راهنمای کامل تجهیز و راه اندازی فست فود

زمان مطالعه: 9 دقیقه

اگر شما هم جزء افرادی هستید که از مرحله سخت تصمیم گیری برای شروع و راه اندازی فست فود گذشته‌اید ولی هنوز کاملا مطمئن نیستید که به چه تجهیزاتی نیاز دارید و کدام دستگاه برای شما مناسب است، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا لیستی از کاربردی ترین تجهیزات فست فود را به شما معرفی کنیم.

تجهیزات فست فود شامل دستگاه‌ها و ابزارهای لازم و ضروری جهت آماده سازی و پخت انواع فست فود هستند. وجود این تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی لازمه‌ی راه اندازی یک کسب‌وکار بوده و هر یک از آن‌ها به نحوی به درست کردن یک غذای خوشمزه کمک می‌کنند. تجهیزات مورد نیاز فست فود آن قدر متنوع هستند که گاه تصمیم گیری برای انتخاب آن‌ها، به ویژه هنگام خرید دستگاه‌های مشابه، بسیار دشوار می‌شود. بدین منظور در این مطلب لیستی از مهمترین تجهیزات و لوازم ضروری مورد نیاز برای راه‌ اندازی فست فود را به شما معرفی کرده و انواع مختلف آن را بررسی خواهیم کرد تا با انتخاب بهترین نوع آن‌ها بتوانید کیفیت غذاها را بالا برده و به کسب و کار خود رونق دهید.

راهنمای جامع تجهیز و راه اندازی فست فود در ویترین نت

مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز فست فود

1. ساندویچ ساز

یکی از انواع غذاهای پرطرفدار در فست فودها و رستوران‌ها، ساندویچ‌های گریل شده هستند که به نام اسنک و یا پنینی سرو می‌شوند. نحوه‌ی گریل کردن این غذاهای خوشمزه بسیار مهم است و باعث ترد کردن بافت و لذیذتر شدن طعم‌ آن‌ها می‌گردد که امروزه از دستگاه‌های ساندویچ ساز صنعتی برای این کار استفاده می‌کنند که با ابعاد و ظرفیت‌های مختلف حجم بالایی از ساندویچ‌ها از جمله اسنک و پنینی را بدون نیاز به روغن، گریل و ترد می‌کنند. این تجهیزات پخت فست فود و رستوران با توجه به نوع ساندویچی که گریل می‌کنند، انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها اسنک ساز و دستگاه پنینی، برخی از آن‌ها وافل ساز و برخی دیگر قابلیت گریل کردن سبزیجات را نیز دارند.

انواع دستگاه‌های ساندویچ ساز صفحه گریل متفاوت (یک صفحه‌ای یا دو صفحه‌ای) با ظرفیت‌های مختلف (4 تا 16 تایی) داشته و هر کدام به نحوی سرعت کار فست فودها را در زمینه‌ی آماده سازی ساندویچ بالا می‌برند. در راهنمای خرید ساندویچ ساز، اطلاعات کامل‌ و تخصصی تری از این تجهیزات فست فود در اختیار شما گذاشتیم.

خرید ساندویچ ساز صنعتی از ویترین نت

2. تاپینگ پیتزا و فست فود

تاپینگ‌ها وسیله‌هایی کاربردی به عنوان تجهیزات آماده سازی فست فودها، رستوران‌ها و سایر آشپزخانه‌های صنعتی هستند. با استفاده از انواع مختلف تاپینگ فست فود، مواد غذایی مختلف به ویژه مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی انواع غذا به خوبی از هم تفکیک و طبقه بندی شده و در دسترس اپراتور قرار می‌گیرند.

تاپینگ یک کنسول از جنس استنلس استیل ضد زنگ و قابل شست‌وشو است که از تعدادی بنماری‌ یا لگن تشکیل شده است. بنماری‌های مخصوص تاپینگ فست فود ظرف‌های گودی هستند که داخل آن قرار گرفته و از مواد خوراکی مورد نظر اپراتور پر می‌شوند. با تفکیک شدن این مواد داخل بنماری‌ها، سرعت و راندمان کاری فست‌ فودها به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد. جنس بنماری تاپینگ پیتزا و ساندویچ نیز از استیل مرغوب بوده و می‌‌توان در اغلب مدل‌های تاپینگ آن‌ها را از بدنه جدا کرد و شست.
بنماری‌های تاپینگ نه تنها بر کیفیت مواد اولیه‌ و غذاهای داخل‌شان تاثیر نمی‌گذارد، بلکه به صورت تکی یا سرتاسری با درب مخصوص پوشیده می‌شوند که هم از ورود آلودگی و گردوغبار به داخل‌شان جلوگیری می‌کنند و هم مواد غذایی را به مدت طولانی سالم نگه می‌دارند.

​برای مشاوره و راهنمایی درباره تجهیزات فست فود، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تاپینگ‌ پیتزا یکی از رایج‌ترین مدل‌های تاپینگ هستند که معمولا به شکل پایه‌دار و ایستاده و یا رومیزی طراحی می‌شوند. با خرد کردن مواد اولیه‌ی پیتزا از جمله قارچ، فلفل دلمه‌ای، پپرونی و پنیر پیتزا و ریختن هر یک در بنماری‌های جداگانه، همه‌ی مواد به شکل آماده در دسترس اپراتور قرار گرفته و می‌توان با در اختیار داشتن آن‌ها در سریع‌ترین زمان پیتزا درست کرد. برای خنک نگه داشتن مواد اولیه‌ی داخل بنماری‌ها و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها، در قسمت پایین تاپینگ، یخچالی با قابلیت تنظیم دما وجود دارد.
در قسمت جلوی دستگاه، پیشخوان تاپینگ، به عنوان میز کار مورد استفاده قرار گرفته و می‌توان روی آن سایر وسایل مورد نظر برای تهیه‌ی پیتزا را قرار داد و یا مواد را با هم ترکیب کرد.

تاپینگ پیتزا از کاربردی ترین تجهیزات فست فود و رستوران است.

3. فر پیتزا

درست کردن یک پیتزای خوشمزه مستلزم داشتن فر با کیفیت است. فر پیتزا به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات فست فود نقش مهمی در کیفیت پخت آن دارد. بدین منظور، امروزه انواع فر پیتزا با ویژگی‌ها و مشخصات خاص و منحصر به فرد طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را در ابعاد، ظرفیت‌ها و شکل ظاهری مختلف انتخاب و تهیه کرد. این دستگاه‌ها با قابلیت تنظیم دما بر اساس نوع مواد داخل آن امکان پخت انواع پیتزا را به شکل یکنواخت و با بهترین کیفیت فراهم می‌کنند.
امروزه با استفاده از انواع فر پیتزا از جمله فر ریلی، صندوقی و تنوری، کلیه‌ی فست فودها می‌توانند بهترین پیتزاها را به مشتری‌های خود عرضه کرده و به دنبال آن فروش خود را به راحتی افزایش دهند؛ با مطالعه‌ی راهنمای خرید فر پیتزا، به راحتی می‌توانید مدل مناسب خود را انتخاب کنید. انواع فر پیتزا در تجهیزات پخت فست فود عبارت‌اند از:

فر ریلی پیتزا

فر ریلی یا فر تونلی یکی از انواع مختلف فر پیتزاست که در سایزهای مختلف تولید شده و در تجهیزات فست فود مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با طراحی بی‌نظیر و با سیرکوله کردن گرما توسط فن، پیتزا را به صورت یکنواخت مغز پخت می‌کند. استفاده از فرهای ریلی با مصرف کم انرژی و بدون تولید هیچ گونه آلاینده نیاز به تخصص نداشته و می‌توان از آن جهت پخت انواع پیتزا، لازانیا، سیب زمینی تنوری و سایر غذاهای گرم مانند ته چین استفاده کرد.

فر صندوقی پیتزا

این نوع فر از چند بشقاب تشکیل شده که ظرفیت فر را تعیین کرده و در تعداد مختلف تولید می‌گردد. فر صندوقی با دارا بودن چند سنگ از جمله آجر غیر قابل اشتعال، زیر و روی پیتزا را به خوبی پخته و آماده می‌کند.

فر پیتزا آجری

فر تنوری یا فر پیتزا آجری یکی دیگر از انواع فر پیتزا به صورت گردان (و یا ثابت) است که حرارت را در تمام سطح تنور پخش می‌کند. این فر با ظاهر گنبدی شکل از جنس آجر و با نمای سرامیکی در ابعاد مختلف به شکلی بسیار زیبا طراحی شده‌ است.

خرید انواع فر پیتزا، به عنوان تجهیزات پخت رستوران و فست فود

4. دستگاه گریل

دستگاه‌ گریل یکی از بهترین دستگاه‌ها برای کباب کردن انواع گوشت، سبزیجات و صیفی‌جات بدون نیاز به روغن است. این روش سالم برای کباب کردن، امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد به ویژه کسانی که رژیم دارند قرار گرفته است. لذا فست فودها می‌توانند با تهیه‌ی این دستگاه و گریل کردن انواع مواد غذایی به سادگی فروش خود را افزایش دهند.
دستگاه‌های گریل با ویژگی‌های منحصر به فرد و عملکرد بسیار سریع، مواد غذایی را به صورت حرفه‌ای بدون سوختن و یا بو گرفتن کباب می‌کنند. نحوه‌‌ی انتخاب بهترین مدل دستگاه گریل به موارد زیادی مانند صفحه گریل بستگی دارد که از انواع این تجهیزات پخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حتما ببینید: 5 اشتباه رایج قبل از راه اندازی رستوران

دستگاه گریل ذغالی

این نوع دستگاه‌های گریل با صفحه‌ی چدنی شیاردار، از ذغال سنگ برای پختن و گریل کردن مواد غذایی استفاده می‌کند و به شکل برقی یا گازی در دو مدل رومیزی و یا پایه‌دار (ایستاده) در ابعاد مختلف تولید می‌گردد.

دستگاه گریل گازی

این دستگاه‌ها با عملکرد گازی در دو مدل تخت (با صفحه گریل پلیش شده) و چدن شیاردار و در دو مدل پایه‌دار و رومیزی تولید می‌شوند. با روشن کردن دستگاه گریل گازی با استفاده از فندک آن، حرارت در سراسر صفحه گریل به صورت یکنواخت پخش شده و امکان پخت مواد غذایی را به صورت یکدست فراهم می‌کند. در مواردی که فشار گاز بیش از حد زیاد شود، دستگاه به صورت خودکار برای جلوگیری از وقوع حادثه و آتش سوزی قطع می‌شود.

دستگاه گریل برقی

این دستگاه به دلیل استفاده‌ی آسان، یکی از پر کاربردترین دستگاه‌های گریل در تجهیزات فست فود هستند. علاوه بر این، ایمنی این دستگاه‌ها نسبت به سایر دستگاه‌های گریل سبب شده تا استفاده از آن‌ها به مدل‌های دیگر ترجیح داده شود. دستگاه‌های گریل برقی بدون تولید آلودگی و با قابلیت تنظیم دما توسط اپراتور با توجه به نوع ماده‌ی غذایی، بهترین کیفیت پخت را ارائه می‌دهند.

دستگاه گریل ترکیبی

دستگاه گریل ترکیبی شامل دو صفحه گریل روغنی (تخت) و ذغالی (چدنی شیاردار) است و با استفاده از آن‌ها به صورت همزمان می‌توان مواد غذایی مختلف را گریل کرده و سرعت کار را افزایش داد. اگر برای حجم کاری بالای خود به دنبال افزودن این دستگاه در تجهیزات فست فود خود هستید، بهتر است از میان انواع دستگاه گریل، دستگاه گریل ترکیبی را انتخاب کنید.

grill machine

5. دستگاه همبرگر زن

دستگاه همبرگر زن یا همبرگر ساز دستگاهی است که برای فرم دادن گوشت همبرگر در همه‌ی فست فودها و رستوران‌ها از آن استفاده می‌شود. این دستگاه به عنوان یکی از ضروری‌ترین تجهیزات فست فود، گوشت چرخ کرده را به بهترین شکل پهن کرده و به گوشت همبرگر تبدیل می‌کند. دستگاه‌های همبرگر زن به دو شکل اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی تولید می‌شوند.

همبرگر زن اتوماتیک به صورت تمام اتوماتیک و تمام هیدرولیک و بدون دخالت دست، گوشت مورد نیاز برای همبرگر را به صورت گرد، مربع و مستطیل آماده‌ی پخت می‌کند. هر قطعه برگر تولید شده توسط دستگاه به صورت اتوماتیک با کاغذ مومی پوشیده می‌شود. این دستگاه قادر است جدود ۳۰ الی ۶۰ قطعه گوشت ۱۰۰ گرمی را در یک دقیقه به گوشت همبرگر تبدیل کند. برخی از مدل‌های این دستگاه‌ها بعد از قالب زنی گوشت همبرگر عمل بسته بندی و سلفون کشی زیر و روی آن را نیز با استفاده از سیستم رول باز کن به صورت کاملا بهداشتی و اتوماتیک بدون دخالت دست انجام می‌دهند و کار را برای صاحبان این مشاغل آسان می‌کند.

همبرگر زن نیمه اتوماتیک صنعتی به شکل رومیزی با جنس استیل مقاوم و قابل شست‌وشو برای فرم دهی گوشت همبرگر به شکل دایره‌ای در فست فودها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همبرگر سازهای دستی یکی از انواع دستگاه‌های همبرگر زن هستند که گوشت همبرگر را به صورت دستی و مکانیکی قالب می‌زنند. دستگاه همبرگر ساز دستی فضای کمی اشغال می‌کند و می‌توان از آن برای مصارف خانگی و همچنین رستوران‌ها و فست فودهای کوچک استفاده کرد.

خرید دستگاه همبرگر زن از ویترین نت

6. هات داگ پز

دستگاه‌های تمام اتوماتیک هات داگ پز علاوه بر هات داگ برای تولید فلافل و ناگت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها با ابعاد بسیار کوچک فضای کمی را اشغال کرده و خرید آن برای کلیه‌ی فست فودها به عنوان دستگاهی ضروری پیشنهاد می‌شود. دستگاه‌های هات داگ پز با تعداد رول‌های مختلف (معمولا ۷ تا ۱۱ رول) قابل سفارش بوده و با ظرفیت‌های گوناگون (۱۰۰۰، ۱۷۰۰ و ۲۵۰۰) در مدت زمان بسیار کم هات داگ را آماده می‌کنند. با تغییر دادن قالب دستگاه می‌توان برای تهیه فلافل، ناگت و کتلت نیز از آن استفاده کرد.
استفاده‌ی آسان و کارکرد دستگاه در هر شرایط با عمر طولانی، آن را به یکی از بهترین تجهیزات فست فود تبدیل کرده است. با تنظیم درجه‌ی حرارت روغن توسط دستگاه هات داگ پز، از سوختن روغن و همچنین اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود. با استفاده از شیر تخلیه‌ی دستگاه، روغن به راحتی از آن خارج شده و می‌توان آن را تمیز کرد.

دستگاه هات داگ پز از تجهیزات پخت فست فود و رستوران است.

7. دستگاه اسلایسر

دستگاه اسلایسر یا دستگاه خرد کن دستگاهی است که برای خرد کردن انواع میوه، سبزیجات و صیفی‌جات از آن استفاده می‌شود. این دستگاه که به نام‌های دیگر از جمله دستگاه خلال کن نیز شناخته می‌شود، یکی از مهمترین تجهیزات فست فود است که برای تهیه‌ی انواع سالاد و سایر غذاهای فست فود از جمله سیب‌زمینی سرخ کرده، پیاز خلالی و حلقه‌ای، سوسیس، کالباس و ژامبون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انواع اسلایسر دارای تیغه‌های متنوع هستند و با تغییر تیغه‌ها می‌توان انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات را به شکل خلالی، حلقه‌ای و ورقه‌ای، نگینی و رنده خرد کرد. تیغه‌های فولادی و ضد زنگ دستگاه امکان استفاده از آن را در مدت زمان طولانی فراهم می‌کند. امروزه از دستگاه‌های اسلایسر در صنایع غذایی مختلف از جمله تولید چیپس سیب زمینی، میوه‌های خشک شده و ترشی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید دستگاه اسلایسر از ویترین نت

از دیگر تجهیزات فست فود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه پوست کن برای افزایش سرعت پوست کندن سیب زمینی، پیاز و سیر
  • دستگاه سرخ کن
  • دستگاه شوتینگ برای گرم و تازه نگه داشتن سیب زمینی و همبرگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از سرخ کردن سیب زمینی، داخل شوتینگ قرار گرفته و روغن اضافی آن‌ها خارج می‌شود.
  • میز کار استیل مخصوص فست فود جهت خرد کردن مواد اولیه‌ی مورد نیاز در فست فودها و یا قرار دادن لوازم کار، حتی وسایل سنگین در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دستگاه فلافل زن

​اگر هنوز سوالی درباره تجهیزات مورد نیاز فست فود دارید و نمی‌دانید چه مدلی از دستگاه‌ها را انتخاب کنید می‌توانید با کارشناسان ویترین نت تماس بگیرید و از مشاوره‌ی تخصصی و کامل آن‌ها استفاده کنید. کارشناسان صنایع غذایی ویترین نت با داشتن دانش و اطلاعات تخصصی درباره‌ی هر کدام از تجهیزات فست فود، شما را در انتخاب بهترین و مناسب ترین دستگاه راهنمایی می‌کنند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *