آموزش تمیز کردن دستگاه اسپرسو

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز یکی از کارهای روتین و مهم در کافه‌ها و رستوران‌هایی است که قهوه سرو می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تمیز بودن دستگاه اسپرسو در طعم و کیفیت قهوه نهایی شما اثر بسزایی دارد. پس باید نکات مهم را برای تمیز کردن آن بدانید. در این مقاله تمام ریزه‌کاری های شستشو و تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز را توضیح می‌دهیم تا هم عمر دستگاهتان چه خانگی و چه صنعتی بیشتر شود و هم کیفیت قهوه‌هایتان در دراز مدت افت نکند.

مراحل تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خانگی

برای تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خانگی می‌توانید از سرکه استفاده کنید. سرکه علاوه بر خاصیت تمیزکنندگی، خاصیت جرم‌زدایی و ضدعفونی‌کننده هم دارد. ابتدا باقیمانده های قهوه را از دستگاه خارج کرده و فیلتر قدیمی آن را دور بیندازید. سبد قهوه را با آب گرم به خوبی بشویید و دوباره درون قهوه ساز بگذارید. یک پیمانه سرکه را با دو پیمانه آب ترکیب کنید. البته بسته به جنس دستگاه شاید بهتر باشد از میزان کمتری سرکه، مثلا نصف یک پیمانه استفاده کنید. این محلول را برای تمیز کردن قهوه ساز درون دستگاه بریزید به نحوی که مخزن آب پر شود. درحالیکه محلول سرکه درون دستگاه است آن را روشن کنید و اجازه دهید دستگاه تا نصف زمانی که برای دم کردن قهوه نیاز است روشن باشد دستگاه را سپس خاموش کنید و اجازه دهید محلول ۳۰دقیقه الی ۱ ساعت درون دستگاه بماند تا به خوبی جرم زدایی کند.

پس از این زمان دوباره دستگاه را برای نیم دور دیگر روشن کنید. احتمالا در این زمان محلول به رنگ زرد یا قهوه ای کمرنگ در آمده است که نشان میدهد جرم ها درحال جدا شدن هستند.
بعد از اتمام این فرایند دستگاه را تخلیه کرده و به خوبی با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و دوباره آن را پر از آب کرده و دستگاه را روشن کنید. جوشاندن آب در دستگاه باعث از بین رفتن بوی سرکه می شود. این کار را دو یا سه بار تکرار کنید تا زمانی که بوی سرکه کاملا از بین برود. بهتر است هربار آب مخزن را عوض کنید.

تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز صنعتی

مرحله اول در تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز صنعتی، شستشوی پرتوفیلترها است.

پرتافیلتر چیست؟

پرتافیلتر قطعه مهمی از تجهیزات دستگاه اسپرسوساز است که در تشخیص مشکلات استخراج اسپرسو کمک می‌کند، تفاله ها برداشته می شوند، سبد در معرض دید شما قرار می‌گیرد و به شما امکان می‌دهد که کل مراحل استخراج عصاره قهوه را در حین دم کردن اسپرسو تماشا کنید. دستگاه های اسپرسو کوچکتر به طور معمول دارای یک پرتافیلتر هستند، در حالی که مدل های بزرگتر تعداد بیشتری برای آماده کردن حجم و تقاضای بالاتر قهوه دارند.

روش صحیح تمیز کردن پورتافیلتر قرار دادن آن در ظرف آب و مایع شوینده در پایان هر روز کاری است.

ابتدا بسکت ها را از پرتافیلتر ها جدا کنید و هر دو آنها را داخل ظرف قرار دهید.

بک فلاشینگBackflush ) ) عملکردی در دستگاه اسپرسوساز صنعتی است تا به وسیله آن بتوانید در پروسه شستشوی دستگاه اسپرسو، تمیز کردن هد گروپ و لوله‌های داخلی آن را انجام دهد.

هربار که پمپ دستگاه اسپرسو بعد از عصاره گیری خاموش می‌شود، مقداری قهوه و آب داخل گروپ هد برمی‌گردد. تکرار این کار عملکرد مطلوب دستگاه و طعم قهوه شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بک فلاشینگ توسط مواد پاک کننده مناسب کمک می‌کند چربی و جرم‌های اضافه‌ای که داخل مجاری گروپ هد بر اثر استفاده مداوم وجود دارند تخلیه شوند.

از آن‌جایی که مواد شوینده مناسب برای قهوه معمولا شیمیایی هستند، باید اطمینان حاصل کنید که قطعات داخلی ماشین، پس از تخلیه کاملا عاری از مواد شوینده باشند. بنابراین پروسه‌ی آب کشی را باید با دقت انجام دهید.

برای استفاده از بک فلاش برای شستن قطعات داخلی دستگاه اسپرسوساز صنعتی مراحل به شرح زیر است:

1- ابتدا با برس شستشو صفحه هدگروپ را به خوبی تمیز نمایید.

2- بسکت معمولی را از درون پورتافیلتر خارج کرده، بسکت کور (Blind Basket)  را درون آن قرار دهید.

3- به اندازه نوک قاشق چای‌خوری پودر Espresso Clean یا پودر Evo Espresso Clean را درون بسکت کور ریخته، با مقدار کمی آب آن را حل کنید.

4- پورتافیلتر را بر روی گروپ هد ببندید و دگمه دستگاه را بزنید تا 10 ثانیه کار کند، سپس 10 ثانیه صبر کنید.

5- مرحله 4 را 5 مرتبه تکرار نمایید.

6- پورتافیلتر را ازهدگروپ جدا نمایید، بسکت کور را زیر آب بشویید.

7- پورتافیلتر را بدون مواد شوینده روی هدگروپ ببندید، دگمه دستگاه را 5 ثانیه بزنید و سپس 5 ثانیه صبر کنید.

8- مرحله 7 را 5 مرتبه تکرار نمایید.

 تمیز کردن نازل بخار اسپرسوساز

تمیز کردن نازل بخار اسپرسوساز کاری بسیار ساده است. نازل بخار به خاطر تماس مستقیم با شیر، قهوه ترک، هات چاکلت و … از داخل و بیرون آلوده می‌شود. توجه داشته باشید که بعد از هر بار استفاده از نازل بخار آن را با دستمالی نم‌دار تمیز کنید تا لکه‌ای روی آن قرار نگیرد.

همچنین به طور میانگین بعد از هر 5 بار استفاده برای اینکه از داخل تمیز شود آن را 2 دقیقه باز بگذارید تا با استفاده ار حرارت و بخار آب ایجاد شده کثیفی داخل آن از بین برود.

نکات مهم:

استفاده از بسکت کور یا همان سبد بدون سوراخ در طی شستشوی دستگاه اسپرسوساز بسیار مهم است. زیرا هنگام استفاده از بسکت کور، آب داغ از دستگاه خارج نمی‌شود و به داخل دستگاه برمی‌گردد. بدین ترتیب قسمت‌های داخلی دستگاه را تمیز می‌کند.

نکته دوم اینکه بسیار مهم است پس از پایان شستشو، دستگاه را چندبار با آب خالی روشن کرده و بگذارید بخار آب ته‌مانده مواد شوینده مانده در دستگاه را از بین ببرند.

همچنین به یاد داشته باشید که در شست و شوی قهوه ساز هرگز نمی توانید از مواد شیمیایی استفاده کنید زیرا این اشتباهیست که ممکن است به قیمت تعویض چند قطعه از دستگاهتان تمام شود. شما می‌توانید از قرص‌ها و یا پودرهای مخصوص شستشوی دستگاه اسپرسوساز و یا سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *