همه چیز درباره وام خوداشتغالی روستایی در سال 1401

زمان مطالعه: 5 دقیقه

طرح اشتغال روستایی چند سال است که با هدف حمایت از ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و جلوگیری از مهاجرت روستانشینان به شهرها مشغول به ارائه تسهیلات مختلف به هم‌وطنان است.

این طرح به استناد آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلات اشتغال‌زا را به سرمایه گذاران، کارآفرینان و متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی روستایی از محل تلفیق منابع صندوق توسعه ملی با موسسات عامل پرداخت می‌کند.

در این طرح 1.5 میلیارد دلاری که از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و مناطق محروم کشور اختصاص داده شده، بانک‌های عامل پست بانک، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید مشارکت دارند و تاکنون بیش از 70 هزار نفر متقاضی در سامانه مربوطه ثبت نام کرده‌ و درخواست‌ها و طرح‌های اشتغال‌زایی خود در بخش کشاورزی و صنایع دستی را ارائه داده‌اند..

متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید به سامانه کارا به آدرس اینترنتی kara.mcls.gov.ir مراجعه کنند و بر اساس چارچوب و ضوابط تعریف شده، طرح های خود را از طریق این سامانه به ثبت برسانند. در صفحه اصلی سامانه کارا، جزییات بیشتری از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و شیوه‌نامه مربوطه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

ثبت نام وام خوداشتغالی روستاییان
از طریق سامانه کارا می‌توانید طرح‌های اشتغال خود را به ثبت برسانید

طرح‌های توجیهی کارآفرینی برگ شما برای دریافت تسهیلات

ریسک کمتر و پایداری بیشتر طرح

طرح‌های توجیهی کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای استفاده از این وام باید در یکی از حوزه‌های زیر باشند:

  • کشاورزی و منابع طبیعی
  • صنایع و معادن کوچک
  • فعالیت‌های خدماتی و فناوری اطلاعات
  • گردشگری
  • صنایع دستی و فعالیت‌های فرش دست‌بافت
  • سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستفر در نواحی صنعتی روستایی و شهری زیر ده هزار نفر

مهم است که بتوانید برای دریافت این تسهیلات یک طرح توجیهی خوب در حوزه کشاورزی، صنایع‌دستی، کشت محصولات گلخانه‌ای، شیلات، زنبورداری و دام‌داری داشته باشید تا وام‌دهنده را متقاعد کنید که ایده کسب‌وکار شما کاربردی و اجرایی است. هر چه این ایده قوی‌تر باشد، شانس بیشتری برای دریافت وام خواهید داشت. طرح اشتغال روستایی باید دربرگیرنده اشتغال مولد و پایدار  و با تکیه بر الگوی اقتصاد مقاومتی نوشته شود. به‌گفته مقامات بانکی طرح‌هایی که احتمال شکست در آن‌ها وجود داشته باشد یا ریسک بالایی برای پادیاری کسب‌و‌کار داشته باشند، برای صدور ضمانت نامه تأیید نمی‌شوند. البته تسهیلات اشتغال روستایی صرفا برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار جدید نیست و می‌توانید برای توسعه کسب‌و‌کار فعلی خود نیز برای آن درخواست بدهید.

به‌عنوان مثال در کشاورزی و منابع طبیعی طرح توجیهی شما می‌تواند کشت وفرآوری سیب‌زمینی، فرآوری پسته، تولید محصولات گلخانه‌ای، فرآوری خرما ومحصولات گرمسیری، فرآوری زیتون و حتی  خدمات کشت و توسعه نهال و بذر یا خدمات تخصصی و مهندسی کشاورزی مثل احداث سردخانه و نگهداری محصولات باشد. همچنین برای راه‌اندازی یا توسعه  مشاغلی مثل زنبورداری وفرآوری عسل، پرورش و فرآوری طیور، پرورش شیلات و آبزیان یا تولید فرآورده‌های لبنی و مراکز جمع‌آوری شیر نیز می‌توانید روی دریافت این وام حساب کنید. طرح‌های بخش خدمات نیز می‌تواند به بوم‌گردی، گردشگری طبیعی، خدمات حمل‌و‌نقل یا خدمات بازرگانی و بازاریابی محصولات کشاورزی مربوط باشد.

در همین زمینه بخوانید: معرفی انواع وام‌های کشاورزی در سال ۱۴۰۱ و شرایط آن‌ها

متقاضیان دریافت تسهیلات تا سقف 250 میلیون تومان پس از بررسی طرح در شهرستان و تایید کمیته فنی استان و تسهیلات 250 میلیون تا 2.5 میلیارد تومان نیز بعد از بررسی دستگاه اجرایی و تایید کمیته فنی استان مربوطه برای پرداخت به موسسه عامل معرفی می‌شوند. در تسهیلات بالای 2.5 میلیارد تومان نیز در سطح ملی و توسط وزارت کار با حضور نمایندگان دستگاه بخشی مرتبط با طرح توجیهی، سازمان برنامه و بودجه، معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری بررسی و نسبت به تایید یا رد طرح تصمیم‌گیری می‌شود.

بازٰپرداخت اقساط وام خوداشتغالی روستایی چگونه است؟

بازپرداخت ۳۶ تا ۶۰ ماهه

در این سال‌ها مجموع دارایی‌های صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و مناطق محروم کشور از ۱۳ هزار میلیارد تومان به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است تا تامین سرمایه را برای بخش بزرگ‌تری از کسب‌وکارها پوشش بدهد. آن هم با نزخ بهره پایین و قابل بازپرداخت توسط روستاییان.

به‌طور کلی پرداخت تسهیلات وام خود اشتغالی روستایی در سه نرخ بهره صورت می گیرد:

  • نرخ ۴ درصد برای روستاها و عشایر مرزی
  • نرخ۶ درصد برای روستاها و عشایر غیرمرزی
  • نرخ ۱۰ درصد برای تأمین سرمایه کارگاه‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر

حداکثر مدت بازپرداخت  نیز در تسهیلات کارفرمایی  60 ماه  و در تسهیلات انفرادی 84 ماه خواهد بود. البته برای مشاغل خرد روستایی وام قرض‌الحسنه ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۳۶ تا ۶۰ ماهه در نظر گرفته شده است.

وثیقه مورد نیاز برای دریافت وام خوداشتغالی روستایی

چه سند ملکی از سوی بانک‌ها قابل قبول است؟

برای دریافت این وام به یک ضمانت و وثیقه قابل پرداخت نیاز خواهید داشت.  البته به گفته  مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون کشور، وام‌های پرداختی به تعاونی‌های زنان تا سقف 300 میلیون تومان بدون وثیقه و تنها با گرفتن سفته بطور 100 درصد ضمانت می‌شود. این رقم برای آقایان تا سقف 250 میلیون تومان خواهد بود.

ضمانت‌ها و وثیقه‌های قابل قبول برای ارائه به بانک و گرفتن تسهیلات نیز عبارتند از:

  • سند منازل مسکونی روستایی
  • سند زمین کشاورزی
  • سند واحد تولیدی (دامپروری و تجاری) واقع در نواحی روستایی
  • سفته بانکی
  • ضمانت‌نامه بانک‌ها، صندوق‌ها و بیمه‌ها
  • سند مالکیت محل اجرای طرح
  • سند مالکیت ماشین‌آلات طرح
  • سایر وثیقه‌های مورد تٲیید بانک

شما می‌توانید برای ضمانت پرداخت این وام  از زمین‌های روستاییان مشاع نیز به‌‌عنوان پشتیوانه برای طرح‌های زیر 250 میلیون تومان استفاده کنید. اگر هم زمین شما زمین های ارثی است یا دست نوشته و قلنامه دارد و فاقد سند رسمی است، می‌توانید برای ضمانت دو نفر از روستاییان را معرفی کرده و دست‌نوشته زمین خود را به‌عنوان پشتوانه ارائه دهید. البته معنی از پشتوانه رهن ملک شما در نظام بانکی کشور نیست، بلکه منظور از پشتوانه برای ضمانت دوم و صدور ضمانت‌نامه از سوی صندوق توسعه تعاون است.

لیست قیمت تجهیزات کشاورزی در سال 1401: دیدن قیمت تجهیزات کشاوزی

اعطای ضمانت‌نامه برای دریافت تسهیلات خوداشتغالی روستایی

سقف ضمانت‌نامه‌های صادره برای طرح‌هایخوداشتغالی روستایی 120 میلیارد ریال و کل اعتبار در نظر گرفته حدود 10هزار میلیارد ریال است. طول زمان صدور این ضمانت‌نامه هم حدود 1هفته است.

برای دریافت تسهیلات تا 250میلیون ریال تنها یک سفته تضمینی با ضمانت یک نفر ضامن معتبر دارای گواهی کسر اقساط کفایت می‌کند. اما در تسهیلات بیش از 250 میلیون ریال تا 500 میلیون ریال به  سفته تضمینی با ضمانت دو نفر ضامن معتبر دارای گواهی کسر اقساط نیاز خواهید داشت. تسهیلات بیش از 500 میلیون ریال نیز صرفاً در قبال وثایق نوع اول (اموال غیر منقول، وجه نقد و …) اعطا می‌شوند.  درواقع پرداخت تسهیلات تا 500 میلیون ریال بااخذ سفته به میزان 120% اصل و کارمزد تسهیلات با ظهرنویسی ضامن/ضامنین معتبر با شرایط مورد تایید قابل پرداخت خواهد بود.

چه مدارکی باید به بانک تحویل بدهید؟

مدارکی که برای ثبت درخواست تسهیلات خوداشتغالی روستایی باید به بانک ارائه کنید نیز شامل موارد زیر هستند:

  • مدارک شناسایی متقاضی
  • مدارک مربوط به محل اجرای طرح
  • مدارک مربوط به متعهد و وثیقه
  • مجوزهای مربوط به هر نوع فعالیت برحسب مورد از مرجع قانونی تعیین شده
این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

19 دیدگاه برای “همه چیز درباره وام خوداشتغالی روستایی در سال 1401

  1. حسینعلی نوروزی گفته:

    سلام من وام خود اشتقالی روستایی گرفتم کارم نگرفت حالا بناچار دستگاهایی گرفته بود فروختم نصف وام را دادم حالا برشکست شدم چیزی ندارم لطفا راهنمایی بفرمایید

  2. محمد گفته:

    سلام خسته نباشید در روستامون باغ کشاورزی وداخل باغ های نخل های خرما رها شده هس یه زمین کشاورزی بالای 6هکتارهس و700تانخل خرما داره قبلا علوفه ،سبزبجات،موز کاشته میشد ولی نزدیک5سال هس هرکی از اهالی روستابراب خودش جداگانه یه زمین جدید درست کرده ویه چاه آبی زده سرگرم هس والان باغ 6هکناری رهاشده من الان قصد دارم اون زمین رو اباد کنم 6هکتار رو موز بکارم بهترین موزها میشه کاشت این زمین یه چاه ابی داره ودینام برقی یه جو پر آب میکشه همه اهالی روستا گفتن آبادکن واصع خودت بارضایت کامل ولی سرمابه ندارم بازار فروش موز بسیار عالی هست نیروی کار دارم همه چی فراهم هس فقط نیاز به حصارکشی اطراف باغ لازم هس توروستامون تراکتوربرای شخم زنی هست حتی در پایین دست روستا 2تاباغ داریم برای کاشت برنج .گندم.جو ولی رها شده اب باغ از قنات هس ولی با لایه روبی قنات وشخم زدن میشه شروع به کار کرد ولی حیف کسی حمایت نمیکنه نیروی کار ،زمین کشاورزی ،علاقه، تراکتورکشاورزی ،همه چی هست ولی فقط سرمایه نداریم ضامن نداریم وکرنه سرمایه هم داشتیم ازجهاد شهرستان هیچ کمکی وانتظاری نداریم چون توابن43سال انقلاب هبچوقت کمکی نکردن پرجعمیت ترین شهرستان قصرقند روستای کوشات ای کاش یکی می اومد مستقیم تو دل مردم بامردم حرف میزد خرفاشون رو گوش میکرد ن دهیار ن شورا هیچ کدوم برای مردم کاری نمیکنن اک سودی فایده پولی براشون باشه اونوقت با چشم بسته قبول میکنن التماس دعا 🙏
    بقول رهبرمون شمامسولین جهادی عملی کنی رو صندلی مدیریت بفکر سکوی پرتاب ب صندلی ومقامی بالاتر نباشید بریدتودل مردم
    انشالله سایه رهبرمون هیچ وقت ازبالاسرمون کم نشه

    خداپشت پناهتون محمدفیاض جوان دلسوز روستای کوشات

  3. سعید گفته:

    سلام برای کار خوشکبار و خرید و فروش خوشکبار وام ۱۰۰میلیونی خوداشتغالی میدن به یک دانشجو که هم ضامن داره هم سند ملک؟

  4. قدرت الله حصاری گفته:

    سلام یه باغ حدود ۲هکتار داریم که ارث به خانم بنده رسیده وبه من واگذار شده منم معرفی سفره خونه سنتی در دل طبیعت وخوش اب و هوا که بر جاده اصلی قرار داره دارای دار و درخت اب چشمه استخر میباشد ولی به دلیل نداشتن سرمایه قادر به ساخت و شروع سازه نیستم خراسان شمالی ۲۵کلیومتری مرکز استان که عبور و مرور از آن جاده به حدود ۵۰تا بخش روستا میباشد .لطفا راهنمایی فرمائید سپاسگزارم.

  5. حسین داداشی گفته:

    سلام میشه برای تولید لبنیات از وام اشتغال زایی و کارفرمایی استفاده کرد پروانه کسب هم داریم واسه شعبه جدید به وام نیاز دارم ممنون میشم جواب بدین

  6. علی گفته:

    سلام
    مجوزهای ایجاد یک طرح گردشگری شامل سفره خانه سنتی وتفرجگاه رادر یک منطقه روستایی خوش آب وهوا را گرفته ام اما هزینه ها آنقدر بالا رفته که به تنهایی و بدون تسهیلات قادر به انجام آن نیستم در خصوص گرفتن تسهیلات راهنمایی بفرمایید

  7. جمال گفته:

    سلام یه زمین تغریبا ۱.۵ هکتاری در یکی از روستاهای مستعد و خوب اهواز که خدارو شکر در انجا چندین گاوداری و دامداری وجود دارددور تا دور زمین سنگکادی و دیوار کشی شدهو دارای اب برق و تلفن میباشد

  8. معلاههاال گفته:

    وقتی سرمایه دارشدم یه کارخانه میزنم بیا پیشم کارکن بیکارنمونی
    #شهرنشین بی پناه???

  9. علی هاشمی گفته:

    سلام من یک جوان ۳۱ ساله ایلامی هستم ۲۳ سال ساکن یکی از روستاهای مرزی ایلام بودم یه وام اشتغالزایی از کمیته امداد گرفتم برای گاوداری ولی حقیقتا چون مجرد بودم و کم تجربه همش شد ضرر الان اون وام کامل تسویه شده چندسال پیش اومدم شهر ایلام برای زندگی ولی شرایط زندگی سخته تورم توی شهر ایلام مخصوصا از نظر ملک و کرایه خونه خیلی زیاده
    سال گذشتته با شغل زنبور داری اشنا شدم مدرک فنی حرفه ای زنبورداری رو گرفتم و درکنارش چند کندوی زنبور خریدم برای کسب تجربه الان میخام وام اشتغالزایی روستایی بگیرم برگردم روستا که هم برا خودم هم برا چند جوان روستایی شغل بسازم
    راهنمایی کنید لطفا

    • صادق گفته:

      کاری که من ۲سال پیش انجام دادم واز شهر به عنوان مربی وموشوق و کشاورزی گلخانه وارد روستا شدم فقط جو فرهنگی محیط باعث شده کارا با سرعت لاکپشت پیش بده بمون شهر

  10. علی گفته:

    با سلام خدمت همه دوستانی که میخواهند کارهایی توی روستا راه بندازند،من مکان چراگاه اب برق فضا هر چقدر لازم باشه همه رو دارم فقط سرمایه کار ندارم،از دوستان دعوت میکنم هر کس مایله برای کارهایی مثل پرورش بلدرچین، دامداری گاو وگوسفند، پرورش بز سانن،گلخانه تولیدیهایی مثل جوراب بافی و…. و هر کار پیشنهادی و فکرهایی هم خودم دارم،میتونید بیایید صحبت کنیم و یا تماس بگیرید بطور شراکتی کار کنیم
    ادرس خراسان رضوی بین شهرستان فریمان وتربت جام روستای کاریزنو،
    تماس، 09391750820
    واتساپ، 09157669514

  11. وحیدزردکف گفته:

    سلام منکه ملک ازخودم ندارم چکارکنم بااجاره نام نمیشه منم من چندسال دامدارهستم ولی سرمایه لازم برای پیشرفت درکارم راندارم چکارکنم من

  12. وحیدزردکف گفته:

    من یک جوان هستم میخوام شغلی راکه دوستش دارم داشته باشم آخه من اگه پول داشتم که مکان دامداری بخرم دیگه لنگ 200ملیون نبودم الان منکه جایی ندارم مجبورم اجاره کنم خواهشأیک راه هم جلوی پای مابگذاریدممنون

    • حامدعسگری گفته:

      دوست عزیز اگه میخای میتونیم همکاری کنیم برای دامداری آب برق زمین همه چیشو من دارم فقط سرمایه اولیه برای شروع رو ندارم اگه خواستی زنگ بزن ۰۹۰۲۴۸۲۸۳۴۲

  13. Y گفته:

    سلام .به روستایی ها وام میدهید با شرایط بسیار عالی ، بعد از اینکه کسب وکار یا خانه سازی کردن سرمایه خودشان را به شهر ها منتقل میکنند و عملا یلاق وقشلاق میکنند ، در این میان ما شهر یهای بدبخت هم باید شغلها یمان را تقدیم مهاجران روستا کنیم و هم از حجم ترافیک به عذاب الهی گرفتار .اگر سری به بانکهای کلان شهر ها بزنید میفهمید که نه تنها وامی به شهری بدبخت داده نمیشود بلکه مالیات چند برا بر پرداخت میشود که برای توسعه روستا هزینه شود .این وام ها نه تنها گره مهاجرت را باز نکرده بلکه باعث شده خانه های در شهرهای نزدیک خریداری و نرخ تورم اجاره بها را افزایش دهد ،به شخصه عامل 50 درصد تورم را روستایان میدانم چون مرکز اکثر تولیدات اصلی خوراکی هستند که بخاطر دسترسی به سوشال مدیا نرخ کالا های خود را بالا برده اند و عملا فاصله ایی بین تولید تا مصرف نیست #شهر نشینان بی پناه

    • امیر گفته:

      انقد با کلاس حرف زدی و گلایه کردی متوجه نشدیم دردت روستایی هاست
      یا وام گرفتمشون!!!!

  14. رضا گفته:

    باسلام چرا شخصی که ۷۰ سال سن دارد وروستایی وسیل ۹۸ خوزستان خوراک دامش را ازبین برد وحقوق بازنشستگی ندارد بعلت سن بالا تسهیلات شامل حلش نمیشود با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *