طرز تهیه منو برای کافی‌شاپ

زمان مطالعه: 6 دقیقه

برای داشتن یک کافه و کافی‌شاپ‌ موفق، وجود یک منوی کاملاً طراحی شده که به دقت چیدمان و برنامه‌ریزی شده باشد، ضروری است. منوی کافه و کافی‌شاپ شما درواقع اصلی‌ترین ابزاری است که سرمایه و پول را به سمت کسب‌وکار و تجارت شما سوق می‌دهد. یعنی یک مهندسی منوی خوب می‌تواند به جذب مشتری و فروش بیشتر و افزایش سود شما کمک کند. به گفته کارشناسان این حوزه یک منوی قوی و با طراحی خوب، می‌تواند حاشیه امن سود شما را 10 تا 15 درصد بالا ببرد.

اما طراحی یک منوی چشم‌گیر و جذاب هم ترسناک به نظر می‌رسد! مخصوصا اینکه برای داشتن یک منوی عالی هم نیازمند دانش کافی نسبت به مواد غذایی، خوراکی‌های کافی‌شاپی و اصطلاحات رایج در منوی کافی شاپ‌ها هستید و هم باید دید هنری و گرافیکی خوبی داشته باشید و رنگ‌ها و فونت‌ها را به‌خوبی بشناسید. اما ما در این مقاله، اما روند کار را در چند مرحله ساده برایتان شرح می‌دهیم.

برای داشتن یک منوی ایده‌آل از کجا شروع کنیم؟

قبل از هرچیز لازم است مشخص کنید که شما قرار است در کافی‌شاپ و کافه خود روی کدام خوراکی‌ها و غذاها تمرکز کنید و در چه سبک دکوراسیون و فضایی میزبان مشتریان خود باشید. بنابراین قبل از هرچیزی مهم است که مشخص کنید بر اساس سیاست‌گذاری کسب‌وکار‌تان، کافی‌شاپ شما بیشتر پاتوق جوانان و دانشجویان است یا گعده‌های خانوادگی؟ می‌خواهید برنامه‌های جانبی مثل نمایشگاه‌های عکاسی و نقاشی، رونمایی کتاب و کتاب‌خوانی هم در آن برگزار کنید یا کافی‌شاپ شما تنها قرار است محلی آرام و دنج برای خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه باشد؟

در حقیقت شما باید یک استایل یا سبک ویژه و یونیک برای منوی خود انتخاب کنید. سبکی و استایلی که انعکاسی از هارمونی با فضا و پرستیژ کاری و هویت کافی‌شاپ شما و شناسنامه‌ای برای آن باشد و مورد توجه مشتریان‌تان قرار بگیرد و آن‌ها را به مشتریانی همیشگی تبدیل کند. مثلا منوی کافی‌شاپ شما می‌تواند تک برگ یا به صورت کتابچه‌ای باشد. ممکن است باتوجه به دکوراسیون داخلی کافه بخواهید بر روی چوب، پارچه و … منوی خود را پیاده کنید. البته منوی کافه شما لزوماً نباید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که مشتریان در حالی که پشت میز نشسته‌اند، آن را مرور می‌کنند. مثلا می تواند به‌طور کامل روی تخته سیاه بزرگی با گچ رنگی نوشته شده و بالای پیشخوان نمایش داده شود. همچنین این روزها نمایشگرهای لمسی مختلفی هم برای این کار ساخته شده‌اند و استفاده از تبلت و یا صفحه نمایش لمسی و نرم‌افزارهای مخصوصی برای نمایش و مرور منو توسط مشتری‌ها هم کم‌کم جای خودش را در این صنعت باز کرده است.

 

هارمونی بین منو و دکوراسیون کافی‌شاپ، برگ برنده شما

 

مهم است که رنگ‌ها و هر تصویری که در منو استفاده می‌کنید متناسب با تم کافه شما باشد. حتی لحن شما در منو باید بازتابی از شخصیت کلی کافه‌تان باشد. مثلا اگر کافه شما یک بیسترو (bistro) پرطرفدار است، ممکن است بخواهید لحن منوی خود را ساده و مینیمال نگه دارید. یا اگر یک کافی‌شاپ دارید، ممکن است بخواهید کمی طنز را چاشنی منوی خود کنید. در تمام این موارد هم استفاده از فونت مناسب و خواناست که باعث می‌شود خلاقیت و ایده‌های شما به چشم بیاید، وگرنه با یک فونت نامناسب و غیرقابل خواندن منوی شما عملا از دور خارج می‌شود.عملا منوهایی که دارای اشتباه تایپی، قیمت نادرست و قدیمی یا خطاهای قالب‌بندی هستند، غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسند و حتی می‌توانند برای کنار گذاشتن کافی‌‌شاپ شما از سوی مشتریان بالقوه کافی باشند.

می‌توانید منوهای کافی شاپ‌های مختلف حتی در شهرها و کشورهای مختلف را هم ببینید و بررسی کنید و نهایتا خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که از پس درست کردن آن برمی‌آیید را یادداشت کنید و در منوی خودتان قرار بدهید. مهم این است که در این لیست یک برگ برنده و وجه تمایز نسبت به کافی شاپ‌های دیگر برای خودتان دست‌وپا کنید. برای این منظور و داشتن یک سیستم عرضه و تقاضای درست حتما طیف مشتری‌ها و مکان و موقعیت جغرافیایی و حتی تجهیزات و وسایل کافی‌شاپ‌تان را درنظر بگیرید. بهتر است لیست خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های منوی خود را بر اساس فاکتورهایی مثل تعداد کارکنان و تیم آشپرخانه‌تان و محاسبه اینکه چه چیزهایی را حتما هر روز می‌توانید تهیه کنید، آماده کنید. تا همیشه بتوانید پاسخگوی سفارش مشتری‌ها باشید و با نداشتن خوراکی و نوشیدنی‌ای که در منو دهانشان را آب انداخته دلسردشان نکنید.

 

یک راهنمای کلی برای جانمایی خوراکی‌های مختلف در منو

چیدمان یا محل درست قرارگیری اسامی، توضیحات و قیمت‌ها نیز از مهترین نکات برای داشتن یک منوی ایده‌آل هستند. برای رعایت استانداردهای لازم در چیدمان منوی خود حتما الگوهای اسکن چشم را در نظر داشته باشید و خوراکی‌های محبوب کافی‌شاپی را در نقاط حساس و چشمگیر منو معرفی کنید. بالاخره مهمترین هدف منو جذب سفارش مشتری است. سه نقطه از فهرست منو یعنی وسط، بالا سمت راست و بالا سمت چپ که مشتریان در ابتدا به آن نگاه می‌کنند توسط کارشناسان و روانشناسان مثلث طلایی نامیده می‌شود. پس بهتر است و باید به محبوب‌ترین موارد و غذاهای شما که بیشترین حاشیه سود را دارند اختصاص داده شوند.

بر اساس یک قاعده کلی وسط منو بیشتر برای قرار دادن محصولات ویژه یا منوی محدود شماست. بالا سمت راست نیز به‌عنوان دومین مکانی که چشم مشتری به سمت آن می‌رود بهترین محل برای معرفی غذای اصلی کافی‌شاپ شناخته می‌شود. پیش غذاها که همراه با خوراکی‌های اصلی می‌توانند سود شما را افزایش دهد نیز معمولا در قسمت بالا سمت چپ منو جانمایی می‌شوند.

همچنین می‌توانید با قرار دادن المان‌های گرافیکی یا عباراتی مثل پیشنهادهای ویژه، فقط برای مدت زمان محدود یا نوبرانه فصلی،  در اطراف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، توجه مشتری را به موارد خاصی از منو جلب کنید. این کار قرار است به محصولات ویژه شما کمک کند تا از سایر خوراکی‌هایتان متمایز شوند. اما یادتان باشد در منوی روی علائم پولی مثل نمادهای دلار و پوند و … تأکید نکنید چون ابدا احساس خوبی به مخاطب نمی‌دهد.

 

یک دسته‌بندی غذایی استاندارد چگونه است؟

برای جلوگیری از سردرگم‌شدن مشتری برای انتخاب خوراکی و نوشیدنی دلخواهش بهتر است و باید لیست منوی خود را به بخش‌هایی مثل صبحانه، ناهار، شام، غذا، پیش‌غذا، دسر و غیره تقسیم کنید.

هنگام ایجاد بخش‌های مختلف منو، باید در نظر داشته باشید که چند مورد از دسته‌بندی‌های خوراکی را در منوی خود دارید و چگونه می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی یا تقسیم کرد. به‌عنوان مثال، آیا می‌توانید قسمت غذای اصلی خود را به غذاهای خوراکی و ساندویچ تقسیم کنید؟ یا می‌توانید آن را بیشتر به بخش‌های گوشت گاو، مرغ یا غذاهای دریایی تقسیم کنید؟ وقتی نوبت به ایجاد بخش می‌رسد، بهتر است تا حد امکان خاص باشید، تا مشتریان شما به راحتی بتوانند خوراکی‌هایی که مورد علاقه‌شان است را در منوی‌تان پیدا کنند. ایجاد بخش‌بندی‌هایی بر اساس مواد خاص مانند گوشت گاو، گوشت مرغ و …، به‌ویژه در رستوران‌های قومی که دارای موارد منویی هستند که ممکن است مشتریان با آن‌ها آشنا نباشند، بسیار ضروری است. اگر هم در منوی خود از اسامی و کلماتی که برای مشتری ناشناخته است، برای نوشیدنی و یا غذایی استفاده کردید، باید مواد و یا میوه‌های تشکیل دهنده آن‌را کنار یا زیر نام‌ خوراکی مذکور بنویسید.

یک فوت کوزه‌گری هم اینکه، برای دسرهای خود یک منوی جداگانه ایجاد کنید. مطالعات نشان داده که اگر دسرهای شما در فهرست اصلی باشد، مشتریان کمتر از آن‌ها سفارش می‌دهند. اگر چنین منوهای جداگانه‌ای دارید، می‌توانید آن را روی میزهای کافی‌شاپ خود بگذارید تا مشتریان در طول صرف وعده غذایی خود آن‌ها را مرور کنند و به فکر امتحان دسر بیفتند. همچنین اگر کافی‌شاپ و کافه شما خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها مخصوص گیاه‌خواری، وگان یا فاقد گلوتن دارد، بهتر است در بخش‌های اختصاصی منو معرفی شوند. ایجاد یک بخش جدید، یافتن موارد منویی که مشتریان با رژیم‌های جایگزین می‌توانند بخورند را آسان می کند.

 

چگونه غذاهای خود را در منو توصیف کنیم؟

 

نوشتن توضیحات اشتهاآور منو می‌تواند مشتریان شما را ترغیب کند که خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های جدیدی را امتحان کنند. این توضیحات می‌تواند اطلاعات مهمانان مبتلا به آلرژی غذایی یا رژیم‌های جایگزین را هم ارائه دهند و به مشتریان در یافتن غذایی که مورد علاقه آن‌ها باشد کمک کند.

شما باید از توصیفاتی استفاده کنید که نه‌تنها مواد موجود در غذا را لیست، بلکه طعم و مواد غذایی آن را نیز توصیف می‌کند. مثلا، به جای اینکه تنها مواد اولیه موجود در سالاد نام برده شوند، از صفت‌ها برای اشتها‌آورتر کردن آن سالاد استفاده کنید:  سالاد راشل حاوی روگولای برگ‌دار، کاهوی رومی ترد، پنیر بز خامه‌ای و گردوی شیرین است همراه با یک توت فرنگی سبک و خوشمزه.

 

از چه عکسی در منو استفاده کنیم؟

در منوی خود از عکس‌ها کم استفاده کنید اما بی‌خیال عکس نشوید. درکل بهتر است بیش از دو تصویر در یک صفحه منوی خود استفاده نکنید، مگر اینکه منو برای یک فضای خانوادگی دوستانه طراحی شده باشد. از عکس‌های محبوب‌ترین یا پرمخاطب‌ترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کافه خود استفاده کنید. استفاده از این تصاویر باعث جلب توجه مشتریان‌تان می‌شود و احتمال سفارش آن غذا را برای آن‌ها بیشتر می‌کند.

حتما هم عکس‌های با کیفیت و نور مناسب را برای این کار درنظر بگیرید چراکه یک عکس بی‌کیفیت با نور نامناسب هیچگاه نمی‌تواند طعم خوشایند خوراکی‌های شما را منتقل کند. می‌توانید اینستاگرام را بررسی کنید و ببینید آیا مشتریان‌تان از غذاهای شما به‌صورت آنلاین عکس‌هایی را منتشر کرده‌اند یا خیر. البته اگر قصد دارید از تصاویر اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، حتماً با مالک آن تماس و ابتدا اجازه استفاده آن‌ها را بگیرید.

 

در پایان هم برخی از برنامه‌های نرم‌افزاری پرکاربرد و پرطرفدار برای طراحی منو را به شما معرفی  می‌کنیم که می‌توانید خودتان از آن‌ها برای طراحی یک منوی قابل قبول استفاده کنید. البته به شرط رعایت تمام نکاتی که در بالا گفته شد.

  • Canva

  • Design Bold

  • Adobe Spark

  • Poster My Wall

  • iMenuPro

  • Must Have Menus

 

 

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *