راهنمای کامل تجهیز و راه اندازی نانوایی صنعتی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

برای راه اندازی نانوایی‌های کوچک و بزرگ و نان فانتزی‌ها شناخت تجهیزات و دستگاه‌های به کار برده شده ضروری و واجب است. امروزه کلیه‌ی مراحل تهیه نان از درست کردن انواع خمیر نان تا چانه گیری، پهن کردن و پخت نان توسط دستگاه‌های مختلف صورت گرفته و پختن نان را در کمترین زمان، با بالاترین سرعت و به بهترین شکل فراهم می‌کنند. برای شناخت تجهیزات نانوایی برای کسانی که قصد راه اندازی نانوایی صنعتی به شکل سنتی و یا فانتزی را دارند، در این مطلب چند نمونه‌ از مهمترین و ضروری‌‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد تا خریداران اطلاعات کافی را در این زمینه به دست آورده و بتوانند به راحتی با تهیه‌ی این تجهیزات کسب‌ و کار خود را آغاز کنند.

لیست مهم‌ترین تجهیزات نانوایی و نان فانتزی

دستگاه خمیر گیر یا همزن خمیر

ترکیب آرد با سایر مواد، یکی از اقدامات اولیه برای پخت انواع مختلف نان است. دستگاه‌های خمیر گیر به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات نانوایی صنعتی به نام‌های دیگری از جمله خمیر کن و همزن صنعتی نیز شناخته می‌شوند و بهترین دستگاه جهت ترکیب یکنواخت و یکدست آرد با سایر مواد اولیه‌ی برای پخت نان هستند. مخزن این دستگاه‌ها ظرفیت‌های مختلفی دارند و داخل آن تیغه‌ای باکیفیت جهت ترکیب مواد با هم وجود دارد. با روشن کردن دستگاه، تیغه‌ی داخل مخزن شروع به چرخش کرده و با ترکیب مواد، خمیر را به خوبی ورز می‌دهد.

بدنه‌ی استیل ضد زنگ و قابل شست‌وشوی دستگاه تهیه شده از متریال با کیفیت خمیر را به صورت کاملا بهداشتی تهیه می‌کند. موتور دستگاه خمیر گیر بسیار پر قدرت بوده (۱.۴ تا ۳ اسب بخار) و با توان و طول عمر بالا امکان استفاده از دستگاه را در طولانی مدت فراهم می‌کند.

کسانی که قصد راه اندازی نانوایی صنعتی را دارند می‌توانند با تهیه‌ی دستگاه خمیر گیر در مدل‌های گوناگون و با ظرفیت‌های مختلف به عنوان یکی از ضروری‌ترین تجهیزات نانوایی سنتی و فانتزی خمیر نان را در سریع‌ترین زمان و بالاترین کیفیت خریداری کنند. علاوه بر خمیر نان، از این دستگاه می‌توان به عنوان دستگاه میکسر قنادی در تجهیزات نان فانتزی و قنادی برای تهیه‌ی خمیر انواع کیک و شیرینی استفاده کرد. بدین منظور انواع دستگاه میکسر صنعتی از جمله دستگاه میکسر ضربدری برای هم زدن مواد پودری و حبوبات، دستگاه میکسر مارپیچی برای مخلوط کردن مواد غذایی چسبنده و دستگاه میکسر سیمی جهت مخلوط کردن مایعات، تخم مرغ و خمیر شیرینی برای مصارف گوناگون طراحی شده و قابل تهیه هستند.

راهنمای خرید دستگاه خمیر گیر؛ از مهم‌ترین تجهیزات نانوایی در ویترین نت

دستگاه چانه گیر خمیر

اقدام بعدی پس از درست کردن خمیر و ورز دادن آن توسط خمیر گیر، چانه‌ گیری خمیر نان است. در گذشته، چانه گیری خمیر نان توسط نانوا به صورت دستی و با وزن تقریبی صورت می‌گرفت. امروزه با به وجود آمدن دستگاه چانه گیر خمیر می‌توان خمیر نان را با دقت و سرعت بیشتر چانه گیری کرد. دستگاه‌های چانه گیر به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات نانوایی صنعتی برای چانه گیری انواع مختلف نان از جمله نان لواش، سنگک و تافتون مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده‌ از دستگاه‌های چانه‌ گیر نانوایی بسیار آسان است و نیاز به مهارت و تخصص ندارد. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان خمیر را با تعداد چانه‌های مشخص در مدت زمان تعیین شده چانه گیری کرد.

معمولا تعداد چانه‌های تهیه شده توسط این دستگاه‌ها بین ۱۳ تا ۱۶ چانه با وزن تقریبی ۷۰ تا ۴۵۰ گرم در یک دقیقه است که این مقدار می‌تواند تاثیر بسیاری در سرعت عملکرد نانوایی‌ها و افزایش بازدهی آن‌ها داشته باشد. نمونه‌های صنعتی دستگاه با ابعاد بزرگتر قابلیت تولید ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ عدد چانه در ساعت را با وزن‌های ۱۰۰ تا ۶۵۰ گرم دارند و ظرفیت مخزن آن‌ها بیش از دو کیسه می‌باشد.

معمولا دستگاه‌های چانه گیر نانوایی با جنس بدنه‌ی مختلف و به شکل‌های گوناگون طراحی می‌شوند اما بهترین مدل در میان انواع مختلف آن‌ها دستگاه چانه گیر با بدنه‌ی تمام استیل است. دستگاه‌های چانه گیر تمام اتوماتیک پیستونی قادر هستند بدون واسطه‌ی دست با سرعت بسیار بالا و کاملا بی صدا عمل چانه گیری نان را انجام دهند. مخزن این دستگاه‌ها گنجایش ۸۰ کیلوگرم خمیر را داشته و سرعت تولید آن قابل تنظیم بوده و کنترل دستگاه از طریق صفحه‌ی لمسی توسط اپراتور بسیار آسان است. کلیه‌ی نانوایی‌ها می‌توانند این دستگاه‌ ضروری در تجهیزات نانوایی را در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف با توجه به حجم کاری خود از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند.

​کارشناسان ویترین نت دقیق‌ترین و کامل‌ترین مشاوره خرید تجهیزات نانوایی را به شما ارائه می‌دهند، با ما تماس بگیرید.

بررسی مهم ترین تجهیزات نانوایی در ویترین نت

دستگاه خمیر پهن کن

علاوه بر طرز تهیه‌ی خمیر، نحوه‌ی پهن کردن و میزان ضخامت آن برای پخت نان و شیرینی با کیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگرچه پهن کردن و برش زدن خمیر در بسیاری از موارد با استفاده از دست صورت می‌گیرد، اما با این روش میزان یکنواختی و ضخامت خمیر و همچنین برش زدن آن در ابعاد مشخص و یک اندازه به راحتی ممکن نیست و کیفیت محصول نهایی را کاهش می‌دهد.

دستگاه خمیر پهن کن یکی از مهمترین دستگاه‌ها و تجهیزات نانوایی صنعتی است که انواع مختلف خمیر را به بهترین شکل پهن کرده و برش می‌زند. مکانیسم و عملکرد دستگاه خمیر پهن کن بسیار ساده است و می‌تواند به راحتی سرعت کار نانوایی‌ها، قنادی‌ها و حتی رستوران‌ها را افزایش داده و کیفیت محصول نهایی آن‌ها را بالا ببرد. لذا این دستگاه یکی از اصلی‌ترین تجهیزات نانوایی و قنادی محسوب می‌گردد. دستگاه خمیر پهن کن، خمیر نانوایی را در اندازه‌های متفاوت به شکل گرد و بیضی جهت پخت نان لواش و تافتون، برش می‌زند. این دستگاه‌ها به شکل اتوماتیک و بدون دخالت دست چانه‌های خمیر را نازک و پهن کرده و آماده‌ی قرار گرفتن در تنور می‌کند.

دستگاه‌های خمیر پهن کن نانوایی معمولا با تعداد دو غلتک طراحی شده و به نام دستگاه شاطر اتوماتیک نانوایی نیز شناخته می‌شوند. این دستگاه دارای قطع کن ضربه‌ای و شمارنده‌ی تعداد چانه‌های خمیر می‌باشد و به صورت کاملا بی صدا این کار را انجام می‌دهد. ظرفیت مخزن حدود ۸۰ کیلوگرم و ۱۲۰۰ عدد در ساعت و همچنین امکان تغییر سرعت دستگاه توسط اپراتور امکان پهن کردن خمیر را در ظرفیت‌های بالا فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌تواندی راهنمای خرید دستگاه خمیر پهن کن را بخوانید.

راهنمای خرید خمیر پهن کن نانوایی از ویترین نت

دستگاه پخت نان

دستگاه‌های پخت نان یکی از ضروری‌ترین دستگاه‌ها در تجهیزات نانوایی‌های صنعتی و سنتی هستند که به شکل تونلی، دوار و گردان جهت تولید نان لواش نرم و خشک، نان بربری، تافتون و نان سنگک به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید می‌شوند. نمونه‌های تونلی دستگاه پخت نان  مجهز به اینورتر و حرارت سنج بوده که از طریق آن می‌توان دور حرکت نوار و دمای تونل را تنظیم کرد. مدل‌های بخارپز آن‌ها نیز برای پخت نان تافتون، بربری، تست و باگت مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه شاهد افزایش سود نانوایی‌های صنعتی با دستگاه پخت نان صنعتی هستیم.

دستگاه پخت نان سنگک دوار در دو مدل چدنی و ریگی نیز به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم نان سنگک را آماده می‌کنند و در ابعاد مختلف از جمله مدل‌های پرتابل و قابل حمل قابل تهیه هستند.

انواع فر نانوایی

اگرچه برای پخت نان در اغلب نانوایی‌های سنتی از جمله نان لواش، سنگک، تافتون و بربری از تنور و دستگاه گردان حرارت استفاده می‌شود اما امکان پخت بسیاری دیگر از انواع نان، از جمله نان‌های فانتزی با تنور وجود ندارد. لذا علاوه بر نان سنتی، برای پختن نان‌های فانتزی نیز از دستگاه پخت نان و فر نانوایی مخصوص استفاده می‌شود. استفاده از فر نانوایی تنها محدود به پخت نان نبوده و به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات نان فانتزی و قنادی برای پختن انواع شیرینی و کیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های پخت نان انواع مختلف داشته و با ابعاد و ظرفیت‌های گوناگون هر یک به شیوه‌ای متفاوت نان را می‌پزد.

فر دوار

یکی از رایج‌ترین انواع فر نانوایی، فر دوار نان است. این دستگاه با دو نوع پخت با حرارت مستقیم و غیر مستقیم انواع مختلف نان را به بهترین شکل و به صورت یکنواخت می‌پزد. مواد اولیه و متریال به کار برده شده در ساخت این دستگاه بسیار با کیفیت بوده و عمر طولانی دستگاه را تضمین می‌کند. سنگ‌های چدنی خاکستری با جنس عالی حرارت لازم برای پخت به نان را به خمیر منتقل می‌کنند.
با استفاده از فر نانوایی دوار می‌توان ۹۰۰ عدد نان را در یک ساعت با بهترین کیفیت پخت و آماده کرد. فر گردان نیمه اتوماتیک مخصوص پخت نان لواش، تافتون، بربری و سنگک است. نان پخته شده توسط این دستگاه کاملا بهداشتی و عاری از هر گونه آلایندگی بوده، کاملا مغز پخت شده و تمام سطوح نان را به صورت یکنواخت می‌پزد. ورق آلیاژ استفاده شده در فر نانوایی دوار از مقاوم‌ترین فولادهای نسوز بوده و محیط دستگاه با پشم سنگ درجه یک جهت جلوگیری از اتلاف انرژی کاملا ایزوله شده است.

راهنمای خرید تجهیزات نانوایی صنعتی و نان فانتزی

فر تونلی

فر تونلی از جمله انواع فر نانوایی است که به صورت نیمه اتوماتیک کار می‌کند. این دستگاه با حرارت غیر مستقیم و به صورت تشعشعی امکان پخت یکنواخت نان تافتون و لواش را فراهم می‌کند. از این محصول به عنوان بهترین جایگزین برای فرهای تنوری غیر بهداشتی، امروزه به عنوان دستگاهی مدرن و پیشرفته با عملکرد کاملا بهداشتی در تجهیزات نانوایی‌ها استفاده می‌شود. دستگاه فر نانوایی تونلی در ابعاد مختلف و با ظرفیت‌های گوناگون طراحی شده و می‌توان آن را بر اساس حجم کاری برای نانوایی‌هایی با فضای کوچک و بزرگ تهیه کرد.

دستگاه فر تونلی دارای یک موتور خانه با آلیاژ مقاوم در مقابل حرارت و یک کوره استیل آتشخوار است. داخل موتور دستگاه با آجر نسوز پوشیده شده تا عمر مفید موتور خانه را به حداکثر برساند. سقف، کناره‌ها و محیط دستگاه با پشم سنگ عایق ایزوله شده و علاوه بر جلوگیری از انتقال گرما به بیرون و افت حرارتی، مصرف سوخت دستگاه را نیز نسبت به دستگاه‌های مشابه کاهش می‌دهد.

انواع فر تونلی نانوایی در ویترین نت

فر گردان

فر گردان یکی دیگر از انواع دستگاه‌های پخت است که به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات نان فانتزی‌ها جهت پخت شیرینی، کیک، نان فانتزی و بیسکویت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت دیس‌های این نوع فر مختلف بوده و معمولا با تعداد ۱۶، ۳۲ و ۳۶ عددی قابل تهیه هستند. برخی از مدل‌های فر گردان قابلیت نصب سیستم بخار را داشته و می‌توان درجه حرارت و زمان پخت آن را تنظیم کرد. از دیگر دستگاه‌های پخت نان در تجهیزات نانوایی فر گردان گرمخانه دار یا بدون گرمخانه هستند که هر یک امکانات گسترده‌ای را برای پختن انواع نان، کیک و شیرینی فراهم می‌کنند.

فر گردان نانوایی و نان فانتزی

فر طبقه‌ای

فرهای طبقه‌ای برای پخت نان‌های حجیم و نیمه‌ حجیم در تجهیزات نان فانتزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این نوع فرها با تعداد طبقه‌های مختلف می‌توان انواع نان سنتی، شیرینی، کلوچه و کیک را به راحتی پخت. این دستگاه‌ها با سیستم کنترل دمای هوشمند و همچنین قابلیت تنظیم حرارت، انواع نان و شیرینی فانتزی را به بهترین شکل می‌پزد. نصب آسان فر طبقه‌ای و راه اندازی آن در کمترین زمان باعث شده تا امروزه از این دستگاه به عنوان یکی از بهترین تجهیزات نانوایی فانتزی استفاده شود.

راهنمای خرید فر نانوایی از ویترین نت

دستگاه قیف زن

دستگاه‌های قیف زن کیک و شیرینی دستگاه‌هایی هستند که در تجهیزات نان فانتزی برای تولید محصولاتی با خمیرهای سفت و نیمه سفت طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها با قابلیت قیف زنی انواع شیرینی از جمله شیرینی برنجی، شیرینی نارگیلی و… در وقت و هزینه‌های صاحبان این مشاغل صرفه‌جویی می‌کنند. دستگاه‌های قیف زن به صورت تک قلو (برای شیرینی) و دو قلو (برای کیک) تولید می‌گردند و بازدهی کار را افزایش می‌دهند. دستگاه‌های قیف زنی کیک دو قلو قادر هستند ۲۴۰ عدد محصول را به شکل ساده، کاکائویی و دو رنگ تنها در یک دقیقه تولید کنند.

سایر تجهیزات نانوایی مورد نیاز برای راه اندازی یک نانوایی صنعتی ایده‌آل عبارت‌اند از:

– دستگاه الک آرد: به منظور الک کردن آرد و هوادهی آن جهت تسریع فرآیند تخمیر و تولید نان با کیفیت و همچنین افزایش ماندگاری نان.
– تغار خمیر: تولید شده در ابعاد مختلف به شکل پایه‌دار برای نگهداری و حمل خمیر مورد استفاده در نانوایی‌ها. از این محصول به عنوان مخزنی برای استراحت دادن به خمیر در خارج از خمیر همزن استفاده می‌شود.
– توری نان سرد کن: از میز توری نان سرد کن در ابعاد و تعداد طبقات مختلف جهت خنک کردن نان بعد از بیرون آمدن آن از تنور استفاده می‌شود. متقاضیان می‌توانند این وسیله را به صورت چرخ دار و یا تاشو نیز سفارش دهند.
– وردنه زن: این محصول در دو مدل نواردار (تسمه برزنتی) و بدون نوار تولید می‌شود و قادر است در هر ساعت ۷۵۰ عدد چانه‌ی آماده شده را پهن کند.

در این مطلب سعی کردیم تا جایی که ممکن بود به مهم‌ترین تجهیزات نانوایی و نان فانتزی بپردازیم و راهنمای کاملی برای تجهیز و راه اندازی نانوایی مجهز ارائه کنیم، در صورت داشتن هر سوال و نظری می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا در بخش “ثبت نظر” پرسش خود را مطرح کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

3 دیدگاه برای “راهنمای کامل تجهیز و راه اندازی نانوایی صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *