چگونه کار میوه خشک کنی را شروع کنیم؟ (یک نمونه واقعی)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

امروزه دیگر فریز کردن بهترین روش نگه‌داری مواد غذائی مخصوصا میوه‌ها محسوب نمی‌شود. مخصوصا این که اغلب میوه‌ها درصورت یخ‌زدگی خاصیت‌ها و ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند و ظاهری نامناسب پیدا می‌کنند. برخی از میوه‌ها مثل سیب یا موز هم درصورت فریز شدن دیگر فرم مناسبی برای مصرف شدن نخواهند داشت. همه این‌ها باعث شده تا میوه‌های خشک شده و چیپس‌های میوه طرفداران زیادی پیدا کنند و خشک کردن میوه و تهیه میوه خشک به وسیله دستگاه میوه خشک کن هم به یکی از کسب‌وکارهای پردرآمد تبدیل شده است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

قیمت میوه خشک کن


شاید شما هم قصد راه‌اندازی کارگاه میوه خشک‌کنی و خط تولید خشک‌کن میوه و سبزیجات و یا تاسیس کارگاه میوه خشک کنی خانگی را داشته باشید. پیش از این به بررسی نکات خرید دستگاه میوه خشک‌کن و راه‌اندازی خط تولید سبزی و میوه خشک پرداخته‌ایم و شرایط گرفتن مجوز تولید میوه خشک را برایتان شرح داده‌ایم.

حداقل بودجه مورد نیاز: حدودا 20 میلیون تومان
حداقل فضای مورد نیاز: اتاق 12 متری
حداقل نیروی انسانی مورد نیاز: 2 نفر
منطقه جغرافیایی ایده آل: کل کشور

آیا تاسیس کارگاه میوه خشک کنی و خط تولید خشک کن میوه و سبزی سودآور هست؟

لطفا در ابتدا خود محصول را معرفی کنید.

مسلما میوه و سبزیجات تازه فواید بیشتری دارد. ولی خشک کردن میوه و سبزیجات در کشور ما هم تازه جا افتاده و داره شروع میشه و تقریبا بازار خوبی هم داره خدا رو شکر. ولی در بعضی از کشورها مثل کشور روسیه، میوه و سبزی در هر زمان در دسترس نیست و ما می توانیم خیلی خوب روش کار کنیم، مخصوصا در کشورهای همسایه. البته این روزها راه اندازی کسب و کار خانگی با دستگاه میوه خشک کن نیز بسیار محبوب شده است.

حتما ببینید: بهترین مارک میوه خشک کن کدام است؟

 

در کشور خودمون هم در زمان هایی که سبزیجات یا میوه های خاص در دسترس نیست، میتونیم از قبل اونها را به صورت خشک در بیاریم و در زمان هایی که در دسترس نیست، استفاده کنیم. از نظر حاشیه سود هم، حاشیه سود خوبی داره. میشه گفت 40 الی 50 درصد حاشیه سود هست. البته با دقت باید هزینه هامون رو برآورد کنیم، که در طی صحبت هامون توضیح میدیم و مرحله به مرحله برآورد میکنیم. ولی تقریبا میشه گفت 40 درصد حاشیه سود دارد.

لطفا دستگاه های مورد نیازی که باید در خط تولید میوه و سبزی خشک داشته باشیم را برایمان نام ببرید.

یکی از فوت‌و‌فن‌های مهم در خشک کردن میوه این است که بدانیم اساسا هر کیلو میوه چقدر میوه خشک می‌دهد. این موضوع مهم است چون برای مدیریت هزینه‌های تهیه مواد اولیه خط تولید میوه خشک خود باید بدانیم که برای تولید یک کیلو میوه خشک چند کیلو میوه نیاز خواهیم داشت؟

حتما می‌دانید که میوه‌ها وزن‌های مختلفی دارند و می‌توانند سبک یا سنگین باشند. به همین دلیل نمی‌توانیم خیلی تخمین دقیقی از میزان بازدهی خشک یک کیلو میوه تازه داشته باشیم. منتها معمولا میوه‌های سنگین مثل آناناس خروجی بیشتری نسبت به میوه‌های سبک‌تری مثل سیب خواهند داشت. به‌طور کلی هم، برای تهیه و گرفتن خروجی یک کیلو میوه خشک  باید حدود هشت الی ده کیلو میوه تازه تهیه کنیم. یعنی دیگر هر کیلو میوه در حدود صد گرم میوه خشک در خروجی به ما تحویل می‌دهد.

در تاسیس کارگاه میوه خشک کنی و تولید سبزیجات خشک، صفر تا صد رو شرکت ما کار میکنه. از مرحله شست و شو، تا مرحله خروجش که بسته بندی میشه. در مورد سوال قبلتون هم باید اضافه کنم که در مورد بازار هم تا حدودی میتونیم کمک کنیم برای فروش.

خط تولید که شامل دستگاه و وان شست و شو میشه، با توجه به بودجه ای که خود مشتری داره، ما بهش دستگاه پیشنهاد میدیم. مثلا از 10 میلیون تومان میتونه خط را خریداری کنه تا 200 میلیون ، 300 میلیون؛ بستگی داره به ظرفیتی که میخواد شروع کنه و بودجه ای که خود مشتری داره، ما می‌توانیم خط رو براش طراحی کنیم. از ابتدا شامل وان های شست و شو میشه که مدل های مختلفی داره ، وان های ساکن و وان های گردش در آب.

معمولا وان ها رو برای میوه استفاده نمی‌کنند، بلکه بیشتر برای سبزیجات استفاده میشه، بعد از وان شست و شو اگر سبزیجات باشه میره برای سانتریفیوژ، همون مرحله آبگیری هست که برای میوه این مرحله رو نمیخواهیم.

بعد مرحله پوست کنی هست که برای سبزیجات این مرحله را نمیخواهیم بلکه اسلایسر میخواهیم. با توجه به ظرفیتی که مشتری میخواد، اسلایسر رو بهش پیشنهاد میدیم. ولی هیچوقت، هیچ اسلایسری کیفیتش به اندازه اسلایسر دستی نمیرسه. الان خود ما هم با همین اسلایسرهای دستی کار میکنیم. البته از نظر کیفیت، میوه های نرم رو له میکنه ولی نمونه وارداتی همون رو داریم، مشابه دستگاهی که خودمون میسازیم، دستگاه اسپانیایی هست با برند (براکس) اسلایسر خوبیه. بعد از اسلایس میره برای مرحله خشک کردن.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت سبزی خرد کن

این نوع از ماشین آلات عمل آوری مواد غذایی با توجه به ظرفیت ما در تیراژ 40 کیلو به بالا میسازیم. 40 کیلو به خاطر ابعادی که داره در منازل هم میشه استفاده کرد. و همون آپشن هایی که در خشک کن های صنعتی مون میزاریم در دستگاه های ميوه خشك كن  40 کیلویی خانگی مون هم میزاریم. از 40 کیلو داریم به بالا، بعد از دستگاه خشک کن کابینی، دستگاه خشک کن تونلی یا کانتینیوس (پیوسته نواری یا تونلی – continuous) هست که این خشک کن‌ها برای ظرفیت های 1 الی 3 تن و به بالا استفاده میشن.

بعد از مرحله خشک کردن، بسته بندی هست. بسته بندی خیلی روی فروش ما تاثیر میذاره. بسته بندی هایی که متاسفانه الان توی کشور ما و در صنایع غذایی هست، ضعیف عمل میشه و ما دستگاه های اتومات رو اصلا به مشتری پیشنهاد نمیدیم. بیشتر دستگاه های دستی رو بهشون پیشنهاد میدیم. البته خوب بستگی داره که بازار هدف مشتری کی باشه.

 دستگاه های مورد نیاز در خط تولید میوه و سبزیجات خشک

نحوه تهیه دستگاه‌‌های کارگاه سبزیجات و میوه خشک کن به چه صورت هست؟چگونه کار میوه خشک کنی را شروع کنیم؟

افراد چطور میتوانند این دستگاه هایی که شما برای خط تولید اسم بردید رو تهیه کنن؟

دستگاه‌های ميوه خشك كن رو ما همه خودمون میسازیم. همان طور که اول خدمتتون عرض کردم، صفر تا صد. هرگاه که کیفیت دستگاه‌های ميوه خشك كن خودمون پایین هست، میتونیم از دستگاه‌های وارداتی بهشون پیشنهاد بدیم و یک راهنمای خرید برای دستگاه سبزی و میوه خشک کن به آن ها ارائه می دهیم.

تعداد اپراتور لازم برای راه اندازی خط تولید خشک کن میوه و سبزی را بفرمایید؟

تعداد اپراتور بستگی داره به ظرفیت. مثلا یک مشتری میاد با 10 تومن؛ یک خط راه اندازی میکنه، یک خط خانگی میشه، که با 2 تا اپراتور هم کارش راه میافته. دستگاه هاي ميوه خشك كن هوشمند هستن و نیازی به اپراتور نداره و به طور اتومات وقتی میوه ها رد میشن، خاموش میشه.

اما اگر صنعتی بخواهید ببینید، کسی که این خط رو راه اندازی میکنه، هدفش کارآفرینی هست؛ در این صورت یک دستگاه خشك كن ميوه سه کابین میگیره و بعد بستگی داره که چه میوه هایی رو میخواد خشک کنه . مثلا میوه ای مثل موز خودش 6 تا اپراتور میخواد. برای یک دستگاه خشك كن ميوه سه کابین که سه شیفت کاری استفاده میشه.

نحوه کار دستگاه خشک کن میوه و سبزی چگونه است؟ آیا آموزش هم دارید؟

ما در مورد یادگیری و کار با انواع دستگاه خشک کن میوه و سبزی هم آموزش کامل میدیم، حالا هر شهری که باشن. آموزش در محل و رایگان هست.

ویدئوی نحوه کارکرد دستگاه میوه خشک کن

در مورد نگهداری و تعمیرات دستگاه های سبزی و ميوه خشك كن توضیح میدید؟

نظافت دستگاه ها، در مورد خشک کن ها مثلا، سینی ها، گالوانیزه هست، نیازی نیست سینی‌ها استیل باشه (چون بعضی ها میخوان استیل باشه) ولی اگر خودشون سفارش بدن که استیل میسازیم ولی چون توری روشون پهن میشه نیازی نیست که استیل باشه. و توری کامل قابل شست و شو هست.

فرمودید که دستگاه وارداتی هم دارید، در مورد این دستگاه، تعمیراتش در ایران انجام میشه یا اینکه باید به خارج فرستاده بشوند؟

در مورد دستگاه های وارداتی سبزی و ميوه خشک کن هر مشکلی که پیش بیاد، شرکت خودمون خدمات میده. بعضی وقت ها تلفنی برطرف میشه . اگر قطعه ای مشکلی داره، خودمون اون رو میفرستیم . اگه دستگاه وزنش سبک باشه، میفرستن و به باربری میدهند، اینجا تعمییرات انجام میشه و برمیگردونیم. اگر نه که باز نیرومون رو میفرستیم در محل تعمیر میکنن.

همون روند در مورد دستگاه های خودمون هم هست.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این میوه و سبزی خشک رو باید از کجا خریداری کنن و به چه چیزهایی واقعا نیاز هست؟

ببنید برای اون هم ما باز پیشنهاداتی داریم برای مشتری ها، بعضی از مشتری هایی که میان از ما دستگاه خریداری میکنن، خودشون باغدار هستن. میتونیم شماره این دوستان رو در اختیار مشتری ها قرار بدیم . در بعضی از فصل ها میتونن مثلا سیب رو کیلویی 1000 تومان تهیه کنن یا سبزی یا هر چیز دیگه ای .

شرایط محیط کار چطور هست؟ مثلا چه مساحتی برای تاسیس کارگاه میوه خشک کنی لازم است؟

مساحتی مورد نظر هم باز بستگی داره که با چه تیراژی باشه، میتونه مثلا یه فضای 12 متری باشه، چون بیشترین حجمی که دستگاه خط تولید میوه خشک اشغال میکنه، همون دستگاه خشک کن هست. اگه بسته بندی به صورت دستی باشه. یه اتاق 12 متری هم اوکی هست و میتونه جوابگو باشه. این البته برای کسی هست که در حد خانگی میخواد فعالیت کنه . بستگی داره دیگه در حد کارگاهی باشه یا صنعتی . بعضی وقت ها ظرفیت بالاست 200 متر مثلا لازمه برای یک خشک کن سه کابین که 6 تا اپراتور اونجا نیاز هست. سه شیفت کاری استفاده کنن ، یه فضای 150 الی 200 متری نیاز هست.

کدوم شهرک های صنعتی بیشتر از این دستگاه ها استفاده میکنند یا منطقه جغرافیایی خاصی توی ایران هست که این پتانسیل رو بیشتر داشته باشه ؟

نه این عام هست و هر جایی میشه که استفاده کنند.

میشه بفرمایید اگر 10 نفر نیروی انسانی داشته باشیم، حدودا چقدر میتونیم تولید میوه و سبزی خشک داشته باشیم؟

اگر 10 نفر نیروی انسانی داشته باشیم، مشتری هم میتونه با دستگاه های خشك كن ميوه کانتینیوس میتونه کار کنه و هم با ميوه خشك كن کابینتی.

در خشك كن ميوه کابینتی، بزرگترین دستگاه ها ، همون سه کابین هست. البته میشه بزرگتر هم ساخت. ولی در حد نیمه صنعتی بخوان کار کنن ، همون دستگاه ميوه خشك كن سه کابین مون هست ، ورودی 300 کیلو. نسبت ها معمولا ده به یک هست . هر 10 کیلو حدود 1 کیلو 700 گرم خشک میده .

هر کیلو میوه چقدر میوه خشک می دهد؟

بازاریابی و فروش دستگاه سبزی و ميوه خشك كن به چه صورت هست؟

با چه شرکت ها و میتونن همکاری کنن ؟

فروشگاه هایی که خریدار این محصولات هستن، چه فروشگاه هایی هستند؟

بعضی محصولات الان بازار خوبی دارن ، مثل گوجه خشک به صورت نگینی ، یا پیاز خلال و نگین . گوجه اگر به صورت پودر باشه بیمارستان ها، هتل ها و رستوران ها خوب میخرند.

میتونید بفرمایید که مینیمم بودجه یا سرمایه اولیه برای راه اندازی خط تولید میوه و سبزیجات خشک چه قدر است؟

کوچیکترین خطی که در نظر بگیریم، هزینه اصلی برای دستگاه خشك كن ميوه هست که حدود 7،400 هست. یک دستگاه پوست کن میخواد که حدود 800 تومان است.

حدودا این بیزینس رو با 10 تومان میتونه شروع کرد. که این خط میتونه توی خونه راه اندازی بشه و نیاز به تامین مکان خاصی نداره. همون 12 متری کافیه تا یک خط خانگی راه اندازی کنه. یک سری هم افزودنی ها میخواد که اونها رو در هنگام نصب ، تیم فنی ما همراه خودش میبره و همراه باهاش آموزش میده و 100 تومان ، 200 تومان هست. کلا حدود 10 میلیون نیاز هست.

در مورد مجوز کارگاه میوه خشک کنی میشه راهنمایی بفرمایید.

مجوز هم بستگی داره، در چه سطحی بخوان کار کنن. خونگی یا در سطح صنعتی باشه. اگر خانگی باشه، از بهداشت محل باید مجوز بگیرن. در سطح صنعتی ، باید مجوز های صنایع و .. را تهیه کنید.

میشه شرکت هایی که در زمینه راه اندازی خط تولید میوه و سبزیجات خشک موفق هستن و براشون خط راه اندازی کردید را نام ببرید؟

بیشتر کسایی که با ما کار کردند، مال شهرهای مختلفی بودند، ولی خدا رو شکر الان خوب دارن کار میکنن. میتونیم در اختیار دوستانی که میخوان قرار بدیم.

اندازه تقریبی بازار تولید میوه و سبزیجات خشک چطور هست؟

آیا خریدار های خوبی داره که دوستان بخواد در این حیطه فعالیت کنن؟

میشه گفت خوبه. البته در کشور خودمون تازه جا افتاده. اگر مشتری بتونه بازارش رو خارج از کشور پیدا کنه، مسلما خیلی بهتر میتونه پیشرفت کنه. یعنی صادرات انجام بدهند. تولید کننده‌ها می‌تونن به فروش عمده محصولات خودشون هم فکر کنن.

خانوم شاهیوند ممنونم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. در آخر اگر توصیه و یا ملاحظه ای دارید، برای کسایی که علاقه مند به راه اندازی خط تولید میوه و سبزی خشک هستند، بفرمایید؟

برای کسایی که میخوان این خط رو راه اندازی کنن ما یه پیشنهاد دیگه هم داریم. قبل از راه اندازی، چون مشتری معمولا یه بودجه ای در نظر میگیره و میاد دستگاه ها رو خریداری میکنه، ما میتونیم محصول خودمون رو بهشون بدیم، بازاریابی شون رو انجام بدن، اگر اوکی بود بعد بیاد دستگاه هاشون رو خریداری کنند.

خیلی ممنونم و متشکرم.

در پایان اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری از این کسب و کار داشته باشید می‌توانید 10 سوال مهم خریداران درباره دستگاه سبزی و میوه خشک کن صنعتی را مطالعه کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

24 دیدگاه برای “چگونه کار میوه خشک کنی را شروع کنیم؟ (یک نمونه واقعی)

  1. سیدمحمد گفته:

    با عرض سلام وخسته نباشید
    برای راه اندازی کارگاه میوه خشک کنی راهنمایی و مشاوره می خواستم و اینکه چجوری میشه از کمک هایی که در متن مصاحبه گفته شده در خصوص کمک در بازار یابی و تهیه مواد اولیه و … بهره مند شد؟ ممنونم

    • شیرین گفته:

      سلام دوست عزیزم
      کارشناسان ما در ویترین نت در رابطه با این موضوع میتونن به شما مشاوره تخصصی بدهند،‌که هم دستگاه مناسب را انتخاب و خریداری کنید و هم آموزش کار با دستگاه را به صوت کامل به شما ارائه بدن.
      https://vitrinnet.com/c/printing-and-packaging-machines
      با رفتن به این لینک میتونید،‌انواع دستگاه هایی که برای بسته بندی استفاده میشن را ببینید و درخواست خریدتون را برای تامین کنندگان ارسال کنید.

  2. شیما گفته:

    سلام من میخواستم یه کارگاه سبزی خشک کنی شروع به کار کنم ممنون میشم اطلاعات و هزینه دستگاها رو بگید

    • اهدا مهرجو گفته:

      سلام.لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان برای خرید و قیمت محصولات ویترین نت با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

      09921603901 _ 02191008845

    • اهدا مهرجو گفته:

      سلام.با ثبت نام در این صفحه از سایت ویترین نت،میتونید کسب و کار خودتون انتخاب کنید .

      https://vitrinnet.com/homebusiness

  3. حسین گفته:

    سلام من یک گارگاه ۶۵ متری تمام سرامیک و تمیز دارم لطفا راهنمایی کنید ۰۹۱۲۴۶۵۰۱۴۹

    • اهدا مهرجو گفته:

      سلام.لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ویترین نت تماس بگیرید.
      02191001170 _ 09921603901

  4. حمید رهی گفته:

    سلام میخواهم یک خط تولید میوه خشک و بسته بندی خشکبار و مواد غذایی راه اندازی کنیم نیاز به مشاوره دارم با سپاس

  5. مبین ابراهیمی گفته:

    سلام من میخوام یه کارگاه صنعتی کوچک با یک دستگاه ۳۰۰ کیلویی شروع به کار کنم و احتیاج به راهنمایی دارم

    09146081725

    • اهدا مهرجو گفته:

      سلام.لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان برای خرید محصولات ویترین نت با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید
      02191001170 _ 09921603901

      • امید گفته:

        سلام و عرض ادب
        اگر از قدیم دستگاهی داشته باشیم که کار نکرده و به اینجانب داده شده باشد چگونه میتوانم از تجارب و راهنمایی برای خط تولید کمک بگیرم تا انشالله بعد از تولید و توانمند شدن از شما دستگاه خریداری کنم البته صنعتی دستگاه موجود بنده چهل کیلویی خانگی فکر کنم باشه
        لطفاً راهنمایی بفرمایید

        • سحر صادقی ارجمند گفته:

          سلام
          وقتتون بخیر
          شما میتونید از مشاوره کارشناسان ما استفاده کنید، با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۱۱۷۰ تماس بگیرید از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.

  6. هیمن رستمی گفته:

    سلام من میخام میوه خشک کنی رو شروع کنم به امید خدا چیکار باید بکنم؟

    • اهدا مهرجو گفته:

      سلام.لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان برای خرید محصولات ویترین نت با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید
      02191001170 _ 09921603901

    • اهدا مهرجو گفته:

      سلام.لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ویترین نت تماس بگیرید

      02191001170 _ 09921603901

    • اهدا مهرجو گفته:

      سلام.لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان برای خرید و قیمت محصولات ویترین نت با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

      02191001170 _ 09921603901

    • اهدا مهرجو گفته:

      سلام.لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ویترین نت تماس بگیرید

      02191001170 _ 09921603901

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *