چطور از غذا عکاسی کنیم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

قطعا همه شما داستان کباب غاز نوشته محمدعلی جمال‌زاده و مصطفی نگون‌بخت را یادتان است که چگونه تعریف و تمجیدهای صاحب‌خانه از غاز شکم‌پری که قرار بود، با ترفندی دست‌نخورده برای مهمانی فردا از پای سفره بازگردانده شود، او را به سینی خوراکی حمله‌ور کرد و باعث شد بقیه مهمان‌ها هم رودربایستی را کنار بگذارند و غاز را حتی برای مزه‌کردن هم که شده به دندان بکشند. درعکاسی از غذا هم شما قرار است همان تعریف و توصیف‌های همراه با جزئیات را از خوراکی‌ها چه پیش‌غذا، چه غذای اصلی و دسر و حتی نوشیدنی‌ها به‌تصویر بکشید. واقعیت این است که یک عکس غذایی عالی می‌تواند کارها زیادی انجام دهد! مثلا می‌تواند بیننده را گرسنه کند، می‌تواند مشتری وارد شده به یک غذاخوری را متقاعد کند که یک غذا سفارش دهد و همین‌طور می‌تواند کتاب‌های غذا و دستورالعمل‌های پخت‌و‌پز زیادی را به‌فروش برساند.

 

 

این کار درابتدا شاید سخت به‌نظر برسد چون برای یک عکاسی جذاب از غذا شما باید همزمان سرآشپز، سبک‌شناس و عکاس باشید. یعنی تنها داشتن تخصص و مهارت در عکاسی یا داشتن تجهیزات عکاسی و لنزهای حرفه‌ای هم به‌تنهایی به‌کارتان نخواهد آمد. درواقع برای عکاسی از غذا شما نه‌فقط نورپردازی که چیدمان غذاها یا به‌اصلاح تزیین میز را هم باید خودتان مدیریت کنید تا به ترکیب‌بندی ایده‌آل برای عکس‌‌برداری برسید. اگر می‌خواهید درعکس‌برداری از خوراکی‌ها و غذا به نتیجه‌ای مانند آنچه در مجلات و کتاب‌های براق می‌بینید، برسید باید چند نکته مهم را مدنظر داشته باشید:

 

مخاطب‌شناسی

پیش از هرچیز باید مخاطب عکسی که قرار است بگیرید و جای استفاده از آن‌ها را بشناسید. آیا عکس‌های شما قرار است در یک مجله آشپزی یا کتاب آشپزی استفاده شوند؟ روی بسته‌بندی محصولات غذایی و خوراکی‌ها می‌روند؟ یا نه می‌خواهید آن‌ها روی بلاگ و صفحه شخصی شبکه‌های مجازی یک رستوران یا کافی‌شاپ منتشر کنید؟

 

نمایش تازگی غذاها

غذاها و خوراکی‌هایی که از آن‌ها عکاسی می‌کنید باید در تصاویر ترد و تازه یا به‌قول فرنگی‌ها fresh به‌نظر برسند. مهم است که وقتی غذاها هنوز ظاهر ابتدایی خود را از دست نداده‌اند و پیش از آب شدن، تغییر شکل و یا تغییر رنگ دادن، عکس مورد قبول‌تان را از آن‌ها گرفته باشید. برای این‌منظور بهتر است که غذاها کاملا پخته نباشند تا حالت تازه‌تری در عکس‌ها داشته باشند. یعنی باید پیش از پخت کامل غذا از آن عکاسی کنید. عکاسی از مراحل آماده‌سازی و روند پخت هم یادتان نرود که قطعا در ادامه کار به‌دردتان خواهد خورد.

همچنین می‌توانید از ترفندهایی برای به‌رخ کشیدن تارگی غذا در عکس‌هایتان استفاده کنید. مثلا ممکن است بخواهید از بخارهای مصنوعی مثل قرار دادن آب داغ در کنار بشقاب غذا تازگی و داغی غذا‌ را در عکس خود به‌تصویر بکشید. یا می‌توانید مقداری روغن را روی مواد غذایی گرم مسواک بزنید تا در عکس‌ها تازه‌تر به نظر برسند!  برای برخی از ظرف‌های غذایی به‌خصوص هم می‌توانید با افزودن فیلتر oil درخشندگی کافی را در عکس نهایی به دست آورید. هرچیز سبز (مانند برگ‌های کاهو) هم با خیساندن در آب یخ تنها چند دقیقه قبل از شروع عکاسی، سبزتر و تازه‌تر به‌چشم می‌آیند. البته قبل از عکاسی از آن‌ها، آنها را خشک کنید.

 

با چیدمان اختصاصی خودتان، سبک‌تان را در عکاسی جاری کنید.

ترکیب‌بندی در هر ژانر عکاسی از جمله عکاسی از غذا اهمیت زیادی دارد. از آنجا که احتمالاً از بسیاری از لوازم و اجزای سازنده غذا و ظروف در قاب استفاده می کنید، باید آن‌ها را به روشی هوشمندانه و با جذابیت بصری کنار هم بچینید. چیدمان میز و لوازم جانبی می‌تواند کمک یا مانع بزرگی برای گرفتن عکسی خارق‌العاده از غذا باشد. اینجاست که در نظر گرفتن رنگ ظروف، کارد و چنگال، میز، پارچه سفره‌ای و غیره که موضوع اصلی شما یعنی غذاها و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را احاطه کرده‌اند بسیار مهم می‌شود و تأثیر مهمی در نتیجه نهایی کارتان دارند.

می‌توانید از فضاهای خالی برای تعریف یک داستان درباره غذایی که از آن عکاسی می‌کنید، استفاده کنید، یا می‌توانید شرحی درباره منشا و تاریخچه غذا بدهید. با این حال، بهترین روش معمولاً احاطه کردن غذای اصلی شما با مواد تشکیل‌دهنده و وسایل شیک و ساده آشپزخانه است. یعنی شما می‌توانید با مواد مختلفی از جمله سس‌ها، روغن‌ها و ظروف بازی کنید تا بک چیدمان و ترکیب‌بندی ایده‌آل خودتان برسید. همچنین می‌توانید بسته به نوع غذا وسایل مختلفی مثل ظرف، شیشه، گل‌وگیاه، لیوان و پارچه را دور ظرف اصلی غذا بچینید.

توصیه اصلی این است: فضا و غذا‌ها را برای نگاه کردن آماده کنید، نه طعم و مزه! مطمئن شوید که با ترکیب‌بندی‌تان نحوه تهیه یک غذای خاص را نشان می‌دهید. این کار توجه بیننده شما را به غذا جلب می کند! از ایجاد کنتراست بین پس زمینه و غذا  نیزغافل نشوید. چیزی که به‌سادگی هم به‌دست می‌آیند و تنها کافی‌ست تا فضاهای خالی لبه‌های بشقاب غذا را جدی بگیرید!

رنگ‌ها‌ هم بخش مهمی از رسیدن به یک کنتراست خوب هستند. در بسیاری از موارد می‌توانید تزییناتی متناقض با رنگ ظرف به کادرتان اضافه کنید. دانش در مورد چرخ رنگ و اینکه کدام رنگ‌ها باهمدیگر تضاد دارند و کدام رنگ‌ها مکمل همدیگر هستند می‌تواند به شما در یک عکاسی حرفه‌ای از غذا کمک کند.

 

نور مناسب: برگ برنده شما در عکاسی از غذاها

 

هرعکس خوبی از جمله یک عکس خوب از غذاها وابستگی مستقیمی به مدیریت نور هستند. یک تغییر شدت و زاوایه نور ساده می‌تواند، کیفیت کار شما را تا اندازه زیادی بالا و پایین کند. در عکاسی از غذاها این نور است که به شما کمک می‌کند تا محتویات بشقاب‌ها را برجسته‌تر و اشتهاآورتر کنید یا به عکس‌تان عمق و حالت اضافه کنید. نور طبیعی بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه در یک نورپردازی حرفه‌ای است. یک نورپردازی نرم و پراکنده که با نور طبیعی پنجره ایجاد شده و سایه‌های بسیار ملایمی درفضا به‌وجود آورده، زیبایی عکس‌های غذایی شما را چندین برابر می‌کند. اگر بتوانید در یک روز ابری از نور طبیعی پنجره برای عکاسی‌تان استفاده کنید، که خیلی خوش‌شانس هستید.

البته اگر تصمیم دارید فقط با نور طبیعی کار کنید، اصلاح آن را فراموش نکنید. نور طبیعی تقریباً هرگز بدون برخی تغییرات ظریف (یا بارزتر) کامل نیست. ابزارهای خاصی عکاسی وجود دارند که به شما در کنترل نور کمک می‌کنند تا عکاسی از غذای شما به سطح بالاتری برسد. مثلا اگر نور زیاد باشد می‌توانید از دیفیوزر کمک بگیرید و نور را نرم کنید. به طور کلی بهترین نور از سمت جلو (یعنی تابش از سمت شانه عکاس) است، اما می‌توان تمام زوایای نور طبیعی را هم به کار گرفت. بسته به میزان نور موجود، ممکن است لازم باشد از یک سه پایه در کارتان استفاده کنید.

اگر هم دست‌رسی به نور طبیعی ندارید، نگران نباشید. می‌توانید سایه‌ها و جلوه‌های نوری مورد نظر خودتان را با قرار دادن لامپ و یک یا دو آباژور به‌صورت مصنوعی به وجود بیاورید و نورپردازی مورد علاقه‌تان را با استفاده از نورهای استودیویی یا اسپید‌لایت‌ها در استودیو شبیه‌سازی کنید. البته در کار با نورهای استودیویی حتما از ابزارهای تخصصی پخش نور و سافت‌باکس استفاده کنید تا نور به خوبی در کادر شما پخش شود.

نور طبیعی یا نورهای استودیویی، همیشه یادتان باشد که استفاده نامناسب از نور، عکاسی از غذای شما را خراب میکند، بنابراین توجه کافی به نورپردازی‌تان داشته باشید.

 

زاویه درست عکاسی

کادربندی و پیدا کردن  زوایه درست هنگام عکاسی از غذا اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. برای همین مهم است که قبل از عکس گرفتن و چیدن غذا بدانیم قرار است از چه زاویه‌ای عکاسی کنیم.

به‌طور کلی در عکاسی از غذا، دو زوایه معمول و رایج برای عکاسی وجود دارد:  زاویه‌ی ۴۵ درجه که در آن از یک زاویه از کنار غذاها عکس‌برداری می‌شود و درواقع زاویه دید فردی که پشت میز نشسته را بازنمایی می‌کند، و زاویه‌ی ۹۰ درجه یا عکسبرداری از بالای غذا و به‌صورت عمودی است. هرکدام از زاویه‌های هم بسته به نوع غذا کاربردهای خودشان را دارند. مثلا برای عکاسی از غذاهای تخت مثل پیتزاها بهتر است زاویه 90 را انتخاب کنیم و برای عکاسی از غذاهای حجیم مثل کیک‌ها و … از زاویه 45درجه استفاده شود.

 

روی کدام بخش کادر فوکوس کنیم؟

فوکوس دیگر عنصر اساسی عکسی با ترکیب‌بندی خوب است که قطعا با یک زاوایه‌بندی درست محقق به‌دست می‌آید. بخشی از غذا را که جالب و آبدار به نظر می‌رسد انتخاب کنید و نقطه تمرکز تصویر خود را روی آن تنظیم کنید.

یکی دیگر از کلیدهای مهم عکاسی موثر از غذا، دانستن چگونگی کنترل عمق میدان و انجام عمدی این کار است. اغلب عکاسان این حوزه تمایل دارند از عمق میدان کم برای جلب توجه چشم به قسمت خاصی از عکس (معمولاً قطعه اصلی غذا یا بخشی از آن) استفاده کنند. گاهی اوقات هم، ممکن است بخواهید دیافراگم دوربین خود را ببندید تا عمق میدان عمیق‌تری را داشه باشید. هر دوی این انتخاب‌ها می‌توانند برای یک عکاسی خوب جواب بدهند، اما مهم این است که از روند عمق باریک میدان آگاه باشید و تصمیم خود را در این مورد متناسب با سبک خود بگیرید.

با استفاده از ابزارهایی نظیر Tilt-Shift، که در بسیاری از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس از جمله Snapseed وجود دارد، می‌توانید از تاثیری شبیه عمق میدان برای هدایت چشم بیننده به مهم‌ترین بخش تصویر استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *