تفاوت سلفون با نایلون و نایلکس

زمان مطالعه: 3 دقیقه

سلفون کاغذی شفاف است که از سلولز به دست می‌آید. در سال 1898 فیلم‌های سلولزی به وسیله شیمیدان‌های انگلیسی به مرحله تولید آزمایشگاهی رسیدند و علامت تجاری آن در سال 1912 توسط شخصی به نام جاکوبز برندن، شیمیدان سوئیسی شناخته شد. او ابتدا قصد داشت از سلفون برای ساخت یک رومیزی ضد آب، بهره بگیرد؛ اما امروزه از آن در بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی بهره گرفته می‌شود و از ملزومات و تجهیزات بسته بندی مهم به شمار می آید، به طوری که برای بسته بندی انواع و اقسام محصولات از آن ساخته می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پیش از این با انواع دستگاه سلفون کش آشنا شدیم. همچنین دستگاه بسته بندی سلفون از زیر و انواع دستگاه بسته بندی سلفون از رو نیز معرفی شدند. در ادامه در خصوص سلفون، نایلون و نایلکس بیشتر توضیح خواهیم داد.

حتما ببینید: لیست قیمت سلفون استرچ

در طول زمان این علامت تجاری صاحبان مختلفی به خود دیده است تا اینکه در حال حاضر این علامت تجاری به نام شرکت انگلیسی Innovia Films در جهان به ثبت رسیده است. در امریکا سلفون به عنوان یک عبارت عمومی شناخته می‌شود و به هر نوع پلاستیک شفافی که هرچند از مواد سلولزی ساخته نشده باشد، اطلاق می‌شود.

تفاوت نایلون، نایلکس و سلفون

نایلون چیست؟

به پلاستیک‌هایی که بر پایه پلی اتیلن سبک (LDPE) ساخته شود، نایلون می‌گویند. نرمی و لطافت از خصوصیات این محصولات هستند.کیسه‌های چاپی و تبلیغاتی، فیلم‌های شیرینگ، فیلم‌های بسته بندی، نایلون‌های عریض، فیلم‌های کاوری، کیسه‌های مواد پتروشیمی و … از انواع محصولاتی هستند که با نایلون ساخته می‌شوند.

نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ در اکثر صنایع بسته بندی روز دنیا برای وکیوم کردن استفاده می‌شود. نایلون شیرینگ به دما حساس است و در دمای 160 تا 220 درجه سانتی گراد تغییر حالت می‌دهد. تفاوت آن با نایلون  استرچ (یا همان فیلم استرچ) در این است که به نایلون استرچ حرارتی دمیده نمی‌شود و ضخامت کمتر و شفافیت بیشتر نسبت به نایلون شیرینک دارد.

نایلکس چیست؟

به پلاستیک‌هایی که بر پایه پلی اتیلن سنگین (HDPE) ساخته شوند، نایلکس می‌گویند. خشک و ضربه پذیر بودن از خصوصیات این نوع از پلاستیک‌ها هستند.

کیسه‌های حمل میوه و مواد غذایی، کیسه‌های فریزری، سفره‌های یکبار مصرف، دستکش‌های یکبار مصرف، کیسه‌های زباله، روپوش دندانپزشکی و … از انواع محصولاتی هستند که با نایلکس ساخته می‌شوند.

سلفون چیست؟

به پلاستیک‌هایی که بر پایه پروپیلن ساخته می‌شوند، سلفون می‌گویند. این مواد پس از خروج مذاب از قالب دستگاه به کمک آب سرد، شکل می‌گیرند. فیلم‌های سلفون رفتاری شکننده و مستحکم به خاطر اینکه در دمای محیط در حالت شیشه‌ای قرار دارند، از خود نشان می‌دهند. آنها در دمای ذوب بالاتری نسبت به نایلون، نایلکس ساخته شده اند و استحکام بالاتری دارند.

سلفون بسته بندی حبوبات و مواد غذایی، خشکبار و انواع گل‌ها، پوشش‌های بسته بندی از نوع شفاف، روکش‌های میز منازل و رستوران‌ها، اتوکلاو ضایعات بیمارستانی، پوشش کتاب‌ها و جزوات و … از انواع محصولاتی هستند که با سلفون ساخته می‌شوند.

کاربردهای سلفون

کاربردهای مختلف سلفون در صنایع مختلف بسیار است، اما برخی از کاربردها عبارتند از:

هنر: بسیاری از محصولات هنری و لوازم و التحریر را می‌توان در کیسه‌های نایلونی به خاطر شفافیت و استحکامی که دارند، قرار داد.

بسته بندی محصولات دخانی: برای بسته بندی محصولات دخانی از نوعی سلفون‌های خاص که ضخامت پایین و شفافیت بالایی دارند، استفاده می‌شود.

بسته بندی کادو: به خاطر شفافیت، قابلیت رنگ بندی گوناگون و چاپ طرح‌های مختلف و دلخواه از رول‌های سلفون برای بسته بندی کادو و بسته بندی‌های تبلیغاتی از سلفون استفاده می‌کنند.

چسب‌های نواری: چسب‌های نواری بر پایه مواد PP ساخته می‌شوند. شرکت Innovia Film صاحب برند Cellophane سلفون با تغییر حرف c به s برند Sellotape را برای محصولات چسب‌های نواری خود ثبت کرده است.

بسته بندی کاورهای CD و DVD: برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و حفاظت از CD و DVD ها، برای بسته بندی آن از سلفون استفاده می‌کنند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *