مناسب‌ترین زمان برای هرس درختان گردو

زمان مطالعه: 5 دقیقه

درختان گردو از باارزش‌ترین گونه‌های حیات نباتی هستند که با طول عمر نزدیک به 150 سال، یک سرمایه قابل توجه مالی و زیست‌محیطی برای صاحب درختان و منابع طبیعی هر کشوری محسوب می‌شوند. مثلا چوب یک درخت گردوی سیاه که روکش درجه A دارد و قطر آن 19 اینچ است، حدود 700 یا 800 دلار قیمت‌گذاری می‌شود. در اهمیت ارزش مالی یک درخت گردو همین بس که بروس تامپسون، نویسنده کتاب گردوی سیاه برای سود، تخمین می‌زند که یک درخت بالغ درخت گردو سیاه می‌تواند حدود 100000 دلار به ازای هر جریب ارزش الوار ارزش داشته باشد. علاوه بر این‌ها درختان گردو از مهمترین منابع تولید دانه‌های روغنی هستند که در صنایع غذایی و بهداشتی و دارویی کاربردهای فراوانی دارند. همچنین آجیل‌های خوشمزه‌ای را برای خوردن انسان‌ها، پرندگان و سنجاب ها تولید می‌کنند. همه این‌ها مراقبت از این درختان را ضرروی می‌‌کند و یکی از مهمترین روش‌های مرابتی از هر درختی، هرس کردن به‌موقع و اصولی آن است.

 

چرا درخت گردو را هرس می کنیم؟

درختان گردو معمولا تا ارتفاع 35 متری و با سایبان‌های گسترده و شاخه‌های جانبی متعدد و بلند رشد می‌کنند و بخش مهمی از فضای یک باغ را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین مدیریت سایز و اندازه درخت و شاخ‌وبرگ‌هایش هم برای سلامت خودش مفید است و هم سلامت دیگر گیاهان همسایه‌اش را تضمین می‌کند. برای هرس درخت گردو به‌منظور مدیریت فضا، برداشتن شاخه‌های متقاطع یا شاخه‌هایی که در جهت‌های بی‌قاعده رشد کرده‌اند، و از بین بردن چوب‌های مرده و شاخه‌های آسیب‌دیده لازم است. یعنی اینجا شما به هرس منظم که به هرس فرم معروف است، نیاز نخواهید داشت و هدف‌تان صرفا کنترل ارتقاع و سلامت و ظاهر درخت است. این کاربرای ایمن نگه داشتن درخت انجام می‌شود. بعلاوه آفات رایج در محصولات کشاورزی را با هرس می‌توانید تا حدود زیادی از بین ببرید.

شما همچین ممکن است به‌منظور افزایش محصول درخت به هرس باردهی برای درخت گردوی خود اقدام کنید. اشاره شد که درخت گردو، درختی حجيم و گسترده است. برای اینکه درخت شما ب‌خوبی رشد کند و میوه‌های بیشتری هم بدهد، تاج درخت گردو باید از فضای کافی برخوردار باشد و شما با هرس کردن این فضا را برای تاج ایجاد می‌کنید. پس هرس درخت گردو برای سلامت، ساختار و بهره‌وری درخت بسیار مهم است و باید به‌صورت اصولی و دقیق انجام شود.

 

آنچه باید موقع هرس کردن درخت گردو رعایت کنید.

شیوه هرس‌کردن یک درخت گردوی جوان که تازه درحال رشد و شاخ‌وبرگ گرفتن است با هرس یک درخت گردو کهن سال بیشتر از ۳۰ سال تفاوت‌های اساسی دارد. هنگامی که شما در حال پرورش یک درخت گردوی جوان هستید، با هرس کردن درواقع چگونگی رشد و توسعه شاخه‌های آن را مدیریت می‌کنید و مثلا باید تصمیم بگیرید که شاخه‌های داربست (کناری) را تا چه اندازه از سطح بالا قرار دهید. اکثر درختان گردو هم به‌سرعت شکل می‌گیرند و عملا پس از چند سال رشد دیگر نیازی به هرس منظم ندارند.

نحوه انجام هرس درخت گردو با استفاده از روش‌های صحیح در زمان مناسب، تضمین‌‌کننده میزان باردهی درخت و طول عمر آن است. مثلا هرگز یک درخت گردو را هرس سخت و سنگین نکنید چون ابدا آن را تحمل نخواهد کرد. درواقع بسیار مهم است که در هر جلسه هرس بیش از 20 درصد تاج برداشته نشود.

به‌صورت کلی برای انجام یک هرس اصولی بهتر است، شاخه‌هایی را که به سمت پایین رشد کرده‌اند، به هم می‌مالند یا رشد شاخه‌های دیگر را مختل می‌کنند، بردارید. این کار باعث متعادل نگه داشتن درخت و حفظ شکل یکپارچه  آن می‌شود. برای این منظور یک ساقه اصلی و 3 تا 5 شاخه با زوایای باز را در بالای درخت انتخاب کنید و هر شاخه رقیب این شاخه‌ها یا یبازوهای اصلی را که ممکن است در اطراف آن رشد کند، هرس کنید. این کار به شکل دادن تاج درخت گردوی شما کمک می‌کند و میوه‌دهی آن را افزایش می‌دهد. این شاخه‌های انتخابی باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر از همديگر فاصله داشته و در جهات مختلف همدیگر رشد کرده باشند.

همچنین مهم است که موقع هرس کردن با انجام سه برش در هر شاخه، احتمال عفونت را در آن کاهش دهید. یعنی ابتدا برش کوچکی در زیر شاخه نزدیک یقه بزنید تا اطمینان حاصل کنید که پوست پارگی نداشته و بافت ساقه را نشان نمی‌دهد. سپس یک نقطه دورتر از اندام را انتخاب کنید و کل شاخه را برش دهید. حالا اجازه دهید این شاخه رها شود و یک خراش کوچک را در جایی که با درخت روبرو شده است باقی بگذارید. سرانجام، برای کاهش خراش، یک برش سوم ایجاد کنید و یقه را در پایه شاخه سالم نگه دارید تا باعث بهبود سریع شود. برای جلوگیری از خطرات ایمنی و به حداقل رساندن بافت ساقه در معرض، شاخه‌های شکسته یا آویزان درخت را هم هرس کنید.

شاخه‌های کوچک ممکن است هنگامی که درخت در تابستان هرس می‌شود‌، مجدد در اطراف بریدگی‌ها دوباره رشد کنند. برای اطمینان از رشد تمیز درخت در بهار بعدی، در پایان زمستان وقتی درخت خوابیده است دوباره آن را هرس کنید. حواستان هم باشد حتما در پروسه هرس کردن، اطمینان حاصل کنید که برش‌ها قبل از به‌خواب رفتن درخت در زمستان به خوبی بهبود پیدا می‌کنند.

نکته دیگر اینکه، درختان گردو به شته‌ها و کنه تاول گردو و همچنین لکه مرجانی و لکه برگ حساس هستند. برای جلوگیری از انتقال این عفونت‌ها و آفت‌ها به آن‌ها، حتما ابزار هرس و اره هرس خود را پیش از کار با هر درخت ضدعفونی و تمیز کنید تا باعث یک همه‌گیری ناخواسته بین درختان باغ خود نشوید.

 

چه زمانی بهترین زمان برای هرس درخت گردو است؟

 

درختان گردو مستعد خونریزی شیره هستند، یعنی میزان شیره استخراجی درخت گردو که به آن خون درخت هم می‌گویند، هنگام برش شاخه‌های آن در مقایسه با دیگر درختان میوه، بیشتر است. بنابراین بهتر است هرگونه هرس درخت گردو بین اواسط تابستان و اوایل پاییز صورت گیرد تا از بین رفتن آب زیاد آسیبی به درخت وارد نکند یا افزایش رطوبت باعث رشد قارچ‌ها در بدنه درخت و جذب آفت‌ و ایجاد بیماری‌ در آن نشود.

بهترین زمان برای هرس درخت گردو، زمانی‌ست که زخم‌های هرس بتوانند با سرعت بیشتری بهبود پیدا ‌کنند. مثلا در طول تابستان درختان گردو بیشتر از دیگر مواقع بیشتر در معرض عفونت قرار دارند، چون در حال رشد هستند و زخم‌های هرس به‌سرعت بسته نمی‌شوند. مثلا بهتر است برای هرس یک درخت گردوی جوان هم اوایل بهار، قبل از شروع فصل رشد آن دست‌به‌کار شوید. واضح است که هرچه سطح مقطع زخم هرس بزرگتر باشد، مدت زمان بیشتری هم برای بهبودی نیاز خواهد داشت.

اواخر فصل خواب درخت که درختان هنوز برگ ندارند و می‌توانید شکل درخت آن‌ها را به راحتی ببینید و با قطع یک شاحه اشتباه، رشد جدید درخت که در بهار منتظر آن است را قطع نمی‌کنید نیز می‌تواند یک زمان ایده‌آل برای انجام هرس درخت باشد. حتما هم به یاد داشته باشید که هرس درخت گردو نباید بعد از ریزش برگ‌ها در زمستان یا بهار باشد. هرس درخت گردو در زمستان، باعث یخ‌زدن آب در مناطق برش‌داده و پارگی بافت و آسیب جدی به درخت می‌شود و باید از آن اجتناب کنید. البته گاهی ممکن است به دلیل مواردی مثل آسیب‌های ناشی از طوفان یا دیگر شرایط ضروری در سایر مواقع سال مجبور به هرس درخت گردو شوید.

در کشور ما زمان مناسب و ایده‌آل برای هرس کردن درختان گردو، بازه زمانی ابتدای تیر تا پایان شهریور است و در مناطق سرد هم معمولا از اسفند تا فروردين هرس درختان گردو را انجام می‌دهند.

 

 

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *