رطوبت ساز التراسونیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حفظ سطح رطوبت مناسب در آب‌و‌هوای خشک یا در زمستان یکی از عناصر مهم کیفیت خوب هوای داخل خانه است. رطوبت کم می‌تواند منجر به خشکی، خارش گلو، سرفه و خشکی پوست شود و حتی به گسترش باکتری‌ها و میکروب‌ها دامن می‌زند. سطح رطوبت مناسب همچنین به کاهش تعداد خون دماغ برخی از افراد مستعد در ماه‌های خشک و زمستانی کمک می‌کند. کف و مبلمان چوبی یا سازهای موسیقی شما نیز در اثر رطوبت کم آسیب می‌بینند و کاغذدیواری‌های ساختمان‌تان حالت چسبیده و مناسب خود را از دست می‌دهند. پس برای بهبود سلامتی، کمک به پوست و نگهداری بهتر وسایل چوبی خانه باید از یک از مرطوب‌کننده هوا یا دستگاه رطوبت ساز التراسونیک استفاده کنید. رطوبت‌ساز التراسونیک پیشرفته‌ترین شکل رطوبت‌ساز است که امروزه در بازار موجود است. اگر نمی‌خواهید دردسرهای موجود در انواع دیگر مرطوب‌کننده را داشته باشید، این دستگاه‌ها همیشه گزینه خوبی هستند.

رطوبت‌ساز اولتراسونیک چیست؟

فناوری مدرن ارتعاشی جای تبخیر آب

رطوبت ساز التراسونیک یک وسیله بسیار ساده است شامل مخزن آب و دیافراگم یا نوع دیگری از عناصر ارتعاشی. دیافراگم دستگاه با فرکانسی فوق‌العاده زیاد یعنی بالاتر از محدوده شنوایی انسان ارتعاش می‌کند و این ارتعاشات قطرات آب میکروسکوپی را به هوا منتقل می‌کند. این قطرات آب میکروسکوپی با ورود به هوا تبخیر می‌شوند و رطوبت هوا را در فضای اتاق تامین می‌کنند. البته ازآنجایی که در عملکرد این دستگاه‌ها در هیچ نقطه‌ای آب گرم نمی‌شود، این رطوبت‌سازها گاهی اوقات به‌عنوان مه پاش التراسونیک “غبار خنک” شناخته می‌شوند. از دستگاه بخور سرد یا رطوبت ساز سرد التراسونیک برای تامین رطوبت مورد نیاز انواع دستگاه‌های جوجه‌کشی هم استفاده می‌شود.

البته حواستان باشد که  اگرچه ارتعاشاتی که انواع رطوبت ساز التراسونیک ایجاد می کنند ممکن است برای شنیدن شما فرکانس زیادی داشته باشد، اما احتمال دارد که در محدوده شنوایی سگ شما باشد. هیچ مطالعه‌ای در مورد اثرات رطوبت‌ساز اولتراسونیک بر روی سگ‌ها انجام نشده است، اما اگر قصد دارید از بخار ساز التراسونیک در کنار سگ استفاده کنید، ممکن است صدا برای آنها دردناک یا ناراحت کننده باشد. رفتار سگ‌های خود را در هنگام کار با رطوبت‌ساز زیرنظر داشته باشید و اگر به نظرتان رسید که آن‌ها را آزار می‌دهد، از یک مرطوب‌کننده تبخیری استفاده کنید.

 

رطوبت‌سازهای التراسونیک چگونه کار می‌کنند؟

مکانیسم ارتعاشی تولید بخار یعنی چه؟

رطوبت‌سازهای التراسونیک به جای برق، از ارتعاشات برای تبخیر آب استفاده می‌کنند. یعنی یک ماژول رطوبت ساز التراسونیک با استفاده از دیافراگم فلزی با لرزش در فرکانس بالا، یک غبار گرم یا سرد ایجاد می‌کند. این ارتعاشات صوتی رطوبت را به هوا منتقل می‌کند. این دستگاه‌ها مجهز به یک مبدل پیزوالکتریک هستند که انرژی الکتریکی را به ارتعاشات با فرکانس بالا تبدیل می‌کند. این مبدل به دیافراگمی متصل می‌شود که در برابر آب مرتعش شده و همزمان با لرزش دیافراگم در برابر آب، قطرات مه ایجاد می‌شود. مولکول‌های آبی که توسط این دستگاه‌ها تولید می‌شوند بسیار کوچک هستند و قطر آن‌ها حدود یک میکرون است. بنابراین تقریباً بلافاصله در هوا جذب می شود. در حقیقت این رطوبت‌سازها قطرات آب را در هوا آزاد می‌کند، نه بخار آب.

یک نکته مهم درباره رطوبت سازهای اولتراسونیک این است که قطرات آب تولیدی آن‌ها به اندازه کافی سبک هستند تا حداقل به‌طور موقت در هوا معلق شوند. این یعنی قطرات آب مذکور می‌توانند موادی را که در آب وجود دارند با خود حمل کنند در حالی که بخار آب نمی‌تواند. درواقع برخلاف رطوبت‌سازهای تبخیری که آب را می‌جوشانند، قطرات آبی که توسط این یک مه ساز التراسونیک تولید می‌شود حاوی هرگونه ناخالصی موجود در مخزن آب است که می‌تواند شامل مواد معدنی موجود در آب سخت یا عوامل بیماری‌زای رشد یافته در مخزن و آلاینده های بیولوژیکی باشد. البته همه رطوبت‌سازها امکان تبدیل شدن به محل تولید باکتری یا کپک را دارند. با این حال، سازمان حفاظت محیط‌زیست دریافته که رطوبت‌سازهای اولتراسونیک تمایل به پخش بیشتر عوامل بیولوژیکی نسبت به رطوبت‌سازهای تبخیری دارند.

اما نگران نباشید اگر از آب لوله‌کشی در رطوبت‌ساز اولتراسونیک استفاد می‌کنید، می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد گردوغبار سفید یا عوامل بیماری‌زا از EPA توصیه می‌کند به جای آب لوله کشی در رطوبت‌سازهای اولتراسونیک از آب مقطر استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌های اولتراسونیکGuardian Technologies ™ PureGuardian®  نیز از فناوری Silver Clean to برای مبارزه با رشد کپک‌ و قارچ روی سطح مخزن آب استفاده می‌کنند تا سلامت بخار منتشر شده توسط دستگاه تضمین شود.

ورود رطوبت‌سازهای اولتراسونیک به خانه‌ها

چه مدل رطوبت‌ساز برای خانه ما بهتر است؟

رطوبت‌سازهای اولتراسونیک، دستگاهی مناسب برای مرطوب‌سازی هر اتاق، کوچک یا بزرگ هستند که در هر دو نوع مه‌ساز گرم و نوع مه‌ساز سرد ساخته و عرضه می‌شود. این دستگاه‌ها را می‌توان بسیار کوچک و جمع‌و‌جور ساخت زیرا مکانیسم رطوبت‌سازی بسیار ساد‌ه‌ای دارند. یک فاکتور مهم هنگام انتخاب دستگاه رطوبت‌ساز اندازه مخزن و تعداد دفعات نیاز به دوباره پر کردن آن است. یک رطوبت ساز التراسونیک کوچک یک اتاقه قابل حمل، محبوب‌ترین گزینه برای رطوبت‌رسانی در خانه‌ها است که طبق گزارش EPA، از سال 2011 بیش از هشت میلیون نصب سالانه تنها در ایالات متحده داشته است. از آنجایی هم که در این نوع مرطوب‌کننده از فن استفاده نمی‌شود، هنگام کار بسیار ساکت است. علاوه بر این‌ها رطوبت ساز التراسونیک خانگی هیچ حرارتی تولید نمی‌کنند، بنابراین از رطوبت‌سازهای تبخیری که برای تولید بخار آب را جوش می‌آورند ایمن‌تر هستند. این فاکتور به‌ویژه اگر می‌خواهید از دستگاه رطوبت‌ساز در اتاق کودک استفاده کنید، بسیار مهم خواهد بود. هرچند این روزها، بسیاری از دستگاه‌های رطوبت‌ساز تبخیری نیز بدون هیچگونه گرما و بدون آب جوش کار می‌کنند!

برای بهره‌وری بیشتر نیز بهتر است که رطوبت‌ساز اولتراسونیک خود را روی میز یا قفسه قرار دهید. قرار دادن رطوبت‌ساز اولتراسونیک به سمت بالا و کف زمین معمولاً ایده خوبی است. این جانمایی کمک می‌کند تا از تجمع رطوبت در اطراف پایه مرطوب‌کننده شما جلوگیری شود.

دلایل استفاده از رطوبت‌سازهای اولتراسونیک

رطوبت‌سازهای اولتراسونیک برای تولید رطوبت مجبور نیستند آب را گرم کنند و با یک فن بزرگ کار کنند و به همین دلیل مصرف برق بسیار کمی دارند. همچنین این مرطوب‌کننده‌ها هرگز نیازی به تعویض فتیله یا فیلتر ندارند و این یعنی برای تعویض فیلتر نیازی به صرف هزینه اضافی هر چند ماه یکبار نخواهید داشت. نحوه تمیز و ضدعفونی کردن کامل رطوبت‌ساز اولتراسونیک بسیار ساده است. EPA یک دستورالعمل ساده برای این کار ارائه داده است: هر روز رطوبت‌سازهای اولتراسونیک خود را تمیز کنید. مخزن آن‌ها را خالی کرده و با استفاده از برس یا اسکرابر آن را بشویید. هر اندازه، رسوب یا فیلمی را که در کناره‌های مخزن یا روی سطوح داخلی تشکیل شده است بردارید و تمام سطوح را خشک کنید. برای این کار ماده ضد‌عفونی کننده  و محلول 3٪ پراکسید هیدروژن بسیار مناسب است.

بسیار مهم است که سطح رطوبت نسبی خانه و ساختمان شما در حد ایده آل 30-50٪ یا حداقل در زیر 60٪ باشد تا مشکلات ناشی از انتشار گردو‌غبار و میکروب‌ها توسط دستگاه رطوبت‌ساز باعث دردسر شما نشود. یکی از ویژگی‌های بسیار مفید و مهم اغلب رطوبت‌سازهای التراسونیک این است که سطح رطوبت را تشخیص داده  و در صورت افزایش بیش از حد رطوبت، برای جلوگیری از هوای بیش از حد مرطوب که منجر به رطوبت یا رشد کپک می‌شود، رطوبت‌ساز به طور خودکار خاموش می‌شود.

اگر به‌دنبال یافتن قیمت رطوبت ساز التراسونیک در مدل‌ها و برندهای مختلف هستید. تنها کافی‌ست تا یک جست‌وجوی سریع روی سایت ویترین نت داشته باشید تا از قیمت رطوبت ساز التراسونیک 200 گرفته تا قیمت رطوبت ساز التراسونیک صنعتی به همراه ویژگی‌ها و مشخصات آن‌ها در اختیارتان قرار بگیرد. رنج معمول قیمت این دستگاه‌ها در بازار فعلی بین 3 میلیون تومان تا 13 میلیون تومان است.

چند مدل برتر از این دستگاه‌ها در بازارهای جهانی نیز عبارتند از:

  • OPTIMUS U-31003 cool mist ultrasonic humidifier
  • Honeywell HUL520L Mist mate cool mist humidifier
  • Honeywell HCM-890B Humidifier – black
این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *