مزایا و معایب استفاده از کباب پز تابشی چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سیستم‌های تابش و فناوری مادون قرمز چیز جدیدی نیستند و قدمت آن‌ها به‌اندازه سن حیات خورشید و زمین است. درواقع تابش مادون قرمز بخشی از طیف الکترومغناطیسی است که در طول موج‌های بسیار کوتاه برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، اما در طول موج‌های بلندتر، مادون قرمز را می‌توان به صورت گرما احساس و از آن استفاده کرد. یک کباب پز تابشی هم به کمک گرم کردن یك سطح از سنگ، آجر، سرامیك یا شیشه با گرمای تابشی تولید شده کار پخت و پز را انجام می‌دهد. یعنی برخلاف یک دستگاه کباب پز سنتی و کلاسیک که از با ‌ذغال چوب یا بنزین برای تولید گرما و پخت‌وپز استفاده می‌کند، یک منقل تابشی گرما را مستقیماً بر روی مواد غذایی پخش می‌کند، نه اینکه از هوا (که به طرز مشهوری غیر رسانا است) به عنوان یک محیط انتقال گرما استفاده کنند. این عملکرد و ویژگی باعث شده تا کباب‌پزهای تابشی از یک‌طرف مزایای به‌فردی داشته باشند و از طرف دیگر نگرانی‌هایی درباره پخت‌وپز با آن‌ها وجود دارد. در این مقاله مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت و منفی این کباب‌پزها را با شما درمیان گذاشته‌ایم.

 

دمای بالا برگ برنده کباب‌پزهای تابشی

دیگر نیازی نیست ساعت‌ها پای دستگاه باقی بمانید.

یک کباب پز تابشی خانگی یا کباب پز تابشی اتوماتیک بسته به مدل خود می‌تواند به دمای 700 درجه فارنهایت برسد یا گرمایی نزدیک به 1200 درجه فارنهایت تولید کنند که بسیار بالاتر از گرمای حاصله از سوزاندن ذغال سنگ یا بنزین است. این نوع گرمای مادون قرمز و درجه حرارت بالا باعث می‌شود که یکاین دستگاه‌های کباب‌پز بتوانند گوشت‌ها را به‌سرعت و فقط برای یک تا دو دقیقه در هر طرف بپزد. این یعنی شما می‌توانید گوشت‌ها را سریعتر بپزید و در مهمانی‌هایی با جمعیت بالا هم به‌راحتی به همه مهمان‌ها کباب داغ و خوشمزه برسانید. مزیت دیگر پخت سریع‌تر انواع گوشت این است که استرس کمتری برای شما دارد. فرهای گازی و ذغالی شما را مجبور می‌کنند مدت زمان زیادی را صرف نظارت بر پخت غذا کنید، اما با یک کباب پز خانگی تابشی لازم نیست ساعت‌ها پای دستگاه باقی بمانید و می‌تواند گوشت‌هایی کاملاً پخته شده را بدون صرف ساعت‌ها کباب کردن سرو کنید.

البته کباب پز تابشی رومیزی با سیستم‌ دمای متغیر هم وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا از دمای پایین‌تر از 200 درجه فارنهایت، برای کباب کردن سینه و بال انواع پرنده و هرچیز دیگری اعم از از مرغ، سبزیجات، ماهی، غذاهای دریایی و همبرگر یا پخت‌و‌پز آهسته استفاده کنید. با این کباب‌پزها   می‌توانید به‌سعرت گوشت‌های خوب با کیفیت steakhouse بپزید و رضایت‌مندی را هنگام چشیدن گوشت‌های خوشمزه و آبدار در چهره مهمانانتان ببینید.

 

گوشت کبابی را آبدارتر مزه کنید.

یکی دیگر از مزایای این فناوری این است که گوشت کبابی را آبدارتر و لطیف‌تر طبخ می‌کند، زیرا گرمای تابشی به اندازه گرمای مستقیم کباب را خشک نمی‌کند. این هم به این دلیل است که عنصر مادون قرمز گرمای تابشی‌ای ایجاد می‌کند که به داخل گوشت نفوذ می کند بدون اینکه سد رطوبت را بهم بزند. فرهای ذغالی و گازی هوای گرمی تولید می‌کنند که با شکستن این سد، کباب یا استیک شما را خشک می کنند. اما کباب کردن با کباب پز تابشی بدون دود به هوای گرم متکی نیست و تمام طعم و مایع در داخل گوشت در ان باقی خواهد ماند. یک جستجوی سریع به شما می‌گوید که کباب کردن با سیستم پخت‌وپز تابشی یا مادون قرمز در مقایسه با دیگر گزینه‌های کباب کردن، 35٪ از آب گوشت طبیعی را حفظ می‌کند. به‌علاوه‌ زمان پخت سریعتر هیچ مشکلی در پخت حتی سخت‌ترین قلمه‌های گوشت ایجاد نمی‌کند.

 

پخت یکنواخت انواع گوشت

کباب‌کردن بدون ذره‌ای سوختگی

ویژگی مثبت دیگری که خرید کباب پز تابشی برای کباب‌هایتان فراهم می‌کند، این است که، این دستگاه‌ها مجهز به فناوری توزیع گرمای مساوی و یکنواخت در کل سطح پخت‌و‌پز هستند و برخلاف منقل ذغالی که از روش‌های گرمایش همرفتی یا هدایتی استفاده می‌کنند، نقاط گرم و سرد ندارند. بنابراین، با کباب کردن تابشی، مطمئن خواهید بود که کل گوشت شما به‌طور یکنواخت پخته شده است. این یعنی تنها چیزی که از غذا پخته می شود چربی است و کباب‌های شما سوخته و سرطان‌زا نخواهند بود. علاوه بر این‌ها در این کباب‌پزها از آنجایی که از شعله باز استفاده نمی‌کنند، طور قابل ملاحظه‌ای ایمن‌تر از سایر اجاق‌های استاندارد هستند و مثلا شعله‌ور شدن در صورت چکه کردن چربی اضافی روی منقل، مشکل و خطری در حین کار ایجاد نمی‌کند.

 

لیست قیمت

انواع کباب پز

 

مصرف سوخت کمتر

یک فر تابشی نهایتا هم به 5 دقیقه زمان نیاز دارد تا تولید دما برای پخت‌وپز را شروع کند و این یعنی یک صرفه جویی اساسی در وقتی که برای کباب کردن صرف می‌شود. علاوه بر زمان این کباب‌زن‌ها برای رسیدن به دمایی نزدیک به 1000 درجه به سوخت کمتری نسبت به نمونه‌های زغالی و بنزینی نیاز دارند. یک کباب پز تابشی هنگام آشپزی هم گرمای کمی از دست می‌دهد چون نیازی ندارد مانند مشعل های معمولی برای پختن غذا، هوای اطراف مشعل را هم گرم کند و مستقیماً گرمای تابشی را روی گوشت و غذا هنگام پخت و پز انتقال می‌دهد. به‌طور خاص، شما با گرمایش تابشی مادون قرمز حدود 30 درصد گاز کمتری استفاده خواهید کرد.

 

تمیزکردن راحت یعنی آسودگی خیال بعد از یک مهمانی کباب‌خوری

پاک کردن آب و سس‌هایی که روی منتقل‌های کباب ذغالی و بنزینی ریخته‌اند، ممکن است انرژی زیادی از شما بگیرد. اما وقتی از یک کباب پز تابشی کوچک یا بزرگ برای پخت‌وپز استفده می‌کنید، حداقل تلاش را برای تمیزکاری نیازخواهید داشت. چون ذرات غذایی که روی توری‌های پخت و پز باقی مانده‌اند به خاکستر تبدیل می‌شوند و به‌راحتی قابل پاک‌شدن هستند. برخی از نمونه‌های این فرها حتی دارای ویژگی خو تمیزکنندگی هستند و تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که آن‌ها را تا حد زیادی گرم کنید تا بقایا و قطره‌های باقی‌مانده گوشت و مواد غذایی سوزانده شوند.

 

کباب‌پزهای تابشی: گران و سنگین!

با وجود این همه ویژگی مثبت اما این کباب‌پزها اعم از کباب پز حرارت از بالا یا کباب پز تابشی ایستاده، به‌اصطلاح معایبی هم دارند. یکی از نکات منفی درباره آن‌ها این است که معمولاً بزرگ و حجیم و سنگین هستند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند و جابه‌جایی‌شان هم چندان راحت نیست. البته نمونه‌های سبک و قابل حمل‌تری از این کباب‌پز‌ها نیز در بازار پیدا می‌شوند که معمولاً دارای دسته یا چرخ هستند تا بتوانید به راحتی انتقال‌شان بدهید کرده و در گوشه حیاط یا آشپزخانه جانمایی کنید. طبعا سایز و اندازه بزرگ و تکنولوژی پخت منحصر‌به‌فردشان هم باعث شده از کباب‌های گران‌قیمت موجود در باراز باشند. البته دراینباره می‌توانید روی پایین‌تر بودن قیمت کباب پز تابشی دست دوم حساب کنید!

 

آیا کباب‌پزهای تابشی سرطان‌زا هستند؟

هیچ ارتباطی بین پخت‌و‌پز مادون قرمز و سرطان وجود ندارد.

ورود دستگاه‌های مایکروویو به فروشگاه‌های لوازم خانگی و خانه‌ها را خاطرتان هست؟ ممکن است به یاد بیاورید که مدتی طول کشید تا مردم آن‌ها را به عنوان یک سیستم پخت‌وپز و دستگاه گرمایشی ایمن قبول کنند و برای مدت چندین سال با ترس از سرطان‌ها و سایر بیماری‌های وحشتناک ناشی از مایکروویو سردرگم بودیم. کباب‌پزهای تابشی هم امروزه با نوع مشابهی از شک و تردید تردید ناشی از اطلاعات غلط مواجه هستند. یعنی یک باور اشتباه وجود دارد که گرمای شدید کوره مادون قرمز را باعث سوختن و خشک شدن غذا و عامل سرطان‌زایی می‌داند. اما در واقعیت، دقیقاً عکس این قضیه صادق است و با این دستگاه‌ها غذا آبدار و خوش طعم  و البته سالم و مقوی باقی می‌ماند.

 

کباب‌پز‌های تابشی در بازار ایران

نگاهی به بهترین برندها و رنج قیمت:

می‌توان گفت انواع کباب‌پزهای تابشی از جمله کباب پز ریلی تابشی برای خانه‌ها هم مناسب هستند، مخصوصا اگر دوست دارید در کنار دوستان و همسایگان خود تابستان و مهمانی‌های کباب‌خوری داشته باشید. کباب کردن استیک، دنده، همبرگر و غذاهای دیگر هرگز به این راحتی و سرعت نبوده  که این روزها به‌کمک کباب پز تابشی خانگی شیدپخت و کباب پز تابشی سالاماندر یا کباب پز تابشی خانگی گازیران ممکن شده است. این برندها از بهترین سرامیک کباب پز تابشی و اجر نسوز کباب پز تابشی در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. سرامیک‌هایی تولیدی شرکت apogee کانادا  که توانایی تحمل دما تا 1200 درجه سانتی‌گراد را دارند. آجرهای نسوز به کار رفته در کباب‌پزهای مذکور نیز از حدود 35٪ آلومینا و 50٪ سیلیس تشکیل شده‌اند و به راحتی در مقابل 900 درجه فارینهایت گرمای اجاق مقاوم هستند.

برای گرفتن قیمت کباب پز تابشی در مدل‌ها و برندهای مختلف، می‌توانید به سایت ویترین نت مراجعه کنید و از قیمت کباب پز صنعتی اتوماتیک تا قیمت کباب پز تابشی کوچک را به‌روز دراختیار داشته باشید. حتی می‌توانید بر اساس برند مود علاقه خود قیمت کباب پز تابشی خانگی گازیران یا قیمت کباب پز تابشی شیدپخت را به تفکیک مارک جست‌وجو کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *