چطور برای محصولات بازار B2B شرح محصول بنویسیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هنگامی که شما در بازار B2B یا هر نوع تجارت دیجیتال B2B فروشنده هستید، همزمان مشغول جنگیدن در جبهه‌های مختلف هستید. شما باید با تبلیغات، ایجاد ارتباطات متنوع، بستن انواع معاملات جدید و در نهایت ایجاد یک پیشنهاد عالی برای کالای مدنظرتان کنار بیایید تا بتوانید به موفقیت واقعی دست پیدا کنید. قطعات بسیاری از این پازل وجود دارد که باید در کنار هم قرار بگیرند تا مطمئن شوید که فروش B2B را به شکل دقیق و درست آن انجام می‌دهید. توضیحات محصول یکی از آن قطعات مهم پازل است. نوشتن کامل توضیحات محصول یکی از کلیدهای افزایش فروش و افزایش شانس شما برای تبدیل شدن به یک نام تجاری بزرگ است. به همین دلیل ما این راهنما را برای کمک به شما در تسلط بر توضیحات محصول و یادگیری نحوه نوشتن آنها، تهیه کرده‌ایم.

در این مطلب قدم به قدم درباره نحوه نوشتن توضیحات محصول برای بازار B2B پیش می‌رویم. 

نیازهای مشتری خود را بشناسید.

با شروع کار، شما باید درک کنید که مشتری ایده‌آل، پرسونای و مخاطب شما چه کسانی هستند و نیازهای اصلی آنها چیست. شناختن نوع مخاطب اولین قدم شما است تا بتوانید زبان و نوع ارتباط خود را بسازید. برای هر محصولی که می خواهید توصیف کنید، بهتر است حتما این  دو مورد را مدنظر داشته باشید: 

  • کالای شما کدام مشکل مشتری را حل می‌کند؟
  • استفاده از کالای شما چه مزیتی برای مشتری دارد؟

پاسخ این سوالات، ارتباط مستقیمی بین محصول و مشتری ایجاد می‌کند و این همان چیزی است که مخاطب را به فکر “خرید” می‌اندازد. 

کوتاه و خلاصه

در مورد هر محصولی، به زمان و حوصله مخاطب خود توجه کنید. نوضیحات کوتاه و کاربردی بهترین نوع شروع برای شرح محصولات است. توضیحات محصول شما باید یک پاراگراف کوتاه ابتدایی داشته باشد. این پاراگراف شامل چند جمله است، اما باید بتواند تمام اطلاعات اصلی را ارائه دهد:

• نوع محصول

• هدف محصول

• طراحی و اطلاعات سبک

• داستان محصول

در پاراگراف ابتدایی لازم است خلاصه همه چیز در مورد محصول که برای خریدار مهم است، نوشته شود تا به آنها برای ادامه‌ی خواندن و سپس خرید محصول انگیزه دهد. 

از ویژگی های محصول استفاده کنید.

برای هر محصولی که می‌خواهید بفروشید، لیستی از ویژگی‌ها وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنید تا برای مشتریان خود “دلیل خرید” را توصیف کنید. این بدان معنی است که توضیحات محصول شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• لیستی از بهترین ویژگی های محصول 

• دسته‌بندی ویژگی‌ها

• مزایای هر ویژگی

شما باید به خریداران بالقوه خود بگویید که دقیقاً چه چیزی را ارائه می‌دهید و چقدر با دقت آن پیشنهاد را متناسب با نیازهای آنها ایجاد کرده‌اید. مخاطب باید ساده شدن پروسه خرید را به وسیله شما، به خوبی درک کند و مزایا و خدماتی که شما برای آنها فراهم کردید را متوجه شود.

محتوای چند رسانه‌ای

نوشتن توضیحات درجه یک محصول برای بازار B2B فراتر از یک محتوای نوشتاری معمول است. درواقع توضیحات شما برای محصول ترکیبی از عناصر نوشتاری، تصویری و حتی صوتی است که به تمان سوالات و ابهام‌های موجود در ذهن مشتری و مخاطب، جواب می‌دهد.به زبان ساده، شما باید از توصیفات محصول خود با استفاده از محتوای چند رسانه‌ای مانند تصاویر، ویدئو، نوشته و حتی مدیوم‌های صوتی مانند پادکست پشتیبانی کنید. محتواهای تصویرمحور مانند عکس و فیلم و کلیپ و… برای توصیف محصولات عالی هستند، زیرا:

• قابل درک هستند.

• جذاب‌تر هستند.

• به یادماندنی‌تر هستند.

به همین دلیل شما باید محتوای چندرسانه‌ای را در توضیحات محصول خود بگنجانید و از تمام توان محتوایی خود برای شرح محصولاتتان استفاده کنید.

داستان بگویید.

برای اینکه توضیحات محصول بازار B2B شما کار کند، باید اطمینان حاصل کنید که ارتباط مستقیمی بین خریداران و فروشندگان حرفه‌ای محصولات شما وجود دارد. داستان سرایی ابزاری عالی برای تقویت جنبه احساسی مشتریان بالقوه شما و ترغیب خریداران به ایجاد ارتباط با شماست. روایت و داستان باعث ایجاد نوعی از اطمینان در مخاطبان نسبت به شما می‌شود. برای استفاده از داستان سرایی به عنوان بخشی از استراتژی توصیف محصول خود، باید:

• پرسونا و مخاطب اصلی خود را مورد خطاب قرار دهید.

• شخصیت‌ها، طرح ها و خطوط داستانی ایجاد کنید.

• از مثال‌های واقعی استفاده کنید.

• جزئیات مربوط به تیم تولید و پروسه کاری را بگویید و مهم‌تر از همه، “صادق” باشید.

داستان سرایی می‌تواند به هر دو دسته از مخاطبین شما (فروشندگان و خریداران) کمک کند تا با اعتماد و تمایل بیشتری با شما همکاری کنند.

 SEO را فراموش نکنید.

به فرآیند بهینه کردن جستجوی کلیدواژه‌های مرتبطت به محصولات شما در گوگل “سئو” گفته می‌شود. درواقع با عملکرد درست سئوی مجموعه، عنوان مجموعه و یا محصولاتتان در جستجوی مخاطبین در اولین نتایج صفحات گوگول نشان داده می‌شود.سئو خوب محصولاتمی‌تواند به شما یک مزیت رقابتی نسبت به سایرین بدهد. در این حالت، می‌توانید از قدرت SEO استفاده کنید تا مطمئن شوید مشتریان بالقوه محصولات شما را راحت‌تر پیدا می‌کنند و شما در نتایج جستجوی Google رتبه بالاتری را کسب می‌کنید. سئو در توضیحات محصول بیانگر موارد زیر است:

• استفاده از کلمات کلیدی مناسب و تولید محتوای پیوسته و باکیفیت

• استفاده از زبان روزمره

• بهینه سازی URL ها

• بهینه سازی برای جستجوی صوتی

شما می‌توانید از خدمات مقاله‌نویسی باتوجه به بیشترین کلمات کلیدی که مخاطبین حوزه کاری شما جستجو می‌کنند، استفاده کنید. بدین ترتیب می‌توانید تمام سوالات و ابهامات خریداران را هم در مقاله‌ها پاسخ دهید و آنها را به صفحات اصلی سایت خود راهنمایی کنید. مطمئن شوید که چیزی جز توصیف عالی، دقیق و همه جانبه محصول در سایت خود ثبت نمی‌کنید.

جمع بندی درست کلمات

هنگامی که در حال نوشتن توضیحات محصول برای بازار B2B هستید، باید اطمینان حاصل کنید که مشتریان بالقوه همه آنچه را که لازم دارند در اختیار دارند. یافتن اطلاعات مورد نیاز را برای آنها آسان کنید و تجربه‌ای را که می‌دانید نیازمند آن هستند و برایشان کاربردی است را به آنها ارائه دهید. یادتان باشد شرح محصول، اولین کلید برای اقناع مخاطب به خرید و شناخت شما است.

 

 لازم به ذکر است این مطلب ترجمه‌ای از مقاله  How to write product discription for a B2B marketplace  است.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *