چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ساده‌ترین روش تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی در خانه

روغن زیتون به‌عنوان بهترین روغن برای مصرف خوراکی شناخته می‌شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب مورد نیاز بدن است و ارزش غذایی بالایی دارد. روغن زیتون اصل و بکر در دستگاه روغن گیری پرس سرد تولید می‌شود و به همین دلیل گران قیمت‌تر از روغن‌های دیگر است. به دلیل بالا بودن قیمت، معمولا برخی از فروشنده‌ها روغن زیتون خالص را با روغن‌های خوراکی دیگر مخلوط می‌کنند.

بنابراین مهم‌ترین سوالی که در هنگام خرید این فراورده در ذهن ایجاد می‌شود این است که چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم؟ تشخیص این موضوع کار آسانی نیست و در اغلب اوقات نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی دارد. اما در این مطلب به طور خلاصه چند روش ساده برای تشخیص روغن زیتون مرغوب را معرفی می‌کنیم.

رنگ روغن، معیار نامناسبی برای تشخیص روغن زیتون اصل

روغن زیتون از انواع زیتون با رنگ‌ و بافت‌های مختلفی تولید می‌شود و به همین دلیل هر روغن زیتونی رنگ مخصوص به خودش را دارد. همچنین بعضی از فروشنده‌ها روغن زیتون را در معرض نور خورشید قرار می‌دهند و این موضوع باعث تغییر رنگ این روغن می‌شود. اگر روغن زیتون در ظرفی نگه‌داری شود که درب آن‌ به خوبی بسته نمی‌شود، اکسیژن به داخل ظرف راه پیدا کرده و باعث فاسد شدن و تغییر رنگ روغن می‌شود.


قیمت دستگاه روغن گیری


علاوه‌بر این موارد گفته شده، امکان تقلب در رنگ روغن زیتون هم وجود دارد و به راحتی می‌توانند رنگ روغن‌های ناخالص را به انواع بکر و خالص نزدیک کنند. با توجه به همه این دلایل، رنگ روغن معیار مناسبی برای تشخیص خالصی و کیفیت رنگ روغن نیست. بهترین راه برای تهیه روغن زیتون اصل، خرید از کارخانه‌هایی است که مجوزهای لازم برای تولید مواد غذایی را اخذ کرده‌ و با خرید تجهیزات صنعتی استاندارد، اقدام به روغن‌گیری و تولید روغن زیتون خالص می‌کنند. روغن‌هایی که تولید کنندگان آن‌ها معتبر نبوده یا در کارگاه‌های ناشناخته تولید شده‌اند، معمولا روغن‌های خالص با ارزش غذایی بالایی نیستند.

رنگ روغن زیتون، نشانه نامناسبی برای تشخیص روغن زیتون طبیعی

قوه چشایی، مطمئن‌ترین ملاک برای تشخیص روغن زیتون اصل

یکی از بهترین ملاک‌ها برای تشخیص اصل بودن روغن زیتون، قوه چشایی است. برای اینکه متوجه شوید روغنی که خریداری کرده‌اید اصل است یا خیر، باید مقدار کمی از روغن را روی زبان خود قرار دهید. روغن زیتون خوب در ابتدا طعمی تیز و تلخ دارد و باعث احساس سوختگی در انتهای گلو می‌شود. اما بعد از گذشت یک دقیقه طعم آن مطلوب‌ می‌شود. روغن زیتون‌های تند و تلخ نشانه روغن‌گیری از زیتون‌های نارس است. هر چه زیتون‌ها رسیده‌تر باشند این تندی کمتر می‌شود.

با توجه به گفته متخصصین تغذیه، بویایی نیز راه مناسبی برای تشخیص بکر بودن روغن زیتون است. روغنی که اصل و خالص باشد بویی شبیه به سیب، سبزی و زیتون می‌دهد و اگر بویی شبیه به فلزات داشت، نامرغوب است. البته بوی روغن زیتون‌ هم یکی از مواردی است که امکان تقلب در آن وجود دارد و خیلی مورد اعتماد نیست.

فراموش نکنید که تنها خرید دستگاه روغن گیر نمی تواند تضمینی بر کیفیت روغن زیتون باشد. بلکه نحوه روغن گیری و میزان خلوص آن تا حد زیادی در کیفیت روغن زیتون موثر خواهد بود.

طعم و مزه مهم‌ترین عامل تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر با تقلبی

یخ زدن روغن زیتون، دلیل مهمی برای تشخیص کیفیت روغن زیتون

حتما بارها شنیده‌اید که می‌گویند روغن زیتون اصل در یخچال یخ می‌زند. آیا این موضوع حقیقت دارد و واقعا اتفاق می‌افتد؟ در همین قسمت از مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم و علت یخ زدن روغن زیتون در دمای پایین را بررسی می‌کنیم.

روغن زیتون بکر و فرابکر سرشار از مواد با ارزش غذایی و املاح معدنی است. اصلی‌ترین بخش این املاح که ۷۰ درصد این روغن را تشکیل می‌دهد، اسید اولئیک یا همان چربی اشباع نشده مفید است. این اسید چرب در دمای زیر ۱۱ درجه شروع به واکنش و تغییر حالت می‌کند. این تغییر حالت همان اصطلاح معروف یخ زدگی و تشکیل بلورهای کریستالی است.

اگر یک روغن زیتون ۱۰۰ درصد خالص باشد اسید اولئیک موجود در آن، در دمای پایین به یخ تبدیل می‌شود. این مورد در روغن‌های دیگر دیده نمی‌شود و اگر بخشی از روغن زیتون دچار یخ زدگی نشد نشان‌دهنده روغن‌های دیگری است.

در فرایند تولید مواد غذایی خرید ماشین آلات آماده سازی محصول به سرعت کار کمک بسیاری می‌کند. همین حالا می‌توانید این ماشین آلات را به همراه تجهیزات صنعتی دیگر را در سایت ویترین نت مشاهده، بررسی و خریداری کنید.

یخ زدن روغن زیتون در یخچال، نشانه‌ای مهم برای تشخیص روغن زیتون طبیعی

تست خانگی ساده برای تشخیص روغن زیتون تقلبی

حتما با خواندن این مطلب ترغیب شده‌اید که روغن زیتون‌هایی که در منزل دارید را آزمایش کنید و از اصل بودن آن‌ها مطمئن شوید. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید و با توجه به نتیجه آن از مرغوب بودن روغن خود اطمینان پیدا کنید.

  • دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و درب آن را ببندید.
  • ظرف را به مدت یک شبانه‌روز یا ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید.
  • بعد از این مدت اگر به حالت انجماد درآمد حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و بکر است.
  • اگر روغن زیتون به حالت مایع باقی ماند نشان‌دهنده نامرغوب بودن آن است.

اگر این مراحل را طی کردید و روغن زیتون شما بکر و خالص بود، آن را دور از نور خورشید و اکسیژن نگهداری کنید. ظروف سرامیکی و پلاستیکی تیره بهترین انتخاب برای نگهداری از روغن زیتون به شمار می‌روند.

اگر صاحب رستوران یا کافی شاپ هستید با خرید دستگاه آسیاب مواد غذایی می‌توانید آسیاب کردن قهوه، کاکائو، انواع ادویه‌ها و مواد غذایی را در خودتان انجام دهید و از کیفیت آن مطمئن شوید. اما معمولا نمی‌توان به سادگی روغن زیتون خانگی درست کرد. بنابراین ناچارید روغن زیتون‌های صنعتی مطمئن را خریداری کنید.


قیمت دستگاه آسیاب صنعتی ادویه جات


وجود روغن‌های ناخالص، علت یخ زدن روغن زیتون در یخچال

ویترین نت، بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشنده تجهیزات صنعتی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای مختلف

در این مطلب همراه با معرفی روش‌های مختلف به سوال شما در زمینه چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم، پاسخ دادیم. شما می‌توانید انواع تجهیزات صنعتی، کشاورزی و رستورانی را با مشورت و راهنمایی تیم پشتیبانی ویترین نت خریداری کنید. کارشناسان ویترین نت از طریق شماره تلفن ۹۱۰۰۱۱۷۰-۰۲۱ پاسخگوی سوال‌های شما هستند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

2 دیدگاه برای “چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *