شرایط دریافت مجوز مشاغل خانگی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شرایط صدور مجوز برای مشاغل خانگی به چه صورت است؟

هزینه‌های زندگی مخصوصاً در جوامع شهری رو به افزایش است، به صورتی که امروزه یک خانواده نیاز به چندین منبع درآمد دارد. با افزایش هزینه‌ها و جمعیت، بسیاری از افراد سعی می‌کنند با مشاغل خانگی منبع درآمدی برای خود و خانواده بوجود بیاورند. بسیاری از مشاغل خانگی در ابتدا مانند استارتاپ کوچک و محدودی آغاز به کار کرده و سپس تبدیل به کارگاه‌ها یا کارخانه‌های پر‌بازده می‌گردند. مشاغل خانوادگی دارای مزایای زیادی هستند که به دلیل همین نقاط قوت، پرطرفدار و محبوب شده‌اند.

 

صدور مجوز مشاغل خانگی

 

برای مثال مشاغل خانگی به فضای دیگری به عنوان آفیس یا محل کار نیازی ندارند و به این ترتیب، هزینه اجاره مکان، فاکتور گرفته می‌شود. معمولاً خانم‌های خانه‌دار که وظایفی مانند امور خانه و نگهداری فرزندان را به عهده می‌گیرند، می‌توانند به کمک مشاغل خانگی، منبع درآمدی داشته و در جامعه دچار انزوا نشوند. هر چند باید توجه داشت که مشاغل خانگی تنها مختص خانم‌ها نیست و هر یک اعضای خانه با هر سن و تخصصی می‌تواند در خانه مشغول به کار شود. از دیگر مزایای مشاغل خانگی می‌توان به این نکته اشاره کرد که نیازی به رفت و آمد ندارد، زیرا محل کار به محوطه خانه محدود می‌گردد که این مورد باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها می‌شود.

شرایط صدور مجوز برای مشاغل خانگی توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعیین شده است. اگر در صدد اخذ مجوز برای مشاغل خانگی هستید، می‌توانید با مطالعه مطلب پیش رو، پاسخ تمام پرسش‌های متداول را بیابید.

 

راهنمای ثبت نام مشاغل خانگی 

برای اینکه فرآیند ثبت نام و اخذ مجوز برای مشاغل خانگی تسریع شود، سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی به آدرس mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir ایجاد شده است.  بر اساس دستور وزارت کار، متقاضیان باید تا زمان راه‌اندازی و تکمیل سامانه به صورت حضوری برای مراحل ثبت نام و اخذ مجوز اقدام کنند. 

 

راهنمای ثبت نام مشاغل خانگی

 

متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از لیست مشاغل خانگی، شرایط و ضوابط اخذ مجوز و دریافت فرم ثبت نام به سایت وزارت کار و امور اجتماعی به آدرس www.mcls.gov.ir  مراجعه نمایند. تا زمانی که سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی آنلاین تکمیل و راه اندازی نشده است، متقاضیان از سایت وزارت کار، فرم ثبت نام را دریافت و پرینت کرده و پس از تکمیل آن به اداره کل تعاون مراجعه می‌نمایند.

 

برای اینکه بتوانید موفق به اخذ مجوز شوید باید درباره قانون مشاغل خانگی و شرایط آن اطلاعاتی بدست آورید. چنانچه شغل مورد نظر شما در لیست مشاغل خانگی که توسط وزارت کار و امور اجتماعی معرفی شده‌اند، موجود نباشد باید در فرم ثبت نام، شغل مورد نظر را پیشنهاد دهید سپس مشاغل پیشنهادی در صورت تصویب در لیست مشاغل خانگی قرار می‌گیرند.

 

سایت مشاغل خانگی

 

 

شرایط و ضوابط صدور مجوز مشاغل خانگی

اخذ مجوز برای کسب و کار خانگی نیاز به شرایط عمومی و اختصاصی دارد که در ادامه ذکر می‌گردند.

شرایط عمومی

  1. بایستی متقاضی دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشد.
  2. اشخاص پشتیبان حداقل ۲۰ سال سن داشته و در مراجعه ذیصلاح سابقه کیفری نداشته باشند.
  3. متقاضیان ذکور برای اخذ مجوز مشاغل خانگی نیاز به کارت پایان خدمت دارند.
  4. بایستی محل کسب و کار، محل اقامت متقاضی باشد.

شرایط اختصاصی 

  1. اشخاص پشتیبان نیاز به حداقل ۵ سال سابقه مرتبط دارند.
  2. فرد متقاضی بایستی دارای گواهی آموزش و مهارت در رشته مورد نظر باشد.
  3. چنانچه کسب و کار با مواد غذایی ارتباط دارد برای دریافت مجوز نیاز به گواهی سلامت خواهید داشت.
  4. تامین سهم آورده متقاضی مجوز به میزان حداقل ۲۰ درصد سرمایه مورد نیاز برای ایجاد رشته شغلی.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز مشاغل خانگی

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای متقاضیان ذکور
  • گواهی عدم سو پیشینه شخص پشتیبان
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • تصویر و اصل مدارک مهارت مرتبط با رشته شغلی که به کسب و کار مورد نظر ارتباط دارد.

 

شرایط تسهیلات مشاغل خانگی

بسیاری از مشاغل برای پیشرفت و موفقیت در کسب و کار خود نیاز به حمایت و تسهیلات مالی دارند. در همین راستا اگر متقاضی بتواند مجوز مشاغل خانگی را دریافت کند، امکاناتی برای او در نظر گرفته خواهد شد. می‌توانید با ارائه مجوز مشاغل خانگی به صندوق تأمین اجتماعی از مزایای آن برخوردار شوید. سقف تسهیلات مالی برای مشاغل خانگی ۲۰ میلیون تومان می‌باشد.

 

تسهیلات مشاغل خانگی

 

نکاتی درباره مجوز مشاغل خانگی

پیش از دریافت مجوز و بعد از اخذ آن باید به نکاتی توجه داشته باشید تا در رابطه با کسب و کار خود با مشکلات حقوقی یا موانع دیگر مواجه نشوید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • کسب و کار خانگی بایستی در محوطه مسکونی و محل اقامت متقاضی باشد و باعث آلودگی صوتی، بصری و زیست محیطی نگردد.
  • فروش یا عرضه محصولات و خدمات نباید در محوطه مسکونی انجام شود و تردد زیادی بوجود بیاورد.
  • چنانچه همسایگان درباره کسب و کار خانگی شما، شکایتی تنظیم کنند، مجوز مشاغل خانگی لغو شده و دوباره مورد بازبینی قرار می‌گیرد.
  • مجوز مشاغل خانگی تنها برای متقاضیانی صادر می‌گردد که رشته شغلی آن‌ها در فهرست مصوب موجود باشد یا اینکه محصول و خدمات آن‌ها مورد نیاز بازار واقع شود.
  • فرآیند دریافت مجوز مشاغل خانگی معمولاً حدود ۳ هفته تا ۱ ماه زمان نیاز دارد. البته این زمان برای رشته‌های شغلی که به نوعی با مواد غذایی ارتباط دارند و نیازمند گواهی سلامت می‌باشند، ممکن است طولانی‌تر باشد.
  • مدت اعتبار مجوز مشاغل خانگی حداقل ۶۰ ماه است.
     

 

جواز کسب خانگی

 

زمانی که سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی آنلاین راه اندازی و تکمیل شود، پاسخگویی به سوالات متقاضیان توسط کارشناسان بسیار ساده‌تر خواهد بود. همچنین پیگیری ثبت نام مشاغل خانگی به صورت آنلاین نیاز به زمان کمتری داشته و سریع‌تر به هدف می‌رسد. تا زمانی که سامانه مذکور از دسترس خارج است، متقاضیان ناچار به پیگیری حضوری در ارگان‌های مربوطه می‌باشند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *