دستگاه روغن گیری کنجد؛ محبوب‌ترین دستگاه روغن گیری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سال‌هاست افراد با گرفتن روغن از دانه‌های روغنی در مصارف گوناگون از خواص دارویی آن‌ها استفاده کرده و به سلامت بدن خود کمک می‌کنند. یکی از دانه‌هایی که با استفاده از روغن آن می‌توان از خواص بی‌شمارش بهره‌مند شد، کنجد است. روغن کنجد به عنوان روغن پایه برای حدود ۹۰ درصد روغن‌های گیاهی، علاوه بر مصرف خوراکی و استفاده در بسیاری از غذاهای آسیایی، خواص دارویی زیادی نیز دارد. با توجه به اهمیت روغن کنجد، امروزه دستگاه روغن گیری کنجد با روغن کشی آسان، استفاده از این روغن پر خاصیت را رایج‌تر و قابل اطمینان‌تر کرده است این دستگاه در دو نوع دستگاه روغن گیری خانگی و دستگاه روغن گیری صنعتی موجود است. در این مطلب شما را با انواع دستگاه‌ روغن کشی یا روغن گیری کنجد بیشتر آشنا خواهیم کرد.

حتما ببینید: لیست قیمت دستگاه روغن گیری کنجد

با توجه به اهمیت روغن کنجد، امروزه دستگاه روغن گیری کنجد با روغن کشی آسان، استفاده از این روغن پر خاصیت را رایج‌تر و قابل اطمینان‌تر کرده است.

انواع دستگاه روغن گیری کنجد

به طور کلی انواع دستگاه‌ روغن گیری در صنایع غذایی به دو روش عمل روغن کشی را انجام می‌دهند و به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

دستگاه روغن کشی پرس سرد

– پرس سرد: با توجه به مشکلات روغن‌های به دست آمده از پرس گرم، روش دیگری برای روغن کشی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان کیفیت دانه‌های روغنی را حفظ کرد. اگرچه در روش روغن گیری پرس سرد تمام روغن دانه گرفته نمی‌شود، اما روغن به دست آمده از دستگاه عمل آوری مواد غذایی کاملا خالص و با کیفیت بوده و بدون هیچ گونه ضرر و مشکلی می‌توان از خواص دارویی و خوراکی آن استفاده کرد. روغن به دست آمده از دستگاه روغن گیری پرس سرد تنها ۴۰ درجه سانتی گراد حرارت دارد که هیچ آسیبی به کیفیت روغن وارد نمی‌کند.

 روغن به دست آمده از دستگاه روغن گیری پرس سرد تنها ۴۰ درجه سانتی گراد حرارت دارد که هیچ آسیبی به کیفیت روغن وارد نمی‌کند.

دستگاه روغن گیری پرس گرم

– پرس گرم: معمولا روغن حاصل از این روش، قابلیت خوراکی نداشته و معایب بسیاری دارد؛ از جمله: رنگ روغن بر اثر حرارت تیره می‌شود، میزان ترانس و ماهیت روغن تغییر می‌کند، امکان وجود برخی سموم مانند گیکزیلانت و اروسیک اسید در آن افزایش می‌یابد و خواص دارویی روغن از بین می‌رود. برخی افراد معتقدند که با پالایش روغن حاصل از پرس گرم می‌توان آن را به حالت طبیعی خود درآورد، اما در واقع این کار تنها بر روی ویژگی‌های ظاهر روغن تاثیرگذار خواهد بود و ساختار آن تغییری نخواهد کرد. از دیگر مشکلات ناشی از روغن با پرس گرم می‌توان به بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، ام اس و کمبود انرژی اشاره کرد.

با توجه به خواص و کیفیت بالای روغن حاصل از روغن گیری با پرس سرد، امروزه اغلب دستگاه‌های روغن گیری کنجد خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی از این روش برای روغن کشی کنجد استفاده می‌کنند. نحوه‌ی عملکرد دستگاه‌ روغن گیری کنجد با پرس سرد به این صورت است که دانه‌ی کنجد تحت فشار قرار گرفته و پرس می‌شود. در اثر این فشار، روغن موجود در دانه استخراج شده و عمل روغن گیری، بدون افزودن هیچ گونه ماده‌ی افزودنی، صورت می‌گیرد. روغن حاصل از پرس سرد کاملا طبیعی و بکر بوده و بدون هیچ گونه آسیب به بافت و مولکول‌های روغن تمام خواص دانه‌ی روغن را دارد.

یکی از انواع دستگاه روغن گیر کنجد، نوع خانگی آن است.

دستگاه روغن گیری خانگی

یکی از انواع دستگاه روغن گیر کنجد، نوع خانگی آن است. این دستگاه در ابعاد کوچک‌تر طراحی شده و همان طور که از نام آن پیداست برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای دستگاه روغن گیری کنجد خانگی می توان به اطمینان از کیفیت و خالص بودن روغن مصرفی اشاره کرد. با خرید دستگاه روغن کشی خانگی می‌توان روغن کنجد را برای مصارف مختلف از جمله مصرف خوراکی، ماساژ و پوست و مو تولید کرده و امکان درآمدزایی و اشتغال در خانه را به سادگی فراهم کرد. دستگاه‌های روغن گیر کنجد خانگی با طراحی مناسب و کیفیت بالا، قابل شست‌وشو بوده و عمل روغن گیری را آسان کرده است.
کارکرد این دستگاه نیز از طریق پرس سرد بوده و بهترین کیفیت روغن را در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، کارکرد دستگاه روغن گیری کنجد خانگی بسیار آسان و بی‌صداست و تمام افراد و مشاغل می‌توانند از آن استفاده کنند. برای روغن گیری با استفاده از این دستگاه، به هیچ گونه مواد افزودنی و حتی رطوبت نیازی نیست. یکی از مهمترین ویژگی‌های دستگاه روغن گیری کنجد خانگی، امکان تنطیم آن برای روغن‌گیری دانه‌های روغنی مختلف است. طبیعی است که مقیاس و تنظیمات دستگاه برای روغن گیری کنجد با دانه‌ی بادام متفاوت است. با توجه به جنس، ابعاد و درصد روغن موجود در دانه‌ها می‌توان کارکرد دستگاه را تنظیم نمود. سرعت دستگاه روغن گیری نیز قابل تنظیم است. به دلیل وجود اینورتور (مبدل برق) موجود در دستگاه، می‌توان سرعت چرخش آن را از ۰ تا ۵۰ هرتز تنظیم کرد.
با استفاده از این قابلیت دستگاه می‌توان بازدهی آن را بسته به جنس دانه افزایش داد. نوع خانگی این دستگاه‌ها با امکان جا‌به‌جایی و حمل و نقل آسان، محبوبیت زیادی در میان مشاغل مختلف داشته و اغلب به صورت ایستاده و رومیزی قابل استفاده هستند. این دستگاه علاوه بر کارکرد در منازل، در مغازه‌ها و فروشگاه‌های روغن‌گیری و عطاری‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. معملا با استفاده از این دستکاه می توان از هر ۵ کیلوگرم کنجد، ۲.۵ لیتر روغن کنجد حاصل کرد.

انواع دستگاه‌ روغن گیر بر اساس ظرفیت‌های مختلف، تعداد و سایز صفحات دستگاه متفاوت هستند.

دستگاه روغن گیری صنعتی

از جمله اصلی‌ترین تفاوت این دستگاه روغن گیری با نمونه‌ی خانگی آن، در ابعاد و حجم روغن گیری است. این دستگاه‌ها نیز با مصرف برق کم و سهولت در عملکرد، برای کارگاه‌های بزرگ روغن گیری مناسب می‌باشد. دستگاه روغن گیری کنجد صنعتی نیز بدون نیاز به مواد افزودنی و رطوبت، در دمای پایین با فشار پرس سرد، صدای کم و بدون لرزش عمل روغن گیری از تمام دانه‌های روغنی را با ظرفیت بالا انجام می‌دهد. این دستگاه با سرعت بالا و قابلیت کار شبانه‌روزی، با بهترین کیفیت در حجم زیاد روغن کشی می‌کند. در اغلب نمونه‌ها، تمام قطعات متحرک و بدنه‌ی دستگاه روغن کشی از جنس تمام استیل بوده و با کنجاله‌ی چیپسی از هدر رفتن روغن جلوگیری می‌کند. با توجه به این که فرایند روغن گیری برخی از مدل‌های این دستگاه کمی پیچیده‌تر از نمونه‌ی خانگی آن است، قیمت آن‌ها نیز بالاتر می‌باشد.

انواع دستگاه‌ روغن گیر بر اساس ظرفیت‌های مختلف، تعداد و سایز صفحات دستگاه متفاوت هستند. از جمله ظرفیت‌های این دستگاه‌ها بر اساس مدل می‌توان به ۲۰۰ لیتر، ۶۰۰ لیتر، ۱۳۰۰ لیتر، ۳۵۰۰ لیتر، ۱۰۰۰۰لیتر و ۲۵۰۰۰ لیتر اشاره کرد. ظرفیت‌های کمتر با سایز صفحه ۲۰ سانتی متر و تعداد ۱۲، برای عطاری‌ها، فروشگاه‌ها و مصارف خانگی، و ظرفیت‌های بیشتر، با سایز صفحه‌ی ۶۰، ۸۰ و ۱۲۰ سانتی متری با تعداد صفحات ۱۶ و ۲۰ عددی، برای کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مناسب است.

خرید دستگاه روغن گیری کنجد

در سایت ویترین نت می‌توانید انواع دستگاه روغن گیری کنجد را بررسی کنید، قیمت و مشخصات فنی آن‌ها را با هم مقایسه کنید و خرید خود را به طور آنلاین انجام دهید. همچنین شما می‌توانید پیش از خرید از مشاوره تخصصی و رایگان کارشناسان فروش ویترین نت بهره بگیرید و بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *