تهیه وسایل آشپزخانه صنعتی از روی چک لیست

زمان مطالعه: 15 دقیقه

قبل از شروع هر کاری باید بدانیم به چه وسایلی نیاز داریم تا آنها را خریداری کرده و با تجهیزات کامل کار خود را آغاز کنیم. راه اندازی آشپزخانه صنعتی نیز به داشتن وسایل و ابزارهایی نیازمند است که بهتر است قبل از شروع کار لیستی از آنها تهیه کنیم و طبق آن لیست به خرید آنها بپردازیم.

برای شروع کردن هر کسب و کاری به ابزارها و وسایلی نیاز دارید تا با استفاده از آنها کارتان راه بیفتد؛ تاسیس آشپزخانه صنعتی نیز نوعی کسب و کار است که مانند دیگر کسب و کارها برای شروع ابزاری نیاز دارد و تا آن ابزارها و تجهیزات نباشند نمی‌توانید فعالیت خود را آغاز کنید. ابزارهای مورد نیاز آشپزخانه‌های کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها، فست فودها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و… با یکدیگر تفاوت دارد و نمی‌توان یک لیست مشترک برای همه آنها تهیه کرد. از آنجایی که تجهیزات بسیار متنوعی برای آشپزخانه وجود دارد، بهتر است بدانید که دسته بندی کردن آنها نیز کار مشکلی است. در ادامه به بررسی چک لیست آشپزخانه صنعتی می‌پردازیم.

حتما ببینید: لیست قیمت تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تهیه تجهیزات آشپزخانه صنعتی

یکی از اصلی‌ترین ابزارها در آشپزخانه‌های حرفه‌ای، تجهیزات پخت غذا هستند. موقع خرید این ابزار باید دقت کنیم، نوع ابزار مورد نیاز بر اساس نوع غذای طبخ شده، متفاوت است. یعنی تجهیزات پخت برای غذاهای سنتی و ایرانی با تجهیزات پخت برای غذاهای فرنگی و فست فودها، متفاوت هستند. بهتر است برای جلوگیری از اشتباه در خرید تجهیزات و صرفه جویی در هزینه‌ها، قبل از خرید حتما با کارشناسان و متخصصان این زمینه مشورت کنید. در ادامه لیستی از چند مورد از مهم ترین تجهیزات را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

اجاق گاز

اجاق گاز مهم‌ترین و پرکاربردترین وسیله در هر آشپزخانه‌ و همچنین در لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. این وسیله دو نوع گازی و برقی دارد که هر دو نوع آن شعله‌هایی در اندازه‌های گوناگون دارند. رومیزی، فردار و کابین‌دار مدل‌های مختلف اجاق گاز هستند که می‌توانید بر اساس نیاز خود از آنها تهیه ‌کنید.

تابه گردان

در آشپزخانه‌های حرفه‌ای تابه گردان وسیله بسیار پرکاربردی است.  هنگام سرخ کردن حجم زیادی از مواد غذایی چون مرغ، ماهی، سیب زمینی، کتلت، بادمجان و … از تابه گردان استفاده می‌شود. اصلا نگران نباشید سرخ شدن مواد در این دستگاه‌ها کاملا بهداشتی بوده و مسائل ایمنی به طور کامل رعایت می‌شوند.

دیگ

ابزاری مهم برای تهیه انواع چلوها و خورشت‌های ایرانی، دیگ است. به همین دلیل در تمام رستوران‌هایی که غذای ایرانی سرو می‌کنند، دیگ نقش مهمی دارد.

دمکن برنج

مادران خانه‌دار هنگام درست کردن انواع برنج از دمکنی استفاده می‌کنند. دمکنی در اثر برخورد گرما داغ شده و این گرما را از بالا و غیر مستقیم به غذا پس می‌دهد. این کار موضوع موجب خوش خوراک شدن و بهتر دم کشیدن برنج می‌شود. در رستوران‌ها به جای استفاده از دمکنی ساده از دستگاه دمکن استفاده می‌کنند تا حجم زیادی از برنج را دم کنند.

دستگاه کباب زن

یکی از دستگاه‌های مهم در تجهیزات آشپزخانه صنعتی به ویژه رستوران‌ها، دستگاه کباب زن است. این دستگاه بدون دخالت دست و بدون نیاز به مهارت و تخصص می‌تواند در کمترین زمان تعداد زیادی کباب را سیخ کند. بنابراین دستگاه کباب زن علاوه بر رعایت کامل اصول بهداشتی برای سیخ کردن کباب به صورت یکنواخت، یکدست و بدون ریزش، می‌تواند تعداد زیادی کباب را در مدت زمان کوتاه سیخ کند. از دیگر ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به سیستم تنظیم فشار، بدنه‌ی استیل و مقاوم، شمارشگر اتوماتیک، قابلیت تنظیم وزن کباب و در نهایت پخت با کیفیت آن اشاره کرد. کباب زن دستی و دستگاه کباب زن اتوماتیک از پر طرفدارترین انواع آن است.

یکی از دستگاه‌های مهم در تجهیزات آشپزخانه صنعتی به ویژه رستوران‌ها، دستگاه کباب زن است.

سرخ کن صنعتی

شاید برایتان سوال باشد که چطور سیب زمینی‌های سرخ کرده رستوران‌ها به صورت یکدست و ترد، سرخ می‌شوند اما تهیه چنین سیب زمینی در خانه تقریبا کار غیر ممکنی است. پاسخ این سوال سرخ کن صنعتی است. در سرخ کن صنعتی، سیب زمینی‌ها و حتی انواع غذاهای سوخاری در مقدار زیادی روغن داغ غوطه‌ور شده و به صورت یکدست سرخ می‌شوند.

فر صنعتی

فر نیز وسیله‌ای پر کاربرد در آشپزخانه‌ها است که انواع مختلفی دارد. فر کامبی یا فر پخت ترکیبی، فر بخار پز ایستاده تحت فشار، فرهای یک یا دو طبقه برای پخت پیتزا و فر کانوکشن از جمله انواع مختلف فرهای صنعتی هستند که در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کباب پز

زغالی، گازی و تابشی از جمله انواع مختلف کباب پزهای رستورانی هستند. البته امروزه نوع دیگری از کباب پز به نام کباب پز اتوماتیک نیز به این لیست اضافه شده که پس از کباب شدن، به طور خودکار کباب‌ها را بدون آسیب زدن به آنها تخلیه کرده و از دستگاه خارج می‌کند. کباب کوبیده، جوجه، برگ و گوجه از جمله کباب‌هایی هستند که با استفاده از این کباب پز تهیه می‌شوند.

کباب پز گازی و کباب پز ایستاده نیز از محبوب ترین انواع کباب پز هستند.

گریل صنعتی

دستگاه گریل صنعتی برای گریل کردن مرغ، گوشت، انواع سبزیجات و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی دو نوع دستگاه گریل صنعتی در بازار وجود دارد که یکی از آنها گریل سنگی لاواستون نام دارد و دیگری گریل گازی که دو نوع کابین‌دار و رومیزی از آن موجود است.

چرخ گوشت صنعتی

علاوه بر مصارف خانگی، در تجهیزات آشپزخانه صنعتی نیز وجود چرخ گوشت ضروری است. اگرچه انواع چرخ گوشت در مدل‌های متنوع برای چرخ کردن گوشت وجود دارند، اما از اغلب آن‌ها نمی‌توان در حجم زیاد برای آشپزی صنعتی و رستوران‌های بزرگ استفاده کرد. علاوه بر این استفاده از چرخ گوشت‌های معمولی سرعت لازم برای برای آشپزی صنعتی نخواهد داشت. لذا چرخ گوشت صنعتی با سرعت بالا و عملکرد مناسب، مختص آشپزی صنعتی این امکان را برای آشپزان حرفه‌ای در رستوران‌ها و کترینگ‌های بزرگ فراهم کرده است تا از قدرت بالای آن استفاده کرده و گوشت را در کمترین زمان ممکن چرخ کنند.

فروش چرخ گوشت صنعتی در ویترین نت

هود

هود وسیله‌ایی کاربردی است که هم در آشپزخانه‌های عادی و هم در آشپزخانه‌های رستوران‌ها از آن استفاده می‌شود. کار اصلی هود این است که با کشیدن هوا به درون خود، جلوی پخش شدن بوی غذا و بخار آن را در آشپزخانه گرفته و می‌توان گفت مثل تهویه عمل کرده و هوای آشپزخانه را تهویه می‌کند.

دستگاه آبمیوه گیری صنعتی

حتما مدل‌های مختلف دستگاه‌ آبمیوه‌گیری صنعتی را در آبمیوه فروشی‌ها دیده‌اید. دستگاه‌های آبمیوه گیری صنعتی انواع مختلف داشته و می‌توان آن‌ها را بر اساس شکل ظاهری و ظرفیت‌شان به سه مدل ایستاده، رومیزی و سلف سرویس تقسیم کرد. با توجه به بازدهی بالا و عملکرد سریع این دستگاه‌ها نسبت به نمونه‌های خانگی، معمولا از آن‌ها در باشگاه‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها، کافی شاپ‌ها، بستنی فروشی‌ها و آبمیوه فروشی‌ها استفاده می‌شود. میزان بازدهی و قدرت موتور این دستگاه‌ها بسته به نوع آن متفاوت بوده و می‌توان مناسب‌ترین آن‌ها را با توجه به نیاز تهیه کرد. دستگاه آب انار گیری اتوماتیک و دستگاه آب پرتقال گیری صنعتی از مهم‌ترین دستگاه‌های آبمیوه گیری صنعتی هستند.

دستگاه آب انار گیری اتوماتیک و دستگاه آب پرتقال گیری صنعتی از مهم‌ترین دستگاه‌های آبمیوه گیری صنعتی هستند.

دستگاه گرم کن غذا

سرد نبودن غذا، یکی از مهمترین انتظارات مشتری‌ها از رستوران‌ها و کترینگ‌هاست. دستگاه گرم کن غذا به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات آماده سازی رستوران و آشپزخانه، این نیاز را برآورده کرده و غذا را گرم و لذیذ به مشتری تحویل می‌دهد. این دستگاه به عنوان یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی، در مدارس، ادارات، شرکت‌ها و سایر سازمان‌ها نیز با ظرفیت بالا برای گرم کردن و گرم نگه داشتن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مدل‌های خانگی این دستگاه‌ها نیز با ظرفیت کمتر این امکان را برای افراد به ویژه کارمندان فراهم می‌کنند.

دو مدل رومیزی و ایستاده از گرمکن غذا وجود دارد که دمای غذاهای آماده شده را در دمای خاصی نگه داشته و از سرد شدن آنها جلوگیری می‌کند. در واقع این دستگاه، دستگاه مورد استفاده برای گرم نگه داشتن غذا است

 دستگاه گرم کن غذا به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات آماده سازی رستوران و آشپزخانه، این نیاز را برآورده کرده و غذا را گرم و لذیذ به مشتری تحویل می‌دهد.

اسلایسر

یکی از مراحل ابتدایی تهیه غذا، سالاد و دسر در آشپزخانه‌های صنعتی، خرد کردن، برش زدن و ورقه یا حلقه کردن مواد اولیه‌ی آن‌هاست. از آن جا که این کار زمان‌بر بوده و یکدست خرد کردن مواد طاقت فرسا خواهد بود، دستگاه‌های اسلایسر صنعتی ساخته شده‌اند تا این مشکلات را برطرف نمایند. انواع دستگاه اسلایسر در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف یکی از ضروری‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که با کاربردهای متنوع خود نه تنها نیاز آشپزان حرفه‌ای را رفع می‌کند، بلکه در مشاغل خانگی در زمینه‌ی صنایع غذایی نیز ابزاری مهم محسوب می‌گردد. علاوه بر این، کارخانه‌های تولید چیپس و میوه‌های خشک نیز از دستگاه اسلایسر صنعتی برای تهیه محصولی با کیفیت استفاده می‌کنند.

برای خرید دستگاه اسلایسر به سایت ویترین نت مراجه کنید.

سالاماندر

در فست فود فروشی‌ها دستگاهی به نام سالاماندر وجود دارد که از جمله کاربردهای آن می‌توان پخت بدون روغن استیک، همبرگر، هات داگ، آب کردن پنیر پیتزا و … اشاره کرد. این دستگاه فوق‌العاده از بالا به مواد غذایی گرما داده و به صورت تابشی کار می‌کند. این دستگاه نیز در چک لیست آشپزخانه صنعتی وجود دارد.

دستگاه سبزی خرد کن صنعتی

دستگاه سبزی خرد کن صنعتی یکی از مهترین دستگاه‌ها در تجهیرات آشپزخانه صنعتی است که عموما در مراکز عرضه‌ی سبزی و آشپزخانه‌های بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به کاربرد و نحوه عملکرد این دستگاه‌ها می‌توان آن‌ها را به انواع مختلف از جمله دستگاه سبزی خرد کن سطلی و بشقابی تقسیم کرد. این دستگاه نیز با قدرت بالا و عملکرد سریع جایگزین نیروی انسانی شده و می‌تواند در کمترین زمان حجم زیادی از سبزی را خرد و آماده کند. علاوه بر این، یکی از مهمترین مزیت‌های دستگاه سبزی خرد کن صنعتی نسبت به شیوه‌ی سنتی، بهداشتی بودن سبزی خرد شده به وسیله‌ی  آن‌هاست.

دستگاه سبزی خرد کن صنعتی یکی از مهترین دستگاه‌ها در تجهیرات آشپزخانه صنعتی است که عموما در مراکز عرضه‌ی سبزی و آشپزخانه‌های بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه پوست کن

پوست کندن مواد اولیه زمان‌برترین مرحله‌ی تهیه‌ی غذاهاست که حتی آشپزهای حرفه‌ای هم با آن سروکار دارند. اما وجود دستگاه پوست کن صنعتی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی این مشکل را حل کرده و می‌توان پوست میوه‌ها و صیفی‌جات را به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست در کمترین زمان با دقت بالا از آن‌ها جدا کرده و برای تهیه غذا مورد استفاده قرار داد. انواع پوست کن میوه و سبزیجات با ظرفیت و مدل‌های مختلف در بازار صنایع غذایی موجود است.

 دستگاه پوست کن صنعتی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی می‌تواند پوست میوه‌ها و صیفی‌جات را به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست در کمترین زمان با دقت بالا از آن‌ها جدا کند

دستگاه بخار پز صنعتی

مشکلات دیگ‌های بزرگ بخار پز معمولی باعث شد تا دستگاه بخار پز صنعتی استیل نه تنها در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ، بلکه در تمام مراکز تهیه غذا جایگزین آن‌ها شود و مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه با دارا بودن محفظه‌ی داخلی ایزوله شده، با بالا بردن تراکم بخار در آن به پخت غذا کمک می‌کند. علاوه بر این، کنترل ورود و خروج هوا و میزان بخار آب توسط دستگاه سبب حفظ کیفیت و خواص مواد غذایی داخل آن می‌گردد. پخت و پز با دستگاه بخار پز صنعتی از جمله سالم‌ترین روش‌ها، بدون نیاز به روغن و چربی، است و استفاده از آن در آشپزخانه‌های صنعتی مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت.

دستگاه بخار پز صنعتی استیل نه تنها در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ، بلکه در تمام مراکز تهیه غذا جایگزین آن‌ها شود و مورد استفاده قرار گیرد.

فر رستوران و فست فود

انواع فر رستوران و فست فود از مهمترین و ضروری‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی به ویژه فست فودها است. به طوری که پخت برخی از غذاها بدون وجود فر ممکن نخواهد بود. امروزه فرهای صنعتی موجود در رستوران‌ها و فست فودها با ظرفیت‌های بالا، امکان تهیه بسیاری از غذاها با کیفیت بالا را فراهم ساخته و آشپزان حرفه‌ای می‌توانند با قابلیت‌های آن‌ها از جمله امکان تنظیم درجه حرارت و تکنولوژی طبخ به روز آن‌ها، پاسخگوی مشتریان خود باشند. فرهای صنعتی با انتقال گرما به صورت یکنواخت مواد داخل خود اعم از پیتزا، گوشت، مرغ و… را به بهترین شکل طبخ کرده و برای سرو آماده می‌کنند. البته فرهای صنعتی انواع مختلف دارند که با توجه به نحوه‌ی کارکرد آن‌ها باید مناسب‌ترین نوع را انتخاب کرد.

انواع فر پیتزا یکی از اصلی‌ترین وسایل برای تجهیز و راه اندازی فست فود شناخته می‌شوند.

انواع فر رستوران و فست فود از مهمترین و ضروری‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی به ویژه فست فودها است.

تهیه وسایل پخت و پز آشپزخانه صنعتی

برای پخت و پز در آشپزخانه صنعتی وسایل زیادی وجود دارد که اکثر آنها را در بخش قبلی به طور کامل به شما معرفی کردیم. اما ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که برای پخت و پز از آنها استفاده می‌کنند.

کتری و دیگ‌های آب پز

انواعی از مواد غذایی مثل حبوبات وجود دارند که زمان طولانی برای پختن نیاز دارند؛ از این رو بهتر است این مواد غذایی را از قبل با این دستگاه نیم پز کنید تا پس از قرارگرفتن در ترکیب اصلی غذا مراحل پایانی پخت را به خوبی بگذارنند.

سیستم‌های پخت بخار

برخی غذاهای سنتی و برخی از انواع دسر وجود دارند که باید توسط بخار به صورت غیر مستقیم گرما بگیرند و اصطلاحا بخار پز شوند. از این سیستم‌ها برای پخت این نوع غذاها استفاده می‌کنند.

کاسه‌ها و ظروف مختلف پخت

برای آماده کردن سس مخصوص غذاها، مخلوط کردن مواد غذایی مختلف یا آماده کردن خمیر به ظرف‌هایی نیاز داریم. لازم است که یک آشپزخانه ظروفی در اندازه و اشکال مختلف داشته باشد.

ابزارهای برش

ابزار برش مواد غذایی گوناگون با یکدیگر تفاوت دارد. معروف‌ترین ابزار برش در جهان یعنی چاقو، خود به تنهایی ده‌ها مدل گوناگون دارد که هر مدل آن برای کاربرد متفاوتی، استفاده می‌شود.

سبد و ظروف آبکش

گاهی لازم می‌شود هنگام شستشو مواد یا پس از پختن آنها مواد غذایی و آب را از یکدیگر جدا کنید؛ سبد و ظروف آبکش که سایزها و مدل‌های بسیار گوناگون و متنوعی دارند، در این امر به شما کمک می‌کنند.

وسایل مربوط به امکانات بهداشتی آشپزخانه صنعتی

احتمالا متوجه شده‌اید که خانم‌های خانه‌دار مدام آشپزخانه خود را تمیز کرده و به نظافت آن و رعایت بهداشت توجه می‌کنند. در آشپزخانه‌های صنعتی به دلیل وجود حجم زیادی از مواد غذایی و در نتیجه آن تولید حجم زیادی از غذا و عرضه آن، رعایت بهداشت بیش از پیش اهمیت دارد. به همین دلیل ابزارهایی برای این امر ساخته شده‌اند که در ادامه معرفی می‌شوند. وسایل مربوط به امکانات بهداشتی از مهم‌ترین تجهیزات در چک لیست آشپزخانه صنعتی هستند.

ماشین ظرفشویی صنعتی

این نوع ماشین ظرفشویی از نظر کارایی مانند ماشین‌های ظرفشویی خانگی است و تنها تفاوت آنها در اندازه آنها است. چون در آشپزخانه‌های صنعتی در یک زمان کوتاه تعداد زیادی ظرف کثیف می‌شوند، لازم است که از ماشین ظرفشویی‌هایی در سایز بزرگ استفاده شود تا در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین تعداد ممکن از ظرف شسته و تمیز شوند. این ماشین‌ها سیستم ضد عفونی کننده ظروف و خشک کن نیز دارند تا دخالت انسان در زمینه به حداقل برسد.

جارو برقی صنعتی

این نوع جارو برقی‌ها قدرت بسیار زیادی در مکیدن اشیا دارند و می‌توانند ذرات بسیار ریز مواد را نیز  به درون خود بکشانند. از این جارو برقی قدرتمند در نظافت و پاکسازی محیط آشپزخانه استفاده می‌شود.

سیستم‌های تصفیه آب

با توجه به اینکه شهرهای مختلف منابع مختلف و متعددی برای تامین آب شرب خود دارند و این منابع هر کدام درصد خاصی از املاح و مواد معدنی را در خود دارند، برای بالا بردن کیفیت آب لازم است قبل از مصرف آن را تصفیه کنیم. البته همه افراد از آب تصفیه شده استفاده نمی‌کنند اما بعضی رستوران‌ها برای بالا بردن کیفیت کار آب تصفیه شده استفاده می‌کنند.

سینک برای شستشو

در همه رستوران‌ها، سینک‌های ظرفشویی هم برای شستشوی ظرف‌ها وجود دارد تا در صورت لزوم ظرف‌ها با دست شسته شوند. این سینک‌ها به هر دو نوع آب سرد و آب گرم دسترسی داشته و راهی هم برای تخلیه آب خود دارند.

سیستم‌های هشدار دهنده

سیستم‌هایی در بعضی آشپزخانه‌ها وجود دارند که نشتی گاز، مسائل مربوط به ایمنی و بهداشت را هشدار می‌دهند و پرسنل آشپزخانه را ملزم به رعایت ایمنی و بهداشت می‌کنند.

دوربین‌های مانیتورینگ

دوربین‌ها، یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای کنترل عملکرد پرسنل و کارکنان آشپزخانه‌ها حتی از راه دور هستند.

وسایل مربوط به سیستم تهویه آشپزخانه صنعتی

با توجه به اینکه در آشپزخانه‌های صنعتی حجم زیادی از غذا تولید می‌شود، آلودگی‌های محیط آن نیز نسبت به آشپزخانه‌های عادی خانه‌ها بیشتر است. به همین دلیل وجود تهویه مناسب در آنها ضروری است و مسئولین رستوران باید دقت کافی را بر عملکرد تهویه داشته باشند و در صورت بروز مشکل در آن سریعا اقدامات لازم را انجام دهند.

هود آشپزخانه‌های صنعتی

هودها مهم‌ترین وسیله برای تهویه هوای آشپزخانه‌ها هستند و با جذب کردن و سپس خارج کردن بخار، دود، بو و روغن‌های معلق در هوا نقش مهمی را در تهویه هوای آشپزخانه‌ها ایفا می‌کند. طراحی‌ها و اندازه‌های مختلفی از انواع هودها وجود دارد که بر اساس نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم تهویه و تصفیه هوا

این سیستم‌ها هوای آشپزخانه‌ها فیلتر کرده و ذرات آلوده معلق در آن را تصفیه می‌کند و به صورت مداوم هوای آشپزخانه را با هوای تازه جایگزین می‌کند.

سیستم خنک کننده

سیستم‌های خنک کننده مرکزی یا دستگاه‌هایی مثل کولر گازی، نقش بسیار مهمی در کنترل دمای فضای داخلی آشپزخانه‌ها دارند. با توجه به روشن بودن تعداد زیادی اجاق گاز به صورت همزمان در آشپزخانه، اگر کولر یا سیستم خنک کننده‌ایی هوای آشپزخانه را خنک نکند، دیگر هیچ کس نمی‌تواند از شدت گرما به آشپزی ادامه دهد.

دستگاه‌های رطوبت زدا

معمولا در آشپزخانه‌ها رطوبت بالایی وجود دارد به همین دلیل این دستگاه‌ها با اندازه‌گیری مدوام رطوبت، نمی‌گذارند رطوبت از حد مشخصی بالاتر رود.

تهیه تجهیزات ایمنی آشپزخانه صنعتی

در آشپزخانه‌ها همانند هر مکان دیگری خطراتی وجود دارند. به همین دلیل باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در صورت بروز حادثه کمترین آسیب و تلفات پیش بیاید. تجهیزات ایمنی نیز دسته دیگری از تجهیزات موردنیاز در چک لیست آشپزخانه صنعتی هستند.

کپسول‌های آتش نشانی و دستگاه‌های اطفاء حریق

این ابزارها باید در نقاط مشخص و قابل دسترسی از آشپزخانه نصب شوند تا در صورت بروز آتش سوزی مورد استفاده قرار گیرند. کار اصلی آنها خاموش کردن آتش در مواقع آتش سوزی است.

سیستم‌های هشدار دهنده دود و گاز

این دستگاه‌ها به صورت اتوماتیک هنگامی که متوجه بروز نشتی گاز یا وجود دود در هوا شوند، سریعا هشدار می‌دهند.

تجهیزات حفاظت فردی

کلاه‌های محافظ، عینک‌های ایمنی، ماسک‌های تنفسی و دستکش‌های حرارتی از جمله اقداماتی هستند که به تعداد تمام پرسنل باید آماده باشند تا در صورت بروز حادثه با آنها از آسیب جلوگیری کنند.

تجهیزات اولیه امداد

اگر به هر دلیلی کسی در حادثه آسیب دید باید برای کیت‌های امداد اولیه وجود داشته باشند تا برای درمان سوختگی یا زخم و یا سایر مصدومیت‌ها از آنها استفاده کنیم.

سیستم‌های تهویه ضروری

گاهی ممکن است به هر دلیلی لازم باشد سریعا کل هوای آشپزخانه با هوای تازه جایگزین شود، در این مواقع از این سیستم‌ها استفاده می‌شود و تهویه اضطراری صورت می‌گیرد.

راه‌های خروج اضطراری

بهتر است که راه‌های خروج اضطراری در تمام ساختمان‌ها ساخته شود. این راه‌ها شامل راه‌ها و درهایی است که برای خروج ضروری و فوری پیش‌بینی و طراحی شده‌اند.

کف ضد لغزش

از آنجایی که انسان‌ها هنگام فرار خیلی به محیط اطراف خود توجه نمی‌کنند، ممکن است در صورت لیزبودن زمین به راحتی سر خورده و آسیب جدی به آنها وارد شود. به همین دلیل لازم است تمهیداتی برای جلوگیری از لغزش اندیشیده شود. یکی از این تمهیدات، نصب کفی ضد لغزش است.

نور پردازی کافی

با توجه به اینکه در تاریکی دید انسان‌ها به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد، با تاریک بودن محیط احتمال برخورد انسان‌ها با یکدیگر افزایش می‌یابد. به همین دلیل لازم است نور کافی در تمام قسمت‌های آشپزخانه ایجاد کنید تا از برخورد انسان‌ها با یکدیگر جلوگیری کنید.

تجهیزات نگهداری و ذخیره سازی مواد مورد نیاز آشپزخانه صنعتی

مواد غذایی مختلف روش‌های مختلفی برای نگهداری دارند و با رعایت نکات ضروری نگهداری مواد غذایی می‌توانید مدت زیادی از فساد آنها جلوگیری کنید.

یخچال‌ها و فریزرها

یخچال‌ها و فریزر‌هایی مخصوص نگهداری از گوشت و مرغ و ماهی و سایر مواد غذایی وجود دارد که ظرفیت‌های متنوعی داشته و می‌توانند مواد غذایی مختلف را در دماهای مختلفی نگهداری کنند.

قفسه‌های ذخیره سازی

برای حفظ نظم آشپزخانه و سهولت در پیداکردن موادغذایی و ابزارهای مورد نیاز آشپزی، می‌توانید قفسه‌های مقاوم و استیل در آشپزخانه نصب کرده و مواد غذایی و ظروف آشپزخانه را در آن نگهداری کنید.

ظروف بسته بندی

ظروف مخصوصی برای نگهداری طولانی مواد غذایی وجود دارند که بسته بندی‌های هوشمندانه‌ایی دارند.

سیستم‌های بارکد خوانی و مدیریت انبار

با ثبت کردن بارکد مواد غذایی یا وسایل آشپزخانه، جای آنها به راحتی در سیستم ثبت می‌شود و هنگامی که لازم است یکی از آنها را در انبار پیدا کنید، دیگر نیاز نیست تمام انبار را بگردید و با یک سرچ ساده در سیستم انبار می‌توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

فضاهای مخصوص ذخیره سازی مواد خطرناک

وسایل نظافت و مواد شیمیایی، برای جلوگیری از استفاده نادرست از آنها بهتر است در مکان مناسب و مخصوصی نگهداری شوند تا به اشتباه مورد استفاده قرار نگیرند.

محل‌های مخصوص ذخیره سازی زباله

بهتر است قبل از انداختن زباله‌ها در سطل زباله به تر یا خشک بودن آنها توجه کنید و در صورت تفکیک نبودن، آنها را جدا کنید. اگر زباله قابل بازیافتی در بین زباله‌ها وجود دارد بهتر است آن را بازیافت کنید.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده‌ی تجهیزات آشپزخانه صنعتی به وب سایت ما مراجعه کرده و یا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سیستم‌ های مورد نیاز برای مدیریت آشپزخانه صنعتی

برای مدیریت کردن و نظارت کردن هر چه بیشتر بر امور آشپزخانه و رستوران، استفاده کردن از تکنولوژی می‌تواند جایگزین بررسی و پیگیری حضوری باشد.

سیستم‌های مدیریت اطلاعات مشتریان(CRM)

این سیستم برای این طراحی شده که مشتریان نظرات خود را درباره آشپزها و غذا و خلاصه هر چیزی درباره رستوران، از این طریق به اطلاع مدیر رستوران برسانند.

سیستم‌های مدیریت انبار

این سیستم همان‌طور که از نامش هم پیداست، برای مدیریت امور انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم جای دقیق و تعداد دقیق مواد غذایی و حتی ظروف و وسایل آشپزخانه ثبت می‌شود و با بررسی آن می‌توانید به راحتی بفهمید کدام ماده یا ظرفی نیاز به خرید مجدد دارد و به موقع آن را سفارش دهید.

پوز و سیستم‌های فروش

سیستم‌های الکترونیکی ثبت سفارش مشتری‌ها و پرداخت هزینه غذا با دستگاه پوز موجب کاهش دخالت انسان‌ها و در نهایت کاهش احتمال خطا در پرداخت هزینه‌ها می‌شود.

سیستم‌های رزرواسیون آنلاین

با این سیستم که در بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، مشتریان به صورت اینترنتی سفارش خود را ثبت می‌کنند و حتی می‌توانند برای خود میز رزرو کنند.

پلتفرم‌های ارتباط با مشتری

از این پلتفرم‌ها برای ارسال کردن پیامک برای مشتری‌ها و مطلع کردن آنها از تخفیفات یا هر گونه اطلاع رسانی دیگری استفاده می‌کنند.

سیستم‌های مدیریت پرسنل

با استفاده از این سیستم برنامه کاری و حقوق مزایای هر پرسنل مشخص می‌شود و اگر مدیریت رستوران قصد برگزاری هر گونه دوره آموزشی برای پرسنل خود دارد، می‌تواند از این طریق آنها را مطلع کند.

وسایل یکبار مصرف در آشپزخانه صنعتی

وسایل زیادی در آشپزخانه هستند که به صورت یکبار مصرف هستند و پس از یکبار استفاده شدن دور انداخته می‌شوند.

ظروف یکبار مصرف

قاشق، چنگال، لیوان، کارد، کاسه، ظرف غذا و… از جمله ظروفی هستند که در رستوران‌ها شکل یکبار مصرف‌شان وجود دارد و برای سفارش‌های بیرون بر استفاده می‌شوند. این ظرف‌ها غالبا از پلاستیک، کاغذ و یا بیوپلاستیک ساخته شده‌اند.

دستمال کاغذی

دستمال‌های کاغذی جزء وسایل یکبار مصرف هستند که برای پاک کردن سطوح مختلف و دست و صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند و بلافاصله پس از استفاده نیز باید دور انداخته شوند.

کیت‌های ادویه و سس

بسته‌بندی‌های گوناگونی از نمک، فلفل، سس گوجه و سس مایونز یا دیگر ادویه‌ها و سس‌های چاشنی غذاها وجود دارد که یک نفره بوده و معمولا در بسته‌بندی‌ غذاهای بیرون بر گنجانده می‌شوند.

کیت‌های آماده سازی چای و قهوه

بسته بندی‌هایی شامل قهوه، قند، چای یا شیر پودری وجود دارند که مثل بسته بندی ادویه و سس قسمت قبل بوده و برای یک نفر تدارک دیده شده‌اند.

کیت‌های تمیزکاری یکبار مصرف

بسته‌هایی شامل دستمال مرطوب و دستمال ضد عفونی کننده و دیگر وسایل تمیز کاری وجود دارد که برای حفظ بهداشت به مشتری‌ها تحویل داده می‌شوند. اهمیت وجود این بسته در دوران کرونا به بعد پررنگ‌تر شد.

پوشاک حفاظتی یکبار مصرف

این لباس‌های یکبار مصرف برای محافظت کردن از افراد در برابر برخورد مواد غذایی یا مواد شیمیایی خطرناک با بدن آنها است.

مواردی که در اینجا برای شما شرح دادیم، اصلی‌ترین وسایل یکبار مصرفی هستند که می‌توان در آشپزخانه به کار برد. اما با توجه نوع کسب و کارتان، ممکن است وسایل دیگری هم نیاز داشته باشید. همچنین دقت کنید که وسایلی که از آنها استفاده می‌کنید، از نظر مسائل محیط زیستی و بهداشتی نیز کمترین ایراد را داشته باشند.

جمع‌بندی

 قبل از راه اندازی آشپزخانه صنعتی، بهتر است چک لیست آشپزخانه صنعتی را تهیه کرده و سپس به خرید وسایل آشپزخانه صنعتی بپردازید. دقت کنید لیست تجهیزات کامل باشد تا در حین کار مشکلی پیش نیاید. اما چیزی که باید خیلی به وجود آن اهمیت بدهید این است که با استفاده از دوربین‌های مدار بسته، عملکرد پرسنل و کارکنان آشپزخانه خود را زیر نظر بگیرید تا در صورت بروز هر گونه مشکل یا کم‌کاری از طرف پرسنل، بتوانید سریعا اقدامات لازم را به عمل آورید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *