تجهیزات مورد نیاز گلخانه چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اساس کار گلخانه‌ها این است که گرما و نور را به دام بیندازند تا بتوانیم بدون توجه به آب و هوا و شرایط جوی، گیاهان را پرورش بدهیم. می‌دانیم که گیاهان برای زنده ماندن و رشد به نور، دما یا گرمای مناسب، هوا ، آب و مواد مغذی نیاز دارند و انواع گلخانه در هرمتراژی قرار است به ما در تامین اصولی و همیشگی این ملزومات کمک کنند. برای همین داشتن بهترین تجهیزات گلخانه‌ای و لوازم جانبی گلخانه‌ای می‌تواند در مدیریت موثر گلخانه ما نقش اساسی داشته باشد. البته انتخاب این تجهیزات  به نوع گلخانه‌ای که دارید و محصولاتی که قرار است در آن پرورش بدهید، بستگی دارد. مثلا هرچه گل خانه شما بزرگتر باشد یا کارایی صنعتی در تولید انواع گیاهان و سبزی‌ها در حجم بالا داشته باشد، تجهیزات گلخانه‌ای بزرگ‌تر و بیشتری اعم از تجهیزات آبیاری، چراغ و سیستم تهویه نیاز خواهد داشت. اما برای یک گلخانه کوچک که ممکن است روی پاسیو راه‌اندازی شود، احتمالا فقط به لوازم تجهیزات مورد نیاز گلخانه خانگی مانند رطوبت‌سنج ساده و کیت‌های آزمایش نمونه خاک نیاز داشته باشید. البته وقتی صحبت از لوازم گلخانه‌ای می‌شود، مواردی ابتدایی وجود دارد که فارغ از مساحت و حجم کاری گلخانه‌تان به آنها نیاز خواهید داشت: مثل ظروف گلخانه‌ای و گلدان‌ها و جعبه‌های بذر.

برای حداکثر استفاده از گلخانه و حفظ و گسترش حاصلخیزی آن، شما باید به نوع و نحوه قرارگیری ستون‌ها، تیرها، تسمه‌ها و درکل اسکلت فیزیکی آن هم توجه داشته باشید. سازه‌های گلخانه‌ای باید سبک و قوی باشند و بتوانید به‌راحتی و به‌سرعت آن‌ها را تعمیر و تمدید کنید. معمولا در ستون‌ها، تکیه‌گاه‌ها و تقویت‌کننده‌های یک گلخانه از مصالحی مثل چوب، فولاد گالوانیزه، آهن و آلومینیوم استفاده می‌شود و  در تسمه‌ها و تیرهای آن فولاد گالوانیزه، آهن و آلومینیوم به کار می‌‌برند. پایه‌های هم ساختمان هم با تن پوشانده می‌شوند و برای در ایمن‌سازی بیشتر محیط هم بسته به نوع گلخانه از سیم گالوانیزه یا پروفیل‌های فولادی یا آلومینیوم گالوانیزه استفاده می‌کنند.

 

اصلی‌ترین تجهیزات گلخانه‌ای کدامند؟

به‌صورت کلی مهمترین تجهیزات گلخانه‌ای که در شروع کار به آن‌ها نیاز خواهید داشت عبارتند از:

  • صفحه نمایش برای کنترل میزان نور، رطوبت و دما

  • فن استخراج‌کننده یا فن گردش هوا

  • سیستم مه‌پاش برای افزایش رطوبت و کاهش دما

  • سیستم خنک‌کننده تبخیر آب

این دستگاه‌ها بیشتر برای کنترل سطح دما و رطوبت داخلی گل خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به حفظ و ثتبت شرایط مناسب برای رشد گیاهان ما کمک کنند. البته طی دو دهه گذشته افزایش چشمگیری در ابزارها و تجهیزات گلخانه‌ای صورت گرفته و از ابزارهای بزرگی مانند رایانه‌های کنترل گلخانه تا ابزارهای قابل حمل نظارت روزمره رشد گیاه، در گلخانه‌های بزرگ و کوچک جای خودشان را باز کرده‌اند. از مهمترین اتفاقات این عرصه، همه‌گیر تر شدن تجهیزات گلخانه هوشمند است. تجهیزاتی که دست ما را برای استفاده همزمان از آب و کود از طریق سیستم آبیاری باز می‌گذارد و از دمای گلخانه تا PH خاک گیاهان را به‌صورت اتوماتیک کنترل می‌کنند.

 

یک گلخانه هوشمند چگونه کار می‌کند؟

گلخانه‌ های هوشمند، انقلابی در صنعت كشاورزی محسوب می‌شوند که از طریق استفاده از حسگرها، محرك‌ها و سیستم‌های نظارت و كنترل با ایجاد سیستم خودكار میكروكلایمی متناسب با رشد گیاه، شرایط رشد گیاهان را بهینه كرده و به روند رشد آن‌ها نظارت می‌کند. اما معمولا از چه سنسورهایی در گل خانه هوشمند استفاده می‌شود؟ چه نوع حسگرهایی در گلخانه‌ها مفید خواهند بود؟ از حسگرهای گلخانه‌ای معمولاً برای مواردی مثل تشخیص رطوبت و دما استفاده می‌شود. سنسورهایی هستند که در خاک قرار می گیرند تا میزان رطوبت آن را اندازه‌گیری کنند.

از مهترین سنسورهای دما و رطوبت که در راه‌اندازی یگ گلخانه هوشمند به‌کار شما می‌آیند، دماسنج‌های مادون قرمز هستند که با تأمین دمای مطلوب به بهبود جوانه‌زنی و ریشه‌زایی گیاهان کمک می‌کنند. گرانترین دماسنج‌های مادون قرمز دارای بالاترین وضوح (+ 1˚F) خواهند بود، در حالی که ارزان‌ترین ها با کمترین وضوح (+> 2˚F) کار می‌کنند.

PH متر نیز از دیگر دستگاه‌های مهم یک گلخانه هوشمند است که تشخیص اینکه به چه مواد مغذی اضافی برای رشد بهتر گیاه نیاز دارید را راحت کرده است. اهمیت اندازه‌گیری و نظارت بر pH اینجاست که در محیط‌های بدون خاک pH ممکن است به‌سرعت تغییر کند و رشد گیاه را به‌خطر بیندازد. مثلا شمعدانی و گینه نو ایمپاتیانس نباید در سطح pH زیر 5.8 رشد کنند. در مقابل، گل اطلسی، خاکیاری، کالیبرهواس و نمسیا هم نباید در سطح pH بالاتر از 6.5 قرار داشته باشند.

همچنین کنتورهای نمک EC یا نمک سنج محلول که میزان نمک موجود در محیط را اندازه‌گیری می‌کنند، یک دستگاه هوشمند گلخانه‌ای برای اندازه‌گیری میزان نمک محیط و کارکرد درست انژکتور گلخانه هستند. حتما می‌دانید که نمک محیط بیش از حد منجر به خروج آب از ریشه و سوختن آن و در نهایت منجر به مرگ و پوسیدگی گیاه می‌شود.

 

وقتی برای کشت به خاک نیاز ندارید!

گلخانه‌های هیدروپونیک یا آب‌کشت نیز اغلب دارای یک سیستم هوازی یا آبیاری خاص هستند که از طریق آن و بدون نیاز به خاک و کمترین میزان مصرف آب، ریشه‌‌ها را در محلول‌های غذایی حل شده در آب با تمام مواد شیمیایی و معدنی لازم برای رشد گیاه پرورش می‌دهند. در یک گلخانه‌ هیدروپونیک از زیرلایه‌های بی‌اثر آبیاری شده توسط آبیاری قطره‌ای یا پاشش برای کشت استفاده می‌شود و شایعترین بسترهای این نوع کشت پرلیت، پشم سنگ، الیاف نارگیل و پیت هستند. در این گلخانه‌ها شما علاوه بر پمپ‌های آب و سیستم‌های کنترل آب و هوا به پمپ‌های هوا و سنگ‌های هوا برای سیستم‌های هیدروپونیک، مخازن هیدروپونیک شامل سینی‌ها و جداول سیل و هودهای روشنایی هم نیاز خواهید داشت.

قیمت تجهیزات گلخانه برای هرکدام از انواع تجهیزات گلخانه‌ای متفاوت است. مثلا  تجهیزات گلخانه خانگی شامل سیستم کنترل آب و هوا و گرمایش ساده و دستگاه تهویه و کنترل آفات است که قطعا هزینه‌های کمتری نسبت به دستگاه‌های هوشمند کنترل رطوبت و دمای گلخانه‌های هوشمند یا سیستم‌های مویینگی و قطره‌ای گل خانه‌های هیدروپونیک خواهند داشت. به‌روزترین قیمت دستگاه‌های مربوط به راه‌اندازی انواع گلخانه را می‌توانید روی سایت ویترین نت جست‌وجو کنید.

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *