راه اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی (اینفوگرافی)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با توجه به مصرف زیاد رب گوجه فرنگی در ایران، راه اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی می‌تواند سود زیادی به همراه داشته باشد.

دستگاه‌های خط تولید رب گوجه فرنگی

ایران به دلیل آب و هوای متنوع، همواره یکی از 10 کشور برتر تولید کننده گوجه فرنگی بوده است و رب گوجه فرنگی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین چاشنی‌های غذای ایرانی است. با توجه به مصرف زیاد رب گوجه فرنگی در ایران، راه اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی به شرط کیفیت بالا، می‌تواند سود زیادی به همراه داشته باشد. برای راه اندازی خط تولید کامل رب گوجه فرنگی حداقل به 400 میلیون تومان بودجه نیاز دارید.

حتما ببینید: لیست قیمت دستگاه آب گوجه گیری

  • در یک کارخانه تولید رب گوجه فرنگی ابتدا گوجه‌ها سورت و دسته بندی می‌شوند. به این معنی که گوجه فرنگی‌ها پس از وارد شدن به دستگاه سورتینگ، از لحاظ اندازه و وزن جدا سازی و مرتب می‌شوند. استفاده از دستگاه سورتینگ به این دلیل اهمیت دارد که گوجه فرنگی‌هایی که کیفیت بالایی ندارند، جدا شوند. در بعضی از دستگاه‌های سورتیگ روند شستشوی گوجه فرنگی‌ها نیز همزمان انجام می‌شود.
     
  • اگر در مرحله سورتینگ شستشوی گوجه فرنگی‌ها انجام نشد، وارد دستگاه و وان شستشو می‌شوند و به خوبی از هر نوع آلودگی و کثیفی پاک می‌شوند. این مرحله بسیار مهم است چرا که به طور مستقیم با سلامتی انسان ارتباط دارد.
     
  • مرحله بعدی خرد کردن و آبگیری گوجه فرنگی است. در خط تولیدهای بزرگ یک دستگاه، دستگاه رب گیری صنعتی هر دو کار را انجام می‌دهد. اما در بعضی از کارگاه یا کارخانه‌ها ابتدا گوجه فرنگی‌ها وراد دستگاه خردکن می‌شوند و پس از تبدیل شدن به تکه های کوچک گوجه فرنگی وارد دستگاه آب گوجه گیری می‌شوند. 
     
  • مراحل بعدی شامل پیش پزی و پخت رب گوجه فرنگی می‌شود. ابتدا آب گوجه فرنگی باید فیلتر و صاف و یکدست شود. پس از آن وراد مخزن ذخیره می‌شوند. این مخزن، یک مخزن تمام استیل است که برای ذخیره آب گوجه فرنگی در خط تولید رب گوجه‌فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه تغلیظ کننده کانتی نیوس در خط تولید رب گوجه‌فرنگی جهت پخت و غلیظ کردن آب گوجه فرنگی و تبدیل آن به رب گوجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
     
  • مرحله بعدی تولید رب گوجه فرنگی، پاستوریزه کردن است. رب گوجه فرنگی پس از پخته شدن، برای پاکسازی کامل از هرگونه میکروب و آلودگی وارد دستگاه پاستوریزاتور می‌شود. این دستگاه دارای پوسته و لوله‎های برگشتی 1 الی 4 مرحله‎ای است.
     
  • حالا رب گوجه فرنگی آماده باید در ظروف مناسب پر شود. این ظروف می‌توانند فلزی، شیشه ای و یا پلاستیکی باشند. از آنجا که غلظت و دانسیته رب گوجه فرنگی بالاست برای این کار به دستگاه پرکن مایعات غلیظ نیاز است. پس از پر کردن گوجه فرنگی‌ها روند بسته بندی و دربندی شروع می‌شود. ابتدا ظروف پر شده یکی پس از دیگر با دستگاه دربند مناسب، پلمپ می‌شوند و سپس به وسیله نوار نقاله به سمت سایر دستگاه‌های بسته بندی هدایت می‌شوند. دستگاه لیبل زن، دستگاه جت پرینتر و تاریخ زن برای تکمیل عملیات بسته بندی و جهت چاپ لیبل و اطلاعات تولید محصول نظیر تاریخ تولید، تاریخ انقضا، قیمت مصرف‌کننده، نام شرکت و کدهای اختصاصی محصول بر روی بدنه یا درب ظروف بسته‌بندی، استفاده می‌شود.
     
  • دستگاه شیرینگ برای بسته‌بندی نهایی در خطوط تولید محصولات غذایی کنسروی و شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از شیرینگ کردن قوطی‌های رب گوجه فرنگی به طور چندتایی و مرتب پک و بسته بندی می‌شوند.

آمار تولید رب گوجه فرنگی

  • در سال 97 بیش از 57 هزار تن رب گوجه فرنگی به ارزش 82 میلیون دلار از ایران به کشورهای مختلف صادر شده است. کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بیشترین مقصد صادرات رب گوجه فرنگی از ایران هستند.
  • برای راه اندازی خط تولید کامل رب گوجه فرنگی حداقل به 400 میلیون تومان بودجه نیاز است.
  • ایران به دلیل آب و هوای متنوع، همواره یکی از 10 کشور برتر تولید کننده گوجه فرنگی در بین کشورهای ایتالیا، چین، امریکا، اسپانیا، پرتغال، ترکیه، شیلی، اوکراین و یونان بوده است.
این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *