بررسی دقیق انواع دیگ خورشت پز صنعتی پیش از خرید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع دیگ آشپزی یکی از اصلی‌ترین تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی است که انواع خورشت و خوراک را در حجم زیادی آماده می‌کنند. در گذشته از دیگ‌های آلومینیومی برای پخت انواع خورش، سوپ و آش استفاده می‌شد ولی امروزه این دیگ‌های قدیمی جای خود را به دیگ‌های خورشت پز صنعتی داده‌اند و با استفاده از آن‌ها می‌توان از تکنولوژی جدید آن‌ها برای پخت استفاده کرد. در این مطلب انواع دیگ خورشت پز صنعتی را به همراه ویژگی‌ها و مشخصات فنی هر یک بررسی کرده و در انتها مهمترین نکاتی را که پیش از خرید دیگ خورش پز باید به آن‌ها توجه کرد، شرح خواهیم داد.

انواع دیگ خورشت پز صنعتی

دیگ خورشت پز یکی از مهمترین تجهیزات پخت رستوران‌ها، کترینگ‌ها و کلیه‌ی آشپزخانه‌های صنعتی است که به صورت کاملا بهداشتی و به شیوه‌ای خاص انواع خورشت، سوپ و آش را پخته و آماده می‌کند. این دیگ استیل برخلاف نمونه‌های قدیمی، دارای عایق حرارتی بوده و جداره‌ی داخلی آن می‌تواند تا دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند تا مواد اولیه به خوبی پخته شوند. این دما، دمایی ایده‌آل برای پخت است؛ نه ویتامین‌ها و مواد مغذی غذا را از بین می‌برد و نه آن‌ها را خام نگه می‌دارد. دیگ خورش پز صنعتی به گونه‌ای طراحی شده است که از ورود هر گونه آلودگی و باکتری به داخل غذا جلوگیری کرده و حرارت را به طور یکنواخت در سراسر دیگ پخش می‌کند.

راهنمای خرید دیگ خورشت صنعتی در ویترین نت
 

دیگ‌های پخت خورش با طراحی استاندارد به صورت پرسی با چهار جداره در ابعاد مختلف به عنوان تجهیزات رستوران ساخته می‌شوند. بدنه‌ی دیگ رستورانی از دو جداره‌ی اصلی ساخته شده است؛ به این صورت که دیگ استیل داخل یکدیگر قرار گرفته‌اند و عملکرد دیگ خورشت پز با استفاده از فاصله‌ی میان این دو صورت می‌گیرد. برای استفاده از دیگ خورش پز، خلاء بین دو دیگ از آب پر می‌شود. سپس شروع به داغ شدن کرده با تبخیر این آب فشار مورد نیاز برای پخت مواد داخل آن را فراهم می‌کند. علاوه بر این، دیگ خورش پز یک شیر با کیفیت دارد که با استفاده از آن می‌توان آب دیگ را تخلیه کرد. از دیگر قطعات تشکیل دهنده‌ی انواع دیگ خورش پز عبارت است از آتشخانه، پایه شیر ورودی، درب لولایی و اگزوز خروجی که هر یک نقش مهمی در پخت غذا با بهترین کیفیت دارند.

انواع دیگ خورشت پزی را می‌توان بر اساس شکل ظاهری، ابعاد و ظرفیت به مدل‌های گوناگون دسته بندی کرد؛ دیگ‌های پخت خورش با توجه به شکل ظاهری به دو دسته‌ی مکعبی و استوانه‌ای تقسیم می‌شوند:

دیگ خورشت پز مکعبی یا مربعی

شکل ظاهری این دستگاه به شکل مکعب طراحی شده و با مکانیزم بسیار عالی قادر است حرارت را به طور یکنواخت در سراسر دیگ به منظور پخت ایده‌آل مواد غذایی پخش کند. این دیگ‌ها با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف و به دنبال آن میزان مصرف گاز گوناگون (حدود ۹.۸ متر مکعب بر ساعت) تولید و عرضه می‌شوند.

برای خرید دیگ خورشت پز صنعتی مکعبی به سایت ویترین نت مراجعه کنید.
 

خورشت پز استوانه‌ای یا گرد

این دیگ‌ها یکی از رایج‌ترین و پرفروش‌تری مدل‌های دیگ‌های صنعتی هستند. خورشت پزهای استوانه‌ای نیز غالبا در ظرفیت‌های ۲۵۰ و ۳۵۰ لیتری طراحی شده‌اند اما متقاضیان می‌توانند این محصول را با ظرفیت‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نیز سفارش دهند. پاتیل این دیگ‌ها از ورق استیل ضد خش و قابل شست‌وشو با ضخامت ۲ میلیمتر ساخته شده است. علاوه بر این، دیگ‌های استوانه‌ای دارای۲ یا ۴ عدد کلیپس درب خورش پز، لاستیک درب سیلیکون فود گرید دو جداره، شلنگ شمعک، مشعل چدنی بادوام و همچنین جداره‌های پشم سرامیک ۵ سانتی متری برای عایق کردن دیگ است.

راهنمای خرید دیگ خورشت پز صنعتی استوانه‌ای
 

نکات خرید دیگ خورشت پز صنعتی

انواع مختلف دیگ‌های خورشت پزی با پخت مواد غذایی با بهترین کیفیت، حفظ ارزش غذایی آن‌ها و به دنبال آن افزایش سرعت و کاهش نیاز به نیروی انسانی، راندمان کاری کلیه‌ی آشپزخانه‌های صنعتی را بالا می‌برند. از آن جا که این محصولات از قطعات مختلف و حساس تشکیل شده‌اند، هنگام خرید این محصولات، علاوه بر انتخاب مدل مورد نظر و توجه به ویژگی‌ها و مشخصات فنی آن، توجه به برخی نکات لازم و ضروری است. از جمله:

جنس بدنه

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، دیگ‌های خورشت پزی از چند لایه ورقه‌ی استنلس استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند. این ورقه‌های مقاوم بدنه‌ی بیرونی و داخلی دیگ را پوشش داده و برخلاف دیگ‌های آلومینیومی قدیمی، از رسوب و نفوذ مواد سمی به داخل غذا جلوگیری می‌کنند. از آن جا که بدنه‌ی این دیگ‌ها مستقیما با مواد غذایی در تماس هستند، پیش از خرید این محصولات باید از قابلیت شست‌وشوی آسان آن‌ها اطمینان حاصل کرد. جنس بدنه‌ی مرغوب این دیگ‌ها می‌توانند سلامت غذا را تضمین کرده و امکانات گسترده‌ای برای آشپزخانه‌های صنعتی به همراه داشته باشند.

ظرفیت

ظرفیت دیگ‌های خورشت پز بسیار متفاوت بوده و تعیین کننده‌ی ابعاد آن هستند. متقاضیان می‌توانند این محصول را با توجه به حجم کاری و نیاز خود در ظرفیت مورد نظر تهیه نمایند. معمولا ظرفیت دیگ صنعتی خورشت از ۱۵۰ تا ۴۰۰ لیتر متغیر بوده و ظرفیت پخت آن در هر مرحله بین ۲۵۰ تا ۷۵۰ پرس می‌باشد.

شیر تخلیه

کیفیت شیر خروجی یا شیر تخلیه از جمله مواردی است که باید هنگام خرید دیگ خورشت پز به آن توجه کرد. جنس تمام استیل و کیفیت شیر خروجی این محصولات باید به گونه‌ای باشد که اپراتور بتواند با اندکی فشار دست، آب داخل دیگ را خارج کند. علاوه بر توجه به متریال این شیر، دقت به اندازه‌ی دهانه‌ی آن نیز بسیار ضروری است. معمولا دهانه‌ی شیر تخلیه‌ی دیگ‌ها در سه سایز ۶۳، ۷۶ و ۱۰۱ سانتی متر بوده و با توجه به ظرفیت دیگ صنعتی طراحی می‌شوند. جهت چکه نکردن این شیرها، از لاستیک آب بندی کاملا بهداشتی استفاده می‌شود تا این قطعات در دمای بالا و در اثر تماس با آب جوش خراب نشوند.

لولای درب دیگ، اگزوز، ترموکوپل و سایر قطعات دیگ‌های صنعتی مستقیما بر عملکرد پخت توسط آن‌ها تاثیرگذار بوده و باید پیش از خرید مورد توجه قرار گیرند. حتی سوپاپ و گیج فشار درب دیگ نیز می‌تواند در کیفیت غذا موثر باشد. از آن جا که کارکرد این محصول ساده اما حساس است، انتخاب محصولی که تمام اصول ذکر شده در ساخت و تولید آن به دقت رعایت شده باشد از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید مورد توجه خریداران قرار گیرد.

​کارشناسان ویترین نت دقیق‌ترین و کامل‌ترین مشاوره خرید تجهیزات کافی شاپ را به شما ارائه می‌دهند، با ما تماس بگیرید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *