درباره خط تولید آب معدنی (ویدیو)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آب معدنی طبیعی چیست؟

در مقاله ی (راه اندازی خط تولید آب معدنی و آب آشامیدنی (اینفوگرافی)) به تفاوت آب معدنی و آب آشامیدنی و تشابهات و اختلافات راه اندازی این دو کارخانه ی بسته بندی آب پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به تفضیل در مورد آب معدنی و تفاوت آن با آب های لوله کشی و قابل آشامیدن صحبت کنیم. 

اکثر ما، آب معدنی را به آبی که داخل بطری از مغازه خریداری میکنیم میشناسیم. اما اکثر این آب ها و برند هایی که میشناسیم همان آب طبیعی هستندکه از شیر خارج میشود است، بعلاوه فیلترهای اضافه تری که به آب میدهند به این آب، آب غنی شده میگویند.
تفاوت آب غنی شده با آب معدنی در میزان املاح و روش تهیه آن است. آب معدنی آبی است که بدون افزودن هرگونه ماده ی افزودنی تولید می گردد. ولی آب غنی شده آبی است که مواد معدنی در حین تولید به آب افزوده شده است.
یکی از مهمترین تفاوت آب غنی شده نسبت به آب معدنی این است که به راحتی و در همه جا قابل تهیه است. ولی آب معدنی فقط به صورت بطری قابل عرضه است و هزینه بسیار بالایی دارد.

حتما ببینید: لیست قیمت خط تولید آب معدنی

یک آب معدنی طبیعی ، آبی است که از یک منبع محافظت شده بیرون می آید.طبق  تعریف  آب معدنی طبیعی (Natural Mineral Water) آبی است که از یک منبع طبیعی مانند چشمه ها و سفره های زیر زمینی به دست می آید و محتوای آن املاح و عنصر های خاص و کمیاب موجود در آب است.
نوع خاصی از آب معدنی طبیعی وجود دارد که به صورت طبیعی گاز دار است و در خود چشمه وجود داردو نه از تزریقات خارجی  به این آب معدنی آب معدنی گاز دار میگویند.
ضمنا آب معدنی بسیار سخت است و تاریخ انقضا کوتاه مدتی دارد. به همین دلیل به سرعت کیفت خود را از دست داده و پس از منقضی شدن تاریخ مصرف دیگر قابل استفاده نیست.

 

چطور آب معدنی واقعی را بشناسیم؟

آب معدنی آبی است که درجه حرارت آب معدنی به دلیل نوع و میزان مواد معدنی و گاز با مقایسه با آب معمولی متفاوت است.
بیشتر آب معدنی ها در ایران از چشمه های طبیعی به دست می آیند و افزودن هر ماده دیگر به آب این چشمه ها غیر مجاز می باشد.
طبق تعریف دفتر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذا، آرایشی و بهداشتی، آب معدنی طبیعی با کیفیت آبی است که از منابع طبیعی مانند چشمه و سفره های زیرزمینی به دست میاید و محتوی آن املاح معدنی خاص و عناصر کمیاب است.
میزان نیترات و نیتریت آن کنترل شده باشد و از هیچگونه ماده ضدعفونی کننده ای مانند گاز ازن، کلر و .. در فرآیند تولید آن استفاده نشده باشد.

 

ویترین نت،ماشین آلات صنعتی

 

ویژگی های آب معدنی  

آب معدنی طبیعی آبی است که با آب آشامیدنی به دلایل زیر قابل تشخیص باشد:
1. بوسیله محتوای املاح معدنی خاص ، عناصر کمیاب و دیگر ترکیبات مشخص می گردد.
2. از منابع طبیعی مانند چشمه و نقاط حفاری شده از سفره های آب زیر زمینی بدست می آید ، و کلیه اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از هرگونه آلودگی یا تأثیرات خارجی روی کیفیت آن باید انجام گیرد.

  •  ترکیبات آن در فصول مختلف سال از ثبات نسبی برخوردار است.
  •  تحت شرایطی که ویژگیهای آن تغییر نکند ، جمع آوری می شود.
  •  در نزدیکترین محل ممکن به سرچشمه آب ، تحت شرایط بهداشتی خاص بسته بندی می شود.
  • هیچگونه فرآیند پالایش به جز فرایندهایی خاص که مورد تایید استاندارد است روی آن انجام نپذیرفته باشد.
  • سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: کلیه آب‌هایی که به مصرف آشامیدن می‌رسند، نباید در هیچ‌یک از نمونه‌های ۱۰۰ میلی‌لیتری کوچک‌ترین اثر یا نشانه‌ای از باکتری‌های (E.Coli) یا کلیفرم‌های مقاوم در ۳۰ درجه سانتیگراد حرارت داشته باشند.

 

تفاوت آب تصفیه شده با آب معدنی در چیست؟

اکثر آب های بسته بندی شده و موجود در بازار به روش های گوناگون تصفیه میشوند تا احتمال بروز خطرات میکروبی و … در آنها از بین برود.
همه شرکت های آب معدنی که آب را تصفیه میکنند، یک پروسه مشابه از جمله فیلتر یا صاف کردن، ته نشینی و تقطیر تاکید دارند. فرآیند های  متداولی از جمله  گذراندن آب از محفظه ماسه ای و سپس استفاده از کربن و فرآیند های شیمیایی که به لخته سازی و کلر زنی معروف اند نیز مورده استفاده قرار میگیرد. با گسترش تکنولوژی استفاده از تشعشعات الکترومگنتیک مانند نورماورای بنفش از جمله روش هایی هستند که در این صنعت متداول شده.
در انتها به صورت کلی تمام عملیات را برای پروسه تصفیه و تبدیل آب به آب غنی را میخوام نام ببرم :

  • هوادهی
  • اختلاط
  • انعقاد
  • لخته سازی
  • ته نشینی
  • صاف سازی و گند زدایی

خط تولید آب معدنی به لحاظ کارکردی شامل سه خط تولید متفاوت می باشد.
اول سیستم فیلتراسیون آب می باشد که پس از طی فرآیندهای نمونه گیری و آزمایشات لازمه، درخواست به گرفتن مجوز به سازمان های مربوطه گردیده و افتتاح می گردد.
دومین خط تولید ، تامین بطری و درب برای بسته بندی می باشد.این مهم از طریق ماشین آلات تولید بطری pet به صورت استاندارد تولید می گردد. این ماشین آلات قابلیت نصب انواع قالبهای پریفورم را داشته و قابلیت تولید محصولات را دارد.
سومین خط ، در تولید آب معدنی ، که در واقع از مهمترین قسمتهای خط تولید آب معدنی نیز می باشد ، خطوط مربوط به بسته بندی آب معدنی می باشد. دستگاه بسته بندی آب معدنی در حجم ها و ظرفیتهای مختلف تولید می گردد.

در انتها به تماشای ویدیوی زیر مینشینیم که یک خط تولید آب معدنی را با تمام دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی مورد استفاده در این خط تولید نشان میدهد.
 

 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *