تاثیر بسته بندی در انتخاب مشتری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا بسته‌بندی فقط بسته‌بندی است؟ اگر به عنوان یک صاحب کسب‌وکار به این جمله باور دارید، احتمالا حرفه و محل درآمد خود را با شکست مواجه می‌کنید. هدف اصلی از تولید هر کالایی، به هر حال، جذب مشتری و تشویق آن‌ها برای خرید محصول است و بسته‌بندی محصولات شما بیش از آنچه تصور می‌کنید در تصمیم‌گیری‌های مصرف‌کننده برای خرید آن‌ها نقش بازی می‌کنند. واقعیت این است که هزاران محصول مشابه محصول تولیدی شما در بازار و قفسه‌های هایپرمارکت‌ها برای جلب توجه مصرف‌کنندگان وجود دارد و این یک طراحی بسته‌بندی مناسب است که می‌تواند نظر مصرف‌کننده را به خود جلب کند و باعث شود محصول شما در کنار یک ردیف پر از محصولات رقیب به‌چشم بیاید و در چرخ خرید مشتری قرار بگیرد.

به‌گفته The Paper Worker، یک سوم تصمیم‌گیری مشتری برای خرید یا عدم خرید یک کالای خاص صرفاً به بسته‌بندی محصول وابسته است. اهمیت بسته‌بندی در انتخاب مخاطب وقتی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که بدانیم یک بسته‌بندی نهایتا 7 ثانیه زمان دارد تا در مشتری تأثیر خوبی ایجاد و او را برای خرید ترغیب کند. همچنین طبق یک نظرسنجی، 52٪ از مشتریان آنلاین اعلام کرده‌اند که دریافت سفارشات خود در بسته‌بندی‌های ممتاز، باعث شده تا خرید خود را از شرکت مذکور ادامه بدهند.

 

نجوای یک بسته‌بندی ایده‌آل در ناخوآگاه مشتری: من را بخر، من را بخور!

یک بسته‌بندی جذاب مصرف‌کننده را به سمت محصول شما صدا می‌زند و او را برای خریدش تشویق می‌کند. درواقع نمادها، رنگ‌ها، بافت و سبک بسته‌بندی محصول شما یک تشخیص فوری درباره کیفیت آن در ذهن مصرف‌کننده ایجاد و او را ترغیب می‌کند تا یک تصمیم سریع برای خرید بگیرد. می‌توان گفت بسته‌بندی محصول شما یک پیام مورس و رمزی به ناخودآگاه مشتری ارسال می‌کند که به او می‌گوید: اگر لفاف محصول خوب به نظر می‌رسد قطعا کیفیت خوبی هم خواهد داشت. درست مثل ارتباط ناخودآگاهی که تزیین زیبای یک خوراکی و غذای خوشمزه برای آب‌انداختن دهان در ذهن ما شکل می‌گیرد.

به زبان ساده‌تر، اگر کوکی روی بسته‌بندی محصول تولیدی شما خوب به نظر می‌رسد، در ذهن مشتری اینگونه معنی می‌شود که طعم خوبی دارد. اینجاست که استفاده از کلماتی مانند خوشمزه، مغزدار، ترد یا آبدار برای توصیف محصول روی بسته‌بندی به افزایش این اثر ناخودآگاه و ایجاد ارتباط بین طعم و احساس خوب نسبت به بسته‌بندی محصولات کمک می‌کند. اصولا ذهن ما اطلاعات ورودی را می‌پذیرد و درست بودن آنها را باور می‌کند. مثلا اگر به ما گفته شود فلانی آدم خوبی است، ذهن ما قبل از تعامل با آن شخص قضاوت مثبتی از او خواهد داشت. این موضوع درباره اطلاعات محصولات روی بسته‌بندی نیز صدق می‌کند.

 

بسته‌بندی یا یک بیلبورد رایگان تبلیغاتی با دید میلیونی؟

درنظر داشته باشید که یک بسته‌بندی خوب حکم تبلیغات رایگان و جنبه یک فرصت بازاریابی را هم برای برند و محصولات شما دارد. زیرا اگر بسته‌بندی محصولات شما از جذابیت و ویژگی خاصی برخوردار باشد، احتمالا خریداران بیشتر از آن عکس می گیرند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. البته بسته‌بندی بیش از یک برچسب برای یک محصول است که اطلاعات مهمی مانند مواد تشکیل‌دهنده، دستورالعمل استفاده، ویژگی‌ها و مزایایش را شرح می‌دهد. بسته‌بندی‌ها معمولا اطلاعات خدمات مشتری مانند جزئیات تماس برای گرفتن بازخورد و سوالات هم هستند تا هم احساس بهتری در مشتری نسبت به محصول و تولیدکننده ایجاد کنند. اساسا هرچه خریدار بهتر متوجه شود چه چیزی را و از چه کسی خریداری می‌کند، احتمال رضایت او از خرید بیشتر خواهد بود.

 

 بیشتر بخوانید: لیست قیمت دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار

 

  بسته بندی بازتابی از پرستیژ برند شماست.

بسیار مهم است که مخاطبان محصول‌تان را بشناسید و بسته‌بندی خود را متناسب با نیازها و علایق آن‌ها طراحی کنید. یعنی مشخص کنید مشتری‌های شما چه کسانی هستند؟ آیا کودک هستند؟ چه جایگاه و طبقه اجتماعی‌ای دارند؟ و … تا بسته‌بندی محصول‌ با روحیات و نیازهای آن‌ها همخوانی داشته باشد. بسته‌بندی محصول درحقیقت بازتابی از محصول داخل و کل برند شماست. بنابراین، هنگام طراحی بسته‌بندی، باید خواسته‌ها و نیازهای مصرف‌کنندگان را در نظر داشته باشید تا انتخاب سبک و رنگ‌هایی که در بسته‌بندی مورد  استفاده قرار می‌گیرد برای مصرف‌کنندگان جذاب بوده و آن‌ها را ترغیب به انتخاب محصول مذکور کند. به عنوان مثال، اگر محصول شما برای یک مکانیک اتومبیل ساخته شده است، یک بسته‌بندی با صورتی‌های روشن و بنفش و فونت‌های منحنی بر روی برچسب احتمالا آن‌ها را جذب نخواهد کرد!

اصولا رنگ‌های به کار رفته در بسته‌بندی محصول شما نقشی اساسی در تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده دارند. مغز ما به روش‌های مختلفی نسبت به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، محصولات با بسته‌بندی سفید، سادگی، ایمنی و خلوص را به بیننده منتقل می‌کنند. رنگ‌های دیگر مانند آبی، معانی مختلفی را بیان می‌کنند. رنگ آبی آسمانی روشن بیشتر بازیگوشی قلمداد می‌شود، در حالی که یک آبی دریایی تیره بسیار حرفه‌ای‌تر به حساب می‌آید.

 

بسته‌بندی برند شما را از دیگران متمایز می‌کند.

مشتری‌های شما باید بتوانند محصولات‌تان را با یک نگاه تشخیص دهند، بدون اینکه نیازی به خواندن بسته داشته باشند. یکی از اصلی‌ترین کارکردهای یک بسته‌بندی شرطی‌سازی مشتری و عادت دادن او به رنگ‌ها و شکل‌هایی مشخص برای محصولاتی مشخص از برندهای مشخص است. به‌عبارت دیگر یک بسته‌بندی خوب به مشتریان شما کمک می‌کند دفعه بعدی که خرید می‌کنند محصول شما را به‌خاطر داشته باشند. برای همین هست که بسیاری از برندها و مارک‌های مختلف در طول دهه‌ها، تنها تغییرات جزئی در بسته‌بندی محصولات خود ایجاد کرده‌اند و به ظاهر اصلی و کلاسیک بسته‌بندی محصول وفادار مانده‌اند. یادتان باشد بسیاری از محصولات موفق که آرم، رنگ یا بسته‌بندی خود را تغییر داده‌اند، پس از ایجاد یک تغییر بزرگ، به نوعی با واکنش خریداران روبرو شده‌اند.

 

بسته‌بندی‌های جدید عرصه کنش‌های اجتماعی و هویت‌یابی مدنی

حالا که می‌دانیم طراحی بسته‌بندی محصول می‌تواند یک برگ برنده برای جلو افتادن از رقابت در بازار باشد، باید به آنچه مصرف‌کننده‌های امروز را تحت تاثیر قرار می‌دهد توجه بیشتری نشان بدهیم و نیازهای خاص و علایق ویژه آن‌ها را در بسته‌بندی محصولات خود درنظر بگیریم. مثلا بر اساس مطالعه‌ای که روزنامه گاردین انجام داده 70٪ از مصرف‌کنندگان به‌دنبال برندهایی هستند که از بسته‌بندی پایدار و مواد بازیافت مطلوبتری استفاده می‌کنند و Cone Communications هم می‌گوید 84٪ از مصرف‌کنندگان به‌طور خاص به‌دنبال محصولات دوستدار محیط‌زیست هستند.  اینکه مصرف‌کننده‌ها امروزه به‌طور فزاینده‌ای برای بسته‌بندی سبز و دوستدار محیط‌زیست ارزش قائل هستند یعنی استفاده از طراحی خلاقانه بسته‌بندی همراه با مواد بازیافتی و قابل تجزیه یا بازیافت، احساسات خوب مصرف‌کنندگان را نسبت به محصول تقویت می‌کند. توجه به این دغدغه‌های مشتریان نه‌تنها اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد، بلکه اثبات شده که تأثیر بسیار مثبتی هم در فروش دارد و به ایجاد وفاداری به برندتان کمک می‌کند.

فراموش نکنید خریداران امروز تمایل دارند کالاهای مورد نیازشان را از برندهایی خریداری کنند که مطابق با اعتقادات و ارزش‌هایشان باشد، حتی اگر این کار به معنای صرف هزینه کمی بیشتر باشد. یک مشتری که دارای حساسیت‌های مدنی و اجتماعی زیست‌محیطی است، خرید از برندی که این ارزش را منعکس نمی‌کند صرفاً به دلیل ارزان‌تر بودن آن خیانت به خود و باورهایش می‌داند. پس ابدا نگران هزینه احتمالی اضافی که یک بسته‌بندی سبز باعث می‌شود نباشید.

 

 

 

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *