سمپاشی هوایی چگونه انجام می‌شود؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کشاورزی و باغداری این روزها دقیقا به یک امر مکانیزه و نیازمند تکنولوژی‌های روز تبدیل شده است. نه فقط در بحث کاشت و داشت و برداشت محصولات که حتی نگهداری از درختان و میوه‌ها و مقابه با انواع آفت‌ها و علف‌های هرز نیز دیگر بهترین دستگاه سمپاش دستی یا برقی هم جوابگو نیست و باید به‌جای صرف هزینه کردن برای سمپاشی برای مقابله با بیماری‌های نباتات، کنترل علف‌های هرز و آفات یا کودهای ریزدانه‌ای به‌کمک انواع دستگاه سمپاش و شیوه‌های سنتی به فکر راه‌های تازه‌تری مثل سمپاشی هوایی باشیم. واقعیت این است که امروزه، برنامه‌های هوایی سمپاشی تقریباً بیش از 20٪ از کل عملیات محافظت از محصولات در مزارع تجاری را تشکیل می‌دهند.

 

نگاهی به تاریخچه استفاده از هوا برای سمپاشی

وقتی ملخ‌های مراکشی به گرگان حمله کردند.

اولین کاربرد شناخته شده سمپاشی مواد کشاورزی از هوا در سال 1906 و زمانی اتفاق افتاد که جان چایتور بذرها را از بالون هوای گرم با استفاده از اتصالات متحرک بر روی یک طبقه دره باتلاقی در نیوزیلند پخش کرد. اولین حق ثبت اختراع در این حوزه نیز مربوط به استفاده از هواپیما در کشاورزی توسط اداره ثبت اختراعات امپریال در برلین، به سال 1911 است. ده سال بعد، دو آمریکایی با استفاده از هواپیمای دو جانبه Curtiss JN-6H Jenny موفق شدند برای اولین بار در ایالات متحده محصولات زراعی را سمپاشی و محلول‌پاشی کنند. نهایتا هم در سال 1957، شرکت هواپیمایی گرومن شروع به ساخت هواپیمای G-164 Ag-Cat، که برای حمل‌ونقل هوایی کشاورزی طراحی شده بود، کرد.

در ایران هم برای اولین بار در سال‌های 18 – 1317 که مناطقی از گرگان و دشت مغان با طغیان ملخ مراکشی مواجه شده بودند، دولت ایران با همکاری دولت شوروی از هواپیما برای طعمه پاشی علیه این آفت استفاده کرد. در سال 1354 نیز با پیشنهاد وزیر کشاورزی و منابع طبیعی وقت از طریق جلب مارکت بخش خصوصی و عمومی مقدمات تشکیل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه کشاورزی فراهم شد.

 

چرا سمپاشی هوایی؟

پوشش سریع و وسیع

استفاده از سمپاشی هوایی مزیت‌ها و منافع زیادی نسبت به عملیات اسپری با انواع سمپاش موتوری یا سمپاش برقی دارد، حتی اگر موتور سمپاش شما از بهترین برند و مدل باشد. در حقیقت سمپاشی هوایی موثرتر و سریع‌تر از سمپاشی‌های دستی یا کامیونی در تصفیه مناطق وسیع زمین زراعی عمل می‌‌کند. چون هواپیماها و هلی‌کوپترها می‌توانند با خیال راحت مناطق بسیار وسیعی را با استفاده از حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها خیلی سریع و کارآمد پوشش بدهند. همچنین هواپیماها و هلی‌کوپترها محصولاتی را اسپری می‌کنند که به‌سرعت انواع آفت‌های محصولات کشاورزی و لاروهای آن‌ها را از بین می‌برد. یک عملیات سمپاشی هوایی می‌تواند تا 14 هکتار در ساعت و 2000 هکتار محصول با سرعت 3 گالن در هکتار پوشش دهد. این سرعت وقتی می‌دانیم که بسیاری از سموم دفع آفات فقط در مراحل خاص آفت و رشد محصولات موثر خواهند بود و اگر زمان طلایی برای سمپاشی را از دست بدهیم، ممکن است آفت‌کش‌ها کار نکنند و محصول از بین برود، بسیار مهم است.

 

حفظ سلامت خاک و محصولات

یکی از بارزترین مزایای کاربرد هوایی سمپاشی، عدم تراکم خاک است. استفاده از تجهیزات زمینی سمپاشی در مزرعه باعث چرخش ریزگردها و جمع شدن ذرات خاک در زمین زیر کشت می‌شود. حرکت سمپاش‌های فرغونی یا تراکتورهای کشنده آن‌ها روی خاک زمین شما می‌تواند فضای منافذ خاک را کاهش بدهد و اکسیژن و حرکت آب را به داخل آن و ریشه‌های درختان محدود کند. این تراکم می‌تواند به‌خصوص در خاک‌های مرطوب اثر بدتری داشته باشد و حتی گاهی خاک را مانند آجر ساخته و باعث کاهش بازدهی آن می‌شود. علاوه بر این‌ها جابجایی تجهیزات زمینی سمپاشی از در مزرعه و باغ به‌طور حتم به بخشی از محصول شما آسیب می‌رساند و گاهی اوقات تا پنج درصد گیاهان را از بین می‌برد و خسارت جدی به کسب‌وکار شما وارد کند.

سمپاشی هوایی همچنین می‌تواند فرمول‌های کود خشک و دانه‌ای را یکنواخت‌تر از نمونه‌ زمینی حتی با پمپ سمپاش دستی یا قوی باکیفیت و قوی اعمال کند و پتانسیل عملکرد بالاتری را به همراه دارد. شناسایی سرعت و جهت باد توسط سیستم‌های پیشرفته‌ای که برای سمپاشی هوایی به‌کار گرفته می‌شود تضمین پاشش یکنواخت و اصولی سم و محلول‌های تقویتی شما خواهد بود.

سمپاشی هوایی: یک سمپاشی سبز و دوستدار محیط‌زیست

نکته مهم اینکه در سیستم ساخت سمپاش برقی یا پمپ سمپاش دستی برای ساخت محلول سم به ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر آب در هر هکتار نیاز خواهید داشت که در زمان استفاده از تکنولوژی‌های مروبط یه سمپاشی هوایی مثل پهپاد برای سمپاشی این میزان به ۱۰ تا ۱۵ لیتر کاهش پیدا می‌کند. به‌صورت کلی کاهش مصرف آب از ۳۰۰ به ۱۰ لیتر با استفاده از سمپاشی هوایی یک مزیت مهم زیست‌محیطی برای استفاده از این روش به‌جای ساخت سمپاش ساده موتوری و برقی است. مخصوصا برای کشور ما به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی و آب‌وهوایی از نظر آب نیازمند رعایت‌های حداکثری است.

علاوه بر همه این‌ها هنگام پاشش هوایی نیازی نیست تا منطقه را ترک کنید. چون در این نوع سمپاشی از حجم بسیار کمی از آفت‌کش‌ها یا لارو‌کش‌ها استفاده می شود، بنابراین شما مواد سمی را تنفس نخواهید کرد یا  اگر چیزی را که آفت‌کش روی آن است لمس کنید به شما آسیبی نمی‌رسد. پس وقتی سمپاشی هوایی توسط یک متخصص مجاز که از دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها پیروی می‌کند، انجام شود، سمپاشی حداقل خطر را برای افراد، حیوانات خانگی و محیط‌زیست خواهد داشت. آزمایشات انجام شده در هنگام سمپاشی بر روی مناطق شهری در کانادا و ایالات متحده  نیز هیچ تأثیر منفی بر روی انسان نشان نداده است و هیچ ارتباطی بین کاربرد هوایی سم و اثرات کوتاه مدت سلامتی در جمعیت بزرگسال و یا در تشدید علائم آسم در کودکان وجود ندارد.

 

از هوایپما و هلیکوپتر تا پهپاد و ربات بدون‌سرنشین

هواپیماهای کشاورزی طوری طراحی شده‌اند که خلبان از همه جهات دید دارد و از سیستم‌های تهویه ویژه برای محافظت خلبان درمقابل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک استفاده می‌کنند. تا اواسط دهه 1950، فقط از هواپیماهای بال ثابت (FW) برای سمپاشی سپاه کشاورزی استفاده می‌شد، اما کم‌کم قابلیت تطبیق‌پذیری و قابلیت شناور کردن نقطه پین هلی‌کوپترها را نیز به گزینه‌ای عالی برای انجام عملیات سمپاشی هوایی تبدیل کرد. هلیکوپترها در مزارع کوچک و نامنظم و مناطق احاطه شده با موانعی مانند درختان یا خطوط برق بسیار بهتر از هواپیماها عمل می‌کنند و  پخش مواد شیمیایی و سموم در زیر گیاهانی که در آن قارچ‌ها و سایر آفات قرار دارد را به خوبی انجام می‌دهند. هواپیماهای مدرن هم حداکثر 1000 گالن اسپری را نگه داشته و 8 تا 12 فوت بالاتر از سطح زمین با سرعت 150 MPH پرواز می‌کنند. البته تمام هواپیماها و هلی‌کوپترهای کشاورزی سمپاشی هوایی باید بتوانند در حین حمل بارهای سنگین، عملکرد خود را با سرعت کم انجام دهند.

امروز نیز پهپادهای سمپاش به یک ابزار قابل اعتماد و هوشمند بسیار کارآمد در بخش کشاورزی تبدیل شده‌اند و در مزارع و پیشرفته، به خصوص در شالیزارهای کوچک‌تر که پرواز با هلیکوپتر دشوارتر است، برای سمپاشی از پهپادها استفاده می‌شود. پهپادها یا ربات‌های عمود پرواز بدون سرنشین در زمین هایی که پستی و بلندی زیادی بازدهی فوق‌‌العاده‌ای خواهند داشت چون می‌توانند به‌صورت خودکار ارتفاع خود را از سطح زمین تنظیم کنند و با توجه به ناهمواری موجود ارتفاع کم یا زیاد خود را مدیریت کنند. استفاده از هواپیمای بدون سرنشین به عنوان سمپاش برای پاشش سم در محل‌های دردسرسازی مانند زير خطوط برق، مناطق صعب‌العبور صخره‌ای، نزديكی خطوط برق یا برج‌های دارای سيم‌های راهنما نیز بسیار کاربردی است. سمپاشی علف‌کش برای کنترل گیاهان مهاجم در مناطق دور از دسترس یا دسترسی دشوار نیز، یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه‌ها در سمپاشی هوایی محسوب می‌شود. هرچند از سم‌پاش‌های بدون سرنشین برای اسپری سم در زمین‌های زراعی بزرگ استفاده نمی‌شود، زیرا میزان پاشش  آن‌ها در روز در مقایسه با هواپیماهای سرنشین‌دار که می‌تواند هزاران گالن باشد، بسیار ناچیز است.

 

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *