راهنمای خرید دستگاه زنجیر تیز کن اره موتوری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

درست است که موتور اره برقی یکی از اصلی‌ترین قطعات و قسمت‌های این دستگاه‌ها محسوب می‌شود، اما عناصر اساسی دیگری مثل زنجیر و میله برش نیز نه‌تنها روی قیمت اره موتوری که روی کارایی و کاربرد آن هم تاثیر می‌گذارند. درواقع طول میله و اندازه موتور دستگاه اره برقی یا موتوری شما مشخص می‌کند که چه نوع کارهای برشی را می‌تواند انجام دهد و تیزی زنجیر دستگاه هم سرعت و دقت و راحتی کار با آن را تضمین می‌کند. اندازه موتور این دستگاه‌ها معمولا در اینچ مکعب یا سانتی‌متر و قدرت آن‌ها با اسب بخار اندازه‌گیری می‌شود. یعنی موتورهای بزرگتر قدرت بیشتری را تأمین می‌کنند و البته وزن بیشتری هم دارند که باعث خستگی در مدت مدت استفاده از آن‌ها می‌شوند. همچنین دورهای بالاتر (چرخش در دقیقه) موتور به معنای برش سریعتر با قدرت بیشتر است.

طول میله‌ها نیز در انواع اره موتوری از 12 اینچ تا 36 اینچ یا بیشتر متغییر است. اره‌ برقی‌ها یا موتوری‌های سبک دارای میله‌هاای از 12 تا 14 اینچ هستند، اره‌های بزرگ‌تر میله‌هایی از 16 تا 20 اینچ دارند و مدل‌های حرفه‌ای دارای میله‌هایی هستند که 22 اینچ یا بیشتر هستند. میله بزرگترین اره برقی می‌تواند بیش از 48 اینچ باشد. با این حال، استثنائات وجود دارد و برخی از اره‌های برقی و موتوری حرفه‌ای با قدرت بالا دارای میله‌های کوتاه‌تری برای قدرت مانور بیشتر هستند. اینها اغلب برای کار در بین شاخه‌ها در ارتفاع طراحی می‌شوند. اساسا میله‌هایی که در محدوده 14 تا 16 اینچ هستند برای استفاده‌های گاه‌به‌گاه و سبک ایده‌آل هستند، در حالی که میله‌های 18 تا 20 اینچی برای برش قطر بزرگ استفاده می‌شوند. از نظر عملی، حداکثر ظرفیت برش معمولاً دو اینچ کوتاهتر از طول میله است و مثلا در تقسیم هیزم میله 14 تا 16 اینچی بهترین کارایی را خواهند داشت.

مارک‌های مختلف مثل اره موتوری ماکیتا یا اره موتوری ادون طیف وسیعی از ویژگی‌های مختلف را برای تأمین نیازهای شغلی خاص ارائه می‌دهند. بنابراین مهم است که قبل از خرید اره موتوری، کاری را که قصد انجام آن را دارید در نظر بگیرید. اندازه و نوع چوبی که باید برش دهید و تجربه شما در استفاده از اره برقی یا موتوری از عوامل انتخاب اره مناسب است. با همه این‌ها هرچقدر هم بهترین مارک اره موتوری بنزینی یا برقی را متناسب با نیاز کاری خود تهیه کنید، استفاده بهینه از آن منوط به داشتن زنجیرهایی با دندانه‌های تیز و برنده است.

چرا دستگاه زنجیر تیزکن اره موتوری یا برقی اهمیت دارد؟

تیغه‌های تیزتر یعنی کار سریعتر و تمیزتر

برش تمیز هنگام بریدن شاخه و هرش درختان برای سلامتی آنها ضروری است و قطع نامناسب شاخ‌وبرگ می تواند صدمه‌ای جدی به درخت وارد کند و فشار بیشتری روی آن بیاورد. هنگام برش چوب و الوار نیز، تیغه‌های تیز به معنای کار سریعتر و تمیزتر شدن لبه‌های برش‌خورده است. هیزم بهتر است با لبه تیز برش داده شود، تا سریعتر خشک شود و لبه‌های مربع شکل برای ذخیره‌سازی دقیق و کم‌جا داشته باشد. حتما هم می‌دانید که در اثر استفاده‌های مکرر از اره، دندانه‌های زنجیر اره شما کند می‌شوند و ممکن است لبه‌های آن‌ها خرد یا صاف شوند. پس تیز نگه داشتن زنجیر اره برقی و موتوری شما تضمین می‌کند که کارهای برشکاری‌تان سریعتر و با دقت بیشتری انجام صورت بگیرد، اما با توجه به قیمت اره بنزینی و قطعات جانبی آن و حتی قیمت اره بنزینی دست دوم، خرید زنجیرهای جدید با هر بار کند شدن زنجیره قدیمی نیز می‌تواند بسیار گران باشد! پس موقع خرید یک اره برقی یا موتوری در کنار چک کردن مواردی مثل قیمت اره موتوری اشتیل آلمان یا قیمت اره موتوری کوچک، نگاهی هم به قیمت و انواع دستگاه زنجیر تیزکن هماهنگ با مدل و برند مورد نظر خود بزنید.

3 فاکتور مهم در خرید یک زنجیر تیز کن اره موتوری

استفاده از بهترین تراش اره برقی و موتوری هم باعث تیز شدن زنجیر اره شما می‌شود و هم طول عمر و ماندگاری زنجیر را افزایش می‌دهد. یک تراش اره برقی با چرخاندن دندان‌های زنجیر اره کاری می‌کند تا آن لبه تیز را به آن برگرداند. مهم است که تیزکننده‌ای انتخاب کنید که دارای سرعت مناسب باشد و با پیچ اره برقی و موتوری شما سازگار باشد. اتوماسیون و فناوری دیجیتال و همچنین ویژگی‌ها و لوازم جانبی اختیاری دستگاه را هم حتما در ذهن داشته باشید. به‌صورت کلی برای خرید یک زنجیر تیز کن اره موتوری مناسب باید به سه چیز توجه داشته باشید:

  • چقدر می‌خواهید برای انجام فرآیند تراشکاری تلاش کنید؟
  • با چه سرعتی می‌خواهید زنجیر را تیز کنید؟
  • چه مقدار پول می‌خواهید خرج کنید؟

نگاهی به انواع زنجیر تیزکن‌های اره برقی یا اره موتوری

زنجیر تیزکن‌ دستی یا هیدرولیک؟ کدام به‌کار شما می‌آید؟

زنجیر تیزکن‌های اره برقی یا اره موتوری ممکن است دستی باشند یا الکترومکانیکی و هیدرولیک. نمونه‌های هیدرولیک ممکن است با برق یا باتری کنند و حتی به باتری وسیله نقلیه شما متصل شوند. این نمونه‌ها معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به یک نیمکت، میز یا دیواری در گاراژ یا کارگاه شما متصل شوند و شبیه به دستگاه آسیاب یا گودی فلزی به نظر می‌رسند. این یعنی شما می‌توانید زنجیر اره برقی و موتوری خود را در حالت ایستاده تیز کنید و کنترل بیشتری روی آن داشته باشید. نصب دستگاه روی دیوار همچنین به کاربر اجازه می‌دهد تا ابزار را در پایین یا دقیقاً پایین سطح چشم سوار کند و در هنگام تراشیدن زنجیر مجبور به خم شدن نشود. البته تعدادی از جدیدترین مدل‌های این دستگاه‌ها از تکنولوژی دیجیتال برای تعیین دقیق زوایای موجود بر روی تراشه استفاده می‌کنند و دارای بازخوانی LED هستند که شما را قادر می‌سازد تا به‌راحتی زاویه مورد نظر برش‌ها را کلید بزنید.

در تراش‌های برقی که از کمکی هیدرولیکی بهره می‌برند، هر بار چرخ چرخش را پایین می‌آورید، کمک هیدرولیکی زنجیر را در جای خود قفل می‌کند. بنابراین در هنگام تماس چرخ سنگزنی، پیوندهای برش حرکت نخواهند کرد. تراشنده اره برقی دستی نیز همانطور که از نامش مشخص است، فاقد اجزای الکتریکی است و توسط حرکات دست و بدن شما نیرو می‌گیرد. این دستگاه‌ها برای زمان‌هایی که از منبع الکتریکی دور هستید بسیار مناسب هستند. مخصوصا اینکه کوچک و سبک هستند و می توانید آن‌ها را درون کمربند ابزار خود بیندازید.

میزان سرعت چرخش سنگ آسیاب که با چرخش در دقیقه (RPM) اندازه‌گیری می‌شود، در برش‌دهنده زنجیر اره موتوری و برقی یک فاکتور اساسی‌ست و از نظر تئوری، RPM بالاتر کار را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد. سرعت چرخش این دستگاه‌ها به‌طور متوسط از حدود 3000 تا 4200 دور در دقیقه است و 3400 دور در دقیقه رایج‌ترین میزان سرعت است که برای تیزکردن دستگاه‌هایی مثل اره موتوری هیوندای 650 یا انواع مدل‌های اره برقی و موتوری نمایندگی اشتیل به‌کار گرفته می‌شود. یک نکته مهم دیگر در انتخاب دستگاه زنجیر تیزکن اره موتوری یا برقی این است بتوانید زنجیر را در حالی که هنوز به اره شما متصل است، تیز کنید. این کار می تواند در وقت شما صرفه‌جویی کند و سرعت‌تان را بالا ببرد.

بهترین برندهای دستگاه زنجیر تیزکن اره موتوری و برقی در سال 2021 نیز عبارتند از:

  • Katzco
  • Granberg
  • Oregon
  • Husqvarna
  • Buffalo Tools

فوت کوزه‌گری برای تشخیص زمان تیز کردن دندان‌های زنجیر اره برقی و موتوری!

مسئله مهم دیگر در برش‌کاری و تیز کردن زنجیر انواع برقی یا موتوری این است که بتوانیم به‌درستی تشخیص بدهیم که چه زمانی باید تیغ اره خود را تیز کنیم. برای این کار تنها کافی‌ست که خرده‌چوبی که توسط اره دفع می‌شود را بررسی کنید. یک اره برقی یا موتوری تیز تراش‌های ناز و یک خاک اره ظریف را بیرون می‌ریزد، اما اره‌ای کند تنها گرد و غبار را از چوب بیرون می‌کشد!

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *