نشانه‌های دودی شدن روغن و هرچه باید از آن بدانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آشنایی با نقطه دودی شدن یا سوختن روغن‌های خوراکی

مهم‌ترین نگرانی اغلب افراد هنگام پخت‌وپز، استفاده از روغن مناسب و سالم است. روغنی که رسوبات مضر در بدن ما به جای نگذارد و از مواد نگهدارنده و املاح زیادی در آن استفاده نشده باشد. با این حال حتی بعد از خرید سالم‌ترین روغن‌های بازار، با شیوه پخت نامناسب با دست خود باعث از بین رفتن خواص مفید روغن و تبدیل آن به یک ماده بسیار مضر و ناسالم می‌شویم. یکی از این اقدامات، داغ کردن بیش از حد روغن و رساندن آن به نقطه دودی شدن است. اگر از ضررهای این درجه حرارت در روغن بی‌خبر هستید، با این مقاله همراه باشید تا نقطه دودی شدن روغن‌های خوراکی را بیشتر بشناسید.

نقطه دودی شدن روغن چیست؟

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که در پخت و پز، به ویژه زمان سرخ کردن مواد غذایی، روغن را زمان زیادی روی شعله قرار دهید. در این شرایط و به خصوص در صورتیکه شعله زیاد باشد، پس از چند دقیقه روغن به درجه‌ای از حرارت می‌رسد که شروع به ایجاد دود می‌کند. این دود نشان می‌دهد که روغن در حال سوختن است و از حالت طبیعی و غیرمضرش خارج شده است.

روغن‌های مختلف نقطه دود متفاوتی دارند. این نقطه دود علاوه‌بر نوع دانه‌های روغنی، به کیفیت روغن و نحوه تصفیه آن نیز بستگی دارد. به همین دلیل در کارگاه‌های روغن‌گیری با استاندارد بالا، کیفیت و قیمت تجهیزات صنعتی اهمیت ویژه‌ای دارد و بر محصول نهایی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

نقطه دود بالاتر؛ استفاده بیشتر از روغن

نقطه دود در حقیقت یک تاریخ مصرف برای روغن است. اگر روغن به دمایی برسد که دود سفید از آن بلند شود، دیگر قابل استفاده نخواهد بود. چراکه در حقیقت به یک روغن سوخته تبدیل شده و علاوه‌بر اینکه خاصیت خود را از دست داده، تاثیر منفی در طعم، کیفیت و سلامت مواد غذایی سرخ شده خواهد گذاشت.

به طور کلی هرچه نقطه دود روغن بالاتر باشد، دیرتر می‌سوزد و بنابراین بیشتر قابل استفاده است.

نقطه جوش روغن در روغن های متفاوت

 

نقطه دود انواع روغن خوراکی؛ هر روغن مخصوص چه درجه حرارتی است؟

بخشی از تفاوت نقطه دودی شدن روغن‌ها به نوع دانه آن‌ها بازمی‌گردد. برای مثال زمانی که برای دودی شدن روغن آفتابگردان صرف می‌شود، با زمان موردنیاز برای دودی شدن روغن کنجد متفاوت است. به همین دلیل باید نقطه دود و حرارت مورد نیاز هر روغن را بدانید تا با استفاده صحیح از آن‌ها، سلامت خود را به خطر نیندازید.

همچنین اگر روغن را به صورت غیرکارخانه‌ای و از فروشگاه‌های مواد ارگانیک خریداری می‌کنید، توجه کنید که قبل از فروش، روغن‌ها در دستگاه تصفیه روغن سالم‌سازی شده باشند. در ادامه با انواع نقطه دود در روغن‌ها آشنا شوید.

1-نقطه دودی شدن روغن و کره حیوانی؛ روغن‌هایی با عمر کوتاه

باوجود اینکه خواص روغن‌های حیوانی از روغن‌های دانه‌ای بسیار بیشتر است، اما می‌توان گفت نقطه دود این روغن‌ها یک نقطه ضعف بزرگ برای آن‌ها به حساب می‌آید. روغن‌های حیوانی نقطه دود پایینی دارند و به همین دلیل مناسب سرخ کردن مواد غذایی نیستند چراکه خیلی زود دود می‌کنند. به همین دلیل بهتر است از این روغن‌ها برای مصارف پختنی استفاده کنید.

نقطه دود کره و روغن حیوانی

 

 

2-نقطه دود روغن آفتابگردان؛ بهترین روغن برای سرخ کردن مواد غذایی

در میان روغن‌هایی که در بازار وجود دارند، روغن آفتابگردان بیشترین استفاده را در آشپزخانه‌ها دارد. این روغن هم برای پخت و پز و هم برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده می‌شود و به دلیل نقطه دود بالا که عددی حدود 264 درجه سانتی‌گراد است، مناسب‌ترین روغن برای استفاده در دمای بالا است.

از این روغن در رستوران‌ها نیز برای پخت و پز استفاده می‌شود. در حقیقت همانگونه که کیفیت تجهیزات فست فود و رستوران اهمیت زیادی دارد، انتخاب درست مواد اولیه نیز می‌تواند بر نتیجه نهایی تاثیر زیادی داشته باشد.

مناسب ترین روغن سرخ کردنی

 

 

3-روغن کنجد، بادام زمینی و زیتون؛ سه روغن پرخاصیت بر لبه تیغ کیفیت

روغن‌هایی مانند روغن کنجد، روغن زیتون و زوغن بادام زمینی یه دلیل خاصیت زیاد از محبوب‌ترین روغن‌ها برای پخت و پز هستند. این روغن‌ها اگرچه دوام و خاصیت زیادی در غذاهای پختنی دارند، اما برای استفاده سرخ کردن مواد غذایی چندان مناسب نیستند. نقطه دود این روغن‌ها به طور میانگین 230 درجه سانتی‌گراد است. با این حال برای تفت دادن در زمان کوتاه می‌توانید از این روغن‌ها با شعله متوسط استفاده کنید.

از روغن بادام زمینی برای مصارفی مانند پخت انواع شیرینی و کیک نیز استفاده می‌شود. این مصرف خطر چندانی ندارد چرا که روغن در معرض حرارت مستقیم نیست. بنابراین اگر در فکر راه انداختن یک کسب و کار قنادی هستید، همانگونه که برای خرید تجهیزات قنادی وقت صرف می‌کنید، به دنبال تهیه بهترین مواد اولیه نیز باشید.

روغن زیتون برای سرخ کردن مواد غذایی

 

 

از کجا بفهمیم روغن به نقطه دودی شدن رسیده است؟

بارزترین نشانه دودی شدن روغن، ایجاد دود سفید قابل دیدن است. این دود به همراه بوی نامطبوع روغن سوخته اولین زنگ خطری است که به شما نشان می‌دهد درجه حرارت روغن، بالاتر از ظرفیت آن است.

همچنین اگر مواد غذایی را در روغن دودی شده بریزید، روغن کف می‌کند. این کف نشانه آشکاری بر این موضوع است که روغن نامطبوع در حال اثرگذاری بر مواد غذایی سالم در ماهیتابه است. به همین دلیل است که خوردن مواد غذایی که در روغن دودی شده سرخ شده باشند را مضر و سرطان‌زا می‌دانند.

از طرفی دود کردن روغن می‌تواند بر عطر و طعم غذاها تاثیرگذار باشد و باعث شود که طعم نامطلوبی را تجربه کنید.

تیره شدن رنگ روغن نیز یکی از نشانه‌های دودی شدن آن است که به سادگی نمایی از روغن سوخته را به شما نشان می‌دهد.

بهترین درجه حرارت برای جلوگیری از دودی شدن روغن

 

 

بالا بردن نقطه دود روغن با خرید دستگاه تصفیه روغن از ویترین نت

یکی از اصلی‌ترین عواملی که در بالا بردن نقطه دود روغن تاثیرگذار است، تصفیه اصولی آن است. ما در ویترین نت دستگاه‌های تصفیه روغن استاندارد و باکیفیتی را عرضه کرده‌ایم تا با کمک آن‌ها استاندارد محصولات تولیدی خود را افزایش دهید. برای مشاهده این تجهیزات صنعتی می‌توانید از فروشگاه ویترین نت دیدن کنید. همچنین در صورت بروز هر نوع سوال با شماره پشتیبانی ما تماس بگیرید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *