انواع سمپاش پشتی موتوری و تلمبه‌ای

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کشاورزان و باغداران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود حشرات و آفات است. بسیاری از محصولات کشاورزی در صورتی که سمپاشی نشوند ممکن است در اثر آفات از بین بروند و دیگر قابل مصرف نباشند. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، سمپاشی است. سم پاش‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربری، نحوه عملکرد و صد البته قیمت متفاوتی دارند. انواع سمپاش دستی و سمپاش شارژی برای زمین و باغ‌های کوچک، سمپاش فرغونی و سمپاش موتوری برای زمین‌های بزرگ و محصولات زیاد کاربرد دارد.مهم‌ترین نکته ای باید پیش از خرید سمپاش در نظر گرفته شود، وسعت منطقه یا زمین مورد نظر و نحوه سمپاشی استو انواع سمپاش از لحاظ میزان پاشش سم به سه دسته کلی HV (سمپاشی با حجم بالا)، LV (سمپاشی با حجم کم) و ULV (سمپاشی با حجم خیلی کم) تقسیم می‌شوند که سمپاش های LV و ULV کاربرد بیشتری برای باغ‌ها دارد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

در این مطلب قصد داریم انواع سم پاش پشتی را به طور کامل و تخصصی بررسی کنیم تا شما بتوانید مناسب ترین و بهترین دستگاه سمپاش را انتخاب کنید.

سمپاش پشتی

انواع سمپاش پشتی برای زمین‌های نه چندان وسیع، باغ‌های کوچک میوه و فضاهای سبز محدود کاربرد دارند. این مدل سمپاش به دلیل قیمت مناسب، کاربری بالا و روش استفاده راحت آن بسیار پرفروش است. از این تجهیزات تنها برای سمپاشی استفاده نمی‌شود و می‌توان با ریختن انواع مواد ضد عفونی کننده در مخزن آن، برای میکروب زدایی نیز از آن استفاده کرد. در این روزها به دلیل گسترش ویروس کرونا، انواع سمپاش پشتی به ویژه مدل تلمبه ای برای ضدعفونی مراکز عمومی و درمانی مانند بیمارستان‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی، ادارات و …. کاربرد زیادی دارند.

سمپاش پشتی به دو نوع تلمبه‌ای و موتوری تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند.

خرید سمپاش پشتی موتوری و خرید سمپاش پشتی لمبه ای از ویترین نت

سمپاش پشتی تلمبه‌ای

اجزای سمپاش پشتی تلمبه‌ای که از مهمترین ادوات و لوازم باغبانی است شامل تلمبه دستی، مخزن، صافی، شلنگ، لانس، افشانک و بند میشود. نحوه کار کردن با این سمپاش اینگونه است که پس از ریختن سم داخل مخزن، با زدن تلمبه به مخزن فشار وارد می‌شود و مایع از داخل مخزن به شلنگ وارد می‌شود. جنس مخزن سمپاش پشتی تلمبه ای معمولا پلاستیکی است و بعضی از مدل‌های آن برای نشان دادن میزان فشار داخل مخزن، به فشارسنج مجهز هستند، این مورد از شکستن مخزن به دلیل فشار زیاد جلوگیری می‌کند.

حجم مخزن سمپاش پشتی تلمبه‌ای معمولا چیزی بین 10 الی 20 لیتر است و در هر دقیقه تقریبا 1 لیتر می‌توان سمپاش کند. برای اینکه این سمپاش راندمان خوبی داشته باشد باید هنگام کار با آن به طور پیوسته و پشت سر هم تلمبه زد تا مایع سم به خوبی از داخل مخزن خارج شود. قرار دادن مخزن سمپاش روی دوش و به شکل کوله پشتی باعث می‌شود که تلمبه زدن و خارج شدن سم از مخزن به خوبی انجام شود. همچنین برای گرفتن نتیجه بهتر باید هنگام سمپاشی اهرم آن را به خوبی در جهت بالا و پایین تکان داد.

طول شلنگ، طول لانس، حجم مخزن، میزان فشار و جنس مخزن از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که پیش از خرید سمپاش پشتی تلمبه‌ای باید به آن‌ها توجه کنید.

خرید سمپاش پشتی تلمبه ای از ویترین نت

سمپاش پشتی موتوری

این سم پاش مانند نوع تلمبه ای می‌تواند بر روی دوش قرار بگیرد و محل مورد نظر را سمپاشی کند. تفاوت این مدل با نوع تلمبه ای در عدم به کارگیری نیروی انسانی است. در واقع سمپاش پشتی موتوری با نیروی موتور و پمپ، سم را از مخزن به شلنگ هدایت می‌کند.
این سم پاش راندمان کار را بالا می‌برد و قابلیت این را دارد که در زمان کمتری نسبت به نوع تلمبه‌ای، عملیات سمپاشی را انجام دهد.
مخزن سمپاش پشتی موتوری مانند مدل تلمبه‌ای گنجایش 10 تا 20 لیتر مایع سم را دارد و در هر دقیقه تا 3 لیتر می‌تواند سمپاشی کند. مورد دیگری که هنگان انتخاب سمپاش پشتی موتوری باید به آن توجه شود، «طول پاشش سم» است. انواع سمپاش پشتی موتوری قابلیت پاشش سم در طول 8 الی 15 متر را دارند، که این میزان به نوع پروانه تولید کننده باد در سم پاش بستگی دارد.
«نحوه عملکرد» آن به این صورت است که پس از ریختن سم داخل مخزن، به وسیله پمپی که به موتور وصل است، سم از داخل مخزن به شلنگ پمپاژ می‌شود و در نهایت به بیرون پاشیده می‌شود.

سمپاشی برای محصولات و گیاهان مختلف متفاوت است. بعضی از محصولات باید با قطرات ریز مایع سمپاشی شوند و بعضی با قطرات درشت. برای تنظیم میزان و نوع پاشش سم بیرون، توری‌هایی با اندازه‌ و مش بندی‌های متفاوت برای دهانه اهرم تعبیه شده است که با نصب آنها می‌توان گیاهان مختلف را با روش‌های متفاوت سمپاشی کرد. سمپاش خرطومی یکی از پرکاربرد ترین انواع سم پاش پشتی موتوری است.

خرید سمپاش خرطومی از ویترین نت

تبدیل سمپاش خرطومی به شعله افکن

بعضی از کشاورزان و باغداران برای از بین بردن علف‌های هرز از روش سوزاندن آن‌ها استفاده می‌کنند و بیشتر مواقع شعله افکن را برای این کار به کار می‌گیرند. جالب است بدانید با کمی تغییرات در سمپاش خرطومی می‌توان آن را به شعله افکن تبدیل کرد.
نحوه انجام کار به این صورت است که لوله ‌هوایی که در سمپاش خرطومی وجود دارد را باید با محفظه ایجاد اشتعال و یک لوله فلزی تعویض کرد. برای به کار گرفتن این وسیله به جای شعله افکن باید درون مخزن به جای سم، گازوئیل یا نفت ریخت و قطعه شعله افکن را به لوله خرطومی وصل کرد. با وجود سوخت، حرارت و جریان هوای سریع اشتعال ایجاد می‌شود.

خرید سمپاش پشتی

برای خرید سمپاش پشتی لازم است که نکات ذکر شده را به خوبی رعایت کنید و از منبع مطمئنی دستگاه مورد نیاز خود را خریداری کنید.
در سایت ویترین نت شما می‌توانید انواع سمپاش پشتی، دستی، موتوری، تراکتوری و… را از لحاظ قیمت و مشخصات فنی مقایسه کنید و خرید خود را به طور آنلاین انجام دهید. همچنین کارشناسان ما می‌توانند به خوبی درباره انواع سم پاش به شما مشاوره دهند و پیش از خرید، به طور تخصصی آن‌ها را برای شما بررسی کنند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *