشار آن در طی عملیات سمپاشی اشاره کرد.

از جمله نکاتی که باید بعد از استفاده از سمپاش دستی رعایت کنید، تمیز کردن آن است. لازم است بعد از هر بار استفاده از سمپاش، آن را بشویید؛ چرا که اگر سم به مدت طولانی داخل مخزن بماند، می‌تواند به قسمت‌های مختلف سمپاش آسیب برساند. لذا پس از اتمام سمپاشی، تمام قسمت‌ها به ویژه قسمت اسپری کننده را شست‌وشو دهید تا از هر گونه کثیفی و سم پاک گردد. علاوه بر این، تمام قسمت‌های سمپاش را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا در صورت هر گونه عیب و نقص تعمیر و یا تعویض گردد.

از جمله نکاتی که باید بعد از استفاده از سمپاش دستی رعایت کنید، تمیز کردن آن است.

هنگام استفاده از سمپاش دستی رعایت برخی نکات ضروری است؛ از جمله :

  • هنگام استفاده از سمپاش، حتما از لباس مخصوص سمپاشی از جمله دستکش، ماسک، کلاه و کفش برای محافظت از خود استفاده کنید.
  • فاصله‌ی ایمنی خود را از سمپاش هنگام استفاده از آن حفظ کنید.
  • هنگام پر کردن مخزن سمپاش و یا ترکیب سم با سایر مواد شیمیایی حتما نکات ایمنی را رعایت کنید و مراقب باشید.
  • سمپاش را در جای تاریک و خشک به دور از نور آفتاب و رطوبت نگهداری کنید.
  • ممکن است فشار مخزن در اثر تلمبه زدن مداوم بالا برود. در این موقعیت به هیچ عنوان در سمپاش را باز نکنید. ابتدا مقدار کمی از سم را به بیرون بپاشید تا اندکی از فشار داخل مخزن کم شود، بعد از آن می‌توانید در سمپاش را باز کنید. چرا که در صورت باز کردن در مخزن در فشار بالا، فشاری مضاعف به در آن وارد شده و ممکن است سمپاش بشکند.

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، با توجه به اندازه‌ی کوچک و کارکرد ساده‌ی سمپاش دستی، از آن برای فضاهای کوچک از جمله گلخانه‌ها، باغچه‌های خانگی، مراکز بهداشتی و خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این دستگاه می‌توانید به شکل چشمگیری در مصرف سم صرفه‌جویی کنید و آن را به صورت یکنواخت به صورت قطرات ریز در مکان مورد نظر خود پخش کنید. با راندمان بالا و با سرعت بیشتر، می‌توان کیفیت کار را چندین برابر افزایش داد.

خرید سمپاش دستی

خرید سمپاش‌های دستی برای کسانی که می‌خواهند عمل سمپاشی را در مساحت کم انجام دهند و تخصص کافی برای استفاده از سم را ندارند، توصیه می‌شود. این دستگاه با کارکرد آسان برای کسانی که در این کار مبتدی هستند مناسب است و نیاز به آموزش و تخصص ندارد. قبل از خرید سمپاش دستی لازم است به مشخصات فنی، ویژگی‌های آن از جمله جنس و ظرفیت مخزن آن، تلمبه‌ای یا شارژی بودن دستگاه و سایر موارد ذکر شده توجه کنید.

علاوه بر این، یکی از مهمترین موارد برای خرید دستگاه سمپاش دستی، انتخاب فروشگاهی معتبر برای تهیه این محصول است. وب سایت ویترین نت به عنوان فروشگاه تخصصی کلیه ابزارآلات و ماشین آلات از جمله دستگاه‌ها و ابزارهای تخصصی کشاورزی، نیاز افراد به این دستگاه را برآورده کرده است. اگر قصد خرید سمپاش دستی در نوع مورد نظر خود را دارید، می‌توانید به وب سایت ویترین نت مراجعه کنید و پس از مشاهده‌ی انواع سمپاش‌های دستی در مدل‌های متنوع با ظرفیت‌های مختلف، مناسب‌ترین نوع را با توجه به نیازتان انتخاب و به صورت آنلاین تهیه نمایید. با خرید اینترنتی سمپاش دستی از وب سایت ویترین نت علاوه بر قیمت مناسب محصول، از بالاترین کیفیت آن نیز بهره‌مند شوید. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع سمپاش نیز می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *