هرچیزی که باید درباره کنجاله و موارد مصرف آن بدانید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به مواد باقیمانده از از دانه‌های روغنی بعد از عمل روغن کشی کنجاله می‌گویند. کنجاله با تفاله تفاوت‌های اساسی دارد. کنجاله مواد مغذی بیشتری نسبت به تفاله دارد و مدت نگه‌داری آن بیشتر است. همچنین تفاله را در نهایت به مدت ۴۵ روز می‌توان نگه‌داری کرد اما کنجاله تا یکسال ماندگاری دارد. نکته مهمی که وجود دارد دلیل استفاده از کنجاله است. یا به عبارت دیگر آیا موادی که پس از روغن‌ گیری به دست می‌آید خاصیتی هم دارد که کاربرد داشته باشد؟ در ادامه این مقاله از ویترین نت درباره انواع و کاربرد کنجاله دستگاه روغن گیری صحبت خواهیم کرد.

کنجاله چگونه تولید می‌شود؟

در هنگام فروش یا خرید تجهیزات صنعتی یا دستگاه‌های کارخانه‌ای، بحث مهمی به نام تولید ضایعات مطرح است؛ چون ضایعات تولید شده موارد مصرف گوناگونی دارند و در بازار به سادگی قابل خرید و فروش هستند. دستگاه‌های پرس روغن گیری هم به‌عنوان یکی از هزاران انواع دستگاه صنعتی بعد از عمل روغن کشی یا روغن گیری ماده‌ای به اسم کنجاله تولید می‌کنند.

کنجاله‌ بر اثر فشرده شدن، کوبیده شدن و گرفتن روغن دانه‌های روغنی مانند کلزا، پنبه، آفتابگردان، زیتون، انار، کرچک، انگور، کنجد و بادام تولید می‌شود به دست می‌آید. البته همه مواد باقیمانده بعد از فرآیند روغن گیری یا پودر شدن، کنجاله نیستند. به‌عنوان مثال پودر باقیمانده از گندم و برنج سبوس و مواد باقیمانده از نیشکر و چغندر تفاله نام دارد.

کنجاله زیتون، پرطرفدارترین نوع کنجاله در بازار

دستگاه‌های روغن گیری چند نوع کنجاله تولید می‌کنند؟

دستگاه‌های روغن گیری به‌عنوان یکی از ماشین آلات آماده سازی محصول وظیفه تولید روغن را بر عهده دارند. دستگاه‌های روغن کشی بر اساس کلاس انجام فرآیند روغن گیری به دو نوع دستگاه روغن گیری کنجاله چیپسی و دستگاه روغن گیری کنجاله فیتیله‌ای تقسیم می‌شود. تفاوت کنجاله به دست آمده این دو دستگاه به شرح زیر است:

1. کنجاله چیپسی، محصولی کاربردی در خوراک طیور

در دستگاه‌های روغن گیری کنجاله چیپسی، عملیات پرس در طول ماردون انجام می‌شود. ماردون مهم‌ترین قطعه دستگاه روغن گیری بوده و عملکرد آن مانند تایر ماشین است. این قطعه در دستگاه روغن گیری طول بلند و قطر پایینی دارند. کنجاله به‌دست آمده از دستگاه‌های روغن گیری به شکل ورقه‌ای و چیپسی است. دستگاه‌های کنجاله چیپسی، روغن کمتری نسبت به کنجاله فیتیله‌ای تولید می‌کند.

2. کنجاله فیتیله‌ای، محصولی فشرده از دانه‌های روغنی

عملیات پرس دانه‌های روغنی در دستگاه‌های روغن گیری کنجاله فیتیله‌ای، در انتهای ماردون انجام می‌شود و کنجاله فیتیله‌ای به‌صورت لوله‌ای یا استوانه‌ای خارج می‌شود. دستگاه روغن کش کنجاله فیتیله‌ای روغن بیشتر با ناخالصی کمتری نسبت به دستگاه روغن کش چیپسی تولید می‌کند.

اگر روغن گیری توسط دستگاه پرس گرم انجام شود برای تبدیل روغن خام به‌ خوراکی باید توسط دستگاه تصفیه روغن، تصفیه شود.

تولید کنجاله با ناخالصی کمتر به کمک دستگاه‌های روغن گیری فیتیله‌ای

خوراک حیوانات، مهم‌ترین کاربرد کنجاله

کنجاله‌ها بعد از تولید شدن به‌عنوان خوراک ماکیان، ماهی‌ها، طیور و دام‌ها کاربرد دارند. کنجاله‌های چیپسی بدون انجام عملیات خاصی و به صورت مستقیم به مصرف می‌رسند. اما کنجاله‌های فیتیله‌ای باید بعد از چرخ شدن به پودر تبدیل شوند. به همین دلیل کنجاله‌های چیپسی متقاضی بیشتری دارند چون هزینه‌های فرآوری ندارند و به صرفه‌تر هستند.

برخی کنجاله‌ها مانند کنجاله کرچک نه تنها خوراکی نیستند، بلکه سمی و زیان‌آورند و به‌عنوان کود استفاده می‌شوند. برخی از کنجاله‌ها برای انسان هم قابل استفاده است و بیشتر در تولید داروها مورد مصرف قرار می‌گیرد. کنجاله موجود در داروها در درمان آسم، میگرن و پایین آمدن کلسترول موثر است.

نحوه کاربرد کنجاله بستگی به نوع دانه روغنی دارد. کنجاله دانه‌های آفتابگردان برای مصرف دام و طیور مناسب است. کنجد هم یکی از محصولاتی است که موارد مصرف زیادی دارد و علاوه‌بر روغن کشی با کمک دستگاه کره گیری برای تولید کره و ارده کنجد کاربرد دارد. کنجاله کنجد هم قابل استفاده است و از  آن برای مصرف شیرینی پزی، آرد تولید می‌شود.

خوراک دام، مهم‌ترین کاربرد کنجاله دستگاه روغن گیری

آیا کنجاله ارزش غذایی دارد؟

با توجه به اینکه کنجاله ماده‌ای باقیمانده از دانه‌های روغنی است که بر اثر فشار سنگین تولید می‌شود؛ استفاده از آن چه دلیلی دارد؟ پاسخ این سوال ارزش غذایی کنجاله است. این محصول حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین و اسید‌های چرب اشباع شده است و با انجام فرآیند تخمیر برای تولید آنزیم، قارچ‌ها، آنتی بیوتیک و ویتامین‌ها قابل استفاده هستند.

با توجه به ارزش غذایی، کنجاله از بازار عرضه و تقاضای خوبی برخوردار است و تولیدکنندگان روغن این محصول را به راحتی در بازار به فروش می‌رسانند. اگر شما هم قصد تولید انواع روغن را دارید می‌توانید با خرید دستگاه‌های روغن گیری کارگاه خود را راه‌اندازی کنید.

ویترین نت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان دستگاه‌های صنعتی، اقدام به فروش انواع دستگاه‌های روغن کش پرسی کرده است. کارشناسان و متخصصین ویترین نت آماده پاسخگویی به سوال‌های شما در زمینه انواع دستگاه‌های روغن گیری هستند. چنانچه پرسشی درباره دستگاه‌های صنعتی دارید، در پایین همین صفحه یا از طریق تماس با شماره تلفن ۹۱۰۰۱۱۷۰-۰۲۱ عنوان کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *